Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Jeg elsker Kepler Boost, et virkelig fremskritt for GPUer!

post-221391-0-21842300-1372499182_thumb.png

Vet ikkje hva du vil frem til... Hva er kjørt her? For de som ikkje er noobs så setter man låst boost. Da slipper man yoyo effekt. Dog man merker ikkje at boost går litt opp og ned i spill. Jeg har ikkje merket det iallefall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikkje hva du vil frem til... Hva er kjørt her? For de som ikkje er noobs så setter man låst boost. Da slipper man yoyo effekt. Dog man merker ikkje at boost går litt opp og ned i spill. Jeg har ikkje merket det iallefall.

650M i World of Tanks, ingen overklokk.

Problemet er at GPUen går fra 135 - 835 MHz i spillet, så lenge temperaturen er 67 grader C eller lavere vil GPU Boost klokke oppover mot 835 MHz, og med en gang den når 68C faller den drastisk til 5XX MHz, i tillegg er det perioder der det virker som den prøver å "spare opp" TDP ved å klokke ned til 405 eller 135 MHz... Det er særdeles merkbart når framerate i spillet går fra 60 fps ned til 35 fps fordi Boost bestemte seg for å klokke ned i det øyeblikket, eller enda verre: 10 fps fordi den må spare opp TDP.

 

Boost kan ikke låses eller skrus av heller fordi det er en laptop.

Den ideelle løsningen hadde vært at Nvidia Control Panel kunne skru av Boost for enkelte spill...

 

Det virkelig merkelige er at WoT har frametime-problemer på Nvidia-kort, men ikke med et 7970 :hmm:

Enda mer merkelig er at Geforce Experience sine anbefalte innstillinger resulterer i at spillet kjører på 20-30 fps :confused:

Merkeligst av alt: 306.97 har bedre ytelse, mindre frametime-variasjon (fortsatt eksisterende,) og ingen slike Boost-problemer (835 MHz konstant.)

 

Geforce Experience my ass :wallbash:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ettersom skjermkortet i maskinen til kjæresten tok kvelden (GeForce GTX 480) og jeg har fått refundert pengene fra Norek (var det letteste for dem da dette var et kort fra Amentio - Datakjeden dagene) så lurer jeg litt på om jeg skal gå for:

 

#1: Punge ut for et GeForce GTX 780 til typen 4'600kr++

#2: Plukke opp et Gainward GTX 580 Phantom 1'500kr med kvittering fra Komplett så jeg har fremdeles igjen noen år med reklamasjon på kortet.

 

 

Er naturligvis endel ytelseforskjeller her. Grunnen til at jeg ikke ser på GTX 770 eller GTX 680 som noe aktuelt tema er rett og slett fordi jeg ser på de som svakere kort enn GTX 480 / GTX 580. Ja de har kanskje litt høyere ytelse i de fleste spill, men GPGPU ytelsen er svakere og når vi da kjører Folding@Home stort sett hele vinteren igjennom så vil det jo tygge tallene vesentlig mindre effektivt sammenlignet med GTX 480 / GTX 580 etter hva jeg forstår.

 

Det har jo seg også sånn at hun ikke akkurat stiller noen vannvittig krav til verken ytelse eller grafikkinnstillinger, så for hennes del så hadde det vell holdt om jeg fikk byttet kjøleløsning på det gamle GTX 285 kortet så det ikke overoppheter hele tiden og hun ville vært fornøyd da selv det kortet kjører det meste av spillene hun har interesse av og spiller på mer eller mindre maks innstillinger med tilnærmet perfekt fylt i de fleste tilfeller.

 

 

Men jeg liker at ting er litt overkill så vi plutselig ikke sitter der med et flokande nytt spill og må drive å vike på grafikkinnstillingene for å klare å oppnå stabile 60 FPS. Også er det jo dette med GPGPU ytelse og Folding@Home igjennom vintermånedene da.

 

Normalt ville jeg vell bare hoppet rett på GTX 780, men økonomien er litt trang for øyeblikket og jeg syntes nå GeForce GTX 580 med Gainward Phantom kjøler til 1'500kr med et par år igjen av reklamasjonstiden er et ganske så attraktivt og fristende tilbud.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg holder på å bygge "ny" PC, og snart er det klart for å legge inn Windows 7 igjen (ny i anførselstegn fordi det meste er forrige generasjon (1155, 3770, 670, Crucial m4) kjøpt på tilbud her og der i løpet av det siste året (men jeg tror nok at jeg vil merke forskjell fra dagens PC med en middels Xeon på socket 775, GTX 460, HDD osv)).

 

Så er det spørsmål om driver til skjermkortet - Asus GTX 670 4 GB - og da har jeg lest litt i geforce-forumet om visse problemer med driverne fra 320 og oppover, men jeg har ikke helt oversikt over om det også medfører problem med eldre kort eller om det primært er 700-serien som er berørt. Uansett virker 314.22 å være en stabil driver uten særlige problemer. Er det anbefalt å legge inn nyeste driver nå, eller spiller det ingen rolle for mitt kort?

 

Jeg kaster meg ikke akkurat over de nyeste spillene heller,det er fortsatt Skyrim, Fallout NV og Train Simulator som spilles, og nylig kjøpte jeg Flight Simulator X. Sammen med skjermkortet fulgte Metro Last Light og Assasins Creed III, og det blir nok til at jeg laster ned og prøver litt. Så hva tror dere?

Lenke til kommentar

Jeg holder på å bygge "ny" PC, og snart er det klart for å legge inn Windows 7 igjen (ny i anførselstegn fordi det meste er forrige generasjon (1155, 3770, 670, Crucial m4) kjøpt på tilbud her og der i løpet av det siste året (men jeg tror nok at jeg vil merke forskjell fra dagens PC med en middels Xeon på socket 775, GTX 460, HDD osv)).

 

Så er det spørsmål om driver til skjermkortet - Asus GTX 670 4 GB - og da har jeg lest litt i geforce-forumet om visse problemer med driverne fra 320 og oppover, men jeg har ikke helt oversikt over om det også medfører problem med eldre kort eller om det primært er 700-serien som er berørt. Uansett virker 314.22 å være en stabil driver uten særlige problemer. Er det anbefalt å legge inn nyeste driver nå, eller spiller det ingen rolle for mitt kort?

 

Jeg kaster meg ikke akkurat over de nyeste spillene heller,det er fortsatt Skyrim, Fallout NV og Train Simulator som spilles, og nylig kjøpte jeg Flight Simulator X. Sammen med skjermkortet fulgte Metro Last Light og Assasins Creed III, og det blir nok til at jeg laster ned og prøver litt. Så hva tror dere?

 

 

Jeg bruker enda 314.07 driveren til mitt Gigabyte WF 670, og det er den driveren som jeg fant mest stabil for en liten stund siden. Prøvde 320 driverne, men de resulterte i mye artifacts i noen spill, inkludert BF3 og LoL. Leste meg også til at en av 320 driverne kunne rett og slett drepe grafikkortet, men det var det bare en brøkdel som skjedde med. Jeg ville ihvertfall ikke ta sjansen.

 

Om 314.22 er stabil hos deg nå, vil jeg anbefale å bruke den. Er ikke de største forbedringene opp til de nyere driverne etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar

Man tester alltid nyeste betadriver. Hvis denne ikkje fungerer bra så kan man teste en eldre en..

 

Nyeste beta :

 

http://www.guru3d.com/files_details/geforce_326_41_beta_driver_download.html

 

Hvis "driverene" er ustabile, så er det som oftest noe annet som ligger bak. Er ofte en grunn for at de samme folka "alltid" har problemer med drivere :p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takk for svar begge. Jeg er ikke ferdigbygd, så driver er på programmet før om noen dager. På geforce-forumet er det mange sinte folk som klager på de nyeste driverne, også siste beta, og noen truer sågar med å gå over til AMD på grunn av dette.Men det er kanskje de som har problemer som roper, mens de fleste koser seg med forbedringene de har i spillene og ikke har tid til å skrive på forum. Jeg vil jo også tro at de nyeste driverne primært er ment å forbedre ytelsen på 700-kortene?

 

https://forums.geforce.com/default/board/33/geforce-drivers/

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv 314.22. Etter hva jeg har lest/testet er ikke nye drivere fordel for 600 serien.

New in GeForce R326 Drivers

 

Performance Boost – Increases performance by up to 19% for GeForce 400/500/600/700 series GPUs in several PC games vs. GeForce 320.49 WHQL-certified drivers. Results will vary depending on your GPU and system configuration. Here is one example of measured gains:

 

Skal man ha oppdaterte profiler til nye spill, så må man ha nyeste driver. For de som ikkje spiller annet enn f.eks BF3 eller bare gamle spill, har det sikkert bra nok med gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...