Gå til innhold

Neste gen Nvidia skjermkort Kepler (GTX - 6xx ?)


_ziggy_

Anbefalte innlegg

Hva vet man om de neste Nvidia kortene som skal konkurrere med ATI`s 7xxx? Jeg planlegger å bygge ny pc omtrent rundt tiden det er ventet at de skal komme, og Ivy Bridge har kommet på markedet. Er egentlig veldig fornøyd med ATI 6850 kortet jeg har nå, men har lyst til å prøve meg på Nvidias nye vidunder når det er å få tak i, og vil da ha noe omtrent i samme klasse som GTX-570 er i dag.

 

Ting jeg er litt usikker på i forhold til valget mellom ATI/Nvidia er hovedsaklig varmeutvikling og derav støy, har lyst til å ha en PC med helt rå ytelse, i tillegg til at den gir minst mulig lyd fra seg. Jeg vet ikke så mye alle fordelene med ATI`s hjertebarn Eyefinity, annet enn at du kan spre skjermbildet utover et hav av forskjellige skjermer. Men en ting jeg setter veldig stor pris på med kortet jeg har nå, er at jeg f.eks kan starte et spill mens jeg har koblet til både en standard pc skjerm med henholdsvis 1680x1050 (via VGA, relativt gammel skjerm) og en 40" full HD skjerm via HDMI, og det fine syntes jeg er at bildet fylles ut helt på begge skjermene selv om det er hhv. en 16/10 og en 16/9 skjerm. Jeg vet dog ikke om dette er takket være en autofunksjon i selve skjermene, eller om det er en finurlig funskjon i skjermkortet. Jeg har lest noe om at Nvidia kan kun vise samme skjermbildet på alle skjermene? Mulig dette var på en spesifikk bærbar...?

 

En annen ting jeg henger meg litt opp i er Nvidias muligheter for å gjøre andre operasjoner enn det rent grafiske, Cuda, PhysX osv... er det noe info om ATI begynner å nærme seg Nvidia på disse områdene? Nå er det en god stund siden jeg hadde Nvidia, etter mitt 8800 GT tok kvelden, så jeg vet ærlig talt lite om de reelle bruksområdene på dette nå om dagen.

 

Det jeg primært er ute etter jo pur muskelkraft i spill, noe jeg ikke kan innbille meg at Nvidia vil ligge tilbake for i forhold til ATI, men da veldig gjerne uten at det høres ut som et jetfly er på vei gjennom stua når det jobber 100% i et spill. Jeg har heller ikke lyden på fullt når jeg spiller, så det er ikke noe argument som forsvarer veldig mye bråk. Når jeg først bruker en månedslønn på ny pc så vil jeg ha en mest mulig elegant løsning i tillegg til at den drar absolutt alt på bånn guff :yes:

 

Vært morro om det var noen helt nye funskjoner i disse Kepler kortene, men det blir vel ikke snakk om noe økning i DirectX versjon e.l, om så bare i desimaltall?

 

Håper dette kan bli en tråd med litt diskusjon rundt Nvidias nye vidundere, hva som forventes, (håpes), og gjerne litt facts :love:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine :

 

*Neste generasjon av Nvidia sine skjermkort vil sannsynligvis komme på samme nm prosess som Amd , dette vil føre til lavere varmeutvikling og sannsynligvis at Nvidia også klokker kortene en god del for å kunne konkurrere med Amd på ytelse.

 

*Om Nvidia gjentar strategien som de har brukt før betyr det at det kommer noen "få" eksemplarer av svært dyre toppkort som er blodklokket og som slår hva Amd har tilgjengelig og en hel haug med relativt høyt klokket "high end" kort som yter tilsvarende som Amd sine kort.

 

*PhysX er i dag relativt lite brukt , det ser ut som at Havok fortsatt gjør det bra (portabilitet) siden den også kan lett tilpasset PS3 og Xbox spill (multiplatform lanseringer) og er ikke avhengig av at du har et Nvidia skjermkort for å fungere. Det har også blitt gjort store framskritt i OpenCL og man har fått en del gode muligheter i Maya blandt annet med bedre fysikk. Det ser ut som vi kanskje går mot åpne standarer isteden for lukket kildekode.

 

Med mindre du bruker Cuda direkte via programvare som benytter seg av dette (folding@home feks) så tror jeg ikke det vil ha så mye å si for deg hvilken standard som blir brukt (OpenCl feks) .

 

Så kommer jeg til slutt til den delen som gjelder støy , av personlig erfaring så kommer det ofte litt an på hvem du kjøper skjermkortet av og hvor mye de har vektlagt kjøleren. Men man kommer som regel ikke unna at toppmodellene ofte støyer som faen med mindre du er villig til å tilpasse kjøleløsningen og putte en tusenlapp eller to inn til en god gpu vannkjøler.

 

Personlig så vil et mid range kort være mer enn nok for meg neste gang jeg oppgraderer mitt 4870 Amd kort , da vil jeg hovedsakelig gå for en løsning som ikke koster for mye, støyer lite og som har så mye funksjonalitet som mulig. Så får vi se hvem som tilbyr mest av Amd og Nvidia på det tidspunktet da.

Lenke til kommentar

Med mindre du kjøper ett dualgpu kort alla 6990 eller 590 gtx så er det vel ingen kort som bråker som jetfly.

 

Er ganske vanskelig å si noe som helst før kortene har kommet ut, så du må nok egentlig bare komme tilbake/lese tester da kepler har kommet ut hvis du vil ha noe konkret informasjon om det.

 

Hvis ikke så er jo 7970 ett godt kjøp. Bråker ikke enormt, men du kan høre det når det jobber på 100%. Ikke noe irriterende for meg (ingen av mine andre deler bråker noe nevneverdig heller) men jeg hører at det er der. Men det er kommet en egen kjøleløsning allerede som skal vel egentlig ikke bråke noe som helst. Så kommer helt ann på hva slags kjøler som sitter på kortet snarere enn hvilket kort det er.

Lenke til kommentar

Dette er klart om Kepler:


  •  
  • Kodenavnet på arkitekturen er Kepler
  • DP TFLOPs per watt skal omtrent dobles.

 

Rykter som at Nvidia syns Tahiti XT var et svakt kort eller at mid-range Kepler til 300$ skal utkonkurrere Tahiti XT til 550 er rent fabrikat.

 

Rykter om antall CUDA-kjerner på GK1xx, klokkefrekvens, minnebuss, strømforbruk etc. er fylt med motsetninger og dermed mest sannsynlig fabrikert.

 

Det eneste du kan vite sikkert om fremtiden er at en eller annen gang vil et kraftigere kort enn 7970 lansere til lavere pris enn det 7970 koster i dag.

Lenke til kommentar

Takker for svar :yes:

 

Blir uansett spennende å se når kortet kommer, men er muligens litt mer usikker nå om jeg velger ATI eller Nvidia, men jeg skal først bygge på vårparten når Kepler uansett er ute. En annen ting jeg leste et sted som jeg også syns var fiffig med keppler kortene var at de slo seg helt av når de ikke var i bruk. Siden pcen som sagt skal stå midt i stua og jeg har på pcen min 24/7 så er ikke det noen dum funksjon. Men jeg må si at mitt nåværende 5850 kort knapt gir lyd fra seg selv under full load.

 

Men det mest spennende blir jo å se de rene ytelsesresultatene i tester når det er ute i forhold til pris mot ATI sine kort på det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Men de nye Kepler kortene vil vel komme med PCIe 3.0? Har i alle fall lest det flere steder, og lurte da på om det krever PCIe 3.0 hovedkort, eller om det er kompatibelt med 2.0, men at det kan gi bedre ytelse på 3.0?

 

Er klar for å bytte ut mitt 5850, har mye av den ytelsen jeg trenger, men har aldri vært fornøyd med AMD. Det er så mye kluss med drivere og nye spill, er lei av å ha spill som fungerer på kompisenes nVidia PCer mens jeg må vente på en ny oppdatering fra AMD.

Lenke til kommentar

Men de nye Kepler kortene vil vel komme med PCIe 3.0? Har i alle fall lest det flere steder, og lurte da på om det krever PCIe 3.0 hovedkort, eller om det er kompatibelt med 2.0, men at det kan gi bedre ytelse på 3.0?

Mitt 7970 fungerer helt fint i et PCIe 1.0 x4-spor, PCIe er bakoverkompatibel begge veier.

Jeg vil tippe at PCIe 4.0 vil være bakoverkompatibel også om du lurer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette kan jo også forklare hvorfor 7000-kortene lansert hittil har vært såpass dyre: 28nm har dårlig yield og 40nm er sannsynligvis billigere...

Lenke til kommentar

Dette kan jo også forklare hvorfor 7000-kortene lansert hittil har vært såpass dyre: 28nm har dårlig yield og 40nm er sannsynligvis billigere...

 

Ja regner med at det er forklaringen.

Blir spennende å se prisene på nvidia 6xx serie da de har mye større kjerne enn amd`s 7 serie og dermed blir dyrere å produsere.

Lenke til kommentar

Ja regner med at det er forklaringen.

Blir spennende å se prisene på nvidia 6xx serie da de har mye større kjerne enn amd`s 7 serie og dermed blir dyrere å produsere.

Nå sier jo ryktene at vi ikke kommer til å se en slik stor brikke som GF110 med det første, men at GK104 er det beste Nvidia skal ha å vise frem og at denne skal havne på omtrent samme størrelse som Tahiti XT.

 

Det blir altså spennende å se Hva som er mer effektivt per mm^2 av AMDs GCN eller Nvidias Kepler :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sukk... Skjer lite... Kommer en del spec-rykter, men alle virker veldig urealistiske. Bilde av et kort, uten noe særlig informasjon...

En ting er sikker: Jeg har bestilt AMD-kort, så nå tenker jeg Nvidia kommer med helt fantastiske kort til helt fantastiske priser UMIDDELBART etter at jeg henter pakken på mandag.

Lenke til kommentar

Sukk... Skjer lite... Kommer en del spec-rykter, men alle virker veldig urealistiske. Bilde av et kort, uten noe særlig informasjon...

En ting er sikker: Jeg har bestilt AMD-kort, så nå tenker jeg Nvidia kommer med helt fantastiske kort til helt fantastiske priser UMIDDELBART etter at jeg henter pakken på mandag.

Jeg tror verken på fantastiske kort eller fantastiske priser, men jeg tror Nvidia tar tilbake ytelsestronen på enkel GPU. Prisen tror jeg havner litt over AMD/ATI, men ikke horribelt mye over.

 

Merk at dette bare er hva jeg selv tror etter rykter og litt inside info fra noen som kjenner noen som kjenner noen...

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt MSI 7950 Twin Frozr som sweclockers fikk klokket opp omtrent 40%, så jeg tipper at selv toppkortet til Nvidia får problemer med å slå mitt på ytelse/kr.

Og skulle de gjøre det, så får det heller bare være NOK et eksempel på at jeg har kjøpt noe for tidlig og brent meg. Det er nok av de oppgjennom tidene...

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt MSI 7950 Twin Frozr som sweclockers fikk klokket opp omtrent 40%, så jeg tipper at selv toppkortet til Nvidia får problemer med å slå mitt på ytelse/kr.

Og skulle de gjøre det, så får det heller bare være NOK et eksempel på at jeg har kjøpt noe for tidlig og brent meg. Det er nok av de oppgjennom tidene...

Høres ut som vi to er i samme båt :) Men denne gangen har jeg faktisk klart å vente, selv om 7000-serien har fristet jævlig og jeg har hatt budsjettet i orden til å slå til når som helst...

 

Kan ha noe å si at jeg fikk klokket mitt GTX-580 til det du ser i signaturen, å det har fungert 100% stabilt lenge ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg tror verken på fantastiske kort eller fantastiske priser, men jeg tror Nvidia tar tilbake ytelsestronen på enkel GPU. Prisen tror jeg havner litt over AMD/ATI, men ikke horribelt mye over.

 

Merk at dette bare er hva jeg selv tror etter rykter og litt inside info fra noen som kjenner noen som kjenner noen...

 

Den FORBANNA YTELSETRONEN altså!

 

Beklager utbruddet , men jeg må faktisk påpeke at vi i dag har et "snevert" syn på hva som er det beste skjermkortet (eller i noen tilfeller Cpu) og legger ofte stor vekt på syntetiske tall som oppstår under tester av spill enten om det er direkte via tester som 3dpork eller via populære spill som kjører sine egne tester med forskjellige innstillinger.

 

Heldigvis så ser det ut som flere store sider nå vektlegger mer enn kun "syntetiske tall" når det kommer til bruksverdien av kortene, som tross alt er det som teller. At man får et kort som støyer mindre, bruker mindre elektrisitet og som har mye god funksjonalitet er jo svært positivt.

 

Jeg håper virkelig Nvidia kommer med et kort som er både innoverende, har mye og by på og ikke minst som vil sørge for at Pc spillerne på nytt har noe å glede seg til. Kommer Nvidia dog med et kort som er laget kun for å knuse Amd sitt kort i syntetiske tester med noen få fps vil jeg selv påstå at kortet er en "Episk Fail" i mine øyne.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig i noe av det du skriver Malvado. Men det er nå en gang slik at benchmarks i 3dMark og spill er det første de aller fleste ser på.

 

Når det gjelder støy og strømforbruk, er dette noe jeg synes de fleste hardware-sider rundt på nettet er flinke å ta med i betraktning.

 

For meg blir ytelse og støy det viktigste, mens strømforbruket ikke er noe jeg pleier å se så nøye på må jeg innrømme.

Lenke til kommentar

Jeg tror verken på fantastiske kort eller fantastiske priser, men jeg tror Nvidia tar tilbake ytelsestronen på enkel GPU. Prisen tror jeg havner litt over AMD/ATI, men ikke horribelt mye over.

 

Merk at dette bare er hva jeg selv tror etter rykter og litt inside info fra noen som kjenner noen som kjenner noen...

 

Den FORBANNA YTELSETRONEN altså!

 

Beklager utbruddet , men jeg må faktisk påpeke at vi i dag har et "snevert" syn på hva som er det beste skjermkortet (eller i noen tilfeller Cpu) og legger ofte stor vekt på syntetiske tall som oppstår under tester av spill enten om det er direkte via tester som 3dpork eller via populære spill som kjører sine egne tester med forskjellige innstillinger.

 

Heldigvis så ser det ut som flere store sider nå vektlegger mer enn kun "syntetiske tall" når det kommer til bruksverdien av kortene, som tross alt er det som teller. At man får et kort som støyer mindre, bruker mindre elektrisitet og som har mye god funksjonalitet er jo svært positivt.

 

Jeg håper virkelig Nvidia kommer med et kort som er både innoverende, har mye og by på og ikke minst som vil sørge for at Pc spillerne på nytt har noe å glede seg til. Kommer Nvidia dog med et kort som er laget kun for å knuse Amd sitt kort i syntetiske tester med noen få fps vil jeg selv påstå at kortet er en "Episk Fail" i mine øyne.

 

 

 

Dollars for donuts teller LANGT mer enn å ha flere syntetiske poeng enn nestemann. Ytelse PER KRONE!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...