Gå til innhold

Kraftig akselerasjon


Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei,

lurer på om det er lov med kraftig akselerasjon i bilhmm.gif. F.eks fra stillestående til fartsgrensen. Er det lov med hjulspinn sålenge du holder deg innenfor fartsgrensen?

 

Takker for svar

Saxy98thumbup.gif

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

PaulGD: Nå har ikke jeg lappen, men ser stadig folk som gjør det. Lurte bare på hva konsekvensene var.

 

Må jeg?: hvor går grensen på uforsvarlig kjøring?

Lenke til kommentar

De tar deg på § 3.

 

"Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. "

 

Hva som går under der er vel i stor grad subjektivt, men å burne ut fra ett kryss er verken hensynsfullt, aktpågivende eller varsomt...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Tar ikke meg enda, siden jeg ikke kjører harhar.gif

Slik jeg tolker paragrafen, kan man akkselere så fort man vil til fartsgrensen så lenge man er alene på veienhmm.gif

Loven sier da ingenting om at det må være andre i nærheten?

Vet at de bruker denne reglen på ganske mye forskjellig...

Lenke til kommentar

Tapsforskriften § 2-5 nr. 10 har følgende å si om tap av førerkort for slikt:

 

10. Skrensing, burnout eller annen hensynsløs kjøring

Er person med førerett ilagt straff for skrensing og andre former for hensynsløs kjøring eller bruk av motorvogn jf. vegtrafikkloven § 3 første ledd, som for eksempel « burnout » på vei eller på områder som torv, plasser mv. hvor kjøringen har ført til trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av førerett fastsettes til minst 3 måneder.

 

Det er for øvrig åpenbart at vegtrafikkloven § 3 gjelder også når man er alene:

 

§ 3. Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

En naturlig forståelse av ordlyden tilsier at hensynsfullt, aktpågivent, og varsomt gjelder i alle tilfeller. Dette er understreket ved at man skal unngå at det oppstår fare.

Lenke til kommentar

Ein skal alltid kjøyre hensynsfullt, aktpågivent og varsomt, men i tillegg så står det i trafikkreglane at:

 

§ 16. Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.

 

1. I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass.

 

2. I eller ved bebyggelse skal kjørerute, fart og kjøremåte avpasses slik at ingen forstyrres unødig.

 

Så dersom du er nært bebyggelse så plikter du i tillegg til å kjøyre på ein slik måte at du ikkje genererer meir bråk enn nødvendig og at du ikkje kjøyrer på ein slik måte at du slepper ut meir eksos.

 

Det står ingenting spesifikt om at brå akselerasjon ikkje er lov, men dersom du kjøyrer slik i nærheita av bebyggelse så du kunne begrunne kvifor du måtte akselerere brått med den ekstra støyen og forurensninga som akselerasjonen fører til.

Det at du sparte eit sekund i reisetid er nok ikkje å rekne som ein god nok grunn.

Lenke til kommentar

For å kapre tråden, kva er kraftig akselerasjon? Kor går DEN grensa?

 

Forøvig er hjulspinn berre tull... Men akselerasjon med full grep er noko anna :p

 

Dersom man måtte ha et absolutt mål å gå etter, ville jeg ha sagt at grensen går hvor man mister taket på underlaget og ikke umiddelbart forsøker å innhente det igjen (men dette er bare mine ord, ikke nødvendigvis slik purken vil tolke det). Et annet poeng er jo at man i trafikken "skal" oppføre seg på en måte som gjør det lett (eller ikke unødvendig vanskelig) å forutse hva du kommer til å gjøre. Plutselig kraftig aksellerasjon kan i noen situasjoner føre til at andre trafikkanter blir usikre på hva du har tenkt å gjøre. Den ekstra støyen fra motoren kan også virke skremmende på myke trafikkanter og dyr langs veien. Dette kan igjen føre til at de du kjører forbi gjør feil og farlige situasjoner oppstår.

 

Hva om motorbrølet til en plutselig aksellererende bil skremte en hund langs veien slik at den løp rett foran hjulet til en syklist og knakk nakken?

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Hva om motorbrølet til en plutselig aksellererende bil skremte en hund langs veien slik at den løp rett foran hjulet til en syklist og knakk nakken?

Da skylder man på hundeeieren som ikke overholdt båndtvangen til bikkja.

Men hva om det var før 1. april eller etter 20.august?
Lenke til kommentar

Hva om motorbrølet til en plutselig aksellererende bil skremte en hund langs veien slik at den løp rett foran hjulet til en syklist og knakk nakken?

Da skylder man på hundeeieren som ikke overholdt båndtvangen til bikkja.

Det kan lett skje selv om hunden er i bånd. Tror du båndene er 5 cm lange eller noe slikt?

Lenke til kommentar

Da er jo det på det tørre. Ser også at det er en hel lovtekst med masse viss vass om hunder, og jeg ser også at hundeeier har ansvar uansett.

Hundeloven §4

 

 

Det kan lett skje selv om hunden er i bånd. Tror du båndene er 5 cm lange eller noe slikt?

La oss nå ikke bli vanskelige. Men for ordens skyld, jfr. hundeloven §4. Spiller ingen rolle om båndet er 5 mm eller 5 m. Man skal kontrollere hunden på en aktsom måte, og påse at den ikke stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette.

Kan tenke meg til at en syklist med brukket nakke stiller i kategorien "folk som ikke godtar dette".

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...