Gå til innhold

Kongen på haugen


Anbefalte innlegg

D4 ser utvilsomt ut som det kan slå opp en liten sikleskade eller to.

Det eneste jeg faktisk stusser over foreløpig er valget om å implementere 1 XQD spor. Jeg ser for all del nytten med å gå over til XQD, men det måtte da vært bedre å ha to spor med samme standard?

Regner ikke med at XQD kortene blir noe særlig billig i starten heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

D4 ser utvilsomt ut som det kan slå opp en liten sikleskade eller to.Det eneste jeg faktisk stusser over foreløpig er valget om å implementere 1 XQD spor. Jeg ser for all del nytten med å gå over til XQD, men det måtte da vært bedre å ha to spor med samme standard?Regner ikke med at XQD kortene blir noe særlig billig i starten heller.

 

XQD kortene virker ikke då dyre egentlig,

 

Sony announced two models of the card, the 16GB QD-H16 card for $129.99 and the $32GB QD-H32 for $229.99. The cards are scheduled to be available in February.

 

And so customers can transfer data off the cards without having to plug their cameras into a USB port, Sony also announced the $44.99 MRW-E80 card reader that plugs in with USB 3.0 and the $44.99 QDA-EX1 adapter that plugs into laptops with ExpressCard slot.

Lenke til kommentar

D4 ser utvilsomt ut som det kan slå opp en liten sikleskade eller to.

Det eneste jeg faktisk stusser over foreløpig er valget om å implementere 1 XQD spor. Jeg ser for all del nytten med å gå over til XQD, men det måtte da vært bedre å ha to spor med samme standard?

Regner ikke med at XQD kortene blir noe særlig billig i starten heller.

Det er vel en god del som oppgraderer, og da er det jo greit å kunne bruke de gamle kortene. Ettersom økningen av oppløsningen er på kun 4Mpx, så er de gamel fullt ut brukbare.

 

Spennende med XQD kortene - de har en fin størrelse (jeg trodde de opprinnelig var mye større) og virker mer solide enn SD.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

XQD kortene virker ikke då dyre egentlig,

 

Sony announced two models of the card, the 16GB QD-H16 card for $129.99 and the $32GB QD-H32 for $229.99. The cards are scheduled to be available in February.

 

And so customers can transfer data off the cards without having to plug their cameras into a USB port, Sony also announced the $44.99 MRW-E80 card reader that plugs in with USB 3.0 and the $44.99 QDA-EX1 adapter that plugs into laptops with ExpressCard slot.

Det var ikke så altfor gærent da, trodde ble dyrere enn som så.

Lenke til kommentar

Hvis flashminne-produsentene ønsker at XQD etter hvert skal ta over for CF, så må de jo prise dem konkurransedyktig. På den ene siden, så vil nok lavere salgs- (og dermed produksjons-) volum gjøre dem litt dyrere, men på den andre siden så kan produsentene finne på å subsidiere dem litt for å få standarden tatt i bruk.

 

Og størstedelen av prisen ligger uansett i minnebrikkene, som stort sett er de samme uavhengig av formfaktor (bortsett fra for de aller minste korttypene), så forskjellen ligger i hvordan minnebrikkene settes sammen til et minnekort.

Lenke til kommentar

Det er ikke sjeldent at en ny standard prises høyt. Hvis det selger nok vil prisen gå ned - ikke akkurat unormalt. Jeg henger meg fortsatt dog litt opp i det at det er benyttet to forskjellige standarder, men for all del, ett sted må man jo starte hvis man ønsker å innføre en ny standard. Problemet er vel heller at du hele tiden må bruke to forskjellige standarder, eller holde deg til ett kort - og da er jo poenget med to spor borte igjen.

 

Tviler dog på at dette er utslagsgivende for så veldig mange når det kommer til kjøp eller ikke kjøp av ett kamera i denne klassen.

Lenke til kommentar

Det er ikke sjeldent at en ny standard prises høyt. Hvis det selger nok vil prisen gå ned - ikke akkurat unormalt. Jeg henger meg fortsatt dog litt opp i det at det er benyttet to forskjellige standarder, men for all del, ett sted må man jo starte hvis man ønsker å innføre en ny standard. Problemet er vel heller at du hele tiden må bruke to forskjellige standarder, eller holde deg til ett kort - og da er jo poenget med to spor borte igjen.

 

Tviler dog på at dette er utslagsgivende for så veldig mange når det kommer til kjøp eller ikke kjøp av ett kamera i denne klassen.

 

Med litt flaks kan modulen oppgraderes i fremtiden. Den er i alle fall modulisert inn i huset.

Lenke til kommentar

Det er ikke sjeldent at en ny standard prises høyt.

Tja, spørs litt på hva man snakker om. Det er jo ikke snakk om noen nyutviklet teknologi som det er krevende å produsere. Det er helt ordinære flashminnebrikker i ny innpakning. Jeg tviler på at det krever nevneverdig med nyinvesteringer i produksjonsutstyr, bare nye plaststøpeformer og nye maler til kretskort.

 

Enig i at det blir litt knotete med to forskjellige spor, men samtidig så er det jo en av de minst smertefulle måtene å innføre en ny standard på.

Lenke til kommentar

Enig i at det blir litt knotete med to forskjellige spor, men samtidig så er det jo en av de minst smertefulle måtene å innføre en ny standard på.

Enig i det. Såvidt jeg vet er Nikon de første til å introdusere bruke det?

 

Med litt flaks kan modulen oppgraderes i fremtiden. Den er i alle fall modulisert inn i huset.

Morsomt med moduler til ting og tang i huset. Skulle ønske flere så nytten i å kunne gjøre sånt.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Dette blir intet mindre enn fantastisk. Må si jeg liker det nye designet og layouten på knappene, så får tester vise hvor bra et kamera det er. Nikon var med den forrige generasjonen kongen på haugen når det gjelder ytelse ved høy iso, men det gjenstår å se om de klarer å gjenta det denne gangen med ny sensor og den nye Expeed 3 prosesseringen. Jeg tror det. :)

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar

Ser ut til å bli et gromkamera, og bra at de to store presser hverandre fremover (ville dog vært greit hvis de og presset hverandre skikkelig på prisen, men neppe vil det skje).

 

Mannslige bilder som nok skremmer vannet av gjengen med de små frøkenaktige speilløse fyrstikkeskene :p

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet det, la den bare ut som en kontrast til akams "kongen på haugen" begge blir vel like latterlige all den tid ingen av de har testet/prøvd kameraet ...

 

Det er jo ikke til å komme unna at dette kameraet er kongen på Nikon-haugen. Om det er kongen på kamerahaugen vet vi jo ikke ennå.

Lenke til kommentar

Og brukere av alternative merker som får øynene opp for Nikon igjen? ;)

Dette er nok ikke det riktige kameraet for denslags. Ei heller Canon 1Dx.

 

Dette er et verktøy for de proffe; for meg er det for stort og tung, samt seriøst overkill. Skulle jeg bytte system i dag; så tror jeg heller at Fuji X-Pro 1 er veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg ser for all del nytten med å gå over til XQD, men det måtte da vært bedre å ha to spor med samme standard?

 

And so customers can transfer data off the cards without having to plug their cameras into a USB port, Sony also announced the $44.99 MRW-E80 card reader that plugs in with USB 3.0 and the $44.99 QDA-EX1 adapter that plugs into laptops with ExpressCard slot.

 

Jeg har to forskjellige spor i 300s'en, SD og CF, og det har aldri vært noe problem. Da kan jeg bruke CF-kortene sammen med D70s'en og SD-kortene sammen med annet utstyr. Da har jeg dobbelt så stor sjanse å få tak i et kort som passer hvis det kniper...

CF-kortet er så stort at man ikke får en kompakt leser i ExpressCard, slik man nå får. :thumbup:

Og SD-kortet er ganske spinkelt ja, så dette kan bli en god mellomting som tar det beste fra begge.

Lenke til kommentar

USB 3.0 porten, 1 Gbit/s porten og Wifi-boksen vil nok redusere kraftig behovet for å ta ut og inn kort for overføring av bilder.

 

CF-sloten er nok grei å ha for bakoverkompatibilitet. XQD er jo rykende ferskt og Nikon vil neppe risikere kameraets OL-suksess på at QXD blir tilgjengelig i tide.

Lenke til kommentar

Jeg vet det, la den bare ut som en kontrast til akams "kongen på haugen" begge blir vel like latterlige all den tid ingen av de har testet/prøvd kameraet ...

 

Det er jo ikke til å komme unna at dette kameraet er kongen på Nikon-haugen. Om det er kongen på kamerahaugen vet vi jo ikke ennå.

 

Det er noe helt annet, det jeg reagerte på var at akam annonserte dette som kongen på haugen, altså det beste speilrefleks uansett merke med andre ord, mulig det er det,men det får tester vise , useriøsiteten ligger i at norgest største forum annonserer det som kongen en times tid etter at kamera er papirlansert og uten hverken ha sett det eller langt mindre prøvd/testet det .....

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet, det jeg reagerte på var at akam annonserte dette som kongen på haugen, altså det beste speilrefleks uansett merke med andre ord, mulig det er det,men det får tester vise , useriøsiteten ligger i at norgest største forum annonserer det som kongen en times tid etter at kamera er papirlansert og uten hverken ha sett det eller langt mindre prøvd/testet det .....

Jeg tolket det som at de mente "kongen på Nikon-haugen". Selv om du kanskje ikke tror det, så tror jeg at Akam-redaksjonen er ganske objektive (no pun intended).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...