Gå til innhold

Kongen på haugen


Anbefalte innlegg

Men signal-behandlingen i et digiatkamera er veldig enkel. Selve sensoren er analog. Når bildet tas, så fanger hver piksle opp fotoner. Dette avleses som en spenning som sendes rett til en A/D konverter. Alt som skjer etterpå er i det digitale domenet og er upåvirket av brytere kontra tocuh interface. At et JPEG bilde har mangler i forhold til et RAW bilde har med komprimeringsalgoritmen i JPEG å gjøre, ikke noe som helst med signalbehandlingen i kamera.

Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for her; både materialvalg i fotosensorene og i kretsene er av betydning. for hvilket signal du få å bearbeide videre i kameraet, selv om signalet er kvantisert (digitalt).

Et kamera som skal ta 10 bps har et annet materialvalg i kretsene enn et kamera som tar 3 bps. Ved 10 bps må man ha mye raskere kretser, den interne klokka må gå fortere ....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eneste stedet man har støyproblematikk i et digitalkamera er på selve sensoren og frem til A/D konverteren.

Det er feil ! Du har støy inne i selve A/D enheten og bl.a der du lagrer signalet. Det følger støy med lyset inn i linsa også.

 

Med den hastigheten som dette kameraet opererer på så er det nok en grunn til et det er kablet ethernet og ikke Wifi.

Ja, de kunne kanskje laget et bedre kamera ...

Lenke til kommentar

Det er feil ! Du har støy inne i selve A/D enheten og bl.a der du lagrer signalet. Det følger støy med lyset inn i linsa også.

Ok, så skrev jeg frem til A/D konverteren istedet for til og med A/D konverteren.

 

Mitt poeng er at brukergrensesnittets knapper er ikke en del av dette kretsløpet. Og at det er det eneste stedet det er støyproblemtatikk er der det er analoge signaler.

 

Men nok pissprat som ikke har med D4 å gjøre.

Lenke til kommentar

Det er feil ! Du har støy inne i selve A/D enheten og bl.a der du lagrer signalet. Det følger støy med lyset inn i linsa også.

Ok, så skrev jeg frem til A/D konverteren istedet for til og med A/D konverteren.

 

Mitt poeng er at brukergrensesnittets knapper er ikke en del av dette kretsløpet. Og at det er det eneste stedet det er støyproblemtatikk er der det er analoge signaler.

 

Men nok pissprat som ikke har med D4 å gjøre.

Ikke noe med D4 å gjøre ! ... jeg forstår hva du mener, men likevel....

 

Støy er da ikke begrenset til analoge signaler. Det er ikke noe som heter det perfekte digitale signalet (det er bare på papiret). Ang. knappene så kan f.eks de være av dopet materiale og som kan gi reversstrømmer...

 

(Jeg har en ASUS PC med tastatur (taster) som ikke virker riktig. Tastaturet slår også ut lydkortet gjennom reversstrøm fra tastene på tastaturet. Årsaken til dette er feil doping i materialene på tastaturet . Jeg velger aldri ASUS mere ... selv om de ellers er ok, fordi tradisjonen hos firmaet er å "produsere feil".

Jeg kan se de samme tendensene hos Nikon. Jeg ser de samme tendensene hos Microsoft).

 

Et annet eksempel. Jeg tror det er Nikon 5100 med videoopptak i autofokus. Problemet er bare det at autofokusen ikke virker. Så hvorfor produserer de det da med autofokus i video ? bare for å tjene penger !. Nikons tradisjon er nok likedan med D4 også.

Canon har valgt å ta bort autofokus på sine kamera, og bruker manuell fokus i video-opptak. Det virker, men de kan ikke reklamere med autofokus i video !). Jeg ser at Canon har en annen tradisjon.

Endret av Sondre Selnes
Lenke til kommentar

Ja jeg lagde den utifra tester som var foretatt og ikke en time etter lansering, i tillegg representerer vel ikke jeg norges største forum, eller ??????

Og nei det svir overhode ikke, da jeg ikke skal ha D4 , jeg venter på 5D MK III og 800D for så å ta en eventuell oppgradering,da kan det like godt bli Nikon som Canon , så det var kjekt om "nikonfolk" kunne slutte med å rope fanboy så snart noen sier et ord som ikke passer dem.

 

Ja, herrigud, du er absolutt ikke canon fanboy hvis du leste noen tester som mente 7D var det beste kamera - og så utropte det som best av alle. Tar tilbake alt jeg sa, du er ikke fanboy. Ikke representerer du diskusjon.no heller nei, da spiller det jo ingen rolle hva du selv skriver kontra hva du klager på at andre skriver. Vi "nikonfolk" som har allerede gjort system bytte før, og som låner 5DMKII av canon norge for vi liker det kamera så godt - vi skikkelige nikon fanboys - må skjerpe oss.

 

Tar tilbake alt jeg sa, og følger spent med på hvordan foto-geniet Sondre nå skal lære oss hvordan en iphone er bedre enn alt nikon har laget.

 

Det var da voldsomme greier :-)

Her kritiserer jeg en artikkel og ikke noe kamera eller merke og så tipper du totalt av pinnen :)

Nei det spiller egentlig liten rolle hva du eller jeg skriver mener fordi vi er enkeltpersoner med vår egen mening , men om et av norges største forum skriver noe så bør det være rimelig seriøst , og for å utnene noe som kongen på haugen eller lignende bør man i det minste ha prøvd dette ut førs og aller helst ha tatt en sikkelig test , men pytt pytt ikke ta sånn på vei det er jo bare min mening :p

Når det så gjelder overskriften i min tråd så kan du bla finne opphavet til den HEr så mulig du roer ned et hakk eller tre :)

 

Ha en fortsatt fin dag.

Mvh Snekker`n

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Men signal-behandlingen i et digiatkamera er veldig enkel. Selve sensoren er analog. Når bildet tas, så fanger hver piksle opp fotoner. Dette avleses som en spenning som sendes rett til en A/D konverter. Alt som skjer etterpå er i det digitale domenet og er upåvirket av brytere kontra tocuh interface. At et JPEG bilde har mangler i forhold til et RAW bilde har med komprimeringsalgoritmen i JPEG å gjøre, ikke noe som helst med signalbehandlingen i kamera.

Det er nok ikke så enkelt som du gir uttrykk for her; både materialvalg i fotosensorene og i kretsene er av betydning. for hvilket signal du få å bearbeide videre i kameraet, selv om signalet er kvantisert (digitalt).

Et kamera som skal ta 10 bps har et annet materialvalg i kretsene enn et kamera som tar 3 bps. Ved 10 bps må man ha mye raskere kretser, den interne klokka må gå fortere ....

 

Det er helt riktig, lesehastigheten fra brikken påvirker bl.a. støynivået i og med at man med høyere datatrafikk også får økt varmgang. Så vidt jeg vet finnes det sensorer med AD-konverteren på sensoren, og de som har den utenfor, her antar jeg at man sliter med forskjellige utfordringer med tanke på å få data ut uten å negativt påvirke sensorens avlesing.

 

Vil også påpeke at jeg skrev "støy i bildet", ikke at det ikke forekommer støy i digitale kretser. (Med den informasjonen du har kommet med siden, så hadde jeg faktisk forventet at du fikk det med deg - men nok om det). Støy i slike medfører større grad av unøyaktighet som fanges opp av feilsjekker som igjen får utslag i bl.a. hastighet. Støybidraget til de digitale kretsene har ingen påvirkning på det ferdige bildet - det håper jeg vi kan være enig om?

 

Det støybidraget vi ser ved økt ISO skyldes at støygulvet som allerede er der i analogt domene, forsterkes, eller løftes om du vil.

 

Du kan jo bare tenke all støyen signalene som skaper denne teksten har vært gjennom - likevel kan du lese den 100% som jeg skrev den. Vi kan sende teksten 1000ggr. rundt jorda, likevel vil feilkorrigering i det digitale domene sørge for at det analoge signalet som manifisterer seg på skjermen være 100% korrekt.

 

Når det gjelder transport av bilder ut av kameraet med WiFi - ja, det går. Men du som alle oss andre er vel fullstendig klar over hvor lite pålitelig WiFi kan være, særlig når det er mange samtidige brukere som fyller opp sine egne, og nabokanalene.

Lenke til kommentar

Støybidraget til de digitale kretsene har ingen påvirkning på det ferdige bildet - det håper jeg vi kan være enig om?

 

Det er jeg absolutt ikke enig i !!

 

Det er ratio dvs. forholdet mellom signal og støy i kretsene som påvirker et bilde.

Denne ratio må man regne på (og prøve å kontrollere) ved utvikling av kretsene, protokoller med mer;

Materialvalg er viktig og det viser seg at - gull- et edelmetall er god i denne sammenheng. Likeså diamanter.

 

Om det er Nikon , Canon, Sony, Olympus eller andre så er min mening at jo færre knapper desto bedre !

Menyssystemet til Nikon synes jeg ikke noe om.

 

 

( Når mitt Nikon kamera nå faktisk er defekt, så vil jeg satse på et enkelt kamerahus,

men en avansert linse og da mest sannsynlig av merket Canon ).

Lenke til kommentar

Er forøvrig spent på å høre hvordan noen knapper (som visst er fryktelig farlig, selv om de sitter i helt andre kretser enn sensorkretsene, og forøvrig stort sett trykkes på før bildet ble tatt) skulle påvirke bildet mer enn en kraftig innebygd Wifi-sender (som later til å være enormt viktig, og som typisk vil være i gang med å overføre forrige bilde i det man tar neste bilde). :D :D

 

Forøvrig - Wifi-sender er ekstrautstyr, som kan skrus på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er forøvrig spent på å høre hvordan noen knapper (som visst er fryktelig farlig, selv om de sitter i helt andre kretser enn sensorkretsene, og forøvrig stort sett trykkes på før bildet ble tatt) skulle påvirke bildet mer enn en kraftig innebygd Wifi-sender (som later til å være enormt viktig, og som typisk vil være i gang med å overføre forrige bilde i det man tar neste bilde). :D :D

 

Forøvrig - Wifi-sender er ekstrautstyr, som kan skrus på.

 

Ja det er jo nettopp materialvalget( for fyssik produksjon av kretsen) og protokollene inne i kretsene som skal ta seg av støyen !

 

Et kamera basert på silisum brikker vil ikke greie å behandle støy fra f.eks en wifi sender like godt som et kamera basert på brikker av edelmetaller.

( En nettverkskabel .feks. CAT 5e vil ha problemer forbi en transformator, men en fiberoptisk kabel vil være nesten upåvirket ).

Lenke til kommentar

Et kamera basert på silisum brikker vil ikke greie å behandle støy fra f.eks en wifi sender like godt som et kamera basert på brikker av edelmetaller.

Det låter som noe for Leica - M9 - the platinum version!

 

Men - seriøst - det er ikke knappene som gir nevneverdig støy på noen bilder. Det er mange, mange andre støykilder som vil bety magnituder mer. Bare det at fingeren din trykker på og beveger huset under en eksponering vil bety mye mer for skarpheten og detaljene i bildet enn noen svak elektrisk impuls fra en mikrobryter i en helt annen krets - selv om kameraet står på stativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei her er nok "proffene" i steinalderen - og har grodd fast der i gammel teknologi !

Vil foreslå å lese noen av innleggene i tråden som omhandler emnet - for eksempel angående hvor lett det er å betjene en enorm, knuselig og sårbar touchskjerm mens man har kameraet opp til øyet for å ta bilder. Litt synd i kuldegrader når du får is og vann på skjermen og ikke klarer å betjene den lenger - dette er et værtettet proffhus som er bygget for å kunne dras gjennom og brukes i sandstormer i Sahara, sumper i Brasil og barsk vinter på Svalbard. Eller for den del med skjermen i direkte sollys. Eller - når den detter i bakken.

 

Men du vet jo alt om hvordan "proffer" best betjener et kamera, så vi får la det ligge.

 

Innendørs, i en lenestol, i passe belysning.

 

 

Mitt Nikon D40X (plastikk nybegynner kamera) gikk istykker forleden. Kameraet datt i bakken ! UV filtert ble knust og glassrestene festet seg inne i linsen slik at denne også ble ødelagt. Rystelsene forårsaket at brikken i kameraet også ble skadet.

 

Jeg tror ikke D4 er noe bedre i denne sammenheng, selv om det er et magnesium-kamera ! (Men, det tror tydeligvis "proffene").

Lenke til kommentar

Mitt Nikon D40X (plastikk nybegynner kamera) gikk istykker forleden. Kameraet datt i bakken ! UV filtert ble knust og glassrestene festet seg inne i linsen slik at denne også ble ødelagt. Rystelsene forårsaket at brikken i kameraet også ble skadet.

 

Jeg tror ikke D4 er noe bedre i denne sammenheng, selv om det er et magnesium-kamera ! (Men, det tror tydeligvis "proffene").

UV-filter hjelper ikke nevneverdig mot støt - bruk heller solblender - som du selv påpeker er glassrestene fra UV-filteret nok like stor fare som den "beskyttelsen" det skulle gi. Mot sand og salt er derimot filter toppers. Men - det er en annen diskusjon.

 

Og jo - dette proffhuset er bygd mye mer robust enn D40x'en din - det er nemlig en av de store grunnene til at det er så dyrt - at det er bygget som en murstein. Et proffhus kan du omtrent slå inn spiker med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på er om det er planlagt en D4x senere med høyere oppløsning, nå som Canon har slått sammen de to seriene 1D og 1Ds? Eller blir D4 erstatter for både DX og DXx-seriene?

Vanskelig å spå egentlig, på NR så har det meste vært penslet inn mot høyere oppløsning på D800, kanskje over 30MP.
Lenke til kommentar

Men når vi først er inne på dette med toucheting og wifi -- den nye wifi-senderen skal faktisk ha et, så vidt jeg kan forstå, nettleserbasert grensesnitt som gjør det mulig å operere kameraet, med liveview og det hele, fra smarttelefoner, nettbrett og datamaskiner. Et eller annet sted er det en ganske overbevisende videodemo av det hele. Det tror jeg kan være veldig nyttig, det er sikkert genialt hvis man monterer et fjernstyrt kamera på et sted man normalt ikke har tilgang; over et fotballmål, i taket i en konsertsal, og så videre.

 

Dessuten burde vel den kjøre siv.ing-en vår bli fornøyd med at han faktisk, via wifi, kan operere kameraet med touch på en Apple iPad!

 

En ting jeg lurer på er om det er planlagt en D4x senere med høyere oppløsning, nå som Canon har slått sammen de to seriene 1D og 1Ds? Eller blir D4 erstatter for både DX og DXx-seriene?

Vanskelig å spå egentlig, på NR så har det meste vært penslet inn mot høyere oppløsning på D800, kanskje over 30MP.

Jeg har også registrert at ryktene peker i den retningen, og det virker egentlig logisk; studifotografene trenger vel som regel ikke kamerahus som er pansret som en stridsvogn, og landskapsbildefolka foretrekker helst lettere vekt. Da kommer det til å bli ca samme opplegg som 1DX og 5D. De eneste som ikke er fornøyde da, er de som er sånn som meg og gjerne vil ha den lyssterke sensoren i det lille huset, så det jeg lurer mest på er egentlig om Nikon kommer til å lage et D800/D800x-par. Den eneste grunnen til ikke å gjøre det, måtte være hvis en billigere og mindre versjon av D4 ville gjort at det selges færre D4.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Jeg har også registrert at ryktene peker i den retningen, og det virker egentlig logisk; studifotografene trenger vel som regel ikke kamerahus som er pansret som en stridsvogn, og landskapsbildefolka foretrekker helst lettere vekt. Da kommer det til å bli ca samme opplegg som 1DX og 5D. De eneste som ikke er fornøyde da, er de som er sånn som meg og gjerne vil ha den lyssterke sensoren i det lille huset, så det jeg lurer mest på er egentlig om Nikon kommer til å lage et D800/D800x-par. Den eneste grunnen til ikke å gjøre det, måtte være hvis en billigere og mindre versjon av D4 ville gjort at det selges færre D4.

Det har vel vært skrivt noe om det paret på NR også. Jeg tror ikke Nikon er redd for å lage en D800 og en D800x og ha dem i sortimentet samtidig med D4. De gjorde omtrent det med D3 og D700, og det var suksess.
Lenke til kommentar

Tipper faktisk at Apple også hadde innsett at knapper er lurset på et kamera av en hvis størrelse til pressebruk. Apple bruker tross alt å være ganske gode på brukergrensesnitt.

 

Om trådet vs trådløst nett: Wii og mobilt bredband er serdeles ubrukelig om det er mange nok som prøver å benytte seg av det samtidig. Er bestandig en hel del banning fra nettjournalister og bildebyråfotografer på større events. Ethernet er nok en velkommen - om en gammeldags nyvinning, spesielt nå før OL...

 

Sendt fra min iPad

Endret av olegunnaro
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...