Gå til innhold

Kongen på haugen


Anbefalte innlegg

Blir jo ikke behov for noen test av dette kameraet, for akkurat som med D300 så har Akam slått fast at dette er best . :whistle:

 

 

Ja, det er like dumt som når du lagde tråden om at canon 7D er kongen blant crop kamera. Men det svir vel litt når noen gjør det samme, bare med nikon :roll: Herrigud, fanboys :roll:

 

Ja jeg lagde den utifra tester som var foretatt og ikke en time etter lansering, i tillegg representerer vel ikke jeg norges største forum, eller ??????

Og nei det svir overhode ikke, da jeg ikke skal ha D4 , jeg venter på 5D MK III og 800D for så å ta en eventuell oppgradering,da kan det like godt bli Nikon som Canon , så det var kjekt om "nikonfolk" kunne slutte med å rope fanboy så snart noen sier et ord som ikke passer dem.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nice. Legger merke til at knappen som tidligere valgte mellom af-s og af-c, samt manuell, har nå blitt byttet ut med en knapp som kun kontrollerer manuellfokus eller autofokus. Får nå håpe at disse andre valgene er lagt opp på en lett måte til tross. Ikke at det er et problem for min del, bruker som regel alltid af-c på mitt d700.

Lenke til kommentar

Nice. Legger merke til at knappen som tidligere valgte mellom af-s og af-c, samt manuell, har nå blitt byttet ut med en knapp som kun kontrollerer manuellfokus eller autofokus. Får nå håpe at disse andre valgene er lagt opp på en lett måte til tross. Ikke at det er et problem for min del, bruker som regel alltid af-c på mitt d700.

De har brukt samme system for fokusvalg som på D7000, der du trykker inn knappen i midten og bruker hjulene til å bla i alternativene. Noe jeg synes fungerer aldeles utmerket.

Endret av KSunhill
Lenke til kommentar
Nice. Legger merke til at knappen som tidligere valgte mellom af-s og af-c, samt manuell, har nå blitt byttet ut med en knapp som kun kontrollerer manuellfokus eller autofokus. Får nå håpe at disse andre valgene er lagt opp på en lett måte til tross. Ikke at det er et problem for min del, bruker som regel alltid af-c på mitt d700.
De har brukt samme system for fokusvalg som på D7000, der du trykker inn knappen i midten og bruker hjulene til å bla i alternativene. Noe jeg synes fungerer aldeles utmerket.

 

Aha, høres fint ut det også. Noe av det samme som er blitt gjort med knappen for ulike lyssmålingsvalg?

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg fysiske brytere bedre enn "trykk-og-rull", Men klart, det er jo litt mindre problematisk å styre fra en ekstern enhet da :)

 

Holder meg til forrige generasjon jeg, kanskje en D3x, så det ikke krøller seg i knotten på meg med forskjellige knappeoppsett :p

 

En ting dog, utrolig irriterende at de bytter til ny type batteri, en-el4 er jo helt utmerket, mer spenning og mer energi...?!

Lenke til kommentar
Nice. Legger merke til at knappen som tidligere valgte mellom af-s og af-c, samt manuell, har nå blitt byttet ut med en knapp som kun kontrollerer manuellfokus eller autofokus. Får nå håpe at disse andre valgene er lagt opp på en lett måte til tross. Ikke at det er et problem for min del, bruker som regel alltid af-c på mitt d700.
De har brukt samme system for fokusvalg som på D7000, der du trykker inn knappen i midten og bruker hjulene til å bla i alternativene. Noe jeg synes fungerer aldeles utmerket.

 

Aha, høres fint ut det også. Noe av det samme som er blitt gjort med knappen for ulike lyssmålingsvalg?

Det har de gjort ved å plassere en knapp oppe på venstre side. En plassering jeg faktisk synes kan virke litt knotete..

post-43539-0-23876800-1325874385_thumb.jpg

Lenke til kommentar

 

Vel hva skal man si...hele poenget er nettopp å ha funksjoneen tilgjengelig fysisk så man kan endre lysmåler, autofokus mens man TAR bilder og ser i søkeren.

 

Hvilke tror du er enklest å lage lyd på av disse 2 synthesizerne ?

 

http://www.vintagesynth.com/yamaha/dx7.php

 

http://www.moogmusic.com/products/minimoog-voyagers/minimoog-voyager-xl

 

Som digresjon så fantes det ca 2 stykker i Norge som klarte å programmere lyder på Yamaha DX7 - resten fikk til noe som hørtes ut som en klokkelyd. Hver gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man får nok best lyd (og enklest lyd) av det utstyret som har færrest knapper, fordi - signalbehandlingen - ikke blir forstyrret av brytere (knapper) som produserer støy.

 

Både når man forminsker eller forsterker et signal får man støy. Signal / støy forholdet er viktig i all elektronikk. Har man en knapp skal et signal starte / stoppe rundt denne knappen. Dette innbefatter enten forminsking eller forsterking av signalet. Da oppstår støy. Forholdet signal / støy er avgjørende for hvordan det ferdige signalet blir.

 

Selvsagt skal man ha lysmåler og annet tilgjengelig når man tar et bilde, men for meg er det viktig - på hvilken måte lysmåler og annet er tilgjengelig for meg som bruker. For kameraet (det ferdige bildet) er det viktig hvordan lysmåleren er tilgjengelig for signalprosessoren. Et dårlig signal (startet via f.eks en bryter) kan medføre tap / forringelse av data i et bilde.

(jpg vs raw -formatene er andre eksempler på slike "feil i signalene". jpg har flere "feil" enn raw formatet).

 

Med touch-skjerm som er på hele tiden (istedet for mange knapper) , unngår man start /stopp av signaler for selve touch-skjermen og følgelig blir selve data-signalene (billed-signalene) med mindre støy.

Endret av Sondre Selnes
Lenke til kommentar

Sondre, nå er du veldig ute å sykler - og det kommer fra en med elektronikk på fag- og høyskolenivå.

 

Jeg skal prøve å forklare: Hvis vi tar for oss denne lysmåler bryteren. Det er ikke sånn at bryteren i seg selv inngår i signalstrømmen i det bildet blir tatt. Når bryteren aktiveres settes det innstillinger i kameraets indre logikk (Expeed prosessoren muligens) slik at det gjeldende valget ligger i minnet der. Valgene skjer naturligvis ikke samtidig som bilder blir tatt heller.

 

Videre er all signalbehandling etter AD-converteren digital - de eneste bidragsyterne til støy i bildet etter det stadiet er etterbehandlig og ISO elevering i kameraet (analog, eller digital). Komprimering til jpeg medfører ikke støy, men komprimeringsartifakter, som er en helt annen ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med touch-skjerm som er på hele tiden (istedet for mange knapper) , unngår man start /stopp av signaler for selve touch-skjermen og følgelig blir selve data-signalene (billed-signalene) med mindre støy.

 

Du er sikkert også klar over at en LCD skjerm som er konstant på er en betydelig bidragsyter til signalstøy?

 

Kamerasensorer er faktisk ganske følsomme for denslags da den opererer i det analoge domenet.

Endret av fcuk_IT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er første gang i verdenshistorien at jeg hører om signalstrøm uten støy ! HALLO !

 

Jeg har utdannelse fra Fysikalsk elektronikk og VLSI ved Sivilingeniørutdanningen ved NTNU ...

 

Jeg tror kanskje ingeniør ligaen hos både Canon og Nikon har vurdert de fleste alternativer opp og ned og i mente før de faktisk setter kameraet på samlebåndet ? Og de lytter også på hva en proff fotograf ønsker, bla så har det resultert i at kommende toppmodell fra Canon feks har fått fysiske større knapper for å kunne feks brukes med hansker enn forrige generasjon.

 

Jeg har brukt Nikon D300 i - 20 grader ett par timer uten antydning til problemer, har faktisk vansker å se at en touchskjerm fungerer under sånne forhold inkl trykke på skjermen for å faktisk ta bilde med hansker.

Endret av fo2re
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man får nok best lyd (og enklest lyd) av det utstyret som har færrest knapper, fordi - signalbehandlingen - ikke blir forstyrret av brytere (knapper) som produserer støy.

Farlig å blande analig audufili med digital fotografi ...

 

Selvsagt skal man ha lysmåler og annet tilgjengelig når man tar et bilde, men for meg er det viktig - på hvilken måte lysmåler og annet er tilgjengelig for meg som bruker. For kameraet (det ferdige bildet) er det viktig hvordan lysmåleren er tilgjengelig for signalprosessoren. Et dårlig signal (startet via f.eks en bryter) kan medføre tap / forringelse av data i et bilde.

(jpg vs raw -formatene er andre eksempler på slike "feil i signalene". jpg har flere "feil" enn raw formatet).

 

Med touch-skjerm som er på hele tiden (istedet for mange knapper) , unngår man start /stopp av signaler for selve touch-skjermen og følgelig blir selve data-signalene (billed-signalene) med mindre støy.

Hva slags brukergrensesnitt du ønsker, er jo en annen sak. Det vet du best selv hva som fungerer for deg.

 

Men signal-behandlingen i et digiatkamera er veldig enkel. Selve sensoren er analog. Når bildet tas, så fanger hver piksle opp fotoner. Dette avleses som en spenning som sendes rett til en A/D konverter. Alt som skjer etterpå er i det digitale domenet og er upåvirket av brytere kontra tocuh interface. At et JPEG bilde har mangler i forhold til et RAW bilde har med komprimeringsalgoritmen i JPEG å gjøre, ikke noe som helst med signalbehandlingen i kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er første gang i verdenshistorien at jeg hører om signalstrøm uten støy ! HALLO !

 

Jeg har utdannelse fra Fysikalsk elektronikk og VLSI ved Sivilingeniørutdanningen ved NTNU ...

Hallo. Denne tråden handler om D4 og er ikke en pissing match angående hvor mye utfdannelse en har.

 

Det eneste stedet man har støyproblematikk i et digitalkamera er på selve sensoren og frem til A/D konverteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg lagde den utifra tester som var foretatt og ikke en time etter lansering, i tillegg representerer vel ikke jeg norges største forum, eller ??????

Og nei det svir overhode ikke, da jeg ikke skal ha D4 , jeg venter på 5D MK III og 800D for så å ta en eventuell oppgradering,da kan det like godt bli Nikon som Canon , så det var kjekt om "nikonfolk" kunne slutte med å rope fanboy så snart noen sier et ord som ikke passer dem.

 

Ja, herrigud, du er absolutt ikke canon fanboy hvis du leste noen tester som mente 7D var det beste kamera - og så utropte det som best av alle. Tar tilbake alt jeg sa, du er ikke fanboy. Ikke representerer du diskusjon.no heller nei, da spiller det jo ingen rolle hva du selv skriver kontra hva du klager på at andre skriver. Vi "nikonfolk" som har allerede gjort system bytte før, og som låner 5DMKII av canon norge for vi liker det kamera så godt - vi skikkelige nikon fanboys - må skjerpe oss.

 

Tar tilbake alt jeg sa, og følger spent med på hvordan foto-geniet Sondre nå skal lære oss hvordan en iphone er bedre enn alt nikon har laget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, er det ikke slik da: Komme seg raskest ut på markedet for å øke inntjeningen... de satser på å holde gammel teknologi gående så lenge som mulig, for å slippe nyinnvisteringer. De fortsetter å overbevise brukerne om knapper og tilkoblinger i alle mulige varianter, fra gammel tid ! ...

Når det gjelder Nikon D4, så er kameraet designet spesielt for de brukerene det er tiltenkt. Og designet er skreddersydd for de.

 

Jeg er skuffet over Nikon sitt nye kamera. Kameraet fra Nikon viser også hva som er tradisjon i dette firmaet. De sliter med brukervennligheten og kunne ta ibruk ny teknologi som f.eks touch-skjerm og wifi.

Dette er ikke et kamera beregnet på deg; det er beregnet på noen helt andre.

 

Jeg har et førvrig et kamera med tocuhscreen. Og det er noe drit. Men heldigvis kan jeg slå det av 100% og bruke de geniale knappene som finnes der

 

 

Men, se- og lær av Apple og Apple sine produkter ! De vil bl.a bort med tastene, og i motsetning til Nikon så gjør de det ! (iphone, Ipad, iPod, iPod Nano ..)

Det fine med Apple sine produkter er at de er lette å bruke. Men de gjør kun det og ikke noe mer. Trenger du noe utenfor deres sfære har du problemer. Det 100% style before substance og convenience before quality. Godt tilpasset dagens late forbrukere med andre ord :p

 

Det er fullstendig feil å lage ethernet-kontakt på et kamera og ikke wifi (trådløst) idag ! Det er skive-bom - helt tilbake til stenalderen, etter min mening.

Med den hastigheten som dette kameraet opererer på så er det nok en grunn til et det er kablet ethernet og ikke Wifi.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...