Gå til innhold

Hva slags optikk tar du med på julekvelden?


Anbefalte innlegg

Julekvelden nærmer seg og mange skal sikkert ta med barn/kone/husdyr/pakker/drikkevarer etc. hvis dem skal bort til familie, og i den forbindelse så regner jeg med at de fleste fotoentusiaster bruker like mye tid på og pakke fotoutstyret som andre gjør på de ordinære juleforberedelsene...(?)

 

Men til saken:

Hva tar du med deg av optikk for fotografering i stor grad innendørs i kunstig belysning?

 

______________________

 

Selv så er jeg usikker, men siden jeg skal rett inn til naboen (som er mine foreldre) så kan jeg jo kjapt stikke inn til meg selv og hente det jeg eventuelt fant ut at jeg manglet.

 

Men at kameraet (5D Mark II) samt ekstern blits (580 EX II) og 35mm f/1.4L blir det jeg prioriterer høyest er jeg ganske sikker på.

Tar også med meg 16-35mm f/2.8L for evt. ønsker om familiefoto i sofaen og kanskje 85mm f/1.2L for rene portrettbilder hvis slike ønsker/muligheter dukker opp.

 

Men 35mm f/1.4L kombinert med ekstern blits blir nok kanskje det mest brukte vil jeg tro :)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner :)

 

Tror vertfall at stativet blir værende hjemme for min del. Blir fort litt for mye hvis man skal rigge seg veldig til. Blir på en måte ikke naturlig.

 

Men en ekstern blits og 35mm f/1.4L er en knall kombinasjon til FF! Fantastisk brennvidde og objektiv.

 

En 50mm blir nok for trang og 85mm f/1.2L brukes evt. KUN til spesielle anledninger som portrettfoto etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalzoom sammen med en speedlight blits med softboks på et lite stativ og en Sigma 50mm f/1.4.

 

Omtrent samme oppsett, men pleier å bruke en blitstrigger "ST-E2" i tillegg så jeg kan sette fra meg blitsen/blitsene i et hjørne rettet oppover eller noe sånt for og få et mer jamt opplyst rom.

 

Generelt så sitter 15-85 på hele tiden utenom når ungene pakker opp da synes jeg det er utrolig moro og få ansiktuttrykkene deres fotografert ved å bruke en 50mm f/1.4 "på Cropkamera".

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har postet her inne :cool:

Men jeg har planer om å bruke min nye Samyang 35mm f1.4 mest. Hvilket er et veldig godt kjøp. Jeg slo til på japanfoto tilbudet til den nette sum av kr 2999.- Denne på D700 er veldig fin, men tar også med AF-S 50mm f1.4 samt den lille SB400 med kabel, så jeg kan slå denne via tak/vegg dersom jeg blender ned for å få litt mer DOF.

Lenke til kommentar

Alt under f/5.6 kan man glemme i en Jule-setting med flere personer og ting/tang som bør være skarpt. En god normalzoom, helst liten og lett, blendet ned til 5.6-8, og en GOD blits bouncet i taket er min oppskrift på skarpe godt opplyste julebilder :yes:

 

Så jeg tar med min D700, AFS 24-85mm f/3.5-4.5G og SB-900

Flesksibiliteten en skarp zoom fra 24-85mm kan gi er verdt ufattelig mye mer enn den store blenderen f/1.4 på en 35 eller 50mm!!!

Å fotografere Julebilder inne uten blits, SELV med f/1.4, er å tro på Julenissen laugh.gif

Det blir uansett ikke lys nok til skarpe bilder, og DOF'en blir papirtynn!

 

God Jul :yes:

 

 

Lenke til kommentar

Alt under f/5.6 kan man glemme i en Jule-setting med flere personer og ting/tang som bør være skarpt. En god normalzoom, helst liten og lett, blendet ned til 5.6-8, og en GOD blits bouncet i taket er min oppskrift på skarpe godt opplyste julebilder :yes:

 

Så jeg tar med min D700, AFS 24-85mm f/3.5-4.5G og SB-900

Flesksibiliteten en skarp zoom fra 24-85mm kan gi er verdt ufattelig mye mer enn den store blenderen f/1.4 på en 35 eller 50mm!!!

Å fotografere Julebilder inne uten blits, SELV med f/1.4, er å tro på Julenissen laugh.gif

Det blir uansett ikke lys nok til skarpe bilder, og DOF'en blir papirtynn!

 

God Jul :yes:

 

 

 

Det blir litt feil, man kan fint isolere motiver, fotografere på f/1.4 og få nok lys uten blits selvfølgelig avhengig av eksisterende lys, og på denne type bilder behøver ikke fokus og sitte 100%.

 

 

post-151946-0-59165900-1324373980_thumb.jpg

 

post-151946-0-46187200-1324373993_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

Alt under f/5.6 kan man glemme i en Jule-setting med flere personer og ting/tang som bør være skarpt. En god normalzoom, helst liten og lett, blendet ned til 5.6-8, og en GOD blits bouncet i taket er min oppskrift på skarpe godt opplyste julebilder :yes:

 

Så jeg tar med min D700, AFS 24-85mm f/3.5-4.5G og SB-900

Flesksibiliteten en skarp zoom fra 24-85mm kan gi er verdt ufattelig mye mer enn den store blenderen f/1.4 på en 35 eller 50mm!!!

Å fotografere Julebilder inne uten blits, SELV med f/1.4, er å tro på Julenissen laugh.gif

Det blir uansett ikke lys nok til skarpe bilder, og DOF'en blir papirtynn!

 

God Jul :yes:

 

 

 

Det blir litt feil, man kan fint isolere motiver, fotografere på f/1.4 og få nok lys uten blits selvfølgelig avhengig av eksisterende lys, og på denne type bilder behøver ikke fokus og sitte 100%.

 

 

post-151946-0-59165900-1324373980_thumb.jpg

 

post-151946-0-46187200-1324373993_thumb.jpg

 

Ahh... jeg digger slike bilder som dette med lav dybdeskarphet av peroner innendørs. Får liksom frem motivet, sammtidig som man ser stemningen i bakgrunen uten at den blir forstyrrende.

 

Ekstern blits og 35mm f/1.4L er en drøm på FF :love:

Lenke til kommentar

Jeg sendte en liten gutt ut med en 400D med 50mm f/1.8 i et familieselskap. Han fikk beskjed om å fotografere ansiktet til alle som var der. Mener å huske at jeg satte kamera i lukkerprioritering, seriemodus og valgte et fokuspunkt og jeg forklarte at han skulle plassere fokuspunktet på et øye. Han holdt utløseren nede en stund hver gang han skulle ta et bilde, så han fylte et minnekort ganske fort. Det ble veldig mange bilder, mye fokusbom og halve hode, men det ble mange gode bilder også. Tanter, onkler, besteforeldre og voksne folk generelt lo og skapte seg foran kamera når han kom, noe som igjen gjorde at det ble noen veldig gode blinkskudd.

Så er enig med Nautica, det går an å ta bilde uten blits som er verdt å spare på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...