Gå til innhold

Fikk innkalling til førstegangstjeneste i dag. Hvordan bli fritatt?


Jefe

Anbefalte innlegg

Hei, jeg fikk innkallingen til førstegangstjeneste i dag (på 20 årsdagen faktisk), og lurer på hvordan jeg kan bli fritatt. Har andre planer enn Forsvaret. Har møteplikt i April 2012, og skal inn i Kongens Garde. Har egentlig ingen helseproblemer foruten ganske kraftig pollenallergi. Fikk også 6/9 i hørsel på det ene øret under Sesjon. Dog, han fyren sa at det kunne bare være tilfeldig. Var på konsert ikke så veldig lenge før. Setter pris på raske svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snakket med Forsvaret på telefon i dag (ringte i forrige uke, men da hadde de fri). Var ikke så enkelt for meg i alle fall. Må ha legeattest, som igjen skal sendes inn til Forsvaret. Kontaktet fastlegen i dag, og vet at attest ikke er noe problem. Håpe bare at pollenallergi er nok for militærlegene, sånn at de lar meg slippe unna. Er jo medisiner involvert fra April til langt utpå sommeren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selekteringen til førstegangstjenesten er noe av det idiotiske jeg har vært borti. Umotiverte folk som helst ikke vil inn til førstegangstjeneste blir innkalt rent tilfeldig, mens mange av de motiverte må mase på vernepliktsverket for å i det hele tatt bli innkalt. Det samme gjelder selekteringen til repøvelser i Heimevernet. De fleste jeg kjenner har ikke blitt innkalt til repøvelse årlig (selv de som tjenestegjorde samme sted og er bosatt i samme by), noe jeg blir til tross for at jeg ikke ønsket det. Tross dårlig innsats under forrige oppkledningsøvelse i HV presterer de faktisk å sende meg på lagførerkurs denne gangen, så nå er de vel ute etter umotiverte ledere som i verste fall skal lede motiverte soldater.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Militærets logikk er ikke som den i resten av verden.

 

I militæret blir kokker satt til å kjøre lastebil og lastebilsjåfører satt på kjøkkenet.

 

Det er som et bakvendtland. Til og med klesstørrelsene er baklengs. S er large og L er small.

Endret av coyoteulf
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Militærets logikk er ikke som den i resten av verden.

 

I militæret blir kokker satt til å kjøre lastebil og lastebilsjåfører satt på kjøkkenet.

 

Det er som er bakvendtland. Til og med klesstørrelsene er baklengs. S er large og L er small.

 

Størrelsene er bare oversatt...

S for Stor og L for Liten. Ganske logisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...