Gå til innhold

Fikk innkalling til førstegangstjeneste i dag. Hvordan bli fritatt?


Jefe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Regner med at pollenallergien holder i bøtter og spann.

 

Det gjorde den ikke. Fikk svar på søknaden i dag. Har fortsatt mulighet til og klage på avgjørelsen, og det blir jeg nesten nødt til å gjøre. Er mildt sagt jævlig forbanna på VPV akkurat nå.

Lenke til kommentar

Var i noen lunde samme situasjon som trådstarter. Jeg sendte inn legeattest på at jeg hadde skeiv rygg og derfor ikke klarte å bære tungt. Fikk avslag to ganger så jeg måtte stille opp på Madla. Fikk en natt der før jeg skulle gjennom obligatorisk legesjekk, tok igjen da opp dette med ryggen, to leger studerte den og konkluderte med at jeg ikke var tjenestedyktig. Jeg trengte ikke en gang å vise noen attester.

 

Så min opplevelse er at det er enklere å bli "trodd" på om du stiller opp og tar det opp med legene under innrulleringen. Jeg fikk vel totalt 17 timer inne, og det holdt mer enn nok. :new_woot:

Lenke til kommentar

Har du ikke dårlig syn, muskelsmerter i nakke/rykk, eller hva med dårlig hørsel? Hvis du ikke gjør det bra på hørselstesten har du 0 sjangse, siden det er stor fare for ødelagt hørsel i militæret.

 

Hadde litt nedsatt hørsel på ene øret når jeg var på sesjon. Det var trolig fordi jeg hadde vært på konsert ikke så lenge før i følge de. Så det var ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hadde min tjeneste i 2007, ble nå kaldt inn til HV i fjor og skal på rep. øvelse nå i mars.. Var på en 4 dagers innrullingsøvelse i oktober i fjor.....

 

 

Har absolutt ikke tid og jeg taper store penger ved å dra inn som jeg ikke får kompansert overhodet! Prøvd å søke utsettelse med skriv i fra arbeidsgiver, men det funka ikke. Alt må jo dokumenteres med revisor og helst advokatstempel...

 

Tror jeg møter opp på øvelsen med halvparten av utstyret "gjenglemt" hjemme og tar med våpen og dritt og sier dette tullet gidder jeg ikke.. Møte opp i sivilt med masse stubbete skjegg. Skal også passe på at klærne jeg fikk har råtnet skikkelig i min fuktige utebod.

Endret av Hyd
Lenke til kommentar

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Er litt i samme situasjon

 

Skal sende søknad om fritakelse eller minst utsettselse denn uka

Skal i i september på madla, man har ikke lyst..

 

Men psykiske lidelser? hvordan fungerer det? blir man tjenesteudyktig ved deprisjon? kan dette slå til bake senere i livet hvis man hadde deprisjon som ungdom og ikke gikk i førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Du kan be om pasisfiststatus når som helst, men søker du før tjenesten er begynt er du garantert innvilgelse.

 

Det er med andre ord ikke for seint.

 

Vil du i militæret eller ikke? Ikke? Da er du pasifist per definisjon.

 

Du må sende inn følgende skjema til vernepliktsverket:

http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf

 

Vips ferdig.

Lenke til kommentar

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Du kan be om pasisfiststatus når som helst, men søker du før tjenesten er begynt er du garantert innvilgelse.

 

Det er med andre ord ikke for seint.

 

Vil du i militæret eller ikke? Ikke? Da er du pasifist per definisjon.

 

Du må sende inn følgende skjema til vernepliktsverket:

http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf

 

Vips ferdig.

 

 

Fantastisk!

 

Har bare ett spørsmål.

Hvis men sender inn at man er passifist, er det muligheten for militær tjeneste borte for alltid? rent hypotetisk selvfølgelig

Har hørt noen som ikke ville i militæret men angret da de ble eldre. det går jo alltids ann å bli med uansett alder, men hvis man har satt seg tidlig i passifist status, holder den hele livet?

Lenke til kommentar

Fantastisk!

 

Har bare ett spørsmål.

Hvis men sender inn at man er passifist, er det muligheten for militær tjeneste borte for alltid? rent hypotetisk selvfølgelig

Har hørt noen som ikke ville i militæret men angret da de ble eldre. det går jo alltids ann å bli med uansett alder, men hvis man har satt seg tidlig i passifist status, holder den hele livet?

 

Du begraver nok muligheten for en militær karriere ja.

 

Jeg har for øvrig aldri hørt om noen som frivillig avbryter jobb og studier fordi de angrer på at de ikke var i militæret.

Lenke til kommentar

Hadde min tjeneste i 2007, ble nå kaldt inn til HV i fjor og skal på rep. øvelse nå i mars.. Var på en 4 dagers innrullingsøvelse i oktober i fjor.....

 

 

Har absolutt ikke tid og jeg taper store penger ved å dra inn som jeg ikke får kompansert overhodet! Prøvd å søke utsettelse med skriv i fra arbeidsgiver, men det funka ikke. Alt må jo dokumenteres med revisor og helst advokatstempel...

 

Tror jeg møter opp på øvelsen med halvparten av utstyret "gjenglemt" hjemme og tar med våpen og dritt og sier dette tullet gidder jeg ikke.. Møte opp i sivilt med masse stubbete skjegg. Skal også passe på at klærne jeg fikk har råtnet skikkelig i min fuktige utebod.

 

Du kan også melde at du er blitt pasifist.

Lenke til kommentar

Hadde min tjeneste i 2007, ble nå kaldt inn til HV i fjor og skal på rep. øvelse nå i mars.. Var på en 4 dagers innrullingsøvelse i oktober i fjor.....

 

 

Har absolutt ikke tid og jeg taper store penger ved å dra inn som jeg ikke får kompansert overhodet! Prøvd å søke utsettelse med skriv i fra arbeidsgiver, men det funka ikke. Alt må jo dokumenteres med revisor og helst advokatstempel...

 

Tror jeg møter opp på øvelsen med halvparten av utstyret "gjenglemt" hjemme og tar med våpen og dritt og sier dette tullet gidder jeg ikke.. Møte opp i sivilt med masse stubbete skjegg. Skal også passe på at klærne jeg fikk har råtnet skikkelig i min fuktige utebod.

 

Du kan også melde at du er blitt pasifist.

 

 

Ja, ikke dumt det der! Jeg har jo allerede gjennomført førstegangstjenesten, men det var jo 5 år siden, kan skje mye på den tiden! For sende inn et slikt skjema, de kan jo ikke krangle på det. Umulig å bevise folks tro og overbevisning så :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...