Gå til innhold

Fikk innkalling til førstegangstjeneste i dag. Hvordan bli fritatt?


Jefe

Anbefalte innlegg

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Er litt i samme situasjon

 

Skal sende søknad om fritakelse eller minst utsettselse denn uka

Skal i i september på madla, man har ikke lyst..

 

Men psykiske lidelser? hvordan fungerer det? blir man tjenesteudyktig ved deprisjon? kan dette slå til bake senere i livet hvis man hadde deprisjon som ungdom og ikke gikk i førstegangstjenesten?

 

Du blir ikke udyktig pga depresjoner, du får bare 1-2 års utsettelse. Da må man ha legeerklæring på at man er frisk for å komme inn på nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal nok mye til for å "fake" psykisk depresjon eller pasifisme, rett og slett fordi alle i militæret har hørt det før 1000 ganger.

 

Takk for ditt totalt uvitende innlegg.

 

Som nevnt (og linket til) tidligere i tråden er det et standardisert skjema for pasifister som fører til automatisk fritak.

Lenke til kommentar

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Du kan be om pasisfiststatus når som helst, men søker du før tjenesten er begynt er du garantert innvilgelse.

 

Det er med andre ord ikke for seint.

 

Vil du i militæret eller ikke? Ikke? Da er du pasifist per definisjon.

 

Du må sende inn følgende skjema til vernepliktsverket:

http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf

 

Vips ferdig.

 

 

Men er det altså bare å fylle dette ut så er mann fritatt?

Er det så enkelt?

Lenke til kommentar

Men er det altså bare å fylle dette ut så er mann fritatt?

Er det så enkelt?

 

Jepp!

 

Dette har titusener av menn benyttet seg av gjennom årene.

 

Forskjellen tidligere var at man da måtte inn i siviltjeneste, som du kanskje har hørt om. Siviltjeneste er nå avviklet og dermed er man fritatt for tjeneste.

Lenke til kommentar

Men er det altså bare å fylle dette ut så er mann fritatt?

Er det så enkelt?

 

Jepp!

 

Dette har titusener av menn benyttet seg av gjennom årene.

 

Forskjellen tidligere var at man da måtte inn i siviltjeneste, som du kanskje har hørt om. Siviltjeneste er nå avviklet og dermed er man fritatt for tjeneste.

 

 

Men blir det ikke noen spørsmål til dette? et intervju med de som styrer eller noe? eller er det no questions asked?

Endret av fjantasjell
Lenke til kommentar

 

Men blir det ikke noen spørsmål til dette? et intervju med de som styrer eller noe? eller er det no questions asked?

 

Tidligere var det slik at man måtte i et intervju. Men dette gikk man bort fra for ca. 10 år siden. I praksis får alle som sender inn er skjema søknaden innvilget uten videre.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Siviltjeneste

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Er ikke det for seint i mitt tilfelle? Jeg er allerede inni systemet, og vil de tro på meg når jeg sier at jeg er pasifist? Noe jeg ikke er.

 

Du kan be om pasisfiststatus når som helst, men søker du før tjenesten er begynt er du garantert innvilgelse.

 

Det er med andre ord ikke for seint.

 

Vil du i militæret eller ikke? Ikke? Da er du pasifist per definisjon.

 

Du må sende inn følgende skjema til vernepliktsverket:

http://www.siviltjenesten.no/Documents/Jeg%20vil%20bli%20sivilarbeider/Vernepliktsverket/BMFritak.pdf

 

Vips ferdig.

 

Høres jo nesten for godt ut til å være sant. Har du testet ut dette før? Takker uansett. En ting jeg må spørre om. Har det noe å si at jeg fikk innkallelsen til førstegangstjeneste før nyttår? Er denne ordningen med at siviltjeneste ikke lengre eksisterer borte når du søker om fritak eller datoen du fikk innkallelse?

Lenke til kommentar

 

Høres jo nesten for godt ut til å være sant. Har du testet ut dette før? Takker uansett. En ting jeg må spørre om. Har det noe å si at jeg fikk innkallelsen til førstegangstjeneste før nyttår? Er denne ordningen med at siviltjeneste ikke lengre eksisterer borte når du søker om fritak eller datoen du fikk innkallelse?

 

Siviltjenesten ble offisielt nedlagt i går. Den eksisterer ikke lengre. Så alle som søker om fritak på overbevisningsgrunnlag er heretter i praksis fristilt fra førstegangstjeneste, uansett når du fikk inkallelse.

 

Les også avisartiklene det linkes til her i tråden.

Lenke til kommentar

Bare sånn at det er sagt, så regner jeg med at denne ordningen har tredd i kraft allerede? Og at den ikke kommer til neste år eller noe sånt. Da hjelper det meg (og andre her inne) lite.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10029557

 

"Når Forsvaret lar seks av syv norske 20-åringer slippe den militære førstegangstjenesten, mener Ap at tiden er inne til at også militærnekterne får fritak for plikttjeneste."
Lenke til kommentar

Bare sånn at det er sagt, så regner jeg med at denne ordningen har tredd i kraft allerede? Og at den ikke kommer til neste år eller noe sånt. Da hjelper det meg (og andre her inne) lite.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10029557

 

"Når Forsvaret lar seks av syv norske 20-åringer slippe den militære førstegangstjenesten, mener Ap at tiden er inne til at også militærnekterne får fritak for plikttjeneste."

 

 

Den ble tatt i bruk for ett par dager, så vi skal være trygge på det min venn :-)

Lenke til kommentar

Høres bare for godt ut til å være sant. :p Har du sendt inn den søknanden?

 

Fra siviltjenesten.no

 

Som kjent går Regjeringen inn for å avvikle den sivile verneplikten og vil gjennom en proposisjon til Stortinget foreslå lovendringer i tråd med dette. Selv om Siviltjenesten avvikles fra 2012, kan du søke om fritak fra militærtjeneste. Avviklingen innebærer at du ikke vil bli innkalt til avtjening av siviltjeneste, da det ikke vil være et alternativ til militær verneplikt. Har du spørsmål må du gjerne kontakte en av våre saksbehandlere eller sende e-post til [email protected]. (rådgiver Bente Andresen tlf: 45 48 85 17 rådgiver Tone Solberg tlf: 45 48 92 05)
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fikk brev fra Forsvaret i dag. "Innvilget søknad om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner". Ergo jeg er fritatt! Takk så mye til han som foreslo det. Og ettersom siviltjenesten går mot avvikling vil ingenting skje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

D e så for jævlig meiningsløst å sitte å lese om at dem som ikkje vil inn til Førstegangstjeneste blir tvingt!

D løste no se på en god måte ovenfor såg i, men i må bare føye til at i har masa på Forsvaret i 2 år no om å få avtjene førstegangstjeneste, i fikk 9 på alle kategorian uten alm.fysikk der fikk i 5 pga diagnose E66 Overvekt og syn fikk i karakter 7 pga nærsyn samt et brev om ``fritak i fredstid``

 

I har aldri vært nærsynt å fikk to attester fra Opptikker og øyelege som ble sendt til forsvarets sanitet, de oppgraderte syn til 9

Fikk da beskjed om at kategorien 5 i alm fysikk ikkje er tilstrekkelig for førstegangstjeneste og fikk avslag pga overvekt.

 

Har tatt slankeoperasjon, er i dag 93kg 174 høy og fortsatt på veg ned i vekt, har ingen plager eller allergier, trener og er aktiv, har sendt legeattest fra lege samt info om operasjon fra sykehuset og en søknad om førstegangstjeneste i håp om at dem endre karakteren, dem virke ganske hjelpsom men er ganske vanskelig likevell...det var en som sa at viss i maste nokk ville i komme inn, men e vell oppe i 20 brev trur i...

Det siste er at militærlege skal vurdere legeattesten min, viss dem oppgradere karakteren fra 5 og opp vil i kunne få avtjene førstegangstjeneste...viss ikke var nokk dette siste brevet fra meg.

Syns egentlig det er trist dette.

Endret av roggan89
Lenke til kommentar

D e så for jævlig meiningsløst å sitte å lese om at dem som ikkje vil inn til Førstegangstjeneste blir tvingt!

D løste no se på en god måte ovenfor såg i, men i må bare føye til at i har masa på Forsvaret i 2 år no om å få avtjene førstegangstjeneste, i fikk 9 på alle kategorian uten alm.fysikk der fikk i 5 pga diagnose E66 Overvekt og syn fikk i karakter 7 pga nærsyn samt et brev om ``fritak i fredstid``

 

I har aldri vært nærsynt å fikk to attester fra Opptikker og øyelege som ble sendt til forsvarets sanitet, de oppgraderte syn til 9

Fikk da beskjed om at kategorien 5 i alm fysikk ikkje er tilstrekkelig for førstegangstjeneste og fikk avslag pga overvekt.

 

Har tatt slankeoperasjon, er i dag 93kg 174 høy og fortsatt på veg ned i vekt, har ingen plager eller allergier, trener og er aktiv, har sendt legeattest fra lege samt info om operasjon fra sykehuset og en søknad om førstegangstjeneste i håp om at dem endre karakteren, dem virke ganske hjelpsom men er ganske vanskelig likevell...det var en som sa at viss i maste nokk ville i komme inn, men e vell oppe i 20 brev trur i...

Det siste er at militærlege skal vurdere legeattesten min, viss dem oppgradere karakteren fra 5 og opp vil i kunne få avtjene førstegangstjeneste...viss ikke var nokk dette siste brevet fra meg.

Syns egentlig det er trist dette.

 

Kanskje ikkje rett plass å poste dette men hiver det inn =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...