Gå til innhold

Fikk innkalling til førstegangstjeneste i dag. Hvordan bli fritatt?


Jefe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 10 måneder senere...

Har sendt e-post til VPV om ønske om utsettelse av førstegangstjeneste til etter endt utdanning med begrunnelsen at Forsvaret ikke tilbyr identisk utdanning, i tillegg til at jeg ønsker å satse som idrettsutøver. Har ikke sendt inn noe dokumentasjon da søknaden til uni ikke blir besvart før sent i juli, og jeg skal inn i juli. Er det noen som helst sjanse for at den blir innvilget?

Lenke til kommentar

Har sendt e-post til VPV om ønske om utsettelse av førstegangstjeneste til etter endt utdanning med begrunnelsen at Forsvaret ikke tilbyr identisk utdanning, i tillegg til at jeg ønsker å satse som idrettsutøver. Har ikke sendt inn noe dokumentasjon da søknaden til uni ikke blir besvart før sent i juli, og jeg skal inn i juli. Er det noen som helst sjanse for at den blir innvilget?

 

Vanskelig å si. Om du allerede e student ved ei høyere utdanning når du får innkallelse KAN du få utsettelse, men Vernepliktsverket må ha dokumentasjon fra skola som fortell at du e student. Dersom dokumentasjon ikke ligg ved blir søknaden sendt i retur. Les mer HER.

Vil anbefale dæ å ringe Vernepliktsverket (03003) fortest mulig og høre om de kan være behjelpelig. Lykke til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8OkEXm

Fikk brev fra Forsvaret i dag. "Innvilget søknad om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner". Ergo jeg er fritatt! Takk så mye til han som foreslo det. Og ettersom siviltjenesten går mot avvikling vil ingenting skje.

 

Fra forsvaret.no:

Kva skjer etterpå

Om du får søknaden din innvilga, opnar Forsvaret for at du kan bli innkalla til Sivilforsvaret. Det er så Sivilforsvaret som vel om dei vil innkalle deg til teneste eller ikkje. :ermm:

Lenke til kommentar

Siviltjenesten ble offisielt avviklet like etter jeg skrev det der. Fikk brev fra sivilforsvaret hvor de sa at ikke noe mer ville skje. Og om siviltjenesten blir aktivisert igjen om fem år, kan de umulig kalle meg inn til det da. Jeg har hatt min periode, og ikke noe mer vil skje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal ha innrykk på til forsvaret snart, og håper på å slippe unna dette. Har en attest fra fysioterapauten min om at jeg driver med behandling for nakke-problemer. Har også en legeerklæring fra legen om senebetennelse i begge leggene.

Har også et ganske stort boliglån + studielån de må ha utgifter på, om det har noe å si.

Hva tror dere mine sjanser for å slippe er?

Endret av Rottehalen
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Siviltjenesten ble offisielt avviklet like etter jeg skrev det der. Fikk brev fra sivilforsvaret hvor de sa at ikke noe mer ville skje. Og om siviltjenesten blir aktivisert igjen om fem år, kan de umulig kalle meg inn til det da. Jeg har hatt min periode, og ikke noe mer vil skje.

Selv om siviltjenesten er avviklet er det vel fortsatt mulighet for å bli innkalt til sivilforsvaret? Jeg tenker å gjøre det samme som deg, tror du det vil funke? :p

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Håper at det går fint at jeg gjenoppliver tråden her. Jeg var tidligere i år på opptak til befalsskole, noe ønsket, men fikk den sure beskjeden at jeg var "godt eneg", men ikke blant de 100 beste. Nå skal jeg inn i rekrutt på Terningmoen om litt, og har allerede prøvd å ringe inn til VPV for å si at jeg ikke e motivert, men fikk som svar "at mangel på motivasjon ikke hjalp, og at 'alle' skulle inn i førstegangstjeneste, enten de ville eller ikke! Jeg har absolutt ikke lyst inn i førstegangstjeneste, så hva er løsningen? Jeg gjorde det bra på teori og fysiske tester. Kroppen min er bra bygget, og eneste jeg har å utsette er syn på - 0.75/-0,5 H/V-øye, samt 6 på hørseltesten på opptaket i sommer.

 

Jeg har allerede takket nei til studieplass, så det løpet er allerde kjørt...

Lenke til kommentar

Håper at det går fint at jeg gjenoppliver tråden her. Jeg var tidligere i år på opptak til befalsskole, noe ønsket, men fikk den sure beskjeden at jeg var "godt eneg", men ikke blant de 100 beste. Nå skal jeg inn i rekrutt på Terningmoen om litt, og har allerede prøvd å ringe inn til VPV for å si at jeg ikke e motivert, men fikk som svar "at mangel på motivasjon ikke hjalp, og at 'alle' skulle inn i førstegangstjeneste, enten de ville eller ikke! Jeg har absolutt ikke lyst inn i førstegangstjeneste, så hva er løsningen? Jeg gjorde det bra på teori og fysiske tester. Kroppen min er bra bygget, og eneste jeg har å utsette er syn på - 0.75/-0,5 H/V-øye, samt 6 på hørseltesten på opptaket i sommer.

 

Jeg har allerede takket nei til studieplass, så det løpet er allerde kjørt...

 

Hvordan mener du selv du er egnet som befal når du ikke takler en ordinær førstegangstjeneste?

 

Det er ingen løsning. Vi har fremdeles verneplikt i Norge, og så lenge du ikke har gyldig grunn til utsettelse, eller at det er noe med helsen din som gjør at du er uegnet, så er du tjenestedyktig. Du har rotet deg inn i en ganske uvanlig situasjon, for de som ikke vil inn til førstegangstjenesten begynner som regel å lyve allerede på sesjon. Jeg er aldri vært borti noen som har gjort det bra på sesjon, og som senere ønsker å trekke seg fordi de ikke fikk den tjenesten de ønsket.

 

Jeg skjønner ikke at du i det hele tatt har vurdert befalsskolen med en slik holdning. Ta førstegangstjenesten, så søker du på nytt til neste år. Det er ikke usannsynlig at ordinær førstegangstjeneste vil gjøre deg mer egnet.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Istedenfor å begynne å diskutere på at jeg er uegnet som befal fordi jeg ikke ønsker førstegangstjeneste, så ønsker jeg å få svar som faktisk kan hjelpe meg. Befalsskolen ble vurdert fordi jeg så/ser økonomiske fordeler med det, samt en kombinasjon av ledelseserfaring og fysisk aktivitet i hverdagen. Slik jeg ser det nå, vil det være fordelaktig for meg å heller bo hjemme, samt jobbe i kassa på nærmeste kolonialvare butikk.

Lenke til kommentar

Istedenfor å begynne å diskutere på at jeg er uegnet som befal fordi jeg ikke ønsker førstegangstjeneste, så ønsker jeg å få svar som faktisk kan hjelpe meg. Befalsskolen ble vurdert fordi jeg så/ser økonomiske fordeler med det, samt en kombinasjon av ledelseserfaring og fysisk aktivitet i hverdagen. Slik jeg ser det nå, vil det være fordelaktig for meg å heller bo hjemme, samt jobbe i kassa på nærmeste kolonialvare butikk.

 

Da er det én ting du kan gjøre, men det innebærer at du møter opp. Nå er bare en militær lege eller psykolog som kan dimittere deg, og i løpet av de første dagene på rekruttskolen må alle innom legen.

 

Jeg vet ikke helt hva du skal si, men du må sannsynligvis lyve for å slippe unna.

Lenke til kommentar

Møte opp gjør jeg uansett. Om jeg så ender opp med å lyve, ville det uansett vært verre å ikke møte opp. Jeg er selv usikker på hva jeg kommer til å si, annet enn at jeg har hatt litt problemer med knærne tidligere, og merket særlig under feltuka at jeg hadde vondt i ankler, knær og rygg. Kommer trolig også til å legge vekt på dårlig hørsel og svakt syn, og det faktum at jeg ønsker meg hjem så tidlig som mulig.

 

Det å lyve står som et moralsk dilemma for meg, særlig når det ikke er andre enn meg som drar nytte av løgnen, så jeg får heller se hvordan stemningen er når jeg kommer frem til leiren.

Endret av iWeedle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...