Gå til innhold

Eliteseriekafeen - Generell diskusjon om og rundt Eliteserien


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

08 i ligaen var skuffende, men cupfinalen redda mye den sesongen. 09 var fremgang. 10 var en fryd å se VIF spille fotball, helt klart det beste laget offensivt. 11 var kanskje skuffende i forhold til forventningene, men vi var faktisk bare to seire mot Molde unna seriegull. 12 er godkjent om laget greier å komme seg opp til 4. plassen. Hovedproblemet har vel vært å beholde de beste spillerne, noe Martin kan klandres for. Våger f.eks. å påstå at det hadde vært gull forrige sesong om han ikke hadde lånt ut Mos. Martin klarte seg ok, men alt i alt er det helt greit at noen nye fjes slippes til på Valle.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan fire seire unna 1. plassen er å gå "til de grader på trynet", men det er kanskje bare meg.

"Best i Norge innen 2010, best i Norden innen 2013, unike i Europa"

Ingen av de målene er nådd. Det er å gå på trynet imo.

 

Ingen som har lest Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies i ett eller annet ledelsesfag på skolen?

Handler om Big Hairy Audacious Goal.

Store mål hvor man sikter veldig høyt, men som ikke er umulige.

Man pleier også å ha mindre mål, som ofte ikke er så høye og mer realistiske å oppnå.

Evt også fler som går på kortere tidsperioder.

Skal ikke se bort i fra at det var fler mål i Vålerenga. Uten at jeg vet det sikkert.

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Derimot har vi endelig en identitet, en framtidsrettet en også, som baserer seg på å utvikle TLs beste spillere framfor å kjøpe dem *host* RBK *host*. Juniorene våre er bedre enn alle andre i Norge, og vi har flere unge lovende spillere som kommer til å ta over etter Fellah, Nielsen, Singh etc. Nå gjelder det bare å få trenervalget riktig.

 

Ja jeg husker den dagen Bakenga, Henriksen, Svennson, Midtsjø og Selnæs kom med toget fra Oslo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Derimot har vi endelig en identitet, en framtidsrettet en også, som baserer seg på å utvikle TLs beste spillere framfor å kjøpe dem *host* RBK *host*. Juniorene våre er bedre enn alle andre i Norge, og vi har flere unge lovende spillere som kommer til å ta over etter Fellah, Nielsen, Singh etc. Nå gjelder det bare å få trenervalget riktig.

lolol

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ja jeg husker den dagen Bakenga, Henriksen, Svennson, Midtsjø og Selnæs kom med toget fra Oslo.

Utenom Henriksen er det ingen av de andre som har vært profiler på laget. Det er gode spillere, for all del. Misforstå meg rett, Rosenborg er også blant de bedre på talentutvikling i landet, men man kan likevel ikke komme utenom at Rosenborgs suksess i den siste tiden for det meste består av å kjøpe allerede utviklede spillere fra Norge og utland.

 

Laget vårt i 2010 bestod for det meste av profiler som vi har utviklet til gode spillere i TL. I ettertid har også Mos og Nielsen dratt til utlandet.

Endret av Maefteda
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fem ganger så mange spillere? Hvor har du det fra? Man må huske at Lyn, Lillestrøm og Stabæk tar sin del av kaka når det kommer til talenter i Oslo og omegn. Det er masse store talenter i Oslo som aldri er innom Vålerenga, mens i trøndelag er Rosenborg suverent nummer 1 og er laget alle talenter derfra trakter etter å spille for.

 

Rosenborgs suksess de senere årene har for det meste kommet av det dere gjorde på 90 og tidlig 00-tall. Dere lever fortsatt på navnet og ryktet deres, som kan trekke spillere som Sapara, Prica, Dockal og lignende til dere. Samtidig lever dere i en helt annen verden økonomisk i forhold til andre klubber i Norge. Etter min mening burde dere fortsatt vært en soleklar ener i norsk fotball med tanke på alle fordelene dere har, men nå har dere også gjort en del feil de senere årene.

 

Om man ser på de siste 10 årene har dere gått fra å være en mainstay i CL med store lag som Man Utd og Barca og soleklart topplag i TL, til å bli en tittelkandidat i hjemlig serie med svake resultater mot lag som Qarabagh og AEK Larnaca. Vi har gått fra å være en opp og ned klubb som har byttet på å være i TL og 1. div, men har nå blitt et stabilt lag i TL som produserer spillere som drar til utlandet år etter år. Vi er ikke veldig langt unna å være der dere er idag, og det hadde jeg ikke trodd for 10 år siden.

 

Og før vi kommer inn i den samme teite blindgaten igjen.. Nei, jeg tar ingenting bort fra resultatene Rosenborg har gjort tidligere. De sammenhengende årene som seriemester og deltager i CL er i mine øyne tidenes norske idrettsprestasjon, og dere har helt fortjent bygget opp en status som Norges største klubb. Men nå begynner dette å bli veldig veldig lenge siden, selv om det virker som om flere RBK-fans fortsatt tror de er like store som de var for 10 år siden. Kommentaren min var bare et lite stikk til enkelte av dere som mente at Martin Andresen i Vålerenga var en fiasko.

 

Om noe, så har Andresen hjulpet Vålerenga godt på vei til å bli den klubben vi skal og bør være i fremtiden. Han ga oss vår beste sesong noensinne i 2010, men også den verste i 2011. Alt i alt er det helt greit at han nå forsvinner, for vi trenger noe nytt for å gå videre. Likevel er jeg glad for at vi ga han 5 år og gir et signal på at vi har lyst til å tenke framtidsrettet.

Endret av Maefteda
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ut i fra budsjettene burde også RBK være mer klare enere.

Rosenborg:

195 mill. kroner

 

Molde FK:

90 mill. kroner

 

Strømsgodset:

55 mill. kroner

Dette er noe av grunnen til at jeg ikke vil at RBK skal gjøre det så bra internasjonalt.

Det er veldig bra for norsk fotball, men ikke norsk klubbfotball.

Men heldigvis så må ballen i mål også, det er ikke bare det å ha størst lommebok!

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Ja må bruke penger for å tjene penger. Kalles vel investeringer på fagspråket.

 

Det er jo det som er hele poenget. Alle avdelingene som blir tildelt midler i de forskjellige klubbene jobber til syvende og sist for å bedre fotballresultatene. Derfor betyr det mye hvilket lag som har størst budsjett.

Lenke til kommentar

Ja må bruke penger for å tjene penger. Kalles vel investeringer på fagspråket.

Hvis poenget med å drive med fotball er å tjene penger så har vi to ganske forskjellig syn på hvordan vi vil at sporten skal utvikle seg.

Poenget er vel kanskje at man må bruke penger for å vinne titler som igjen gir penger i kassa?

Lenke til kommentar

Å føre budsjett som bringer overskudd er jo et av kravene til NFF for å drive en klubb som spiller i ligaene deres. Poenget er jo å bringe fotballen ut til folket og skape et tilbud. En måte å gjøre det på er å forbedre det tilbudet, og da trengs det jo penger. Å tro at pengene ikke er en motivasjon hos samtlige klubber i Tippeligaen blir å tro på julenissen.

Lenke til kommentar

Så klar, men at RBK bruker x antall mill på reklame har lite påvirkning på resultater på fotballbanene.

 

Da bør du tenke bedre gjennom hvorfor de bruker penger på reklame.

 

Å føre budsjett som bringer overskudd er jo et av kravene til NFF for å drive en klubb som spiller i ligaene deres. Poenget er jo å bringe fotballen ut til folket og skape et tilbud. En måte å gjøre det på er å forbedre det tilbudet, og da trengs det jo penger. Å tro at pengene ikke er en motivasjon hos samtlige klubber i Tippeligaen blir å tro på julenissen.

 

Hva er det egentlig du argumenterer for? Initielt sa du at RBK ikke kan bruke hele budsjettet på fotballspillere. Men hva så egentlig? Det kan jo ingen va de andre klubbene heller. Alle pengene RBK bruker blir brukt på å styrke fotball-laget enten på kort eller lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...