Gå til innhold

Piratkopiering: Det samme som å stjele?


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er det morsomme her er ikke fantasien som er brukt ved eksempelet mitt, det er at du ungikk å svare på det.

 

Er det umoralsk og stjeling å laste ned (viss vi kunne) mat? Er altså det å laste ned mat det samme som tyveri/stjeling? Ja eller nei?

 

Fordi vi vet at viss du svarer ja, noe du ikke kommer til å gjøre, så er du umoralsk fordi du nekter barn i afrika å laste ned mat.

 

Svarer du nei, vet vi at du endelig har innrømma at det å stjele ikke er det samme som å piratkopiere noe.

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Det som er det morsomme her er ikke fantasien som er brukt ved eksempelet mitt, det er at du ungikk å svare på det.

 

Er det umoralsk og stjeling å laste ned (viss vi kunne) mat? Er altså det å laste ned mat det samme som tyveri/stjeling? Ja eller nei?

 

Fordi vi vet at viss du svarer ja, noe du ikke kommer til å gjøre, så er du umoralsk fordi du nekter barn i afrika å laste ned mat.

 

Svarer du nei, vet vi at du endelig har innrømma at det å stjele ikke er det samme som å piratkopiere noe.

 

Eksempelet ditt er ikke i fra virkeligheten, men i fra en episode av StarTreck.

Dessuten dør du ikke av mangel på PCspill og Tvserier. Det er heller ingen menneskerett.

 

Mer utdyping trengs vel neppe.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Det som er det morsomme her er ikke fantasien som er brukt ved eksempelet mitt, det er at du ungikk å svare på det.

 

Er det umoralsk og stjeling å laste ned (viss vi kunne) mat? Er altså det å laste ned mat det samme som tyveri/stjeling? Ja eller nei?

 

Fordi vi vet at viss du svarer ja, noe du ikke kommer til å gjøre, så er du umoralsk fordi du nekter barn i afrika å laste ned mat.

 

Svarer du nei, vet vi at du endelig har innrømma at det å stjele ikke er det samme som å piratkopiere noe.

 

Eksempelet ditt er ikke i fra virkeligheten, men i fra en episode av StarTreck.

Dessuten dør du ikke av mangel på PCspill og Tvserier. Det er heller ingen menneskerett.

 

Mer utdyping trengs vel neppe.

 

 

Ja, vi er alle fullstendig klar over at dette er fra fantastien og ikke er virkelig.

 

I den hypotetiske situasjonen at det var mulig å kunne laste ned mat for å fore alle som sulter i verden, er det akkurat det samme som stjeling? Ja eller nei?

 

Se, du kan ikke svare på spørsmålet en gang..

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Det som er det morsomme her er ikke fantasien som er brukt ved eksempelet mitt, det er at du ungikk å svare på det.

 

Er det umoralsk og stjeling å laste ned (viss vi kunne) mat? Er altså det å laste ned mat det samme som tyveri/stjeling? Ja eller nei?

 

Fordi vi vet at viss du svarer ja, noe du ikke kommer til å gjøre, så er du umoralsk fordi du nekter barn i afrika å laste ned mat.

 

Svarer du nei, vet vi at du endelig har innrømma at det å stjele ikke er det samme som å piratkopiere noe.

 

Eksempelet ditt er ikke i fra virkeligheten, men i fra en episode av StarTreck.

Dessuten dør du ikke av mangel på PCspill og Tvserier. Det er heller ingen menneskerett.

 

Mer utdyping trengs vel neppe.

 

 

Ja, vi er alle fullstendig klar over at dette er fra fantastien og ikke er virkelig.

 

I den hypotetiske situasjonen at det var mulig å kunne laste ned mat for å fore alle som sulter i verden, er det akkurat det samme som stjeling? Ja eller nei?

 

Se, du kan ikke svare på spørsmålet en gang..

 

Kan jo ikke svare når du sier at svaret mitt vil gjøre opp en annen mening ved en annet tilfelle.

 

Blir som å spørre deg liker du sjokolade eller jorbær best.

 

Svarer du sjokolade så mener du at alt du har sagt før er feil.

Svarer du jordbær så mener du også alt du har sagt før er feil.

 

Igjen så er eksempelet ditt helt uvesentlig og umulig å svare på.

Du kan likegjerne vri på det å spørre om det er riktig å laste ned maten fra Afrika slik vi gjør i dag å spise den selv foran PCn mens du spiller det ulovlig nedlasta spillet ditt.

Og da si at det er p.g.a. deg at et barn går sultent i Somalia i dag.

Det er faktisk mer sandt og virkelighetsnært enn ditt utsagn for å rettferdigjøre ulovlig nedlasting.

 

Så hva liker du best da? Jordbær eller sjokolade???? Svar da!!

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å rettferdigjøre ulovelig nedlasting.

 

Jeg prøver å få deg til å enkelt å greit inrømme at det å piratkopiere er ikke det samme som å gå inn i en butikk og stjele et fysisk produkt.

 

Din påstand er at det å stjele et fysisk produkt fra en butikk er det samme som å piratkopiere noe. Mat er et fysisk produkt i en butikk akkurat som spill er et fysisk produkt i en butikk.

 

Så viss det hypotetisk sett gikk ann å laste ned mat, på lik linje som det gikk ann å laste ned torrents av spill.

 

Er det å stjele? ja eller nei?

 

Er ikke et vanskelig eller et spørsmål du burde ha splitta meninga på. Enter er det å stjele eller ikke, og du har sagt tidligere at det er å stjele.

 

Så viss vi hadde hypotetisk sett hatt teknologien til å laste ned (duplikere) mat, og fora alle som sulta i verden akkurat som en torrent. Er det stjeling?

 

Det finnes fremdeles mat i butikken, og folk som produserer mat. Du kan til å med laste ned mat fra nettet og betale for det via Steamed...

 

Men du kan også gå og få det via en torrent gratis.

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å rettferdigjøre ulovelig nedlasting.

 

Jeg prøver å få deg til å enkelt å greit inrømme at det å piratkopiere er ikke det samme som å gå inn i en butikk og stjele et fysisk produkt.

 

Din påstand er at det å stjele et fysisk produkt fra en butikk er det samme som å piratkopiere noe. Mat er et fysisk produkt i en butikk akkurat som spill er et fysisk produkt i en butikk.

 

Så viss det hypotetisk sett gikk ann å laste ned mat, på lik linje som det gikk ann å laste ned torrents av spill.

 

Er det å stjele? ja eller nei?

 

Er ikke et vanskelig eller et spørsmål du burde ha splitta meninga på. Enter er det å stjele eller ikke, og du har sagt tidligere at det er å stjele.

 

Ja hvis du tar noe i fra noen uten lov så er det å stjele.

Uansett om et fattig døende barn stjeler en sjokolade i fra Bill Gates så er det å stjele.

Om det påfører noen like stort tap å laste ned data som det gjør å stjele en annen fysisk ting i en butikk så gjør det jo ikke det p.g.a. råvarene tingen i butikken er laget av.

Og er ikke mer lovlig.

Om du påfører produsenten eller utsalgsstedet tap er uvesentlig.

Det er det åndsverksloven kommer inn for å beskytte ting som er kreativt ikke fysiskt. En ide er også et produkt. Et dataprogram er et produkt. Du kan ikke ta patent på et dataspill slik du kan med enkelte ting. Men du har rettigheter til produktet ditt og det kan ingen bare ta fra deg uten at du samtykker om det.

 

En produsent av f.eks. et dataprogram har brukt mye tid og resurser på å uvikle og lage dataprogrammet.

Når det kopieres uten at produsenten får betalt så forsvinner ikke noe fysisk i fra et lager eller noe, men produsenten går glipp av fortjenesten han har krav på.

Å da sette selskaper som driver med dette i bås og si at de er slemme store selskaper som tar pengene våres, og bruke det som argument er feil. De har satset store summer på å lage produktet og har rett i å ta betalt. Om du velger å kjøpe er opp til deg.

Men laster du ned en ulovlig kopi så bryter du loven.

 

Om det var moralsk feil av et sultende barn å stjele sjokoladen??

Ville vel ikke si det.

Men han kunne jo ha spurt.

Dårlig av Bill om hvis han ikke ville gi den vekk selv syntes jeg.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Flott takk. Dette var joh selvfølgelig bare hypotetisk.

 

Du hadde kaldt alle de fattige barna i afrika for tyver, og du ville ha ønska å stoppe det, viss de hadde kunne lasta ned mat via torrents? Selvom ingen fysiske objekter eller råvarer forsvinner?

 

Og du mener det er akkurat det samme som å gå inn i en butikk og stjele den fysiske varen?

 

Personlig mener jeg at det å piratkopiere noe, ikke er den samme tingen som å gå inn i en butikk å fysisk stjele noe.

 

Så viss vi hadde hypotetisk sett hatt teknologien til å laste ned (duplikere) mat, og fora alle som sulta i verden akkurat som en torrent. Er det stjeling?

 

Ja hvis du tar noe i fra noen uten lov så er det å stjele.

Uansett om et fattig døende barn stjeler en sjokolade i fra Bill Gates så er det å stjele.

 

GG NO RE

Endret av MarciahL
Lenke til kommentar

Ja hvis du tar noe i fra noen uten lov så er det å stjele.

 

Det krever at du fjerner et produkt fra en beholdning slik at det produktet du tok ikke kan selges av en foretning. Noe å kopiere ikke gjør.

Om jeg får tak i oppskriften til en kokk og lager maten hjemme, så stjeler jeg ikke et måltid fra restauranten.

Lenke til kommentar

Ja hvis du tar noe i fra noen uten lov så er det å stjele.

 

Det krever at du fjerner et produkt fra en beholdning slik at det produktet du tok ikke kan selges av en foretning. Noe å kopiere ikke gjør.

Om jeg får tak i oppskriften til en kokk og lager maten hjemme, så stjeler jeg ikke et måltid fra restauranten.

 

Feil. Dataprogrammer , musikk osv. er beskyttet av åndverksloven.

Les gjerne mer før i tråden.

 

Det du sier er typisk feiloppfatning og unnskyldning.

 

Bedre å si at du ikke bryr deg om det og at du ikke er bekymret for å bli straffet for det.

Lenke til kommentar

 

Feil. Dataprogrammer , musikk osv. er beskyttet av åndverksloven.

Les gjerne mer før i tråden.

 

Det du sier er typisk feiloppfatning og unnskyldning.

 

Bedre å si at du ikke bryr deg om det og at du ikke er bekymret for å bli straffet for det.

Det kan så være, men det er ikke å stjele når du piratkopierer.

Stjele impliserer frata, at du fjerner et produkt fra en beholdning, noe du ikke gjør.

 

Om noe, så si at du fratar en inntekt, men selv tjener du ikke noe på det, og da stjeler du heller ingen inntekt.

 

Å laste ned er ikke ekvivalent med tapt salg. Om jeg laster ned et spill for å prøve det før jeg bruker penger på det og ikke liker det og dermed ikke spiller det er ikke det et tapt salt.

Om jeg liker det, og ikke kjøper det, men spiller det, så er ikke det ekvivalent med at jeg liker det og kjøper det.

Kjøper jeg det uten å prøve, har utgiver fått penger og da er hva jeg sier bare piss siden de har allerede tjent penger på meg.

 

Så, om jeg drar til en kompis og prøver spillet så gjør jeg akkurat det samme som om jeg laster ned spillet for å prøve det.

Lenke til kommentar

 

 

GG NO RE

 

 

 

Utrolig taktikk når du slipper opp for argumenter gitt.

 

 

He he du er en lystig liten skøyer.

GG NO RE he he nydelig avslutning.

Men det har jo ikke noe med diskusjonen å gjøre.

 

Et mer banalt innlegg og svar skal man nok lete lenge etter.

 

Er jo ok å forholde seg til hva som blir sagt og svare ut i fra det.

Se & Hør taktikk fungerer nok ikke.

Løyner og påstander om hva jeg mener blir svært usakelig.

 

 

Du hadde kaldt alle de fattige barna i afrika for tyver, og du ville ha ønska å stoppe det, viss de hadde kunne lasta ned mat via torrents? Selvom ingen fysiske objekter eller råvarer forsvinner?

 

Vel her lyver du nok. Har ikke noe i en diskusjon å gjøre.

 

Og du mener det er akkurat det samme som å gå inn i en butikk og stjele den fysiske varen?

 

Rettslig sett så er det like straffbart og like ulovlig.

 

Resten av innlegget ditt er bare klip og lim + vissvass.

 

Helt usakelig og langt utenfor vanlig godtatte argumenter du legger inn her.

 

Du fremstiller deg bare selv som svært useriøs og viser bare at argumentene du hadde er bunnløse unnskyldniger for å rettferdigjøre det du laster ned selv ulovlig.

Lenke til kommentar

Men i en eventuell rettslig proses så vil nok fremlegging av en kvittering som viser at du har betalt for det produktet du lastet ned hjelpe betraktelig, og gjøre det så å si umulig å kreve deg for noe.

 

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/66552.html

 

Åndsverkloven gir rett til kopiering til personlig bruk, samt bruk innen den forholdsvis nære krets av familie og venner.

 

Ved nedlasting av musikk fra internett er det den du laster ned fra som må sørge for tillatelse fra opphavsmannen.

 

Du har ikke lov å distribuere, selv om du har kjøpt spillet. Du har lov å kopiere til personlig bruk, selv om du ikke har kjøpt. Så ser ikke hvordan kvittering skal gjøre noen forskjell.

 

Det er iallefall slik jeg har forstått loven. Har du noen referanser til personer i norge som er dømt for ulovlig nedlasting?

 

Edit : Ser ut som ting har endret seg litt :(http://www.adressa.no/forbruker/digital/article667519.ece

 

Uansett, så kommer jeg ikke på noen saker her i Norge der personer har vært dømt for nedlasting og intet annet.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

 

Feil. Dataprogrammer , musikk osv. er beskyttet av åndverksloven.

Les gjerne mer før i tråden.

 

Det du sier er typisk feiloppfatning og unnskyldning.

 

Bedre å si at du ikke bryr deg om det og at du ikke er bekymret for å bli straffet for det.

Det kan så være, men det er ikke å stjele når du piratkopierer.

Stjele impliserer frata, at du fjerner et produkt fra en beholdning, noe du ikke gjør.

 

Om noe, så si at du fratar en inntekt, men selv tjener du ikke noe på det, og da stjeler du heller ingen inntekt.

 

Å laste ned er ikke ekvivalent med tapt salg. Om jeg laster ned et spill for å prøve det før jeg bruker penger på det og ikke liker det og dermed ikke spiller det er ikke det et tapt salt.

Om jeg liker det, og ikke kjøper det, men spiller det, så er ikke det ekvivalent med at jeg liker det og kjøper det.

Kjøper jeg det uten å prøve, har utgiver fått penger og da er hva jeg sier bare piss siden de har allerede tjent penger på meg.

 

Så, om jeg drar til en kompis og prøver spillet så gjør jeg akkurat det samme som om jeg laster ned spillet for å prøve det.

 

Da fåreslår jeg at du tar deg en tur ned til Økokrim forteller hvordan det ligger ann og så tar vi det derfra.

 

Tror du virkelig at det er lovlig å laste ned kopier av spill du ikke har betalt for å bruke??

 

Da må du virkelig ta å belære deg selv litt.

Veldig gøy når du er liten og mamma og pappa betaler alt.

 

Unnskyldningne dine og påstandene er standard for en hel genrasjon.

Og kun unnskyldninger. Heldighvis er ikke verden slik du mener.

 

Du har ikke lov i et eneste sekund å spille et spill som utgiver ikke ha gitt sitt samtykke til at du kan spille.

 

Kompisen din har betalt for insatallasjon på sin PC og da har du lov vet deu. Blir ikke det samme som om du installer på din uten å betale.

 

Mener du Ubisoft, EA , Activision, Microsoft syntes det du gjør er greit?

 

Hvorfor antar du alle som har motargumenter mot deg laster ned ulovlig?

 

Hvem gjør ikke det?

Lenke til kommentar

Han sa ingenting om at det var lovlig å laste ned spill fra nettet. Ikke legg ord i munnen til folk.

 

Nedlastning av spill er ikke stjeling. Punktum. Uansett hvordan du vender og vrir på det, så er stjeling handlingen å frata noen deres eksemplar. Å løpe inn i en butikk og ta fra de noen pakker sjokolade, er stjeling. Å laste ned Charlie's Chocolate Factory-filmen, er ikke stjeling. Det er piratkopiering, men ikke stjeling.

 

Spørsmålet om hvor mye man taper på dette, er omstridt. Personlig, så laster jeg ned ting jeg er i tvil om, og så kjøper jeg eller driter i det.

 

Microsoft på sin side, støtter også piratkopiering. Dette gjør at "alle" bruker deres produkter, som igjen ender opp med at når de begynner i en profesjonell jobb, er sjansen stor for at bedriften må kjøpe en lisens med Office ekstra.

Lenke til kommentar

Men i en eventuell rettslig proses så vil nok fremlegging av en kvittering som viser at du har betalt for det produktet du lastet ned hjelpe betraktelig, og gjøre det så å si umulig å kreve deg for noe.

 

http://www.ung.no/oss/lovbrudd/66552.html

 

Åndsverkloven gir rett til kopiering til personlig bruk, samt bruk innen den forholdsvis nære krets av familie og venner.

 

Ved nedlasting av musikk fra internett er det den du laster ned fra som må sørge for tillatelse fra opphavsmannen.

 

Du har ikke lov å distribuere, selv om du har kjøpt spillet. Du har lov å kopiere til personlig bruk, selv om du ikke har kjøpt. Så ser ikke hvordan kvittering skal gjøre noen forskjell.

 

Det er iallefall slik jeg har forstått loven. Har du noen referanser til personer i norge som er dømt for ulovlig nedlasting?

 

Edit : Ser ut som ting har endret seg litt :(http://www.adressa.no/forbruker/digital/article667519.ece

 

Uansett, så kommer jeg ikke på noen saker her i Norge der personer har vært dømt for nedlasting og intet annet.

 

Litt feil det juristen sier egentlig. for du må også da laste ned uvitende om at dette ikke er lovlig.

Det så du også selv på lenken under ja.

 

Man kan tolke det slik de gjør p.g.a. hvor vanskelig det er å ta den som laster ned på akkurat det punktet og hva personen trodde.

Å ta en 15åring for retten i Norge for å laste ned noe en i USA har rettighetene på vil være nyttesløst og beviselig svært vanskelig.

 

Så rent strafferetslig kan ikke privatpersoner i Norge forfølges for annet en deling og disrubusjon av filer.

Deling er også vanskelig.

 

Eneste grunnen til at dette fåregår på slik skala og er oppfattet av mange som lovlig er at det er svært lite egentlig helt usannsynlig å bli straffet for det.

 

Men det er ikke lovlig, bare umulig å bevise straffeskyld.

Var vel senest i går at EU gikk i mot piratfilter på internett.

 

Lager programmer selv (spesialtilpasset) og det er faktisk straffbart hvis noen kopierer de og gir ut. Mottaker er umulig å straffe men den som tok programmet å la det ut kan enkelt straffes.

 

Nå har også de fleste programmer et eget dokument du må godta for bruk og det begrenser bruken og skjerper inn kopiering betraktelig.

Kracede produkter har ofte fjernet denne delen slik at sluttbruker egentlig er trygg.

 

Men det er ikke lov selv om du ikke kan bli straffet.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Han sa ingenting om at det var lovlig å laste ned spill fra nettet. Ikke legg ord i munnen til folk.

 

Nedlastning av spill er ikke stjeling. Punktum. Uansett hvordan du vender og vrir på det, så er stjeling handlingen å frata noen deres eksemplar. Å løpe inn i en butikk og ta fra de noen pakker sjokolade, er stjeling. Å laste ned Charlie's Chocolate Factory-filmen, er ikke stjeling. Det er piratkopiering, men ikke stjeling.

 

Spørsmålet om hvor mye man taper på dette, er omstridt. Personlig, så laster jeg ned ting jeg er i tvil om, og så kjøper jeg eller driter i det.

 

Microsoft på sin side, støtter også piratkopiering. Dette gjør at "alle" bruker deres produkter, som igjen ender opp med at når de begynner i en profesjonell jobb, er sjansen stor for at bedriften må kjøpe en lisens med Office ekstra.

 

Det er det samme som å stjele. Du tileiner deg en ting du ikke har lov til å tileine deg uten å betale. Det er å stjele.

 

Hva er vitsen med å argumentere om betydningen av et vanlig ord?

Kan virke som om enkelte har store problemer med å innrømme at de ikke har en glorie over hodet og vinger på ryggen.

 

Jeg sier det er å stjel fordi det er det det er og at folk som gjør slik har lav moral.

 

Jeg sier ikke at dere må slutte.

Bare fortsett, men ikke si at det er lovlig.

 

Igjen så fatter jeg ikke hvorfor så mange har behov for unnskyldninger på hvorfor de stjeler slike ting.

Det er ikke uvanlig , men en uskikk i dagens samfunn.

Argumentene er også noe dårlige. Beste argumentet er fordi det er gratis. Det er det vel ingen som tør å si.

 

Og meg kaller dere prektig?? Les og lær. ikke jug.

 

 

Edit: Mye man kan stjele. også kjærlighet.. Tenk på det du. Det er den kjipeste formen for tyveri man kan begå.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...