Gå til innhold

Piratkopiering: Det samme som å stjele?


Aspiranten

Anbefalte innlegg

Folk må snart innse at å piratkopiere et spill er det samme som å stjele det fra en butikk.

Hva blir det neste vi må innse, at piratkopiering er det samme som voldtekt? Drap? Nei vet du hva...

 

Nei, hvis du leser hva han skriver: "... spill er det samme som å stjele det fra en butikk." Voldtekt og drap. herregud, og dere klager på dårlige sammenligninger...

 

 

Seriøst, det å laste ned, er å stjele produktet. hvordan klarer dere ikke å se det? Er dere jammen meg så sinnsykt trangsynte at dere ikke skjønner at det å ta ett ulovlig produkt fra nettet, som opprinnelig er tatt rett fra ett spill og modifisert er å stjele!?! Hvorfor er det ulovlig å gjøre det da? Fordi man kopierer? Da må man slutte å selge kopimaskiner og! (ja dårlig eksempel, følger deres fotspor).

 

Du vet det at når du ser en film sammen med kompissene dine, la oss si dere er 5 stykker. Han som bor der har for.eks kjøpt watchmen på blueray. Han inviterte dere over for litt uskyldig popcorn, pizza og en god film.

 

Da stjeler 4 av dere en blueray hver siden dere også ser den! SKAM DEG! det er tyveri å se filmer med vennene dine. Dere har sett filmen uten å ha kjøpt den!

 

hvorfor forstår du ikke det?

Ban hjemmekino!

 

 

Det du skrev der er noe av det dummeste jeg har lest. Når du viser en film hjemme med kompiser så er det innenfor avtalen om den private bruksrettigheten som anses som akseptert i det du setter igang filmen. Blu-ray kveld med venner er uten tvil innenfor "kun for privat hjemmebruk".

 

Laster du ned et spill ulovlig så har du dermed ulovlig tilegnet deg "bruks(retten)muligheten" til det spillet. Spiller ingen rolle om du stjeler det fysiskt fra butikken eller om du laster det ned. Poenget er og forblir at du har tilegnet deg bruksretten for et gode uten å ha betalt vederlag for det, m.a.o har du tatt noe uten å betale for det = du har stjålet.

 

Er en vanskelig sannhet å svelge for mange. Kan ikke være lett for ellers lovlydige borgere å stå frem med at man har gjort noe kriminelt, og det er ikke overraskende eller uvanlig at man går lange skritt for å argumentere for at det man gjør ikke er ulovlig. Jeg har selv lastet ned et og annet film/mp3/spill men man trenger ikke være blind for sannheten av den grunn.

 

Nå har jeg ikke nevnt noe som helst om DRM, tilgjengelighet eller hvem vet hvilke andre grunner man kan ha for å laste noe ned ulovlig, det er irrelevant for mitt poeng; Ulovlig nedlasting ER nettopp det --> ulovlig tilegnelse av en bruksrett/lisens --> Tyveri!

 

Truth hurts :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal si du er hissig på piratene Glavalavala. Har de såra følelsene dine? :pÅ argumentere at det å stjele i en butikk er det samme som å laste ned en piratkopi av et spill er latterlig. Hadde jeg kunne lasta ned matvarer, så hadde jeg pokker med gjort det! ;)Er masse spill jeg aldri hadde kjøpt, hadde det ikke vært for piratkopiering. Hva mener jeg med det? Jo, jeg har piratkopiert et spill bare for å teste det eller se hva det dreier seg om. Etter å ha spillt det har jeg funnet ut at jeg digga det og kjøpt en kopi til samlinga mi :)
Så hvis noen gjør slik at lønnen din går til en annens konto så syntes du det er hel ok??? Fordi det var enkelt for han som fikk pengene :thumbup: Eller at naboen syntes det er enklere å bruke hevert på bensintanken din i stedet for å stå å fylle nede på bensinstasjonen?Lav moral å ikke se likheten med å laste ned piratkopierte ting via nettet og å stjele fysisk i butikk. Rettslig og moralsk er det det samme også. Selv så har jeg såpass respekt for andres arbeide at jeg ikke stjeler det. Har man ikke råd så la vær.Men kan være enig i at det er greit hvis man kjøper en vare som et spill i fra Ubisoft som er laget med flere feil og mangler at men etterpå laster ned en craket versjon. Sparer du da på kvitteringen av kjøpet av det orginale så er du helt trygg også.Unnskyldninger om at piratting er lettere og bedre på en eller annen måte gir deg ikke rett til å ikke batale for en vare.

 

Så du synes det er stjeling å piratkopiere, men du synes det er greit å laste ned hvis du allerede har kjøpt det? Hvis jeg skal bruke deres argumenter: det er greit å stjele et spill i butikken så lenge du har kvitteringa fra det andre kjøpet? Luring du. Dobbeltmoralsk også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Så du synes det er stjeling å piratkopiere, men du synes det er greit å laste ned hvis du allerede har kjøpt det? Hvis jeg skal bruke deres argumenter: det er greit å stjele et spill i butikken så lenge du har kvitteringa fra det andre kjøpet? Luring du. Dobbeltmoralsk også.

 

Det er en vesentlig forskjell på de to. Et fysisk spill i en butikk har butikken betalt eksplisitt for å ha der. Det vil si, de har betalt x antall kroner for å ha akkurat den spillpakka der. Stjeler jeg den, så kan de ikke selge den til andre. De har da i de fleste tilfeller tapt minst x kroner (man må selvfølgelig legge til avanse) fordi mitt tyveri hindrer dem å selge akkurat denne kopien til andre.

 

Laster jeg derimot ned spillet, hindrer det dem ikke fra å selge spillet til andre (her ser jeg bort ifra grensetilfeller med serverbegrensninger hvis det er et flerspillerspill -- etter hva jeg vet pleier de å være vanskeligere å kopiere (?) ). Man kan påstå at det er en mulighet for at produsenten har tapt et salg, men det er overhodet ikke opplagt i alle tilfeller. Hvis man antar at jeg ikke hadde kjøpt spillet hvis det var umulig å laste ned, er det verre å argumentere for at produsenten har tapt inntekter. I den fysiske butikken tapte de en fysisk kopi de kunne ha solgt til andre. Men her?

 

Selvfølgelig, BitTorrent medfører at man deler fila til andre, slik at det muligens blir enklere (les: raskere) å laste ned spillet for andre igjen. Og jeg ser for all del ikke bort ifra at en (kanskje vesentlig) del av nedlasterne ville ha kjøpt spillet hvis de måtte. Så selv om en kanskje selv har "rent mel" i posen, kan det likevel medfører, indirekte, at produsenten får færre salg enn de ellers ville ha fått.

 

Nå som det er sagt, jeg vil bare få presisere at jeg kjøper alle mine spill -- jeg foretrekker å velge noen få spill jeg tror det er stor sannsynlighet for at jeg vil like (basert på anmeldelser og liknende) og støtte spillprodusenten ved kjøp.

Lenke til kommentar

He he. Det er vanvittig underholdene å lese de bizarre unskyldningene de som laster ned ulovlig bruker. 99% bruker latskap eller ren dumskap som argument.(uhu mamma vil ikke kjøpe spill til meg)

Håper dere en gang opplever å skulle selge noe selv som har kostet mye tid og penger å lage.

 

Oppfordrer alle som helt oppriktig mener det er ok å laste ned ulovlig til å prøve å produsere noe på egen hånd for så å prøve å selge det.

Problemet Deres vil vel være latskap, lav moral null motivasjon og vilje.

 

Siden så å si alle er spilleksperter så er jo apps et utmerket startsted. Da kan Dere lage apps. å legge disse ut for salg.

Men blir vel for mye jobb for de fleste, og så kommer jo problematikken med å ha nok inteligens til å lære seg det også da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at nedlastning er det samme som å stjele i en butikk. Derav ordbruken "deres argumenter". Jeg påpekte bare dobbeltmoralen i innlegget.

 

He he. Det er vanvittig underholdene å lese de bizarre unskyldningene de som laster ned ulovlig bruker. 99% bruker latskap eller ren dumskap som argument.(uhu mamma vil ikke kjøpe spill til meg)

Håper dere en gang opplever å skulle selge noe selv som har kostet mye tid og penger å lage.

 

Oppfordrer alle som helt oppriktig mener det er ok å laste ned ulovlig til å prøve å produsere noe på egen hånd for så å prøve å selge det.

Problemet Deres vil vel være latskap, lav moral null motivasjon og vilje.

 

Siden så å si alle er spilleksperter så er jo apps et utmerket startsted. Da kan Dere lage apps. å legge disse ut for salg.

Men blir vel for mye jobb for de fleste, og så kommer jo problematikken med å ha nok inteligens til å lære seg det også da.

Du synes jo det er greit å stjele du å, så hvorfor du later som du sitter på din høye hest, skjønner jeg ikke.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at nedlastning er det samme som å stjele i en butikk. Derav ordbruken "deres argumenter". Jeg påpekte bare dobbeltmoralen i innlegget.

 

He he. Det er vanvittig underholdene å lese de bizarre unskyldningene de som laster ned ulovlig bruker. 99% bruker latskap eller ren dumskap som argument.(uhu mamma vil ikke kjøpe spill til meg)

Håper dere en gang opplever å skulle selge noe selv som har kostet mye tid og penger å lage.

 

Oppfordrer alle som helt oppriktig mener det er ok å laste ned ulovlig til å prøve å produsere noe på egen hånd for så å prøve å selge det.

Problemet Deres vil vel være latskap, lav moral null motivasjon og vilje.

 

Siden så å si alle er spilleksperter så er jo apps et utmerket startsted. Da kan Dere lage apps. å legge disse ut for salg.

Men blir vel for mye jobb for de fleste, og så kommer jo problematikken med å ha nok inteligens til å lære seg det også da.

Du synes jo det er greit å stjele du å, så hvorfor du later som du sitter på din høye hest, skjønner jeg ikke.

 

Hva er det du ikke forstår. ?? Har du betalt for et spill eller en film så synets jeg det er ok hvis du laster den ned hvis det er feil på din Hardcopy.

Da har du betalt og da stjeler du ikke.

Litt i gråsonen , men rettslig tror jeg nok man kan det.

 

Å si at jeg syntes det er greit å stjel er ren skjær løgn.

Lenke til kommentar

Hva er det du ikke forstår. ?? Har du betalt for et spill eller en film så synets jeg det er ok hvis du laster den ned hvis det er feil på din Hardcopy.

Da har du betalt og da stjeler du ikke.

Litt i gråsonen , men rettslig tror jeg nok man kan det.

 

Å si at jeg syntes det er greit å stjel er ren skjær løgn.

Ok du har din mening om at det er greit. Jeg har min mening om hva jeg synes er greit. Ingen av oss har juridisk rett i noen av delene.

Lenke til kommentar

Folk må snart innse at å piratkopiere et spill er det samme som å stjele det fra en butikk.

Hva blir det neste vi må innse, at piratkopiering er det samme som voldtekt? Drap? Nei vet du hva...

 

Nei, hvis du leser hva han skriver: "... spill er det samme som å stjele det fra en butikk." Voldtekt og drap. herregud, og dere klager på dårlige sammenligninger...

 

 

Seriøst, det å laste ned, er å stjele produktet. hvordan klarer dere ikke å se det? Er dere jammen meg så sinnsykt trangsynte at dere ikke skjønner at det å ta ett ulovlig produkt fra nettet, som opprinnelig er tatt rett fra ett spill og modifisert er å stjele!?! Hvorfor er det ulovlig å gjøre det da? Fordi man kopierer? Da må man slutte å selge kopimaskiner og! (ja dårlig eksempel, følger deres fotspor).

 

Du vet det at når du ser en film sammen med kompissene dine, la oss si dere er 5 stykker. Han som bor der har for.eks kjøpt watchmen på blueray. Han inviterte dere over for litt uskyldig popcorn, pizza og en god film.

 

Da stjeler 4 av dere en blueray hver siden dere også ser den! SKAM DEG! det er tyveri å se filmer med vennene dine. Dere har sett filmen uten å ha kjøpt den!

 

hvorfor forstår du ikke det?

Ban hjemmekino!

 

 

Det du skrev der er noe av det dummeste jeg har lest. Når du viser en film hjemme med kompiser så er det innenfor avtalen om den private bruksrettigheten som anses som akseptert i det du setter igang filmen. Blu-ray kveld med venner er uten tvil innenfor "kun for privat hjemmebruk".

 

Laster du ned et spill ulovlig så har du dermed ulovlig tilegnet deg "bruks(retten)muligheten" til det spillet. Spiller ingen rolle om du stjeler det fysiskt fra butikken eller om du laster det ned. Poenget er og forblir at du har tilegnet deg bruksretten for et gode uten å ha betalt vederlag for det, m.a.o har du tatt noe uten å betale for det = du har stjålet.

 

Er en vanskelig sannhet å svelge for mange. Kan ikke være lett for ellers lovlydige borgere å stå frem med at man har gjort noe kriminelt, og det er ikke overraskende eller uvanlig at man går lange skritt for å argumentere for at det man gjør ikke er ulovlig. Jeg har selv lastet ned et og annet film/mp3/spill men man trenger ikke være blind for sannheten av den grunn.

 

Nå har jeg ikke nevnt noe som helst om DRM, tilgjengelighet eller hvem vet hvilke andre grunner man kan ha for å laste noe ned ulovlig, det er irrelevant for mitt poeng; Ulovlig nedlasting ER nettopp det --> ulovlig tilegnelse av en bruksrett/lisens --> Tyveri!

 

Truth hurts :)

 

Jeg er så utrolig glad du tok meg alvorlig :) That just made my day!

Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at nedlastning er det samme som å stjele i en butikk. Derav ordbruken "deres argumenter". Jeg påpekte bare dobbeltmoralen i innlegget.

 

He he. Det er vanvittig underholdene å lese de bizarre unskyldningene de som laster ned ulovlig bruker. 99% bruker latskap eller ren dumskap som argument.(uhu mamma vil ikke kjøpe spill til meg)

Håper dere en gang opplever å skulle selge noe selv som har kostet mye tid og penger å lage.

 

Oppfordrer alle som helt oppriktig mener det er ok å laste ned ulovlig til å prøve å produsere noe på egen hånd for så å prøve å selge det.

Problemet Deres vil vel være latskap, lav moral null motivasjon og vilje.

 

Siden så å si alle er spilleksperter så er jo apps et utmerket startsted. Da kan Dere lage apps. å legge disse ut for salg.

Men blir vel for mye jobb for de fleste, og så kommer jo problematikken med å ha nok inteligens til å lære seg det også da.

Du synes jo det er greit å stjele du å, så hvorfor du later som du sitter på din høye hest, skjønner jeg ikke.

 

Hva er det du ikke forstår. ?? Har du betalt for et spill eller en film så synets jeg det er ok hvis du laster den ned hvis det er feil på din Hardcopy.

Da har du betalt og da stjeler du ikke.

Litt i gråsonen , men rettslig tror jeg nok man kan det.

 

Å si at jeg syntes det er greit å stjel er ren skjær løgn.

Hva er det du ikke forstår? Hvis du kjøper en vare i butikken og den er ødelagt eller har mangler, så bytter du varen eller får pengene igjen. Du går ikke inn i butikken og stjeler en til. Det er stjeling, du synes det er greit, da synes du det er greit å stjele.

Lenke til kommentar

Det er sant, men når man først sier og mener "det er stjeling" så kan ikke det gjelde både nedlastning, men samtidig ikke nedlastning såfremt du eier en kopi fra før. Skal man anvende dette begrepet, så kan man ikke velge og ikke velge hvor det skal brukes. Er det stjeling, så er det stjeling i alle tilfeller, ikke bare i de tilfellene som passer argumentasjonen best.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg argumenterer ikke for at nedlastning er det samme som å stjele i en butikk. Derav ordbruken "deres argumenter". Jeg påpekte bare dobbeltmoralen i innlegget.

 

He he. Det er vanvittig underholdene å lese de bizarre unskyldningene de som laster ned ulovlig bruker. 99% bruker latskap eller ren dumskap som argument.(uhu mamma vil ikke kjøpe spill til meg)

Håper dere en gang opplever å skulle selge noe selv som har kostet mye tid og penger å lage.

 

Oppfordrer alle som helt oppriktig mener det er ok å laste ned ulovlig til å prøve å produsere noe på egen hånd for så å prøve å selge det.

Problemet Deres vil vel være latskap, lav moral null motivasjon og vilje.

 

Siden så å si alle er spilleksperter så er jo apps et utmerket startsted. Da kan Dere lage apps. å legge disse ut for salg.

Men blir vel for mye jobb for de fleste, og så kommer jo problematikken med å ha nok inteligens til å lære seg det også da.

Du synes jo det er greit å stjele du å, så hvorfor du later som du sitter på din høye hest, skjønner jeg ikke.

 

Hva er det du ikke forstår. ?? Har du betalt for et spill eller en film så synets jeg det er ok hvis du laster den ned hvis det er feil på din Hardcopy.

Da har du betalt og da stjeler du ikke.

Litt i gråsonen , men rettslig tror jeg nok man kan det.

 

Å si at jeg syntes det er greit å stjel er ren skjær løgn.

Hva er det du ikke forstår? Hvis du kjøper en vare i butikken og den er ødelagt eller har mangler, så bytter du varen eller får pengene igjen. Du går ikke inn i butikken og stjeler en til. Det er stjeling, du synes det er greit, da synes du det er greit å stjele.

 

En digital vare er noe annet enn f.eks. en TV.

Kan bli problematisk å si noe om garanti osv med hensyn til dette, men det er lov å ta backup av de tingene du har betalt for.

Det er ikke problemet. problemet til underholdningsbransjen er utbredt piratkopiering av produktene. Enkelte PC versjoner av spill finnes jo i fler piratversjoner enn orginalt.

DRM problematikken som blir nevnt er jo nettopp for å stoppe dette så det er et usakelig argumet.

Jeg syntes Valve og Oregin er fin fine løsninger der man selv etter 10 år kan få lastet ned registrert vare.

De som finner disse tingene for vanskelig tror jeg også har problmer med å slå på en PC og en spillkonsoll.

Lenke til kommentar

Så du kan bruke stjeling i butikk sammenligningen når det gjelder nedlastning av film\spill\musikk som du fra før ikke eier, men når du laster ned den samme varen, og du eier den fra før, så er det ikke det samme? Nå må du bestemme deg.

Vi hører jo støtt og stadig om at det er lisensen til å spille/se/høre, og ikke produktet :wee: .

 

Uansett hvor moralskt "i gråsonen" å laste ned når en har kjøpt et produkt måtte være spiller det null rolle for utgiver siden statistikk ikke tar hensyn til moral.

På samme måte som at de bryr seg null hva du gjør med produkter du kjøper. Om du ser på filmen, eller ripper lydsporet er irrelevant.

Lenke til kommentar

Et nedlastet produkt betyr ikke et tapt solgt produkt. Tvert imot, hvis du liker produktet kan det være du kjøper det eller plukker opp nyere utgivelser som du kanskje ellers ikke ville plukket opp.

 

Det er jo et kjent faktum at mange små utviklere vil at folk skal laste ned spillene dems, så de får øynene opp for selskapet.

Endret av Hansoen
Lenke til kommentar

Så du kan bruke stjeling i butikk sammenligningen når det gjelder nedlastning av film\spill\musikk som du fra før ikke eier, men når du laster ned den samme varen, og du eier den fra før, så er det ikke det samme? Nå må du bestemme deg.

Jeg tror de fleste av oss ser på det som etisk sett uproblematisk å laste ned en vare som man allerede har kjøpt. Er man uheldig og ødelegger en spill-DVD så er det ikke bare-bare å få tak i en ny plate. Har man derimot kjøpt spillet på Steam og harddisken krasjer, så kan man jo bare laste det ned på nytt igjen helt lovlig fra Steam. Da burde det jo også være ok å laste ned en piratversjon av spillet fra den ødelagte DVD-en og bruke den allerede gyldige lisenskoden fra platen man har kjøpt. Utgiveren vil sikkert at du skal kjøpe spillet en gang til i slike tilfeller, men de skal være fornøyde med at de slipper å dele båndbredden sin med deg for at du skal få lastet ned spillet igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du kan bruke stjeling i butikk sammenligningen når det gjelder nedlastning av film\spill\musikk som du fra før ikke eier, men når du laster ned den samme varen, og du eier den fra før, så er det ikke det samme? Nå må du bestemme deg.

Hvis du har kjøpt (den digitale) varen, er det ikke å stjele hvis du laster den ned på nytt. Hvis du derimot ikke allerede har kjøpt den, er det å piratkopiere (fortsatt ikke å stjele).

 

Hvis du stjeler noe tar du fysisk gjenstanden fra eieren. Eksempel: Hansoen stjal Runars bil. Hvis du, uten å betale, laster ned musikken jeg har laget og publisert, piratkopierer du. Eksempel: Hansoen piratkopierte Runars nyeste album. Albumet er fortsatt tilgjengelig på nett, og vil være det uavhengig av hvor mange som laster det ned, mens bilen er borte da du tok den eneste «kopien».

  • Liker 1
Lenke til kommentar

On-topic..

 

Å piratkopiere er vel pr. definisjon gjort av de som kopierer og kommer vel fra den gangen man kopierte over på DVD og CD. Nå er det vel snakk om piratnedlasting egentlig mer enn kopiering.

Og ulovlig distrubusjon digitalt.

 

Det er faktisk å stjele selv om du ikke tar noe fysisk. Du stjeler et åndsverk.

 

Og at noen ikke kan skille mellom moral og lov er snodig.

I tillegg å tillegge andre feil meninger.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig. Det er andre som bedriver dobbelmoral ved å anvende et sett med prinsipper her og et annet der.

 

prøver uten å disse :-) Var et :-) i det andre også. Men ironi er ikke altid lov.

 

Det er forskjell mellom moral og lov.

Ikke alltid moralsk riktig er lik med loven i landet du bor.

Drfor kan jeg si at det er ulovlig med piratnedlastning samtidig som jeg syntes det kan være moralskt riktig å laste ned hvis du har betalt for samme varen.

 

Det er da ikke dobbeltmoral.

Endret av Glavalavala
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...