Gå til innhold

DreamHack har fått drømmelinje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De i hallen; nei. De nettverksansvarlige; jo.

Enkelt sagt; de som var ansvarlige for nettverket sa til oss at de hadde testet mye høyere enn hva peaken var utifra bruken til deltakerne.

 

Det ble gjort en hack, for å teste om ventelo hadde kule nok peers i 2010, og det hadde de. Vet ikke om :Net gjorde noe lignende i år, men jeg tviler ikke ett sekund at kapasiteten var der. Problemet var at deltakerne ikke brukte mer :)

Lenke til kommentar

Mhm, prøver ikke å si noe annet heller, bare la til at selv om kapasiteten ikke i var i nærheten av å bli sprengt, så ble allikevel testen kjørt gjennom tydeligvis litt tyngre tester i tillegg :p

 

Var hele tiden litt i tvil om hva du mente, men jeg tror vi har snakket litt rundt hverandre. :p

 

Men litt on-topic: Så lenge DH kun serverer 100mbit til deltakerne, er nettet på TG bedre, siden det er der flaskehalsen blir liggende. Kjernenettet, og internettlinken er så langt fra full, at det ikke gir noen ytelsesbegrensinger.

Jeg er forsovidt og spent på om noen skal leke PR på TG12. Kanskje utfordre noen til ny hastighetsrekord? :p

Lenke til kommentar

Synes slett ikke dette var en fantastisk linje når den skal deles av så mange. 120 000 mbps til 20 000 personer gir 6 mbit per person. Middelmådig ADSL, det. Siden alle ikke bruker maks samtidig, vil nok resultatet bli noe bedre.

 

Ellers er det vel realistisk å få 1 gbps over kabel på nyere maskiner med skikkelig nettverkskort.

 

1 000 mbps = 125 mBps. 700 mB / 125 mBps = 5.6 sekunder for en 700 mb film, hvis man ser bort fra forskjellig definisjon av kilo (10^3 vs 2^10). Så detkan gå temmelig fort. Spørs om du trenger en SSD for at skriving til harddisk ikke skal bli flaskehalsen ...

 

milliibit? milliByte?

 

Emma-Watsons-Troll-Face.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er på dreamhack nå, og etter det jeg kan skjønne er 120gbit høyst teoretisk. Det er bare en gimik, det går nemelig bare 80gbit med data til en routen internett linjen er koblet til. Så selv om linjen til stockholm er 120gbit kan deltagerene maks utnytte 80gbit (og det er teoreisk makimum).

 

Slik jeg har skjønt, så nettet koblet på denne måten:

 

Kant svisjer (100mbit porter, 1gbit uplink)-> 9xdoble Cisco 3750 -> 2x Cisco CRS-3 -> "Internett"

 

Hver av 3750`ene kjører 10gbit til hver av CRS-3`ene. Men det går bare 4x 10gbit fra vær SRS-3 til internett.

 

Et annet problem er at det kun er 100mbit porter til deltagere. Det høyeste hastigheten mot internett til nå er: 23,4gbit. Tror de skal jobbe sykt hard får og få til noe serlig mer en 40gbit, selv om alle hadde prøvd.

 

Mulig jeg har missforstått noen aspeketer av hvordan dette er koblet sammen, men i følge en som sto og forklarte om nettet er 80gbit maks det deltagerene kan ta ut.

 

Edit: gikk litt fort

Endret av wikwik
Lenke til kommentar

DH har ikke vært veldig flinke til å beskrive hvordan denne linja faktisk er realisert. At de har 300km med fiber i bruk sier ingenting om den logiske strukturen; hvordan fordeles dette internt i hallen, hvordan går det ut av hallen, ender alt opp på samme punkt i stockhom osv.

 

Om noen har noe mer om dette (foredrag, tegninger...) så kom gjerne med det.

Lenke til kommentar
Ellers er det vel realistisk å få 1 gbps over kabel på nyere maskiner med skikkelig nettverkskort.

1 Gbit/s LAN har en praktisk ytelse mellom ca 0,5 og 0,9 Gbit/s avhengig av blant annet hvilken nettverkskontroller som benyttes i begge ender.

Litt drlig ordbruk fra min side - var ment som et øvre tak. Få forbrukernettverkskort (særlig integrerte på hovedkortet) som støtter mer enn gigabit.

Lenke til kommentar
du kan laste ned en film på brøkdelen av et sekund

 

Hvis man ser bort ifra alle de praktiske problemene med dette utsagnet så dreier det seg fortsatt om en film med middels kvalitet. Hvis man sitter alene på en 120Gb linje så kan man vel iallefall laste ned 1080p med bra kvalitet...

Endret av Eremitten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...