Gå til innhold

Søppelet som er samletråder


  

88 stemmer

  1. 1. Er du for samletråder?

    • Ja. Det er uproblematisk at det meste av diskusjon rundt et spill havner i èn tråd.
      21
    • Nei. Samletråder som de fungerer i dag bør bli forbudt.
      24
    • Ja takk, begge deler. Samletråder til generelt prat, men strengere retningslinjer for innhold. Flere spesifikke tråder.
      41
    • Vet ikke/usikker.
      2


Anbefalte innlegg

Me kan ikkje gå inn i 50 samletrådar og luke ut "feil" diskusjonar.

Nettopp. Derfor må dere gjøre noe med definasjonen og retningslinjer for samletråder.

 

At brukerne i det hele tatt vil ha det slik som i spilldelen nå vil overraske meg. Akkurat nå er det som nevnt en søppelhaug som nærmest bare er å kaste på dynga.

 

edit: Undersøkelsen som er opprettet her er for misvisende for selve problematikken.

 

Dere må høre med brukerne i SPILLDELEN, ikke forumet generelt. Det er der jeg tar opp problemstillingen nå.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ikke at det var en global annonsering. Så da er det kanskje noen som får det med seg.

 

Jeg ville heller ha tatt selve problemet istedet. Å spørre dem om at det er et problem slik spilldelen er nå, eller om noe bør endres. For min del tror jeg veldig få der vet i alle dager hva en samletråd er. Eller mer riktig, alle lager en samletråd uansett emne.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha tatt selve problemet istedet. Å spørre dem om at det er et problem slik spilldelen er nå, eller om noe bør endres. For min del tror jeg veldig få der vet i alle dager hva en samletråd er.

 

Jeg tror du undervurderer de andre brukerne. Ønsket om å tillate samletråder kom i utgangspunktet fra dem, og det ligger ingen føringer eller insentiver til grunn som skal hindre folk å opprette tråder for spesifikke emner og spørsmål - derfor gjør de også det når de selv mener det er et behov.

 

Man kan selvsagt oppfordre til mer spesifikke tråder, som det for eksempel ble gjort med store mainstreamspill lik Skyrim, SWTOR, og Battlefield 3 - men selv støtter jeg en usynlig hånd-tilnærming i forhold til hvilke tråder som opprettes. Erfaringsmessig regulerer konsentrasjonen av tråder om ett spill eller emne seg selv ut i fra faktorer som hype, mainstream-appell og hvor mange aspekter av spillet det er mulig å diskutere eller samle informasjon om. Samletrådene fyller rollen som løpende, generell dialog om spillet. Tvert om tror jeg forumet vil bli mer rotete om det ikke legges til rette et utløp for ønsket om å fortløpende utveksle erfaringer fra titlene som til enhver tid er mest aktuelle.

 

Det er selvsagt ønskelig at samletrådene, så lenge de ikke har utviklet seg til dialogtråder i spillspesifikke kategorier, har en førstepost som også kan fungere som en solid FAQ eller kunnskapsbase. Jeg irriterer meg ofte over at det ikke finnes verktøy for å "gi folk" førsteposten i en tråd, dersom de er villige til å legge arbeid i det over tid. At noen sprang til forumet for å lage en samletråd minuttet etter at et spill ble annonsert er sjelden en indikator på kvalitet. Det burde være mulig å gjennomføre en regelendring for å sikre dette, selv om det sikkert ikke påvirker tråden 6000 poster senere.

 

At spillforumet ellers trenger en opprydning i forhold til en rotete kategoriinndeling og (for) høy toleranse for ting jeg oppfatter som uønskede i noe som vil være et seriøst spillforum, er jeg enig i. Men det blir et sidespor i denne tråden.

Endret av Zealuu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sagt at samletråder ikke kan være bra. Problemet nå er at det er for mange av dem. Og i tillegg har mange av dem ingen grunnlag for diskusjon.

 

La oss telle antall samletråder pr. side på noen deler av spillforumet, kontra spesifikke tråder:

 

PC-spill - 13 / 30

 

Generell spilldiskusjon - 10 / 30

 

Altså 1/3 av første side er samletråder her. Skremmende mye. Skal man lete etter spesifikk informasjon i disse så er det som å lete etter den gode nåla i høystakken. Det er nærmest mer diskusjon i disse trådene enn resten av de forumene de befinner seg i. Hvordan er dette oversiktlig for hverken brukere eller moderatorer?

 

Føler det må være en bedre måte å få splittet ut verdifull informasjon som kommer fram i disse samletrådene. Ellers vil bare diskusjonen i disse gå i rotasjon. At etter noen sider kommer samme tema opp nok en gang, fordi noen ikke fikk det med seg for 10 sider siden.

 

Igjen er det da viktig med moderasjon og rapportering. Mulig jeg har mistet såpass kontakt med dette forumet de siste årene, men jeg ser ikke hvordan brukerne kan like hvordan det er nå.

Endret av TCi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg ofte over at det ikke finnes verktøy for å "gi folk" førsteposten i en tråd, dersom de er villige til å legge arbeid i det over tid. At noen sprang til forumet for å lage en samletråd minuttet etter at et spill ble annonsert er sjelden en indikator på kvalitet. Det burde være mulig å gjennomføre en regelendring for å sikre dette, selv om det sikkert ikke påvirker tråden 6000 poster senere.

Det er ingen problem og blir gjort av og til. Me flettar saman førstepost og eit innlegg av brukaren som vil overta førstepost og set sistnemnde som forfattar.

Får me rapportar frå brukarar som vil overta førstepost så blir det ordna kjapt og enkelt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke snakk om å opprette noen tråder for den minste ting. Heller en ny tråd for viktige nyheter, men da ikke splitte diskusjonen vekk i fra samletråden. Poenget er å la andre brukere som ikke deltar i den eksisterende tråden bli informert. Og i tillegg la den opprinnelige tråden fortsette diskusjonen for det emnet det gjelder.

 

Og da i tillegg ha strengere krav på å opprette samletråder.Dermed øke kvaliteten, samtidig som du gjør det lettere for brukere generelt å se at forumet er aktivt foruten samletråder. Å delta i diskusjoner blir vanskelig da.

Lenke til kommentar

Jeg synes samletråder er noe tull. Greit, de funker greit til generelt tullprat, men ikke noe mer. De er håpløse å finne frem i, og jeg synes de får forumet til å se dødt ut.

 

Ta feks The Elder Scrolls delen av forumet. Ingen nye tråder på lenge, alt samles i den o'store Skyrim-tråden.

 

Eller om man spør om hjelp til å identifisere ett spill, hva skjer da? Jo, tråden blir stengt og man blir henvist til den o'store hva-heter-spillet-tråden og innlegget ditt forsvinner i en evig strøm av andre innlegg.

 

Så min mening er helt klart at samletråder er djevelnes verk og må drives ut!

Endret av Gromle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker samletråder og "caféer" mer som slow-motion chatterom enn forumtråder. Jeg mener man godt kunne ha gitt noen underforum i spillseksjonen, kanskje inndelt i spillsjangere, og deretter gi digre spillserier egne underforum under de igjen.

 

Jeg mener en sjangerinndeling er mer hensiktsmessig enn en konsollinndeling.

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg klarer ikke helt sett fingeren på det, men jeg synes også kvaliteten og ikke minst aktiviteten har gått ned på spilldelen. Én ting jeg synes er tungvint og rotete er at det blir så mange kategorier man må innom for å få med seg "alt". Først har man den spesifikke platformen (konsoll for min del), så kategorien "felles" for konsoll, utenfor dette ligger igjen "generell spilldiskusjon" og så til slutt Call of Duty med sin egen kategori. Jeg synes rett og slett det er vanskelig å orientere seg og vite hvor man faktisk må gå for å finne den rette/interessante informasjonen, det ligger liksom spredd litt rundt overalt.

 

Veit ikke om det er noen god indikator, men at aktiviteten er så liten i Modern Warfare 3 tråden i forhold til f.eks Modern Warfare 2 og Black Ops tyder på at folk har funnet andre steder eller mistet litt interessen for denne forumdelen. Det kan selvsagt være kvaliteten på spillet, men interessen og salgstallene har ikke akkurat gått nedover.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Nå er det en stund siden jeg har vært særlig aktiv på forumet her, og det er av den grunn. Nettopp samletråder. Fordi jeg finner ikke det jeg leter etter, uten å spørre, og har det blitt spurt om før blir jeg halshugd fordi jeg ikke har lett godt nok bak i samletråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes samle tråder er greit, man kan stille kjappe spørsmål hvis man trenger det.

 

Men jeg er enig i at samletrådene burde kvalitets sjekkes. Eksempel er windows 7 samletrådene som er flott.

og toll og mva tråden som jeg synes er gode tråder som burde beholdes.

 

Random samletråder synes jeg skal slettes eller stenges.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Hei, beklager at vi har vært sene på banen her. Vi vil gjerne få satt i verk noen konkrete tiltak til ting vi kan gjøre for å skape flere spissede diskusjoner. Det er laget en egen tråd om dette: Forslag til tiltak for flere spissede diskusjoner

 

Vi har kommet med noen forslag, og håper dere har noe å bidra med av innspill til forslag eller komme med nye, så skal vi forsøke å gjøre et eller annet om ikke altfor lang tid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...