Gå til innhold

Søppelet som er samletråder


  

88 stemmer

  1. 1. Er du for samletråder?

    • Ja. Det er uproblematisk at det meste av diskusjon rundt et spill havner i èn tråd.
      21
    • Nei. Samletråder som de fungerer i dag bør bli forbudt.
      24
    • Ja takk, begge deler. Samletråder til generelt prat, men strengere retningslinjer for innhold. Flere spesifikke tråder.
      41
    • Vet ikke/usikker.
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er det som sagt tidligere i tråden ikke forbud mot å lage enge tråder bare fordi det finnes en tråd for generell prat.

 

Det er med andre ord ikke noe argument at man ikke finner svaret man er ute etter når man ikke har prøvd å spørre, det er i det minste mulig å spørre i den aktuelle samletråden om man ikke vil starte en egen tråd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Virker for meg at ingen admins/moderatorer ser problemet på spillforumet. Og heller ikke ønsker å gjøre noe med det. Bare TSP har tatt direkte kontakt med meg om det via PM.

 

Et såpass godt og solid spillforumet forfaller til et rot av samletråder og underforum. Umulig å holder oversikt. Så langt har jeg bare hørt i fra admins om at "vi" skal foreslå en løsning. Helt hårreisende.

 

 

Lenke til kommentar

Huff ...

 

Samletråder skal eksistere for informasjonen sin del. At OP skal inneholde en god del informasjon om det aktuelle emnet eller spillet. Slik at man reduserer antall spørsmål generelt i forumet. Om da noen lurer på ting ellers så kan de poste og diskutere det i tråden. Eventuell viktig informasjon innenfor tråden kan postet i en egen separat tråd om det er viktig nok. På den måten slipper man å lese gjennom utallige poster for å finne informasjonen man ønsker.

 

Dette er slik et av verdens største spillforumer fungerer. Og der er det bare et forum for gaming. Altså ikke makkverket med underforum som man finner her. Altså er admins/mods langt flinkere til å følge med. Kanskje et resultat av at det bare er en plass.

 

Ser ut som at ingen admins/mods har en lik definisjon på samletråder. Og det er det vi ser resultatet av i spillforumet. I tillegg til at moderatorene der ikke ser ut til å være til stedet i det hele tatt.

Endret av TCi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje de andre i staben reagerer mye fortere enn meg, men jeg ser heller ikke så veldig mange rapporter fra spillkategorien. Ikke utover de vanlige feilpost, grammatikk og troll-rapportene anysveis. Jeg er dog enig med deg i det meste du sier, men jeg klarer ikke sette helt ord på hva jeg tenker. Jeg er iallefall helt for forandring. I min korte veilderkarriere har jeg merket at det er litt kjipt å flytte tråder rundt i spillforumet. Aller mest når jeg flytter tråder som hadde hatt godt av å ligge i èn kategori, men som per definisjon skal ligge i en annen - og dermed ikke blir like aktiv. For ikke å snakke om de spillene som har sin egen kategori, men som blir dynket ned av "spille sammen"-tråder - som egentlig har sin egen kategori. Uansett hvilken kategori man skal plassere disse i så ender det i oversvømmelse.

 

I en idyllisk verden ville jeg personlig startet med blanke ark og tatt det derifra. Men jeg ser jo den at det er et organiseringsproblem forbundet med dette.

Lenke til kommentar

Setter pris på at du svarer og ser problemstillingen.

 

Hva jeg ser er at det er for mange store tråder for nykommere å besøke spillforumet. Dette er en av grunnen til at jeg selv har valgt å ikke bruke forumet noe spesielt mer. Man får liksom ikke noe kontakt med innholdet som er der. For det er veldig vanskelig å finne hva man er ute etter.

 

Samletrådene og underforumene er det jeg ser på som problemet her. Admins/mods virker heller ikke spesielt involverte. Muligens pga. at modereringen skjer innad i disse samletrådene etc.

 

Det bør settes langt strengere og faste regler for sameltråder. Slik det er nå er det alle som har egne forståelser for hva som er en samletråd eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar

Eg forstår frustrasjonen. For ein del år tilbake hadde me ganske stramme linjer når det gjaldt samletrådar. Det var sett på som ein uting og noko me ville ha minst mogleg av. Etter kvart som tida går har dette endra seg.

 

Eg skal prøva å ikkje lova for mykje, men eg skal ta ein gjennomgang av heile kategorien med tanke på dei innspel som er komne inn her og sjå om eg får gjort ein vurdering.

Det betyr ikkje at det vil skje noko drastisk med ein gong, men eg er alltid positiv til brukarar som engasjerer seg i forumet. Med administratorstilling er det ein del av jobben å heile tida vurdere forumstruktur og korleis det fungerer.

 

Dagane er bra fylt opp dei neste vekene, men eg skal prioritere denne saken over moderering og liknande, satsar difor på å få sett på det så snart som mogleg.

Lenke til kommentar

Her er mine tankar rundt dagens situasjon.

 

Samletrådar er både positivt og negativt. Det gjev brukarar ein stad å diskutere til dømes enkeltspel over lengre tid utan å forholde seg til eit større antal emner. Mykje av praten går på kva ein har gjort i spelet frå dag til dag. Det skapar eit samhold, men kan samtidig føre til at nye brukarar vegrar seg frå å delta.

 

Det blir vanskelegare å søke seg fram til informasjon når innlegget du er på jakt etter er eitt av fleire tusen i ein tråd.

Gamer.no fungerte nok bra fordi det var eit forum dedikert til spel. Diskusjon.no er veldig casual der du får brukarar frå alle sider av samfunnet. Eit speldedikert forum vil lettare trekke til seg dei som er over snittet interessert i spel og har gjerne erfaring med forumbruk.

 

Å forby samletrådar blir neppe aktuelt, verken på heile forumet eller spelkategorien. Me kan setje strengare krav til førsteposten, men førstepost i ein tråd med 5000 innlegg betyr lite. Trådane vil bli brukt på same vis uansett. Å setje grenser for kva som kan diskuterast i ein samletråd er heller ikkje lett. Prat og chatting frå dag til dag er noko som passar bra i ein sånn tråd. Å forby spørsmål om noko teknisk eller liknande blir vanskeleg å definere og endå meir vanskeleg å håndheve.

Det var lettare å moderere forumet då det var mindre med færre underkategoriar, men i dag måtte staben aukast drastisk for å kunne moderere på den måten.

 

Det er desverre ein tendens eg synest å ha sett over heile forumet. Det er blitt større, fått fleire brukarar, men kanskje samtidig mista erfarne brukarar og ein god forumstruktur.

Eg er redd forumet er blitt for stort til at me kan lage retningslinjer av den typen og samtidig vere i stand til å moderere etter dei. Då må me nesten ha moderatorar som dagleg følgjer med på heile forumet, inkludert samletrådar. Det vil neppe fungere, spesielt så stort som forumet er blitt.

 

I dag er me i stor grad avhengig av rapportar frå brukarane. Om 70% ikkje ser problemet med samletrådar kan det ende opp med at lite blir rapportert og ting forblir som dei er i dag.

 

Til sjuande og sist er det brukarane som formar forumet. Me kan lage retningslinjer og oppfordre til forskjellig, men eit forum vil bli sånn som brukarane vil ha det innanfor rammene til retningslinjene. Som nemnt vart samletrådar akseptert på eit tidspunkt fordi brukarane ville ha det.

Skal me klare å kombinere samletrådar med det TCi etterlyser er me heilt avhengig av at brukarane gjer innsatsen. Då er me igjen tilbake til problemstillingen med eit veldig stort antal brukarar.

Det er ingen problem å ha samletrådar og samtidig trådar for spesifikke saker, men det er brukarane som styrer dette her.

Hadde alle brukarane hatt same meining som TCi ville ikkje dette vore noko problem. Av erfaring synest eg ofte det er lettare å få svar på spesifikke spørsmål ved å opprette ein ny tråd enn å ta spørsmålet i samletråden. I samletråden har du ei gruppe brukarar som går igjen. Enkelte spørsmål går mykje om igjen og dei bryr seg etter kvart ikkje.

Det er ikkje gjennomførbart å splitte ut "feil" diskusjonar frå samletrådar.

 

Eg er altså heilt einig med TCi, men akkurat no ser eg ikkje noko god løysing på saken. Om det er eit problem i spelkategorien så er det eit problem på resten av forumet og. Me har kategorispesifikke retningslinjer, men akkurat denne saken her vil eg påstå det er vanskeleg å kunne spesifisere for ein kategori.

 

Når det gjeld plasseringa av denne tråden er eg einig i at det er fordelsmessig å ta diskusjonen i den aktuelle kategorien. Diskusjonar i tilbakemeldingskategorien blir ofte ikkje så lange sidan brukarane ikkje går inn der.

I tillegg har du fleirtalet. Det finnes nok ein del brukarar som deler synspunkta til TCi, men samtidig finnes det kanskje endå fleire som synest forumet fungerer fint som det gjer i dag.

Me har valgt å i stor grad strukturere forumet etter kva brukarane vil ha. Dette kan nok desverre medføre at forumet blir mindre oversiktleg og lite effektivt, men samtidig er det kanskje sånn 70% vil ha det.

 

Vil me mista 50% av å innføre strengare retningslinjer kontra 10% av å la fleirtalet bestemme?

 

Eg kan godt oppretta ein tråd i spelkategorien med ein undersøkelse, ala "Ditt syn på samletråder", samt legge inn ei annonsering i heile kategorien for å få flest mogleg brukarar med. Eventuelt flytte denne tilbake.

 

Har nokon eksempel på forum av tilsvarande størrelse der samletrådar blir strengare moderert og det faktisk fungerer?

Lenke til kommentar

Skal man se på spillforumet som et er det helt klart at absolutt ingen følger retningslinjer for samletråder. Og det er tydelig at noe bør skje i nærmeste framtid. Akkurat nå ar det en stor hovedandel av tråder som blir opprettet i spillforumet nemlig samletråder. En kjapp titt på de forskjellige forumene i spillkategorien burde gi et klart bildet på dette.

 

Jeg har aldri sagt at samletråder bør forsvinne, bare at noe må skje med å sikre at det som skapes har en verdi i forumet. Når man har samletråder for andre samletråder viser det seg i allefall fra brukernes side at noe er fryktelig galt.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det er ellers på forumet, da ingen andre kategorier der interesserer meg. Derfor bør det kanskje restruktureres både med tanke på underforum og fordeling av moderatorer. Jeg skal ikke nevne navn her, men jeg har fått ord om at selv veilederer verger seg for å aktiv engasjere seg i spillforumet. Mye fordi det er umulig å holde oversikten.

 

Formålet med tråden jeg opprettet var å høre med brukerne på spillforumet for å prøve å engasjere dem dette problemet. Så ble den som du nevner flyttet hit til tilbakemeldingsforumet istedet. Hvor igjen nærmest ingen holder til. Heller viktig at problemstillingen tas opp med den brukermassen hvor det ligger. Og ikke ta det opp som en generell post på forumet for å høre angående samletråder. Et sted hvor jeg kan nesten garantere deg at få spillere orker å oppsøke. Til og med selv om det er annonsert til en viss grad på forumet. De er i spillforumet for en grunn.

 

Tror nesten at man bør se på hovedforumene som en egen del og behandle de der etter også. Helt klart at langt strengere retningslinjer må dannes i spillforumet, for å rydde opp i problemet. At noen som helst av brukerne i spillforumet vil ha det slik som nå tviler jeg sterkt på. Personlig er det i allefall absolutt ingen grunn til å prøve å engasjere seg i diskusjon der lenger pga. alt rotet. Uansett hvordan du prøver vil du aldri få noen som helst kontroll over innholdet i alle samletrådene. Også som en moderator/veileder/administrator.

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikkje meininga å legge ansvaret over på deg, men har du nokre synspunkter rundt korleis det kan gjennomførast i praksis for å heva kvaliteten på forumet?

 

Me har vel ikkje definerte retningslinjer for samletrådar, så kva er det brukarane ikkje følgjer etter din meining?

Lenke til kommentar

Det er vel det at det finnes hverken en standard for samletråder eller retningslinjer som er problemet, slik jeg ser det. Kanskje et sted å starte.

 

 

 

Å starte en samletråd med: "Diskuter X spill her" har i alle fall ingenting på forumet å gjøre. Noe man kan finne mange av i spillforumet. En samletråd bør legges mer arbeid i enn en enkel klipp ut/lim inn jobb.

 

 

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Spørsmålet mitt er kva betydning det vil ha for korleis tråden fungerer. Hadde forumet vore betre om alle samletrådar hadde ein god og utfyllande førstepost? Eg er einig i at ein god førstepost er bra, men det er ein liten sak i den store samanhengen.

 

Om du har ein god førstepost og 6000 innlegg eller ein dårleg førstepost og 6000 innlegg får ikkje noko betydning for korleis tråden fungerer.

 

Det er ein liten sak å legge inn nokre føringar for korleis førstepost i ein samletråd skal vere. No meiner eg det står i retningslinjene eller nettiketten at det stilles enkelte krav til oppretting av eit emne, men det kan godt vere strengare krav for ein samletråd enn emne ellers.

 

Det kan godt leggast inn i retningslinjene, men eg meiner som sagt at det ikkje er noko stor og avgjerande del av problemstillinga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er to typer samletråder som virker å gå igjen hos de aller fleste forum.

 

  • Informasjonstråd
  • Diskusjon om et spesielt emne

 

 

Begge disse kan fungere helt fint i lag. Når det gjelder spillforumet er det så mange informasjonstråder, som ikke er det. Jeg har alltid sett på den type tråder sitt formål å gi svar til brukerne. At de kan klikke på tråden for å finne relevant info. Og om de ønsker mer, poster et innlegg. Diskusjon generelt om selve emnet bør gå naturlig etter det.

 

 

 

Jeg sier ikke at det bare skal være en informasjonsportal, men fungere som det for de som titter innom tråden. Og viktig info og eventuelt annen diskusjon bør splittes ut i en ny tråd.

 

Du kan ikke se på spillforumet som en god start for nye brukere slik det er nå? Det er jo minst 10 samletråder pr. side. for hvert underforum. Det er nesten latterlig dårlig. Og det er nærmest ingen moderering. For jeg antar at moderatorene faktisk bruker sin tid på selve samletrådene istedet. Eller som det virker fra min side, ikke orker å gjøre noe der pga. alt dette rotet.

 

Jeg sier ikke at samletråder bør alle være informasjonstråder. Bare at det bør modereres langt bedre enn det gjøres nå. Og at det er klare retningslinjer eller krav for informasjonstråder. Selve diskusjonstråder kan fungere slik de er nå. Disse er ikke problemet.

 

Det med underforum er en helt annen sak og vil kreve enormt med arbeid for å ryddes opp i. Men det er ikke temaet her.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Som sagt kan me ikkje moderere på den måten. Forumet er stort nok og me har meir enn nok å jobba med ut frå rapportpanelet og forskjellig anna. Me kan ikkje gå inn i 50 samletrådar og luke ut "feil" diskusjonar.

 

Det er lite moderering i kategorien fordi det er lite rapportar frå den. Kanskje det er eit teikn på at brukarane synest det fungerer, eller at dei ikkje gidd ta seg bryet.

 

Skal me moderere samletrådar så må det vere basert på retningslinjer. Retningslinjer som eg synest det er vanskeleg å definere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...