Gå til innhold

Søppelet som er samletråder


  

88 stemmer

  1. 1. Er du for samletråder?

    • Ja. Det er uproblematisk at det meste av diskusjon rundt et spill havner i èn tråd.
      21
    • Nei. Samletråder som de fungerer i dag bør bli forbudt.
      24
    • Ja takk, begge deler. Samletråder til generelt prat, men strengere retningslinjer for innhold. Flere spesifikke tråder.
      41
    • Vet ikke/usikker.
      2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var regler for dette før her på forumet som regulerte samletråder. Hvor ble disse av? Og hvor er moderatorene? Det er nærmest ingen som rydder på spillforumet lenger (mulig også andre steder). I tillegg blir denne tråden flyttet hit av en moderator. Ikke vet jeg hvem det var. Før var det vanlig å gi beskjed til bruker at tråden var flyttet, i tillegg til å notere det i selve tråden med et kjapt innlegg. Er virkelig rutiner ikke noe dere følger lenger?

 

Ser ikke hvordan det er vår jobb som brukere å rydde opp for dere her. Håper sannelig at du ikke svarer for alle ledere når jeg ser det svaret ditt. Mye kan bli fikset av dette om faktisk moderatorene gjør jobben sin. Mulig det er mangel på dette, men det er igjen ledelsen sin oppgave å ordne med. Uansett, les emnet før du svarer, for det virker ikke for meg at du svarer ut i fra det jeg har skrevet om dette.

 

Samletråder er uansett ikke noe man bør oppmuntre, for det blir et rot med for mange. Sjekk dette selv og du vil se problemet. Det er så mange kategorier og underforum på dette forumet at brukerne blir splittet. De som diskuterer f.eks. WoW og Halo kommer ikke over hverandre i det hele tatt. Hvordan oppmuntrer det til diskusjon? Litt arbeid i fra moderator/ledelse så kan man lett rydde opp i dette.

 

 

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Da tar vi dette i rolige former, det er du som feilpostet tråden, vi bare flytter disse trådene der de hører til. Vi stiller ingen krav til at feilpostede tråder skal markeres på noen måte.

Og stengt tatt burde du vite hvor denne typen av tråder hører hjemme hvis du ønsker tilbakemeldinger.

 

I tillegg blir denne tråden flyttet hit av en moderator. Ikke vet jeg hvem det var. Før var det vanlig å gi beskjed til bruker at tråden var flyttet, i tillegg til å notere det i selve tråden med et kjapt innlegg. Er virkelig rutiner ikke noe dere følger lenger?

 

Vi har våre rutiner som er dynamiske, ting og tang forandrer seg i løpet av et år eller to. Bl.a hvem har flyttet tråden, er irrelevant, hvorfor det er gjort, er relevant.

 

Ser ikke hvordan det er vår jobb som brukere å rydde opp for dere her.

 

I høyeste grad er dette av deres interesser, når vi bør utforme deler av forumet på nytt. Hva dere ønsker og hvorfor. Vi er ute etter konstruktive forslag og diskusjoner.

 

:)

Lenke til kommentar

Tråden opprettet jeg for å ta opp problemstillingen på det forumet det gjaldt, med brukerne der. At det senere ble tatt mer opp angående kvaliteten på moderatorene, var ikke min originale problemstilling, men siden tråden ble flyttet uten min kjennskap, tok jeg opp det problemet også.

 

Oss brukere har begrenset makt til å rydde opp på et forumet. Tydeligvis skjer dette ikke i noen som helst form i spillforumet, som jeg kan se. Igjen, les det jeg skriver så finner du ut at det er et problem med samletråder. En kjapp titt på spillforumet viser det også tydelig.

 

Greit nok at jeg virker svært unødvendig vrang i denne diskusjonen, men det begynner å irritere meg at en administrator bare kommer inn og ber meg opprette en tråd med forslag og lignende, Til og med når problemstillingen tydelig er tatt opp. Men jeg kan godt si det i korthet; rydd opp i samletrådene og opprett retningslinjer for dem. Om dere trenger hjelp til det, opprett en tråd om det selv og be om tilbakemeldinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oss brukere har begrenset makt til å rydde opp på et forumet. Tydeligvis skjer dette ikke i noen som helst form i spillforumet, som jeg kan se. Igjen, les det jeg skriver så finner du ut at det er et problem med samletråder. En kjapp titt på spillforumet viser det også tydelig.

Hovudsakleg blir moderering utført etter rapportar. Forumet er så stort at laget ikkje har kapasitet til å gå og rydde i kategoriane på måfå.

 

Så vidt eg har oppfatta det er det brukarane sjølve som vil ha samletrådar. Om det er det mest optimale eller ei kan me sjølvsagt ta ein diskusjon på, men eg ville vore forsiktig med å uttale meg på vegne av fleirtalet utan å inkludere fleire.

Når det gjeld synligheten av denne tråden så kan me kanskje oppretta ein notis i dei aktuelle kategoriane og be om at brukarane kjem med sin meining.

 

Pr. januar 2008 er samletråder tillatt etter vedtak fra Forumstyret.

 

Oppheving av tidligere forbud

 

Samletråder har tidligere vært forbudt på Diskusjon.no. Men etter protester fra brukerne ble saken tatt opp internt. Endelig løsning forelå ikke før Forumstyret vedtok ved avstemning at samletråder skal tillates, og de nye føringene ble annonsert på internforumet for moderatorene og administratorene i begynnelsen av januar 2008.

 

Samletråder ble tidligere sett på som tungvinte for brukerne å forholde seg til, da finne informasjon i trådene, noe som førte til at samletråder ble forbudt. Alle samletråder ble da stengt [...]

http://wiki.diskusjon.no/index.php/Samletråder

 

Som sagt; dette vart gjort etter reaksjonar frå brukarane. Forumet er til for brukarane, difor er det viktig at me lyttar til dei. Det kan godt hende at fleirtalet har endra meining angåande samletrådar, men då må ein som sagt samla meiningar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ser ikke poenget med å rapportere alle samletråder. Bedre å ta problemet ved roten. Grunnen til at jeg nettopp opprettet tråden i det aktuelle forumet var å ta opp problemet med brukerne. Tydelig også der at flere var enige. Altså samle meninger som du, Zeph nevner. Og så blir tråden flyttet til tilbakemeldinger uten begrunning fra den som gjordet det.

 

Selv om at jeg ikke forventer at moderatorer leser alle tråder, er det også viktig at de er tilstedet. At de vsier seg og passer på de kategoriene som eksisterer. Om alle moderatorer her på forumet bare gjør ting etter rapporter, da ser jeg i allefall det som et stort problem. Nå er det riktignok min mening at en moderator skal delta på forumet like mye som brukerne.

 

 

I fare for å ta opp ytterligere problemer her på forumet, bør uansett smaletråder gjrøes noe med. Jeg oppretter ikke en tråd bare for at ledelsen skal ha det på sølvfat. Gjør jobben deres, så ser dere problemet selv. Så ta opp problemstillingen med brukerne. /rant

 

 

Lenke til kommentar

I fare for å ta opp ytterligere problemer her på forumet, bør uansett smaletråder gjrøes noe med. Jeg oppretter ikke en tråd bare for at ledelsen skal ha det på sølvfat. Gjør jobben deres, så ser dere problemet selv. Så ta opp problemstillingen med brukerne. /rant

I følge deg er dette eit problem. Tidlegare var problemet at samletrådar ikkje var lov. Det er ikkje sikkert dette er eit problem i dag, men det finn ein ikkje ut av utan å få fleire brukarar med i diskusjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

OP har fått 9 likes og så og si hele første side er av folk som er enige i at det er et problem. Siden dere flyttet tråden hit så har den "forsvunnet" i fra den seksjonen hvor jeg tok opp problemet. Og der jeg mente det var et stort problem med samletråder. Hvordan jeg skal få folk hit vet jeg ikke. Det får være deres oppgave. Selvsagt kan jeg spamme forumet til å gå hit. Burde ikke være så vanskelig å se at det er et problem heller. Tar bare noen få sekunder.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig ganske glad i samletråder om enkelt emner og spill. Det gjør det enklere å finne ting, mer aktivitet i en tråd i stedet for 20 lite aktive, og raskt å stille spørsmål om flere ting på en plass enn om jeg må poste spørsmål i flere ulike tråder.

 

At det kanskje blir litt vel masse samletråder er jeg enig i, har en tendens til å bli en del av dem her og der, å ta en titt på mengden i de ulike spill forumene ville nok ikke vært en dum tanke.

 

Det kan også virke som det ikke er et problem, har ikke inntrykk av at folk klager på samletrådene, de er jo aktive i disse og står fritt til å splitte ut i egne tråder om det blir mye av et enkelt emne i de store trådene. Synes moderatorene og veilederene har gjort en fin jobb med å holde orden på akkurat det.

Endret av Aalton waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

A random wall of text appears!

 

Ikke for å dra opp forumhistorie, eller for å gå over trådens emne (samlingstråder), men jeg kommer til å skrive en del av mine tanker rundt spillkategorien over de siste månedene.

 

Generelt sett synes jeg spillkategorien har forfalt ganske dramatisk over en lengre periode. Kan ikke helt sette fingeren på hva det er, og det har blitt litt bedre i det siste, men det er langt til toppen - som for min del var min tid på Innlegg.no. Kanskje det er nostalgi over en svunnen tid alà "alt var mye bedre før", men igjen, kanskje ikke. Det har til tider her på Diskusjon.no vært ekstremt mange tråder om samme spill, uten at det føltes som det var noen orden overhodet, og igjen nesten bare samletråder i andre perioder. Nå er det nesten bare samletråder, og selv om jeg egentlig er glad i samletråder og det felleskapet og "hjemmefølelsen" det fører med seg for mange brukere føler jeg at de blir litt "misbrukt" og kveler resten av kategorien.

 

Jeg tror nok at splittelsen mellom Gamer.no og Tek-nettverket var et vendepunkt i hvordan spillkategorien her ble opplevd. Veldig mange spillinteresserte her kom nok gjennom Gamer og da de forlot Diskusjon.no og bygde sitt eget forum (Innlegg.no) fulgte en del etter. Det resulterte i noe som etter min mening var eksemplarisk av Gamer.no, hvor de lot brukerne komme med innspill og feedback på hvordan et spillforum kunne se ut, fungere og modereres fra bunn av og opp - til tross for at partnersidene rundt forumet inneholdt både mobiltelefoner, trening etc. Noe som "selvfølgelig" gjorde Innlegg.no til et veldig godt miljø for mange spillinteresserte. Noe som vises i at de vant pris for årets norske spillside de to neste årene på rad.

 

På Diskusjon.no derimot, hvor jeg fremdeles var regelmessig innom i perioden etter splittelsen, sank engasjementet blant både brukere og forumpolitiet, og det ble tilsynelatende ikke lagt inn noe særlig stor anstrengelse for å gjøre situasjonen noe bedre. Hver gang jeg var innom økte antallet tråder og innlegg med de samme spørsmålene. Tråder av brukere om spennende artikler på nett og andre tråder som omhandlet forskjellige aspekter ved spill ble mer og mer sjeldent på Diskusjon.no- noe som ble mer og mer vanlig på Innlegg.no for hver dag som gikk. "Den store"-tråder med èn setning og kanskje et YouTube-klipp som eneste informasjon i førstepost ble mer vanlig (på Diskusjon.no) og det virket ikke som det ble viet oppmerksomhet til denne kategorien i det hele tatt. Herifra og delvis frem til den dag i dag sluttet jeg å lese i spillkategorien her på Diskusjon.no. Jeg har vært innom fra tid til annen, men finner sjeldent noe spennende eller interessant og holder meg som regel til de trådene jeg allerede har i "Mine Innlegg".

 

Da vi fikk høre at Gamer.no skulle tilbake til Tek-nettverket og Innlegg.no skulle slåes sammen med Diskusjon.no "igjen" var det mange av oss som reagerte veldig negativt. Vi var alle enige om at det nye forumet til Gamer nå var langt over det tilsvarende på Diskusjon.no, sett bort ifra at Diskusjon hadde langt flere medlemmer. Da sammenslåingen ble fullført vet jeg at det ble gjort et forsøk på å gjøre noe med dette, og jeg hyller de som prøvde - og fremdeles står på. Dessverre føler jeg at mye av det gode som kom ut av formingen av et nytt forum under Gamer.no ikke kom helskinnet gjennom prosessen. Her er jeg litt i tvil på hva jeg tror årsaken kan være, men den tanken som har satt seg i hodet mitt er at mange rett og slett ikke var fornøyde med å dra tilbake til Diskusjon.no sin spillkategori og har forsvunnet eller blitt mindre aktive rett og slett ut av en følelse av håpløshet.

 

Akkurat nå er det veldig mange samletråder å spore rundt omkring i de forskjellige kategoriene. Jeg vet det ikke alltid har vært sånn og at det blir klaget om for lite samletråder når det blir mange mindre tråder, og vica versa når det blir mange samletråder og færre mindre tråder. Det går litt frem og tilbake. Nå tror jeg det har blitt sånn litt fordi mange kom til en kategori de kanskje føler er litt ute av kontroll så det klumpes sammen i samletråder. Men det må gå an å finne en gylden middelvei. Som sagt innledningsvis er jeg i utgangspunktet glad i samletråder og den felleskapsfølelsen det bringer med seg, men de kveler også fort underkategoriene de ligger i. Hvorfor? Fordi de blir for altomfattende.

 

For min egen del er ikke en samletråd som "Gears of War-Kafèen" og "Alt om Skyrim" egentlig tråder som skal brukes til alt om sine respektive spill, og er derfor kanskje litt feildøpt. men som pratetråder for snakk som ellers fyller opp andre tråder som "Konsollkafèen" veldig fort (En tråd jeg forøvrig mener burde dreie seg mer om konsollene i seg selv enn spill). Spørsmål om bugs, builds i RPG-spill, grafikksammenligninger og andre emner som gjerne går litt dypere enn prat og er gjengangere kan med fordel holdes til egne tråder. Klart det vil bli litt overlapp mellom disse, men om brukerne såvel som moderatorer og veiledere er littegranne på tå og skiller ut diskusjoner som gjentar seg eller som kan bli plasserte i egne tråder av andre grunner ser jeg ikke på det som noe problem. Man må kunne snakke om bugs, grafikksintillinger og slikt i en generell tråd om et spill, samtidig som man har egne tråder for de som ønsker svar på dette. Litt flytende med andre ord.

 

Litt oppdatering og renovering generelt i spillkategorien tror jeg kunne gjort mye godt.

 

It´s super effective!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har et litt ambivalent forhold til samletråder. Jeg liker dem i utgangspunktet ikke, og ble til sist på Innlegg.no kjent som den sure moderatoren som stengte Konsollkafeen, en avgjørelse det fort ble klart at slettes ikke var så dum (jeg tok den for all del ikke alene). Nå var det faktorer i den tråden som utløste dette resultatet som heldigvis ikke er tilstede i Diskusjons Konsollkafé, blant annet personangrep og veldig mye off-topic, men en av grunnene til at jeg tok til orde for en stenging var blant annet det at den tok alt for mye oppmerksomhet.

 

Når det gjelder spesifikke spill er jeg derimot mer for, det gjør som tidligere nevnt at spillforumet ikke blir nedlessa av tråder om for eksempel Mass Effect-universet, hvor det er mulig å diskutere veldig mye og stille mange spørsmål. Dette gjør det også lettere for folk å finne akkurat det svaret de leter etter, og personlig mener jeg det er bedre med samme innlegg to ganger enn samme tråd to ganger.

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke kjenner meg igjen i Lakus' fremstilling av innlegg.no vs. diskusjon.no når det kommer til samletråder. Innlegg.no fremstod som det største rælet av tråder de første månedene etter splitten.

 

På innlegg.no ble det opprettet samletråd på samletråd lignende de som fantes på diskusjon.no i starten. Uten noen som helst arbeid innlagt i førstepost, bare "oi, ingen har laget denne tråden enda, da lager jeg den". Selv kopi av barberingstråden uten noe annet enn "diskuter barbering her" ble opprettet. Og det skal liksom være eksemplarisk?

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Innlegg.no fremstod som det største rælet av tråder de første månedene etter splitten.

Finnes det noe mer selvsagt enn dette? Om du hadde kommet tilbake ett år senere ville du sett noe helt annet.

 

Sorry ass, men ditt syn er nok farget av månedene rett etter hendelsene rundt splitten og sammenslåingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Føringen til moderatorteamet er at samletråder tillates, samtidig som det fint kan opprettes tråder om mindre emner. Dette er opp til hver enkelt bruker og hva de foretrekker. Bedre å derfor rette "kjeften" denne veien, fremfor mot moderatorer som gjør som de får beskjed om :)

 

Dette er ikke noe vi har som ønske å detaljregulere, av erfaring finner flere brukere det provoserende, samt at det skaper en god del ekstraarbeid for frivillige sjeler. Det var en avgjørelse tatt etter flere diskusjoner over lengre tid.

Lenke til kommentar

Innlegg.no fremstod som det største rælet av tråder de første månedene etter splitten.

Finnes det noe mer selvsagt enn dette? Om du hadde kommet tilbake ett år senere ville du sett noe helt annet.

 

Sorry ass, men ditt syn er nok farget av månedene rett etter hendelsene rundt splitten og sammenslåingen.

Du som prøvde å få frem hvor gull og grønne skoger det var på innlegg.no. Det du peker på i innlegget mitt som "selvsagt" virket ikke så selvsagt i ditt originale innlegg. Derav mitt innlegg.

Lenke til kommentar

Ser ikkje heilt problemet med samletrådar. Når eit spel er gammalt eller endå ikkje på marknaden, er det kurant å samle hovudaktiviteten på eitt sted, med kortlevde sidetrådar om einskilde spørsmål. Når spela er nye, kjem dei meir spesifikke trådane av seg sjølve. Til dømes med Skyrim no nettopp, var det nok at eg tilrådde folk i den allereie litt oppdelte samletråden til å lage meir spesifikke trådar etter kvart som vi kom nærare release.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...