Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg spørre på hvorfor min lange post ble fjernet?

 

Jeg snakket jo om skjermstørrelse og DPI og om skjermkvaliteten selv på større skjermer enn det iPhone 4S har.

 

So what's the problem?

 

EDIT: Ser Newton sin post som jeg quotet også forsvant, så da er det jo egentlig greit.

 

EDIT 2: Skal lage til en ny post i fra det Newton har skrevet lengere opp. Men skal formulere meg på en litt annen måte denne gangen og se om jeg får dette til nå da.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Ok, siden HELE min post ble fjernet bare fordi jeg sa ett ord som tydligvis ikke var rett å si, så skriver jeg posten på nytt på en litt annerledes måte nå.

 

iPhone 4S med 64GB til 6.690 kroner er sikkert i øvre prissjikt

Den går mye lengere enn bare til det øvre prissjikt, fordi den går langt over det også. Den går over til å være ekstremt dyr som rett og slett er vanvittig. Og som går over til kategorien som føles som et brutalt ran.

 

For samme pris som iPhone 4S 64 GB versjonen koster, så kan jeg kjøpe meg en Samsung Galaxy S II med 16 GB til ca 3600-3700 kroner. Og i tillegg kjøpe meg 6 stk av denne her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=631992 til en total pris av 2874 kr for alle 6 kort. Og dette er snakk om 32 GB x 6 kort som blir 192 GB. Så plusser vi på de 16 GB'ene selveste telefonen har som da igjen blir en total mengde på hele 208 GB minne.

 

Og setter vi sammen prisen på Samsung Galaxy S II som da koster la oss si 3700 kr, så plusser vi på 2874 kr for minnekortene. Da blir den prisen totalt på 6574 kroner.

 

Her er det snakk om ran priser i fra Apple.

 

men det har jo bl.a noe med at få andre telefoner selges med 64GB innebygget

Hjelper lite når 64 GB versjonen er så mye overpriset at jeg og mange andre ville ha følt seg BRUTALT ranet og voldtatt om vi hadde betalt så mye for den versjonen. Er jo bare å se på det jeg skreiv over.

 

Jeg trenger ikke å si noe mere om den saken.

 

16Gb utgaven koster 4.890, og det er ikke ille

Er ganske overpriset med at jeg kan kjøpe Samsung Galaxy S II til 3700 kroner og kjøpe meg 3 stk av disse 32 GB Lexar kortene jeg linket til over som da gir meg 96 GB bare via minnekortene + de 16 GB'ene i fra telefonen. Så til samme pris som 16 GB versjonen av iPhone 4S koster, så får jeg 112 GB minne totalt ved å legge ut ca 250 kroner ekstra over hva iPhone 4S 16 GB versjonen koster.

 

At den i tillegg slår så og si alle konkurrenter på skjermoppløsning

Så mye skjermoppløsning på en så liten skjerm er jo bortkastet. Man ville ha fått en like skarp og klar skjerm selv med en 4.3 tommers skjerm på iPhone 4S med ca 270 DPI.

 

Dette med DPI'en at man ser forskjell på pixlene er bare et argument om man har telefonen klistret opp på nesen. Først da kan man KANSKJE klare å se noe forskjell på kvaliteten. Eller om man zoomer maksimalt på en webside, så ser man sikkert at teksten på iPhone 4S er mere finere enn det teksten er på Samsung Galaxy S II f.eks.

 

Når man holder telefonen sin ca 20-30 cm i fra hodet sitt, og bruker telefonen på en helt vanlig måte hvor man zoomer normalt på web sider og slikt, så tviler jeg på at man ser noe forskjell på 220-240 og 320 DPI.

 

Det er først når man klistrer telefonen opp på nesen man kan starte å se noe forskjell.

 

Men hvem bruker å sitte med telefonene sin klistret opp på nesen og samtidig sitter der å zoomer maksimalt på en web side?

 

Nemlig, det er ingen. Og dette argumentet med at en skjerm MÅ være over 300 DPI er bare svada på en så liten skjerm. På mere større skjermer, så blir dette mere viktig.

 

har et 8 Mpix kamera som er fullt på høyde med de aller beste telefonene fra Sony, Samsung og Nokia

I følge PC World, så er Samsung Galaxy S II sin kvalitet bedre i lyse omgivelser enn iPhone 4S sin kvalitet i fra kameraet.

 

Når det kommer til mere mørke omgivelser, så er nok iPhone 4S hakket bedre i kvalitet over Samsung Galaxy S II.

 

Jeg kan også vise til 4 bilder jeg har tatt med min Samsung Galaxy S II som jeg mener at iPhone 4S ikke kommer i nærheten på.

 

Bilde 1, Bilde 2, Bilde 3 og Bilde 4 (morsomt bilde da).

 

Og når det kommer til filmopptakskvaliteten mellom iPhone 4S og Samsung Galaxy S II, så er Galaxy S II overlegent (i følge PC World og meg selv) over iPhone 4S i lyse omgivelser. Bare for å gi et godt eksempel på hva jeg snakker om, så er det jo bare å laste ned mitt eget lille visnings klipp jeg tok for å vise hvordan kvaliteten er på Galaxy S II. Den kan bli lastet ned her. Og er bare å høyreklikke på linken og velge 'Lagre som'.

 

Så her er det heller ingeting å diskutere egentlig. Det hele kommer ann på hva man foretrekker av å ta bilder / filme i lyse omgivelser eller i mørke omgivelser.

 

har lydkvalitet bedre enn de fleste

Dette kan stemme, men tviler på at den ligger i nærheten til de telefonene som virkelig har den beste lyden.

 

har en uovertruffen materialkvalitet og finish

Hvem i alle dager tror på det der ?

 

Det er jo greit når man står å holder telefonen og ser på den, så stemmer dette, men man kan ikke bare tenke så kort. Man må tenke på at mobilen må tåle knall og fall siden dette er noe som kommer til å skje i ny og ne.

 

Så da ville jeg ikke ha blitt lurt av den uovertruffet materialkvaliteten og finishen selveste telefonen har den veien.

 

og at Apple har en av de laveste produksjonsfeilratene i industrien, er blant tingene som gjør den vel verdt pengene

Dette med at iPhones har den laveste produksjonsfeilratene i industrien er noe jeg ikke biter på med tanke på at dette blir snudd på hodet med at iPhones er den mobilen som knuses mest av alle telefoner i dag.

 

Så hva er best av å ha en telefon (iPhone 4S f.eks) med litt lavere failrate enn andre produsenter men som knuses i 10000 knas alt for lett som ikke dekkes av garantien, eller av å ha en mobiltelefon (som Samsung Galaxy S II som faktisk er bevist at den tåler mye knall og fall) som har litt mere failrate, men som ikke knuses så fort hvor man ikke trenger å bekymre seg så mye for akkurat det der?

 

Jeg tar heller en mobiltelefon med litt høyere failrate siden jeg vil få ny eller reparert telefonen min på GARANTIEN om den får en feil, hvor dem med iPhones må slite med knuste telefoner som ikke dekkes av garantien siden det er demmes feil at den knuses.

 

Valget er utrolig lett her på hva jeg ville ha valgt.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
kan kjøpe Samsung Galaxy S II til 3700 kroner

 

Eller 2900 kroner.

Ja, er sikkert mulig det også.

 

Siste avis i fra Lefdal som jeg fikk i posten, så kunne jeg kjøpe en Galaxy S II til en total pris på litt under 3200 kr med det abbonomanget kostet deg i løpet av 12 måneder.

 

Dette er jo skam billig med tanke på at mobilen fortsatt er verdens beste mobil i følge alle tester :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, siden HELE min post ble fjernet bare fordi jeg sa ett ord som tydligvis ikke var rett å si, så skriver jeg posten på nytt på en litt annerledes måte nå.

Til din orientering: Jeg skriver ikke mitt svar på nytt, med anslagsvis 100 linjer pluss en god del linker som jeg ikke gidder lete opp en gang til.

Vi får skjerpe oss litt, og forholde oss til fakta i kommende diskusjoner, og være mer forsiktige med å bruke setninger som inneholder ordet "du" i stedet for å pakke inn de samme ordene i generaliseringer.

Lenke til kommentar

Ok, siden HELE min post ble fjernet bare fordi jeg sa ett ord som tydligvis ikke var rett å si, så skriver jeg posten på nytt på en litt annerledes måte nå.

Til din orientering: Jeg skriver ikke mitt svar på nytt, med anslagsvis 100 linjer pluss en god del linker som jeg ikke gidder lete opp en gang til.

Vi får skjerpe oss litt, og forholde oss til fakta i kommende diskusjoner, og være mer forsiktige med å bruke setninger som inneholder ordet "du" i stedet for å pakke inn de samme ordene i generaliseringer.

Ja, er jo derfor jeg ikke nevnte ordet 'du' i det hele tatt i min lange post over nå. Var jo liksom hele poenget med at jeg skreiv posten på nytt.

Lenke til kommentar

Det er vel ganske åpenbart at et slikt utsagn som du siterer må forstås ut fra tidsepoken, omstendighetene og konteksten.

 

Jau, hermeneutikk (tolkningslære) dikterer alltid dette. Dog ødela Jobs for seg der med begrepet "noensinne".

 

Det var derimot ikke poenget jeg kom med. Jobs kommer ikke med spådommer eller en eller annen fasit for hva som er korrekt skjermstørrelse. Mitt poeng var at det hele er salgsgimmick.

 

Han har alltid fulgt en formel om at produktet han selger skal fremstilles som noe distinkt, noe ulikt alt annet (uavhengig av om han virkelig mener dette eller ikke). Dette gjør han ved å rakke ned på "alt annet". Det er som Aalesund som synger cupsang som handler mer om Brann enn dem selv. Normal praksis, men et onde har aldri forsvart et annet (spesielt ikke å synge slikt om Brann, hvordan våger man!)

 

Det skaper også samme effekt. "Vi mot de" og skaper en lignende tilhørighet som hva man finner blant fotballsupportere (den treffer begge veier, også de som "angripes" føler en form for tilhørighet og går i forsvarsmodus). Uavhengig en polariserende form som gir lite grobunn til noen saklig diskusjon. Jobs var vel mer enn noe en fordømt god illusjonist.

 

Jeg er helt enig i at Jobs aldri mente at 15" var den ultimate skjermstørrelse for all fremtid, selv om han ordla seg slik. Like lite som man egentlig kan ta noe han sier for god fisk angående dagens skjermstørrelser på nettbrett.

 

Det er taktikk i en overordnet strategi fra en Handelshøyskoles ABC. Det er like fornuftig som å høre på den geniale skoselgeren nede på XXL som forteller hva den ultimate skosåle du noensinne trenger er for noe. Den er bare tilfeldigvis noe XXL selger...

 

Akkurat som det nå går folk rundt som relaystasjoner for skoselgeren, er det de som lyttet til Jobs som noe annet enn en selger - og med det lurte seg selv grundig. Men det blir uansett som å fortelle meg at den ultimate draktfargen er gul, det bryr jeg meg ikke om siden jeg heier på noen med rød drakt.

 

Jobs opptrådte og inntok rollen som en selger, han sier det perfekte er det de har i butikken sin - også hva skjermstørrelse angår. Det er konteksten jeg tar hensyn til når jeg tolker hans utsagn. Jeg vil hevde andre gjør klokt i å gjøre det samme. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dere kan å skrive folkens. Det skal dere ha! Syntes dog dotten har noen veldig gode poenger.

 

Selv er jeg mer enn fornøyd med min SII, og kunne simpelthen ikke bedt om mer fra en telefon. Skjermstørrelsen har jeg ingen problemer med overhodet. Den kunne med fordel til og med vært litt større. At Apple fremdeles holder fast på sine tommer forstår jeg ikke at de har grunnlag til. Virker nesten som om det står om prinsipper her, og ikke faktisk brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Dere kan å skrive folkens. Det skal dere ha! Syntes dog dotten har noen veldig gode poenger.

 

Selv er jeg mer enn fornøyd med min SII, og kunne simpelthen ikke bedt om mer fra en telefon. Skjermstørrelsen har jeg ingen problemer med overhodet. Den kunne med fordel til og med vært litt større. At Apple fremdeles holder fast på sine tommer forstår jeg ikke at de har grunnlag til. Virker nesten som om det står om prinsipper her, og ikke faktisk brukervennlighet.

 

Det har mye med penger å gjøre. Apple har vært utrolig flinke til å gjøre avtaler med hw produsentene på skjermer m.m. De har bransjens høyeste bruttomargin og vil nok ikke gå for større skjerm før de får dem for en pris de aksepterer og med de specsene de trenger. Siste kvartal så hadde Apple 4,2% av mobilmarkedet og 52% av fortjenesten. Kilde Joda, det har endel med utsalgsprisen å gjøre, men det at Apple har få produkter(som alle selger) og kontanter nok til å inngå store avtaler gjør at de kan sikre produksjonen og få komponentene til lav pris, samtidig som andre konkurrenter sliter med å få fatt på varene.

Handset_industry_operating_profits-640x457.png

 

Lenke til kommentar

Det har også med ergonomi og gjøre.

Man bør kunne holde telefonen fast mens man bruker den med en hånd.

De har nok funnet etter testing og prøving at 3,5" er den såkalte "sweet spot" for de aller fleste, noe også salgstallene gjenspeiler.

 

Edit: Leif :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...