Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

Selvsagt enig der. Apple har imidlertid vært et selskap der «the crazy ones» har hatt makt til å få gjennom det meste. Dette går tilbake til den første Macen i 1984; den var alt annet enn kjapp, men abnormt mye ressurser ble brukt på mikroskopiske designdetaljer, skjermen var ekstremt dyr osv. Men designere kan bomme, også hos Apple!

 

(Ikke minst varierer folks behov – f.eks. er 16:9-tablet sikkert kanon om man ser på film.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har også blitt sagt en gang i en svunnen tid at den vanlige pc bruker aldri ville trenge mere en 256 mb med minne :thumbup:

da finnes det nok de som sier at man trenger da ikke mer enn 16g

på en tlf..vi får vente 10-20 år å se hva de ler av da.

Men hvor stor skjerm man vil ha på en tlf kan da umulig diskuteres.

det er jo opp til hver enkelt :roll:

Endret av cosm0
Lenke til kommentar

Husker nå at Steve Jobs i sin tid hevdet 15" var det absolutt ideelle for en pc-skjerm.

 

Salgsgimmick.

Det tviler jeg veldig sterkt på at han noensinne har hevdet, i alle fall ikke ut fra annet en økonomiske/teknologiske rammebetingelser på et gitt tidspunkt i historien.

 

Er også rimelig sikker på at Apple ikke på noe tidspunkt i historien utelukkende har tilbudt 15" skjermer til eller i sine PCer. Jeg har forresten selv et eksemplar av det jeg antar er Apples siste frittstående 15" skjerm stående noen meter unna meg, og den sluttet de å produsere for 8 år siden. ;)

 

Men kom gjerne med en kilde for påstanden din...

Lenke til kommentar

Uten å spore helt av: Steve Jobs har sagt fantastisk mye rart (Blant annet at det ikke er nødvendig å dusje om man utelukkende spiser frukt! Kollegene var uenig, og han ble satt til å jobbe nattskift der færre måtte være i nærheten av hans odør.). Ingen grunn til å la hans utsagn telle voldsomt hverken den ene eller andre retningen simpelthen fordi han har gitt utrykk for noe på et tidspunkt; argumenter evalueres etter deres meritter, ikke avsender.

Lenke til kommentar

Det tviler jeg veldig sterkt på at han noensinne har hevdet, i alle fall ikke ut fra annet en økonomiske/teknologiske rammebetingelser på et gitt tidspunkt i historien.

 

Må skuffe deg, jeg pleier ikke å ha for vane å komme med usannheter bevisst og jeg er ikke så gammel at demensen tar meg (enda).

 

Enda fint vi også har Youtube

 

http://www.youtube.com/watch?v=0BHPtoTctDY

 

"We asked: What is the largest display that you ever want in a consumer computer? And the answer to us was a fiften inch display"

 

Han ordla seg sikkert bare dårlig, han mente sikkert "you ever want today within the technological capabilities of today" (selv om det da ville blitt et paradoks på lik linje med "det eneste jeg vet er at jeg ikke vet". Kanskje han også mente det om 10-tommeren hva nettbrett angår, at egentlig trenger vi noe større. :)

 

Forøvrig en herlig PR-presentasjon, som alltid (men 84-presentasjonen er fortsatt uber).

 

  • Jobs forteller deg hva du vil ha (fremfor at du avgjør dette selv. Det er noe som heter "å snakke på vegne av andre, er å tie dem".)
  • Jobs snakker nedsettende om konkurrentene, for å skape "vs.-stemning" og splid (i god stil med markedsføringskampanjen til Apple over de siste årene). "Oss mot dem" som om det er en eller annen klubb man er med i. Gjøres for å bygge tilhørighet og lojalitet. Akkurat samme taktikk brukte han angående 7-tommer vs. 10-tommer. Som sagt, salgsgimmick.
  • Merk også, at i motsetning til mytene om at Apple snakker om design og ikke "tekniske spesifikasjoner", så gjør Jobs dette. Han var tross alt en geek og påpeket at man ikke må glemme cache (herlig).

 

Mannen var en sann gave hva gjelder å selge produkter med sølvtungen sin. Han trollbandt meg lenge, men det var før jeg ble gammal og gretten :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det fine med Android er at du har mange valgmuligheter. Selv har jeg 4" i dag, men tror det perfekte for meg ligger rundt 4.5" om de klarer å presse skjermen nærmere kanten enn på Galaxy S som jeg bruker i dag.

 

Det er dette som er hele ideen med tråden. Valgmuligheter er en nydelig frihet. Liker du iOS, ja da må du bare ta det som det kommer. Liker du android, så er mulighetene mange.

Lenke til kommentar

@Dotten: Må dessverre skuffe deg også, jeg har ikke så mye som antydet at du har kommet med usannheter bevisst - har ikke en gang sagt at du har kommet med en usannhet, men jeg uttrykte sterk tvil om riktigheten og oppfordret deg derfor til å dokumentere. Nå viser det seg også at du kan ha hatt en liten erindringsforskyvning...

 

Det er vel ganske åpenbart at et slikt utsagn som du siterer må forstås ut fra tidsepoken, omstendighetene og konteksten. Dette var i 1998, CRT var den gjeldende teknologien i større fargeskjermer, og det gjaldt helt spesifikt "in a consumer computer" - altså ikke skjermer for personlige datamaskiner generelt, men skjerm integrert i datamaskiner rettet mot konsumentmarkedet (og i motsetning til frittstående skjermer for profesjonelle eller high-end markedet).

Hadde han virkelig ment det du påstår at han mente så hadde Apple neppe hatt 17" og 20" CRT-skjermer i sitt sortiment i nøyaktig samme tidsrom. Jeg er da gammel nok til å huske Apples 20" CRT-skjerm fra samme tid, som i 1998 kostet ca 20.000 kroner - og tro meg - den var med sine 35 kilo ikke noe man ville flytte rundt på i heimen eller plassere på mormors gamle skatoll... ;)

 

Tenk CRT-skjerm, innebygget i en alt-i-ett maskin, med håndtak på toppen, ikke for stor og tung for å kunne flyttes rundt i hjemmet ganske enkelt, rimelig i anskaffelse - da var kanskje en 15" ikke så langt fra det ideelle i den perioden.

 

Men ja, Jobs ordla seg nok alt for upresist den gangen...særlig med tanke på at flisespikkere kunne komme til å sitte og analysere hans uttalelser ca 23 år senere, og dra dem fram som bruddstykker tolket i verste mening. Kanskje han burde fått den juridiske avdelingen til å skrive presentasjonen, for å få med alle presiseringer, alt med liten skrift, et par disclaimers, osv.....eller kanskje ikke... ;)

 

 

PR-messig synes jeg presentasjonen var så som så, nå når jeg så den for første gang (etter det jeg kan huske). For øvrig er vel punktene du trekker fram helt vanlig og grunnleggende i markedsføring av teknologiprodukter. Skal man selge et produkt som inneholder nyskapende og innovative elementer så må man jo skape en etterspørsel gjennom å få potensielle kunder til å mene at de "må ha" noe som de ikke visste at de trengte - rett og slett fordi tilsvarende produkt ikke eksisterte tidligere.

 

I motsetning til en del andre selskap så lå det ikke for Apple under Jobs å utvikle produkt i store, byråkratiske komitéer, basert på forbrukerundersøkelser om hva folk trodde de ville ha ut fra sine begrensede forutsetninger. Før lanseringen av iMac i 1998 så kunne jo ikke folk flest si at de ønsket seg noe slikt, hvis de aldri hadde sett eller prøvd noe lignende. Man vet det ikke før man får sett og prøvd - og kanskje fått en aldri så liten aha-opplevelse - ikke ulikt slik jeg selv og mange andre opplevde iPhone i 2007. Det handler ikke om at noen forteller deg hva du vil ha, det handler om at noen lager noe som du ikke visste at du ville ha, ganske enkelt fordi du ikke helt kunne forestille deg et slikt produkt og hvordan det oppleves.

 

 

I USA har markedsføring med mer eller mindre seriøse produktsammenligninger så vidt jeg vet vært helt vanlig i årtier - her hjemme har man vært mer tilbakeholdne med dette, bl.a pga. Markedsføringsloven. Men all markedsføring handler i bunn og grunn om å framheve sine egne produkt framfor konkurrerende produkt, i mer eller mindre direkte ordelag - en par generelle referanser til "the other guys", uten å nevne noen av de mange konkurrentene ved navn, er vel rimelig fair markedsføring.

 

Mannen var en flink markedsfører, men det var jo ikke det han brukte mye tid og ressurser på, eller det han først og fremst fortjener å bli husket for. De fleste som har kjøpt Apples produkter gjennom årene har nok heller aldri sett eller hørt mannen framføre en keynote, og dermed ikke hatt mulighet til å la seg trollbinde av annet enn produktenes kvaliteter...men bra du kom over din personrettede trollbinding, da, for min del har det alltid handlet om selve produktene... ;)

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er dette som er hele ideen med tråden. Valgmuligheter er en nydelig frihet. Liker du iOS, ja da må du bare ta det som det kommer. Liker du android, så er mulighetene mange.

Eler man kan like iOS og kjøpe en Android-telefon, eller man kan like Android og kjøpe en iPhone. Eller man kan like begge og kjøpe en Windows-telefon. Det er da mulig å like mer enn én ting, og kjøpe det som til syvende og sist passer best med ens preferanser og behov.

Men hyggelig at du snakker om å like ting, det liker jeg. Virker ellers som du er litt vel mye opptatt av det du misliker.

 

Valgmuligheter er enda bedre hvis folk klarer å akseptere at andre kan ha ha alle mulige gode grunner til å gjøre helt andre valg enn deg, og at man stort sett klarer seg veldig godt uten en endeløs rekke av negative innspill og FUD fra forumnisser som tror de vet hva som er best for alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har alltid antydet at folk må velge det som passer de best, stemmer ikke dette Newton? Jeg har anbefalt iPhone til flere bekjente, det kommer jeg heller ikke til å slutte med hvis jeg ser at den mobilen gagner en person bedre enn en annen.

Ellers har jeg alltid roset valgmuligheter. Og det kommer jeg til å fortsette med.

 

Det blir alltid kritikk når en person er imot noe. Men jeg bruker ofte å begrunne en kritikk bra, sånn at det ikke blir meningsløse skudd i været.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva han mente om han ment noe annet enn det han hevdet, men spørsmålet var vel hva han sa/hevdet, det virker jo ganske klart at det var det han sa, selv om det kanskje ikke var det han mente.

 

AtW

Om du absolutt skal flisespikke på den nøyaktige ordlyden i det Jobs sa, så var det "What is the largest display that you'd ever want in one of these....in a consumer computer? And the answer to us was a fiften inch display running at 1 0 2 4 by 768".

Like før dette snakket han om valg komponenter og specs, og at "this gotta be a computer that we want on our desk too". Altså om å lage et produkt som er så bra at de selv vil ønske å bruke det, og utsagnet må selvsagt også forstås i den konteksten.

 

Som vi en gang så vidt var inne på i en helt annen diskusjon, intelligens (i det tilfellet AI) handler bl.a om å tolke og forstå ting ut fra kontekst.

 

Når han attpåtil snublet litt i ordene akkurat i den setningen som ble sitert, så bør det være enda en grunn til å se litt på det større bildet, for å danne seg et bilde av hva han egentlig mente og sto for. Det burde da være åpenbart for enhver at Jobs eller Apple hverken før eller siden på noe tidspunkt ytret noe om at en 15" skjerm med 1024x768 oppløsning ville være den absolutt ideelle PC-skjerm, hverken da, senere eller for all framtid. Alle Apple-maskinene med integrerte skjermer i varierende størrelser, og en serie frittstående skjermer med varierende størrelser som er lansert de påfølgende årene, sier egentlig alt om at det fra Jobs eller Apples synspunkt ikke har eksistert en skjermstørrelse som er det "absolutt ideelle for en pc-skjerm".

 

Videoen bekrefter da også at Jobs heller ikke hevdet at en 15" skjermstørrelse var det "absolutt ideelle for en pc-skjerm" - den ordlyden kom ikke ut av hans munn, hverken på norsk eller engelsk - siden vi nok en gang driver med flisespikking.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva han mente om han ment noe annet enn det han hevdet, men spørsmålet var vel hva han sa/hevdet, det virker jo ganske klart at det var det han sa, selv om det kanskje ikke var det han mente.

 

AtW

Om du absolutt skal flisespikke på den nøyaktige ordlyden i det Jobs sa, så var det "What is the largest display that you'd ever want in one of these....in a consumer computer? And the answer to us was a fiften inch display running at 1 0 2 4 by 768".

 

Jeg synes ikke det er flisespikking, sitatet er ganske klart "What is the largest display that you'd ever want in one of these" Om det var det han mente eller ikke, så sa han faktisk at 15-tommer var det største man noensinne ville ha i en slik konsumentpc av denne typen. Poenget er ikke så spikke flis på dette, eller å være sikker på at han ikke mente noe annet. Poenget er at Steve Jobs har sagt endel oppigjennnom, som enten er galt, eller han har ment noe annet enn det som har blitt sagt, å ta det han har sagt bokstavelig er dermed ikke nødvendigvis det beste, også på ting er ytret senere om skjermstørrelse, og ideell skjermstørrelse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke mobiler som jeg kan gå å kjøpe i butikken nå i lunsjen har større skjerm enn iPhone4/s ?

 

Greit nok at de har større fysisk størrelse men for meg er det oppløsningen som gjør om en skjerm er god eller ikke.

 

Hjelper ikke å ha 4,65 tommer skjerm med 800x480 da er det plass til en god del mindre info enn det er på iphone sin 3,5 tommer med 960x640 px. !

 

Ser Open-Source under her sammenligner med Nexus Prime som har 1280x720 da kan de fungere med så står skjerm, men ser de har utsatt den, kanskje litt vanskelig å få det til å kjøre smooth på Android når alt skal være så høyoppløselig?

Lenke til kommentar

Hvilke mobiler som jeg kan gå å kjøpe i butikken nå i lunsjen har større skjerm enn iPhone4/s ?Greit nok at de har større fysisk størrelse men for meg er det oppløsningen som gjør om en skjerm er god eller ikke.Hjelper ikke å ha 4,65 tommer skjerm med 800x480 da er det plass til en god del mindre info enn det er på iphone sin 3,5 tommer med 960x640 px. !Ser Open-Source under her sammenligner med Nexus Prime som har 1280x720 da kan de fungere med så står skjerm, men ser de har utsatt den, kanskje litt vanskelig å få det til å kjøre smooth på Android når alt skal være så høyoppløselig?

 

Oppløsning er fint, men prøv å sammenlign skjermene før du sier hva du tror er best. Har du sammenlignet en iPhone4 mot en Samsung GSII og fortsatt mener at iPhone skjermen er bedre (pga en anelse høyere oppløsning og litt høyere pixeltetthet) så tror jeg du bør sjekke øynene dine. SGSII har en vannvittig bra skjerm, og alle jeg har testet med har enstemmig sagt at SGSII har best skjerm. I tillegg så har mange av dem også uttrykt at de ønsket iPhone hadde samme skjerm.

 

Se også bare på iPad... 10" og crap oppløsning. Omtrent samme som iPhone med 3,5" skjerm. Jeg er veldig for høyere oppløsning, spesielt på laptoper. På mobiltelefoner derimot, så virker det ikke fullt så kritisk når skjermene fortsatt er relativt små. Jeg gleder meg forøvrig til å teste Nexus Prime, den skjermen virker lovende :-)

Lenke til kommentar

Selv så vurderer jeg å kjøpe Galaxy Note når den kommer på markedet, den kan nok bli litt stor til tider men det er jeg villig til å ofre fremfor stor skjerm og (forhåpentligvis) en brukbar penn til å ta små notater med.

Når det gjelder nettbrett så hadde 13" passet meg helt perfekt, gjerne med en kraftig tokjerne-prosessor, lang batteritid og Windows 8. :-)

 

Mange vil nok være uenig med meg ang. disse størrelsene men det viser bare hvor forskjellige vi er, og forskjellige måter vi bruker utstyret på. (og at artikkelforfatter har rett i at skjermstørrelse er en høyst individuell ting).

Lenke til kommentar
Hvor stor kan telefonen eller nettbrettet være før det blir plagsomt?
Og selvfølgelig også andre veien, mange har problemer å skrive / skriver saktere / treffer ofte feil på tastaturet på trykkskjermer, og jo mindre tastaturet er jo flere bom blir det. Husker godt tester av netbooks hvor tastaturet ofte ble trukket fram som for lite, kun for små fingre osv.
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...