Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke motstander av oppklaringer, så la oss fordele den oppgaven oss i mellom.

 

- Du siterer alle de varierte grepene du snakker om at det blir henvist til, som er årsak til forvirringen

- Jeg siterer grepet jeg henviser til når jeg har videreført diskusjonen andre avsluttet.

 

Enig? :)

 

Det er snakket om ganske mange grep, og jeg ser ikke helt hva meningen med å liste opp alle er, eller for å presisere, gjør det det lettere for deg å si hvilket grep du tenkte på? Sånn det er nå så virker det som mye arbeid til ingen nytte, da du presumptivt aallerede nå vet hvilke grep du tenker på og ikke trenger å vite alle som har blitt nevnt for å si hvilket det er? Misforstå meg rett, jeg kan vel sikkert gjøre det om du trenger det, men jeg vil gjerne ha bekreftet at det virkelig er nødvendig før jeg setter i gang med en slik oppgave.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ATW:

Du sier at det snakkes om mange grep og at dette skaper forvirring. Kan du ikke da nevne noen av disse grepene som nevnes og skaper forvirring? :)

 

 

Her er forøvrig grepet det henvises til fra PL610 og de som har kommentert dette grepet.

Det er ikke så mange måter å håndtere en så stor mobil. Enten holder man den ikke fast under bruk, eller så bruker man to hender.

Menneskehender har fysiske begrensninge, og mange holder telefonen slik jeg beskriver, derav "antennagate"

 

iphone-4.jpg

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Spørsmål 1:

Se rundt deg i markedet, ser du en negativ eller positiv utvikling for skjermer rundt 4,3"? Hvis du ser en positiv utvikling, så trenger jeg vil ikke å dokumentere dette!? Ser du en negativ utvikling, så måtte du har forklart nærmere tror jeg.

 

Spørsmål 2:

Hvis 4,3" skulle være for stort, så er det vel overraskende at produsentene nå lager enda større. Aksjonærene ville jo ha revet seg i håret om det ikke var et stort marked for dette?

(tatt med i posten nedenfor og)

 

Spørsmål 3:

Du forklarte at du trodde grunnen til salg av store skjermer var grunnet et rotterace, ser du grunnen til at jeg setter et spørsmålstegn med dette?

 

 

Ok, så du henviser til innhold og "fasitsvar" i markedsanalyser hverken du eller andre her har tilgang til å lese? :hmm:. Nei ærlig talt la denne tråden dø sakte og stille som den nå fortjener.

 

Hvorfor svarer du ikke på de 3 spørsmålene?

 

Du må da forstå det Theo343 at ingen av produsentene slipper sine markeds- og risikoanalyser ut til det offentlige. Derfor er det heller ikke mye fasit å hente. Men en ca. fasit vil du jo kunne se i mitt nest siste innlegg. Markedsutviklingen. Svar på spørsmål, så skal jo jo klare å trekke ut en konklusjon derfra?

 

Når alle rundt oss ser en svært positiv utvikling for større enn 4" skjermer på smartmobiler i markedet, hvorfor trenger jeg da å dokumentere denne påstanden om den er godt synlig? Føler du at det ikke er godt nok å se hvordan "the adopters" har endret kjøpene sine de siste par årene?

 

For å ta et eksempel som er lysene klart; Hvor mange smartmobiler hadde 4,3" skjerm for to år siden. HD2 var den eneste. Idag er det flere dusin av modeller med 4,3". Og hva er det som skjer nå? Jo produsentene laget enda større skjermstørrelser! Ser vi da en sterk tendens til utvikling?

 

Igjen:

Hvis 4,3" skulle være for stort, så er det vel overraskende at produsentene nå lager enda større. Aksjonærene ville jo ha revet seg i håret om det ikke var et stort marked for dette? Er du ikke enig?

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

ATW:

Du sier at det snakkes om mange grep og at dette skaper forvirring. Kan du ikke da nevne noen av disse grepene som nevnes og skaper forvirring? :)

 

 

Her er forøvrig grepet det henvises til fra PL610 og de som har kommentert dette grepet.

Det er ikke så mange måter å håndtere en så stor mobil. Enten holder man den ikke fast under bruk, eller så bruker man to hender.

Menneskehender har fysiske begrensninge, og mange holder telefonen slik jeg beskriver, derav "antennagate"

 

iphone-4.jpg

 

Riktig, du ville bare ha noen eksempler? Her er ett par psoter som inneholder mange forskjellige grep, samt at det er sitert en beskrivelse fra PL610 av ett grep i siste post.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1390196&view=findpost&p=18552633

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1390196&view=findpost&p=18553182

 

Om det var det grepet du vister til i bildet, så mener jeg de grønne sirklene er misvisende, som jeg viste på mine bilder går det fint å holde et slikt grep, og har relativt god rekkevidde over hele telefonen på en SGS2, vel og merke må man strekke litt på tommelen i øverste motsatte hjørne. Dette bør være greit dokumentert av bildene jeg har postet (dog er de fleste av de speilvendt, da jeg er høyrehendt)

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ATW:

Jeg er forsåvidt enig i at det er vanskelig å komme frem til det nøyaktige grepet som må ha vært basis for det bildet.

 

Artikelen vi så villig diskuterer har dog en ordform som vitner om at undersøkelser har funnet sted og det er vel her den opprinnelige referansen om undersøkelser/tester kommer fra så har det bare ballet på seg.

 

Jeg kikket på bildene dine på nytt og er ikke uenig i at det er en rimelig gjengse måte å holde telefonen på selv om det sikkert er noen som avvik mellom grepene på bildet.

 

Det er jo uansett ikke viktig da man holder telefonen slik det er nødvendig for å bruke den godt. Der er vi kanskje enige.

 

 

Sitater fra denne artikkelen:

Skjermen på en iPhone måler 3,5 tommer. Det er en ideell størrelse ifølge Apple, for da kan mobiltelefonen uten problemer betjenes med en hånd.
Her mangler det nok en link til undersøkelsen.

 

Tommelfingerregel

3,5 tommer er perfekt, mener Apple. Men konkurrentene ligger på rundt 4,3 tommer på sine toppmodeller. Nå øker de skjermstørrelsen ytterligere.

Foreløpig er Apple alene om å mene de har funnet den eneste riktige skjermstørrelsen. Holder du mobilen i hånden skal du kunne nå alle funksjoner med tommelen uten å behøve å skifte grep eller strekke på tommelen.

Igjen hadde det vært fint med link. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Igjen:

Hvis 4,3" skulle være for stort, så er det vel overraskende at produsentene nå lager enda større. Aksjonærene ville jo ha revet seg i håret om det ikke var et stort marked for dette? Er du ikke enig?

Ja og nei. Aksjonærene er en litt tregere masse enn som så. De reagerer først når de får se årsrapporten året etter.

 

At større er bedre er nokså rotfestet i mennesker. Bare se på amerikanske biler utover 70-tallet. Eller moderne SUV'er for den saks skyld. Det samme med flatskjerm-TVer, når folk har en 55" på hybelen så er det ikke fordi det er optimalt.

 

Det går til et visst punkt, og så svinger pendelen igjen. Hvor den stanser (om den stanser) er ikke godt å si. Men at vi nok får en periode med telefoner som er litt større enn det folk faktisk vil ha på sikt er naturlig.

 

Geir :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har såvidt begynt å se at kameraprodusenter holder igjen på megapixelracet og tom. går nedover igjen på noen modeller fordi folk har blitt bevist på at bildekvaliteten er viktigere.

 

På samme måte vil nok mobiletelefonene vokse helt til folket ikke lenger synes det er så stas med en 7" mobiltelefon, og der er vi jo snart.

 

Kunne ikke være mer enig med deg Geir.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Igjen:

Hvis 4,3" skulle være for stort, så er det vel overraskende at produsentene nå lager enda større. Aksjonærene ville jo ha revet seg i håret om det ikke var et stort marked for dette? Er du ikke enig?

Ja og nei. Aksjonærene er en litt tregere masse enn som så. De reagerer først når de får se årsrapporten året etter.

 

 

Geir :)

 

Årsrapporten ville vist om det var hensiktsmessig å satse på så store skjermer. Visst det hadde vist seg at f.eks HTC hadde tapt penger på å lage 4,7", så hadde de nok fått hørt det. Produsentene har alltid aksjonærene interesser i tankene når de utvikler produkter. HTC er faktisk pliktige til det.

 

Derfor er det veldig få av de store som bruker mye resurser på å satse blindt, uten å først å ha tatt analyser. Markedplan og markedssanalyse er ekstremt viktig. Produsentene slipper aldri 4,7" uten at de vet markedet er på plass. Det er jo derfor 4,3" har blitt en liten standard og. Det har vist seg å treffe spot on hos adopters.

 

For å ta et nylig eksempel om aksjonærer og reaksjoner. Ved presentasjonen av iPhone 4s ble det rapportert at flere aksjonærer var skeptiske. De vet at 4s vil sette nye rekorder, men det var svært blandede følelser over hva de så. Dette viser og at aksjonærer følger med hele hendelseforløpet fra lansering til resultatene på generalforsamlingen.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Årsrapporten ville vist om det var hensiktsmessig å satse på så store skjermer. Visst det hadde vist seg at f.eks HTC hadde tapt penger på å lage 4,7", så hadde de nok fått hørt det. Produsentene har alltid aksjonærene interesser i tankene når de utvikler produkter. HTC er faktisk pliktige til det.

Joda, helt enig i det. Men om de taper eller tjener penger på det er det for tidlig å si. Og det er fullt mulig å tjene penger på det en stund, og så skrote ideen senere fordi markedet ikke ville ha det allikevel når nyhetens interesse var over.

 

Derfor er det veldig få av de store som bruker mye resurser på å satse blindt, uten å først å ha tatt analyser. Markedplan og markedssanalyse er ekstremt viktig. Produsentene slipper aldri 4,7" uten at de vet markedet er på plass. Det er jo derfor 4,3" har blitt en liten standard og. Det har vist seg å treffe spot on hos adopters.

Nei, så enkelt er det ikke. De som vet at markedet er på plass, er de som kopierer de som tør satse. De som er først følger instinktene sine. Og ja, selvsagt ligger det en plan bak. Men det er ikke alltid at ting går som planlagt. Se på amerikanske TV-serier. Noen blir kjempehits, noen tas av spilleplanen etter bare 3-4 episoder.

 

For å ta et nylig eksempel om aksjonærer og reaksjoner. Ved presentasjonen av iPhone 4s ble det rapportert at flere aksjonærer var skeptiske. De vet at 4s vil sette nye rekorder, men det var svært blandede følelser over hva de så. Dette viser og at aksjonærer følger med hele hendelseforløpet fra lansering til resultatene på generalforsamlingen.

Selvsagt. Hadde jeg vært aksjonær hos Apple hadde jeg fulgt med jeg også. Og er man misfornøyd med et produkt, som endel var etter at pressen og ryktebørsen hadde hypet opp en iPhone 5, så synker aksjekursen noe. Men de færreste aksjonærer vil nok hoppe av på grunn av et enkelt produkt, med mindre det er et "make or break"-scenario.

 

Det er det forsåvidt i større grad for Apple som bare har en telefon, enn for HTC som har flere bein å stå på og kan tillate seg å eksperimentere litt mer...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Send gjerne en PM når du har fått tak i rapportene og møtereferatene samt andre interne eller publiserte papirer vi kan lese rundt dette.

 

#203

Ser ikke noe annet enn din synsing der :). Du gjentar også nøyaktig den samme retorikken som man hadde ift. megapixel racet.

 

"Mer er vel bedre? alle andre gjør det, da gjør vi det også, ergo må det være bedre med flere megapixler. Markedet beviser jo dette da folk kjøper kameraet med flest megapixler" Men slik var altså ikke tilfellet selv om alle fulgte trenden og det stadig økte.

 

Slike påstander blir som å legge all årsak til man kjøper iOS enheter ene og alene på motefaktor og ikke pga. andre momenter. Noe man vet er feil.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Geir:

 

Vi skulle begge ønsket å kjøpt en del apple-aksjer for 5-6 år siden:) En bekjent av meg har tjent flere hundre tusen, og mer skal det nok bli.

 

Er forresten enig i det du skriver.

Jeg er så gammel at jeg kunne kjøpt aksjer når Apple gikk på børs. Da hadde jeg vært styrtrik i dag. Men jeg er nok mer etterpåklok enn spekulanter flest.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Herregud for noen patetiske innlegg i denne debatten.

Her diskuteres det hva Jobs menet i en presentasjon for over 20år siden, det krangles om skjermstørrelser og spec.

Kan dere ikke bare kjøpe det dere har lyst på å drite i hva de andre mener. Eller er det så utrolig viktig å overbevise alle andre om at min mening er den eneste rette???????

Lenke til kommentar

Hvis det var SÅ utrolig viktig hadde folk tatt opp 4 jobber og levd på minimumsgrensen og dedikert alt av penger mulig til å kjøre kampanje for visjonen deres.

 

Dette er en forumtråd. Ganske uviktig sånnsett. Men alltid bedre med folk som har synspunkter og diskuterer dem enn folk som tar regnbueapproachen og bare "alles synspunkter er like rette! lets hug!".

 

Hvis du mener noe er rett, ønsker du jo gjerne å opplyse andre. For eksempel dersom Doro var på headlines hele tiden og ble ansett som den beste smarttelefonen noensinne, og alle som ikke vet bedre kjøpte Dorotelefoner til 5.000,- stykket, hadde det vært bra om folk med litt peiling forkjempet det faktum at det ikke er sant i det hele tatt, slik at the general public fikk en bedre forståelse for hvorfor Doro til 5.000,- ikke er et godt kjøp i forhold til bedre telefoner til lik eller lavere pris.

 

If any of that makes sense to anyone.

Lenke til kommentar

Herregud for noen patetiske innlegg i denne debatten.

Her diskuteres det hva Jobs menet i en presentasjon for over 20år siden, det krangles om skjermstørrelser og spec.

Kan dere ikke bare kjøpe det dere har lyst på å drite i hva de andre mener. Eller er det så utrolig viktig å overbevise alle andre om at min mening er den eneste rette???????

 

Du driter jo heller ikke hva andre mener og diskuterer i tråden virker det som, hvorfor forventer du at andre skal gjøre det?

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...