Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

PL610: det er jo feil, siden skjermen på feks en 3.5" mobil ikke har for mye å gjøre med enhåndsbruk eller "sweet spot". Ta iphone4 feks og legg merke til hvor mye av formen som ikke er skjerm. Se så på Nokia N9 hvor mobilen basically ER skjerm.

 

MAO det har mer med mobilens form å gjøre enn skjermstørrelse. Hvis jeg lager en 3.5" skjerm som er 1" bred og sykt høy, legger den på en 2x2 meters treplanke som er 10cm dyp, betyr det lite for enhåndsbruken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jau, hermeneutikk (tolkningslære) dikterer alltid dette. Dog ødela Jobs for seg der med begrepet "noensinne".

På samme måte kan man vel si at du ødela litt for deg selv med å skrive "det absolutt ideelle for en pc-skjerm". Det retoriske spøsmålet som ble stilt var "What is the largest display that you'd ever want in one of these...in a consumer computer". Det ble ikke sagt noe om "det absolutt ideelle" men det som ble gitt var "the answer to us" (og i det er det implisitt åpent for at andre kan ha andre svar), og "in a consumer computer" er ikke er synonymt med en PC-skjerm. ;)

Hadde han fullført det han begynte å si før han snublet litt midt i en setning i 1998, og f.eks sagt "in one of these computers" (altså iMac-ene som han var i ferd med å lansere), så hadde vi aldri hatt denne diskusjonen. ;)

 

Men, jo, selvsagt inntok Jobs rollen som selger ved enkelte anledninger, slik bl.a Gates, Ballmer, Schmidt også har vært selgere - om enn ikke like fordømt gode selgere. Nå bør det vel være barnelærdom for de fleste at man ikke tar alt det selgere eller reklame sier for god fisk uten videre, kritisk sans er en nødvendighet, i våre dager mer enn noen gang.

 

Når det gjelder den beste størrelsen på nettbrettskjermer, så velger du selvsagt selv hva du vil ta for god fisk. Men hadde han ment at noe mindre enn dagens iPad-skjerm var bedre, så hadde selvsagt iPad hatt en mindre skjerm, da det nok ikke ville vært noe problem å bestille opp noen millioner 7, 8 eller 9" skjermer, i stedet for 9.7". Jeg velger å tro at dagens størrelse på iPad-skjermen er et uttrykk for at det faktisk er den størrelsen Jobs og Apple har vurdert som den beste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja men tommelen og hele holdemåten endres jo av deler av telefonen som ikke er skjerm. Det du KAN si er at om telefonen har en iphone4 frame er 3.5" skjerm muligens best for enhåndsbruk.

 

Hvis skjermen hadde dekt hele frontsiden av iphonen hadde skjermen fortsatt vært 3.5" men det hadde blitt en annerledes brukeropplevelse. Samme om telefonen var halvparten så tynn, veide mindre, forskjellig balansepunkt, osv.

 

Det jeg sier er bare at det er MYE mer enn bare skjermstørrelsen som har noe å si på enhåndsbruk.

 

Enhåndsbruk med SGS2 feks var lettere enn med N8, pga vekt, utforming, osv. For meg i alle fall.

 

N9 enda lettere til enhåndsbruk.

Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på hva du mener er rimelig da ;) .

 

Er ikke det en ganske stor del av telefonen under skjermen som ikke er skjerm, forresten? Det må da vel ha noe å si for enhåndsbruk at skjermen ikke ligger lengre ned? Jeg tenker hvis du kan bruke knappen UNDER skjermen kjempeenkelt til enhåndsbruk kan du like greit bruke den plassen til skjerm istedet, ikke sant?

Lenke til kommentar

Godt poeng.

Knappen er midt under skjermen, og der har man litt lengre rekkevidde, så det fungerer ganske bra.

 

Den ekstra biten under skjermen ser for meg ut til å bedre grepet. Hvis den ikke hadde bært der, måtte man holdt den annerledes for å nå hele skjermen.

 

Hmm, kanskje, hvordan holder du telefoner? Jeg testet litt for moro nå, og jeg bruker ikke partiet på undersiden av skjermen i det hele tatt, hverken på en ny smartmobil, eller en gammel nokia, men det kan jo være meg som er litt spesiell.

 

AtW

Lenke til kommentar

Poenget er vel å holde telefonen fast under bruk, ikke la den hvile på fingrene?

Hva skjer da om noen skrumper til albuen?

Det skjedde meg med 3GS-en ute på byen da jeg la den på fingrene. Den ble til og med tråkket på, men slapp heldigvis fra det uskadd :)

 

Som sagt, vet ikke hvor representativ jeg er, men å holde den fast nederst under skjermen gjør jeg sjelden (aldri?), da må man jo uansett bruke to hender, fordi man ikke får holdt den fast når man bruker hånda til å trykke. I tillegg er det sånn at jeg i praksis holder den fast ved å klemme på høyre og venstre side av telefonen. Evt med lillefingeren som støtte på underkanten, men da ikke på telefonens forside.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Jeg holder den slik at nedre høyre hjørne er nesten midt i håndflaten og fingrene oppetter venstre side. Da når jeg hele skjermen akkurat, og jeg har visst store hender.

Etter hva jeg har sett er det ganske vanlig.

 

Edit: grepet, ikke store hender :)

Endret av PL610
Lenke til kommentar

ATW: høres veldig ut som slik jeg holder og bruker telefonen.

 

Den ligger solid i hånda, ikke hvilende som en fjær på en skallet manns hode, side ringfingeren klemmer mobilen mot delen av tommelen som ligger usett i hånda. If that makes any sense. Basically mot midten av håndflata.

 

Det lar iallefall meg bruke en firetommers skjerm i en mobil med ca samme dimensjoner som iphone4.

Lenke til kommentar

Jeg holder den slik at nedre høyre hjørne er nesten midt i håndflaten og fingrene oppetter venstre side. Da når jeg hele skjermen akkurat, og jeg har visst store hender.

Etter hva jeg har sett er det ganske vanlig.

 

Edit: grepet, ikke store hender :)

 

Ja, riktig, men om jeg forstår deg da, så er det slik at kanten (hjørnet) på telefonen er det som hviler mot håndflaten, mao at man ikke er borti noe på framsiden, under skjermen?

 

AtW

Lenke til kommentar

Slik holder jeg denne smartmobilen. Kan og trekke den mer inn mot håndflaten sånn at fingrene kommer rundt og får bedre grep, men jeg slapper mer av på denne måten, samt at tommelen for en høyere vinkel slik at navigasjonen blir bedre. Spesielt navigasjonen på høyre side av skjermen. Jeg kan lett håndtere en 4,7" skjerm. Men ikke noe større.

 

 

Håndflaten min er 18cm, 19 er gjennomsnittet hos menn. Mao, så skal du nesten være jente for å ikke kunne håndtere denne skjermen på en lettvint måte.

Lenke til kommentar

Jeg holder den slik at nedre høyre hjørne er nesten midt i håndflaten og fingrene oppetter venstre side. Da når jeg hele skjermen akkurat, og jeg har visst store hender.

Etter hva jeg har sett er det ganske vanlig.

 

Edit: grepet, ikke store hender :)

 

Ja, riktig, men om jeg forstår deg da, så er det slik at kanten (hjørnet) på telefonen er det som hviler mot håndflaten, mao at man ikke er borti noe på framsiden, under skjermen?

 

AtW

Nei, ikke annet enn at huden på tommelbaken (eller hva det nå enn heter) kan komme borti under skjermen.

Holder man den stramt vil så klart noe av fingertuppene og håndflaten "tyte" over kanten :)

Lenke til kommentar

Mitt innlegg var et svar til Newton og Vindicator. De hadde noen laange innlegg igår natt, men som plutselig bare forsvant..

Skjønner :)

 

Billigste nå er vel fortsatt 2869 på Siba?

 

Priser skal normalt alltid regnes ut fra uten binding, siden totalprisen på pakkene er så mange og forandrer seg hele tiden.

 

3898/4,3" = 906kr pr. tommer:)

 

xxxx/3,5" = Overbetalt

Kjære min, man kjøper da ikke en mobiltelefon til kilopris og andre slike måleenheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...