Gå til innhold

Kommentar: – One size fits nobody


Anbefalte innlegg

Det blir jo noe helt annet satt inn i riktig kontekst, enn det amobil forsøker å framstille det som, og det ser i ettertid ut til at Jobs fikk rett i det meste han sa. De tidligere 7-tommers tabletene fra bl.a Samsung ble fiaskoer i markedet, og brukerne som kjøpte f.eks Galaxy Tab i 2010 er etterlatt med utdaterte Android-versjoner uten offisielle opgraderingsmuligheter til Android 3.0 eller bedre.

Hva er riktig kontekst ifølge deg da? At man isolerer konteksten til kun å gjelde skjermer på pads og later som alt annet ikke eksisterer? Uansett blir utsagnet idiotisk så lenge iphone med sin skjerm eksisterer, og det er det artikkelen henviser til. Er det lettere å bruke en 3" skjerm enn en 7" skjerm med samme fingertykkelse??

Endret av Vice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott overskrift !

Likte kommentaren/artikkelen virkelig godt, bra jobba.

 

"Sist høst uttalte Apples nå avdøde toppsjef, Steve Jobs, at et nettbrett med en skjerm på 7 tommer ville være ubrukelig om det ikke fulgte med sandpapir så man kunne slipe ned størrelsen på fingrene sine.

 

Steve Jobs glemte muligens at han selv hadde suksess med et tilnærmet identisk produkt med en touchskjerm på «bare» 3,5 tommer. Denne selges fremdeles uten sandpapir."

 

Artig kommentar, og det var en fryd å lese.

 

Er veldig enig i det meste, men synes det er feil å sette mindre skjerm enn konkurrentene som et minus. Det burde ikke ha noe å si, ettersom det er brukeren selv som hvet hva han/hun liker. Om skjermen er så liten at det er vanskelig å utføre forskjellige oppgaver pga. den lille skjermen kan man ta det som et minus, men det er ikke tilfelle for f.eks iPhone 4/4S.

 

Jeg synes skjermen på iPhone er helt perfekt for meg, og andre synes den er for liten/stor. Om folk foretrekker store skjermer, eller små betyr ikke at andre folk har samme mening. Da blir det feil, som noen sier at fordi den har mindre skjerm enn andre mobiler, burde den få minst en karakter i trekk.

Lenke til kommentar

Det er som å ikke trekke fra på batteritid siden brukeren selv velger om han vil ha batteritid ut over en dags bruk, eller en halv dag for den saks skyld. Eller å ikke trekke fra for mangel på Xvid/Divx støtte siden bruker selv vet hva slags formater han vil bruke. Eller å trekke fra for å ikke ha en applikasjonsbutikk med millioner av apps, siden bruker vet selv hva han ønsker av apps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

God batteritid vil jo alle ha. Akkuratt det med mangel på formater hvet jeg ikke så mye om så jeg skal ikke uttale meg om det. Jeg synes det kunne vert greit å trekke fra mangel på applikasjonsbutikk / hvertfall et minus om det var en smartphone, ettersom ekstremt mange bruker dette.

 

Det finnes billige batteriløsninger med godt batteri, som du bare stapper inni pluggen på iPhonen. Det bør vere minus for dårlig batterilevetid, men ikke trekk med mindre batteriet er katastrofalt, noe som ikke gjelder noen smartphoner jeg vet om.

 

Det med skjermen bør folk få velge selv om den er for liten eller for stor, ikke bli påvirket av en test. Det samme som karakter. Skjermen burde ikke vere et minus synes JEG, hva du synes bryr jeg meg særlig lite om. Ellers er jeg helt enig i alle "minusene" i testen av iPhone 4S her hos amobil, utenom det med skjerm og utskiftbart batteri.

Lenke til kommentar

Bedre visning vil jo alle ha. IE større skjerm. De fleste vil også ha "mer skjerm" på forsiden av telefonen, IE lite areale på frontsiden som ikke er skjermen, i følge studier av Nokia.

 

Så siden "de fleste" vil ha milliarder av apps tilgjengelige, og det bør da være grunn til et trekk, vil det samme gjelde for skjermplass på fremsiden av telefonen.

Lenke til kommentar

enig. demokrati er fundementally flawed. men det er like fullt plusser og minuser i reviews.

 

jeg syntes i alle fall at mobiler hvor fronten er fyllt med skjerm ser bedre ut enn andre. feks n9 og sgs2 kontra n95 og iphone4. og i følge nokias research vil folk flest ha mer skjerm på fronten. ikke større, nødvendigvis.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg kunne tenkt meg en tablet som kan vise hele teksten på et dokument tilsvarende et A4-ark i lesbar størrelse, så kanskje 12" tablet ville være best for meg. Tviler likevel på at det kommer...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg Slai. iPhone 4S trenger ikke å være større i størrelse, men Apple burde ha fått brukt front-arealet til mer skjerm. Kanskje til 3,7 / 3,8. Skjerm er ikke et minus så lenge det ikke er problematisk å gjøre forskjellige oppgaver. Alt går fint på iPhone 4S men du får jo selfølgelig bedre opplevelse med større skjerm. Det er det fine med et fritt marked, du kan velge og vrake så mye du vil, og idag er det jo mange mobiler med ulike størrelser. Jeg har selv en Desire, liker ikke telefonen men skjermen er fin.

 

Det med applikasjonsbutikk, er et minus ikke et trekk. Om du vil ha en butikk for applikasjoner velger du ikke den mobilen, enkelt og greit.

Men igjen er dette hva jeg mener og liker, om du vet hva du/dere liker er jo ingenting bedre enn det.

Lenke til kommentar

Noen liker 3,5" noen liker 4" noen liker 4,5"

 

Er det ikke herlig vi har valg så vi finner det vi vil ha. Jeg liker 4" pluss. Mens dama kan ikke fordra det. Hu bruker iphone fordi for fingra hennes er det perfekt.

 

Man kan ikke si slik som open source og si at en stor skjerm er bedre. FOrdi for noen så er 4"+ umulig å bruke hvis man har små hender/fingre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

“And, sixth and last: Our potential competitors are having a tough time coming close to iPad’s pricing, even with their far smaller, far less expensive screens. The iPad incorporates everything we’ve learned about building high value products from iPhone, iPods, and Macs. We create our own A4 chip, our own software, our own battery chemistry, our own enclosure, our own everything. And this results in an incredible product at a great price. The proof of this will be in the pricing of our competitors’ products which will likely offer less for more.”

 

Artig at Jobs drar fram prisen som et salgsargument for å kjøpe en iPad. Jeg har aldri hørt dette argumentet for en iPhone. Men vi vet jo hvorfor. iPhone er jo den dyreste modellen som selges nå, i tillegg har den mindre skjerm, lavere kameraoppløsning enn konkurrentene. Og til slutt lages den av et firma som har mindre erfaring i å lage mobiltelefoner enn f.eks HTC, Samsung, Nokia eller LG.

 

Ingen tvil om at Steve var god på selvskryt.

Lenke til kommentar

Det blir jo noe helt annet satt inn i riktig kontekst, enn det amobil forsøker å framstille det som, og det ser i ettertid ut til at Jobs fikk rett i det meste han sa. De tidligere 7-tommers tabletene fra bl.a Samsung ble fiaskoer i markedet, og brukerne som kjøpte f.eks Galaxy Tab i 2010 er etterlatt med utdaterte Android-versjoner uten offisielle opgraderingsmuligheter til Android 3.0 eller bedre.

Hva er riktig kontekst ifølge deg da? At man isolerer konteksten til kun å gjelde skjermer på pads og later som alt annet ikke eksisterer? Uansett blir utsagnet idiotisk så lenge iphone med sin skjerm eksisterer, og det er det artikkelen henviser til. Er det lettere å bruke en 3" skjerm enn en 7" skjerm med samme fingertykkelse??

Amobil feilsiterte Steve Jobs, da de skrev følgende: "Sist høst uttalte Apples nå avdøde toppsjef, Steve Jobs, at et nettbrett med en skjerm på 7 tommer ville være ubrukelig om det ikke fulgte med sandpapir så man kunne slipe ned størrelsen på fingrene sine."

 

Utdraget som jeg postet, av det han faktisk sa, viser at amobils framstilling er feil. Konteksten finner du i konferansesamtalen som jeg postet utdrag av i mitt første innlegg i tråden, og Jobs sa bl.a:

“If you take an iPad an hold it upright in portrait view and draw an imaginary horizontal line halfway down the screen, the screens on these 7-inch tablets are a bit smaller than the bottom half of the ipad’s display. This size isn’t sufficient to create great tablet apps in our opinion. While one could increase the resolution of the display to make up for some of the difference, it is meaningless unless your tablet also includes sandpaper, so that the user can sand down their fingers to around one quarter of their present size.

 

Apple has done extensive user testing on tough interfaces over many years and we really understand this stuff. There are clear limits of how close you can physically place elements on a touchscreen before users cannot reliably tap, flick, or pinch them. This is one of the key reasons we think the 10-inch screen size is the minimum size required to create great tablet apps.”

 

Jobs sa to ting der:

1) 7 tommer er etter deres mening for lite til å lage knallgode tablet-apps

 

2) Man kan i noen grad kompensere for mindre skjermstørrelse gjennom økning av pixeltettheten/oppløsningen på 7 tommer tablets, slik at de inneholder like mange pixler som 10-tommers alternativene - og dermed viser nøyaktig samme skjermbilde med de samme UI-elementene på halve arealet. Under denne forutsetningen vil UI-elementer på 7 tommer tablets blir så små og så tett sammen at man må "slipe ned størrelsen på fingrene" for å treffe riktig når man peker på skjermen.

Utsagnet om "å slipe ned fingrene" hadde altså en forutsetning som var essensiell for meningen, en forutsetning som amobils skribent valgte å overse i håp om å score et billig poeng - og antageligvis i håp om at ingen ville avsløre at det billige poenget var basert på sitatmanipulering.

 

Alternativet til 2) er selvsagt å gjøre som på smarttelefoner, man reduserer innholdet og antall UI-element, slik at UI-elementene kan ha samme faktiske størrelse og avstand som på en større skjerm, slik at man fortsatt kan operere dem like presist. Men da mister man mange muligheter og UI-kombinasjoner, og får ikke samme areal å boltre seg på til å lage fantastiske tablet-apps.

 

Kort sagt, et meny-item, eller en knapp på iPhone-skjermen har samme størrelse som tilsvarende UI-element på iPad. Forskjellen ligger i at man ikke kan vise like mange UI-element eller like mye informasjon samtidig på den lille skjermen til iPhone, men det er nøyaktig like lett å klikke på en knapp, flippe en bryter, eller velge fra en meny. Hadde derimot iPhone vist et fullt iPad-skjermbilde i mini-skala, da hadde jeg blingset på alt - i den grad jeg hadde vært i stand til å se hva som er hva i det hele tatt. ;)

 

Man må, som iPhone og iPad viser, tilpasse UI og innhold etter skjermstørrelsen. En tablet med 7 tommer og halve skjermarealet er derfor langt fra ekvivalent til en 10 tommer skjerm, og UI, brukeropplevelse og muligheter kan aldri bli likeverdig. En tablet på 7 tommer er hverken fugl eller fisk, for liten til å være en fullverdig tablet, for stor til å konkurrerer med portabiliteten til en smarttelefon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

“And, sixth and last: Our potential competitors are having a tough time coming close to iPad’s pricing, even with their far smaller, far less expensive screens. The iPad incorporates everything we’ve learned about building high value products from iPhone, iPods, and Macs. We create our own A4 chip, our own software, our own battery chemistry, our own enclosure, our own everything. And this results in an incredible product at a great price. The proof of this will be in the pricing of our competitors’ products which will likely offer less for more.”

 

Artig at Jobs drar fram prisen som et salgsargument for å kjøpe en iPad. Jeg har aldri hørt dette argumentet for en iPhone. Men vi vet jo hvorfor. iPhone er jo den dyreste modellen som selges nå, i tillegg har den mindre skjerm, lavere kameraoppløsning enn konkurrentene. Og til slutt lages den av et firma som har mindre erfaring i å lage mobiltelefoner enn f.eks HTC, Samsung, Nokia eller LG.

 

Ingen tvil om at Steve var god på selvskryt.

Nei, når du ikke har hørt det, så kan han jo aldri noensinne ha sagt noe om prisen som salgsargument for iPhone... :roll:

 

iPhone 4S med 64GB til 6.690 kroner er sikkert i øvre prissjikt, men det har jo bl.a noe med at få andre telefoner selges med 64GB innebygget. 16Gb utgaven koster 4.890, og det er ikke ille.

At den i tillegg slår så og si alle konkurrenter på skjermoppløsning, har et 8 Mpix kamera som er fullt på høyde med de aller beste telefonene fra Sony, Samsung og Nokia, har lydkvalitet bedre enn de fleste, har en uovertruffen materialkvalitet og finish, og at Apple har en av de laveste produksjonsfeilratene i industrien, er blant tingene som gjør den vel verdt pengene.

 

Vi har jo sett hvor mye Nokia og de andres erfaring har hjulpet dem, når iPhone på kort tid grabbet ca 1/5 av smarttelefonmarkedet, og Nokia har blødd markedsandeler i de 4 årene etter at iPhone kom og slo knock-out på de mest erfarne aktørene én etter én...hadde det ikke vært for Android, så hadde også Samsung og HTC lagt nede for telling. Styrker ikke argumentasjonen din om "erfaring" at de ble reddet av Google, som har enda mindre erfaring i mobilindustrien enn Apple, gjør det vel? ;)

 

Selvskrytt er noen ganger velskrytt. Konkurrentene har jo virkelig slitt med å matche prisingen til iPad, og de flere av de "erfarne" aktørene, som f.eks Motorola og HP, har rett og slett måttet kaste inn håndkleet og trukket seg ut av nettbrettmarkedet med store økonomiske tap.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Se bildene som jeg har tatt med SGS II:

 

Tatt i sterkt sollys og vind (svært nærme med macro)

post-227811-0-35867300-1320545529_thumb.jpg

 

Tatt innendørs. Godkjent til å være innendørs?

post-227811-0-65330100-1320544504_thumb.jpg

 

Dette bildet er 100% størrelse og kun croppet. Se detaljene! Full size av bildet til høyre

post-227811-0-32243300-1320547146_thumb.jpg post-227811-0-65361700-1320547486_thumb.jpg

 

Men det er et stykke opp igjen til digital kompaktkamera:

post-227811-0-79007800-1320545251_thumb.jpg

 

 

iPhone 4s kan ikke måle seg opp mot kvaliteten til SGS II i godt lys, men med en gang lyset blir mindre bra, så er iPhone 4s bedre. Så ærlig må vi være folkens. Hvis noen lurer så er jeg veldig interessert i fotografering. Bildene er ikke redigert. De som har kunnskap ser at det er en del å hente i støy og kontrast ved innendørsbildet. Resten er svært bra.

 

Med tanke på at SGS II ble presentert i februar og kom ut på markedet i april, så er dette en meget sterk prestasjon. Får meg til å lure på hva SGS III vil by på.

 

 

Forskjellen å se disse bildene på 4,3" Super AMOLED plus vs 3,5" IPS er ENORM. Alt som har med visningsopplevelse er til stor fordel hos Galaxyen. Gleder meg derfor til å få 4,65" HD Super AMOLED
Endret av Open-Source
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...