Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter. Vis meg gjerne med print screen å legg det ut her.

 

"* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner."

Er det noe feil i denne? Her tenker jeg ikke på de små røde beskjednotisene.

 

Været og aksjer kan du se fra nedtrekk. Den er ok..

Om du får epost mens skjermen er låst, ser du den på lock-screenen. Facebook notifications, twitter notifications, nyheter notifications osv. Og det ikkje kun "You have a notification", men heller "XXX skrev på veggen din: Hei, kino i kveld?". Så kan du åpne den direkte fra lock-screenen.

 

Å måtte dra ned notifications er jo på alngt nær det samme som widgets i virkemåte. Noen vil sikkert si det fungerer like bra, andre ikke. Men det er jo vitterlig relativt ulikt i utførelse?

 

AtW

Dette er ikkje snakk om dra-ned notifications. Ja, du har dei i tillegg, men desse er på lock-screenen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter. Vis meg gjerne med print screen å legg det ut her.

 

"* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner."

Er det noe feil i denne? Her tenker jeg ikke på de små røde beskjednotisene.

 

Været og aksjer kan du se fra nedtrekk. Den er ok..

Om du får epost mens skjermen er låst, ser du den på lock-screenen. Facebook notifications, twitter notifications, nyheter notifications osv. Og det ikkje kun "You have a notification", men heller "XXX skrev på veggen din: Hei, kino i kveld?". Så kan du åpne den direkte fra lock-screenen.

 

Å måtte dra ned notifications er jo på alngt nær det samme som widgets i virkemåte. Noen vil sikkert si det fungerer like bra, andre ikke. Men det er jo vitterlig relativt ulikt i utførelse?

 

AtW

Dette er ikkje snakk om dra-ned notifications. Ja, du har dei i tillegg, men desse er på lock-screenen.

 

Ja, det er jo også vesentlig annerledes, personlig bruker jeg feks ikke lock-screen, fordi jeg synes det er tungvindt, i tillegg har man mindre fleksibilitet på lockscreenopplegget. Som sagt, for noen funker det sikkert fint, men jeg vil si det er ganske forskjellige i virkemåte.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å se noe på lockscreen som lar deg launche respektive apps er ikke det samme som en widget i det hele tatt.

 

Selv har jeg ikke bruk for widgets, hadde ikke det på SGS2, annet enn for å lage shortcuts til apps og div funksjoner (toggles feks), og brukte det sjelden på N900 heller, men jeg ser hvorfor noen kanskje ville brukt dem. Jeg bare ser også at jeg i mitt bruk ikke trengte widgets, og at jeg ikke savner dem på min telefon.

Lenke til kommentar

Når det er sagt. Til syvende og sist så finnes det bare en grunn til at jeg mener ingen burde kjøpe en iPhone: det er umoralsk og egoistisk. Man støtter en trend allerede har startet, men i fremtiden vil ramme alle forbrukere veldig negativt. Sånn rent bortsett fra det, så bryr jeg meg overhode ikke hva slags telefon andre velger å kjøpe. Det rammer ikke meg om man kjøper en telefon som ikke [sett inn hva som helst her]. Men, så lenge kjøpet faktisk rammer meg negativt, så forholder jeg meg retten til å karakterisere kjøp av det som umoralsk og egoistisk

Pussig det der, jeg synes det er umoralsk og egoistisk å kjøpe produkt fra f.eks Samsung, et selskap som har en lang historikk med alvorlige lovbrudd (bl.a ulovlig prisfiksing og korrupsjon), og som er utrolig kyniske i utnyttelsen av sine ansatte (uverdige arbeidsforhold, giftige arbeidsmiljø, nektes frie fagorganisasjoner, osv).

http://stopsamsung.wordpress.com/

 

Har også registrert at EU nå har igangsatt etterforskning mot Samsung for mulig misbruk av FRAND-patenter, og dersom EU finner at det er hold i mistankene ligger det an til en ganske saftig antitrust-sak mot Samsung:

http://www.itproportal.com/2011/11/04/samsung-under-investigation-eu-commission-possible-frand-patent-abuse/

 

"Det rammer ikke meg" er ikke et kriterium for hva som er moralsk forsvarlig - og noen vil endatil kalle det et temmelig egoistisk vurderingsgrunnlag. Ingen bør kjøpe telefoner fra selskap som gang på gang bedriver alvorlige lovbrudd, og driver rovdrift på egne ansatte, dersom man vil unngå å være "umoralsk og egoistisk" - for der moral ofte vil være temmelig subjektivt, der er lovverket i langt større grad objektivt i stand til å ivareta grensen mellom rett og galt.

 

Personlig prøver jeg å unngå å blande inn moral i alt for stor grad, så lenge selskapene holder seg på riktig side av loven. Holder likevel et visst øye med hva de ulike selskapene bedriver, særlig når det gjelder utsetting av produksjon i lavkostland. Det vil være bortimot umulig å kjøpe noe som helst av teknologiprodukt dersom man skal granske hjerter og nyrer på alle leverandører og underleverandører, for man vil alltid finne noe som noen vil ha moralske innvendinger mot ett eller annet sted i produktkjeden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er en god mobil som har vokst. Men med kun 3,5" skjerm, gir denne langt fra like god visningsopplevelse som de beste konkurrentene, og det at startskjermene er prikk like som i 2007 med null mulighet for å sette opp mobilen etter eget ønske og behov er tragisk. Jeg syns den fortjener et trekk i karakteren bare på dette! Se mer punkter nederst.

 

forfor.jpg

 

Startskjermer. Her gjør konkurrentene det mye bedre. (Android)

 

- Oversikt (med godt oppsett)

- Produktivitet (fjerne mellomoppgavene)

- Personlig-gjøre sine produkter etter eget behov og ønske.

- Forbedre brukeropplevelsen

- Mer Intuitivt (dynamisk)

- Mer voksent design og kanskje? (Dette er et subjektivt tema. Men jeg syns "bobble-designet" til iOS ser ut som barnehage, barnslig og umodent ut. Tivoli). Kan og minne om et statisk fengsel. Faktum er at iOS-brukere ikke har mulighet til å endre utseende/themes. folk fra 12-80 år har bare ikke samme smak. Lenge leve valgfrihet. Og her må media bli mer kritisk!

 

Med android kan du lage identisk oppsett som på iOS, men hvorfor har det seg sånn at ingen setter de opp med KUN ikoner? Folk må gjerne svare på hvorfor startskjermene til iOS skulle være bedre om de skulle vær uenig med meg. Om de ikke er, så er det vel en god grunn til å innovere seg selv? Og er det ikke en grunn til at svært mange har ønsket forbedring på dette området? Vi er snart i 2012 og iOS ser fremdels dønn likt ut som i 2007. Har utviklingen stoppet opp?

 

Android 4 (2011)

post-227811-0-65019200-1319253257_thumb.jpg

 

iPhone iOS (2007-2011)

post-227811-0-49479500-1319253289_thumb.jpg

 

Terningkast 6? Mobilen er absolutt helt i toppskiftet, men jeg syns ærlig talt ikke den fortjener aller beste karakter. Men igjen det er min subjektive mening. Det kan jammen meg ikke være vanskelig å få topp karakter.

 

Mobilen.no:

 

Testen dere gjor var bra den. Dere får frem de viktigste tingene i testene. Når det er sagt, så syns jeg terningkast 6 kommer litt for lett. Når 4s får terningkast 6, så har jeg på følelsen av at det vil bli svært mange terningskast 6 når man tenker på alle manglene denne har. Mitt forslag er derfor å gi en smartmobil karakter fra 1-10 slik engadget gjor tidligere. Les alle reaksjonene som har vært angående terningskastene å tenk litt over det.

 

10 - A perfect product 6(Terningskast)

9 - Nearly perfect, but... 6/5

8 - Great product with few flaws 5 _________ <-- Her mener jeg iPhone 4s ligger etter skalaen

7 - Solid product with some minor issues 5/4

6 - Decent, but not as good as it could be 4

5 - Fair; not great, but not horrible 4/3

4 - Okay, but we can't recommend it 3

3 - Very few redeeming qualities 2

2 - Almost no redeeming qualities 2

1 - Pure crap 1

 

I følge denne skalaen syns jeg iPhone 4s en svak åtter og derfor ikke helt en terningkast 6, men 5. Nedenfor er begrunnelsen med hele 18 punkter. De tre nederste gjelder ikke alle og kan fikses med oppdatering. Noen punkter er sterkere enn andre, men totalt sett så skal dette dra ned en karakter:

 

- Mindre skjerm enn konkurrentene*

- Ikke støtte for tredjeparts widgets*

- Startskjermen er svært primitiv med lite muligheter*

- Designet til iOS er litt utdatert

- Ikke tilgang til filstruktur

- Krever Wi-Fi til enkelte operasjoner

- Kunne vært bedre kontaktbehandling

- Ikke fildeling over Bluetooth

- Svak formatstøtte for video

- Ikke utskiftbart batteri

- Ikke utskiftbart minnekort

- Svært sårbar for skader

- Apple skaper en fengselfølelse

- Ikke flash

- Høy pris

 

Problemer som og er rapportert for mange(trenger ikke å gjelde testeksemplaret!):

 

- Store batteriproblmer

- Safari henger seg opp

- Ekko i samtaler

- Mange hører ikke telefonsamtaler gjennom ørepluggene

- Ikke mulighet til å skru av 3g

 

Syns anmelder at det ligger et godt poeng i min konklusjon? Jeg forstår godt om mange vil være skeptiske til terningkastet smartmobilen har fått.

Vi har ikke som noe krav at en mobiltelefon må være feilfri for å få terningkast 6. Se ellers http://www.amobil.no/artikler/slik_tester_vi_mobiler/27629.

 

Vi har jevnlige diskusjoner om hvordan vi kan gjøre testene våre bedre. Jeg skal ta med dine innspill til neste gang dette kommer opp.

 

Espen Swang

Lenke til kommentar
Vi har ikke som noe krav at en mobiltelefon må være feilfri for å få terningkast 6.

Men det er jo merkelig når andre telefoner som får langt mindre og nesten ingen feil og der dere selv sier tlf er rask, ingen spesielle negative ting osv får 5, mens eksemplet her viser mange negative ting får 6. Det er jo allerede poengtert 'supre' tlf og med link til deres egne tester der det er gitt ut 5 i karakter der det ikke har vært noe å trekke.

 

Da gjenstår det jo bare å tenke grunn til hvorfor enkelte tlf får 6 selv når de utifra deres egne ord er dårligere (altså mer å trekke/negative ting).

 

Jeg er enig i at dere har gode tester slik jeg tolker det, men dere bør ta en gjennomgang og evaluering på deres terningkasting og eventuelt vurdere en annen karaktersetting som blir mer korrekt. For slik det er idag, så kan det virke som det er andre årsaker en selve tlf og objektiv vurdering som er med på å gi karakteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
- Ikke støtte for tredjeparts widgets*

 

Her antar du at widgets er noe som skal støttes til å begynne med, noe bare Android, utdaterte Symbian og gamle Maemo gjør såvidt jeg husker av de mer kjente OSene.

 

Å anta at widgets er noe man trenger til den grad at det skal trekkes er absurd. Det blir som å trekke SGS2 fordi den ikke har Feedscreen eller live multitaskingskjerm.

 

- Ikke utskiftbart batteri

- Ikke utskiftbart minnekort

 

Tja, nå med mikro-USB ladekabler som standard og USBplugger i TVer og alskens ting, vil jeg ikke egentlig si at dette er noe å TREKKE for. For minnekort har man skytjenester og andre lagringsmuligheter (dropbox, skydrive eller hva det heter, spotify, picasa, osv). Så igjen... ikke noe å TREKKE for egentlig.

 

Det jeg sier er vel mer at å TREKKE for disse to er som å trekke for mangel på HDMIport, og mangel på USBOTG.

 

- Ikke tilgang til filstruktur

 

Hm jeg trodde du måtte roote alle telefoner for å få tilgang til filstruktur...? Her kan vi godt sette Android på spissen og se fra N9 sitt ståsted: alt for lukket OS, ingen root tilgjengelig out of the box, ingen Terminal out of the box.

 

 

 

Når det er sagt tror jeg en sekser er litt vel drøyt mtp all info jeg har lest i diverse tester og brukerkommentarer. Men nå er vurderinger av mobiler ganske merkelig, og farget av testerens egne erfaringer og konklusjoner på et underbevisst nivå, så ting heller ganske merkelig rundt i konklusjoner av flere produkter på alle nettsider som lager reviews av mobiltelefoner, og man må ta dem med en klype salt.

 

Det triste er jo at folk legger sin lit til disse testene og bruker dem som mal når de prøver finne seg en ny mobiltelefon, og det kan jo såklart være en frustrerende tanke.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jaja, det bekrefter at mobiltestene her inne er totalt verdiløse..

Jeg trodde først at dere bokstavelig talt kastet en terning og ga karakter deretter

 

Det er ingen som tvinger deg til å lese det de publiserer.

Nei, det har du helt rett i.

Men når jeg leser testene så får jeg en viss pekepinn på hvordan artiklene utvikler seg, noe som bryr meg da jeg bruker nettverket ofte.

 

 

Eventuelt, som noen av oss foretrekker, å faktisk lese testene, men gi blaffen i terningkastene.

 

Geir :)

Ikke dumt

Lenke til kommentar

Pussig det der, jeg synes det er umoralsk og egoistisk å kjøpe produkt fra f.eks Samsung

Hvorfor er det pussig? Har jeg noe sted som helst der skrevet at jeg syns det er moralsk å kjøpe et produkt fra Samsung? Verden er ikke svart hvit, og består ikke av bare enten eller. At man finner det umoralsk å kjøpe et produkt fra Apple, betyr ikke at man må finne det moralsk å kjøpe et produkt fra Samsung. Personlig mener jeg at det ikke er moralsk riktig å kjøpe produkter fra noen av produsentene innen bransjen, men noen ganger så må man gjøre et valg, og bestemme seg for å gå for det man finner som det minste ondet.

, et selskap som har en lang historikk med alvorlige lovbrudd (bl.a ulovlig prisfiksing og korrupsjon), og som er utrolig kyniske i utnyttelsen av sine ansatte (uverdige arbeidsforhold, giftige arbeidsmiljø, nektes frie fagorganisasjoner, osv).

http://stopsamsung.wordpress.com/

 

Har også registrert at EU nå har igangsatt etterforskning mot Samsung for mulig misbruk av FRAND-patenter, og dersom EU finner at det er hold i mistankene ligger det an til en ganske saftig antitrust-sak mot Samsung:

http://www.itproportal.com/2011/11/04/samsung-under-investigation-eu-commission-possible-frand-patent-abuse/

Vell. Faktisk, ut fra mitt etiske ståsted, utilitarisme, så er faktisk dette lange mindre alvorlig. Apple rammer mange til gode for få, mens Samsung rammer få, til gode for mange. Men det var nå heller ikke poenget mitt.

"Det rammer ikke meg" er ikke et kriterium for hva som er moralsk forsvarlig - og noen vil endatil kalle det et temmelig egoistisk vurderingsgrunnlag. Ingen bør kjøpe telefoner fra selskap som gang på gang bedriver alvorlige lovbrudd, og driver rovdrift på egne ansatte, dersom man vil unngå å være "umoralsk og egoistisk" - for der moral ofte vil være temmelig subjektivt, der er lovverket i langt større grad objektivt i stand til å ivareta grensen mellom rett og galt.

Nå er jo dette fullstendig ute va kontekst, og på ingen som helst måte et svar til noe av det jeg skrev. Jeg skrev at det rammer ikke meg om person x kjøper en telefon som de senere angrer på å ha kjøpt, fordi kjøpet rammer dem negativt. Det har intet med lovbrudd, rovdrift eller noe som helst annet å gjøre. Det som er skrevet over tar jo det jeg skrev helt ut av kontekst, og svarer som om jeg skrev noe helt annet enn hva jeg gjorde. Jeg har, som allerede sagt, ikke på noe tidspunkt hevdet at «det ikke rammer meg» er et kriterium for hva som er moralsk forsvarlig. Derimot har jeg hevdet at jeg bryr meg på ingen som helst måte om du, eller noen andre, velger å kjøpe et produkt som man senere angrer på fordi man ble utsatt for «vendor lock in» eller noe lignende. Så lenge den «lock in»-en ikke rammer meg, så bryr jeg meg ganske enkelt ikke, og det har jo absolutt ingenting med lovbrudd eller rovdrift å gjøre.

Personlig prøver jeg å unngå å blande inn moral i alt for stor grad, så lenge selskapene holder seg på riktig side av loven. Holder likevel et visst øye med hva de ulike selskapene bedriver, særlig når det gjelder utsetting av produksjon i lavkostland. Det vil være bortimot umulig å kjøpe noe som helst av teknologiprodukt dersom man skal granske hjerter og nyrer på alle leverandører og underleverandører, for man vil alltid finne noe som noen vil ha moralske innvendinger mot ett eller annet sted i produktkjeden.

Og? Har jeg på noe som helst tidspunkt bedt deg eller noen andre ta hensyn til hva jeg mener er moralsk forsvarlig å gjøre når man velger produkt? Nei, jeg har derimot sagt at jeg finner det umoralsk å kjøpe Apple-produkter. Tro meg, når man er utilitarist, så kan man på ingen som helst måte forvente at alle andre følger ens egen moral, og personlig mener jeg at universal moral ikke finnes. Om man ikke har ulike grupper som har ulike moralske ståsteder, så er moral faktisk fullstendig overflødig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det er værre å lovlig gå til sak mot en konkurrent fordi man synes de kopierer produktene sine, enn det er å misbruke arbeidstakerene sine? Greit nok at noen tusen "rikinger" i den vestlige verden ikke får kjøpt ett luksusprodukt, men er det ikke værre at mennesker lever i uverdige forhold? Nå er det jo slik at mye av det vi forbruker i dag desverre er umoralsk, men jeg er enig med deg i at man må velge, og da kan det være greit å velge det minst onde slik man ser det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar Espen Swang.

 

Jeg skulle gjerne ha hørt om det lå noe i min konklusjon angående terningkastet jeg mener den burde ha hatt, tatt alt i betraktning som er i #3.

 

Jeg skulle også svært gjerne ha sett karaktersystem fra 1-10 i fremtiden, da flere her ikke tar terningkastene på samme alvor. Ut fra denne skalaen så mener jeg veldig sterkt at 4s ikke skulle hatt mer enn en åtter. Og da blir det litt lettere å definere terningkastene også.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Eventuelt, som noen av oss foretrekker, å faktisk lese testene, men gi blaffen i terningkastene.

 

Geir :)

Jeg bryr meg heller ikke så mye om hva et produkt får i terningkast, men synes allikevel karakter bør stå i samsvar med anmeldelsen; om ikke er det ikke poeng med slike karakterer.

 

OT: Blant spillanmeldere spesielt, synes jeg det gis altfor høye karakterer. Mange ser på 7 av 10 som dårlig, dette kommer nok av at svært mange gode spill, men allikevel med varierende kvalitet, ender opp med å få 9 av 10. Om ikke karakteren skal gi en noe konktret indikasjon på kvaliteten, kanskje man bør revurdere betydningen av karakterene.

Lenke til kommentar

Iphone4 fikk 4'er, denne 6'er:

 

"+ Bra design og meget god skjerm"

Jauda, akkurat prikk likt det forige, bortsett fra å skifte bittelitt på volumknappene så det åpner for mere tilbehørssalg.....

 

"+ Integrert Twitter og Facebook"

Hmm... Need i say more?

 

"+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)"

 

Er listet som ett pluss, prisen hopper opp ca 1000 kr for hver kapasitetsøkning, og det er fortsatt umulig for Apple å sette inn ett minnekort som kan skiftes ut, mot konkurrentene som alle ( mer eller mindre ) har dette og hvor du får samme lagringskapasiteten for ett par hundrelapper mot noen par tusen.

 

Hvordan ble dette ett pluss?

 

Dette produktet rettferdiggjør ikke en 6'er, det blir bare feil.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...