Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal en elektriker fikse i et datasenter? De har da ikke fagkompetanse på datahardware?

 

Elektrikere fikser sikringsbokser og lamper og stikk-kontakter, og størrelsene de kommer over er relativt standardiserte. Sist jeg hadde en elektriker på besøk (gleden med å ha eget hus) så hadde han en bitte liten verktøykasse. Mye av det som lå oppi var avbitertenger strømpetenger og lignenede spesialiserte verktøy. Av skrutrekkere hadde han det nødvendigste.

 

Om du er elektriker så må du gjerne arrestere meg på dette...

 

Geir :)

Åhhhh herregud, du vet at disse enorme datasentrene krever noe som heter strøm?

 

Du vet at disse datasentrene har et hav av kabler som trengs å bli plassert på en skikkelig måte sånn at ingen kabler ligger i veien?

 

Eller for å si det på denne måten da. Så kan jeg også snakke om en dataingeniør som skal installere disse datasentrene. Han vet ikke helt hvilken størrelser det er på alle skruene og alt annet som trengs å bli bli satt på plass osv.

 

Derfor vil han ha med seg en stor verktøykasse med alt mulig av verktøy. Bare for å være sikker på at han ikke mangler noen verktøy for arbeidet. For mangler han noen verktøy, så taper han tid på arbediet sitt.

 

Og tid kan koste MYE penger.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Åhhhh herregud, du vet at disse enorme datasentrene krever noe som heter strøm?

Som tidligere nevnt: Jeg og Gud er ikke på talefot, så det hjelper ikke å rope på ham... :innocent:

 

Ja, jeg vet at datasentre trenger strøm, og jeg vet (tror i hvert fall jeg vet) at de fleste komponenter elektrikeren jobber med har standardiserte dimensjoner.

 

Derfor vil han ha med seg en stor verktøykasse med alt mulig av verktøy. Bare for å være sikker på at han ikke mangler noen verktøy for arbeidet. For mangler han noen verktøy, så taper han tid på arbediet sitt.

Er vi ikke tilbake til utgangspunktet da, nemlig at jeg påpekte at profesjonelle ofte har med mye forskjellig verktøy, mens amatører ofte har bare ett som de tror kan brukes til alt? Akkurat som jeg sier at jeg ville foretrekke å ha både en telefon og en tablet, og ta med meg en eller begge avhengig av forventet behov, istedet for en mellomstor telefon som skulle brukes som begge deler?

 

Du svarte ikke på hva slags verktøy du tenkte på i Android som iOS mangler...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Du svarte ikke på hva slags verktøy du tenkte på i Android som iOS mangler...

 

Geir :)

Hvis du ser lengere opp der jeg postet bildet av de 2 skrujernene, så har Android det skrujernet med de forskjellige størrelsene og de forskjellige typene du kan bruke på den mens iPhone er den helt vanlige skrujernet.

 

Du ser nå hva som mangler på iPhone kontra Android?

Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg spør om. Jeg ser skrutrekkerne dine. Men legg analogien og metaforene til side et øyeblikk og vær konkret: Hva er det en gitt Android-telefon har av verktøy (hardware eller software) som iPhone/iOS mangler? Så kan vi diskutere om det er ting det er fornuftig å trekke sistnevnte i karakter for. Det er det denne tråden handler om.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke det jeg spør om. Jeg ser skrutrekkerne dine. Men legg analogien og metaforene til side et øyeblikk og vær konkret: Hva er det en gitt Android-telefon har av verktøy (hardware eller software) som iPhone/iOS mangler? Så kan vi diskutere om det er ting det er fornuftig å trekke sistnevnte i karakter for. Det er det denne tråden handler om.

 

Geir :)

Igjen, her snakker vi om tilpassningsmulighetene. Joda, iPhone kan bli brukt som et verktøy, men i begrenset utgave, som da igjen kan gjøre arbeidsdagen din mere slitsom. Mens Android har alle mulige verktøy (som tilpassning av hjemme skjerm, tilpasning av utsende og widgets osv) som da igjen gjør arbeidsdagen din MYE enklere siden du kan tilpasse Android etter ditt beste behov.

 

Blir på samme måte at du kan tilpasse deg dette Android skrujernet mye bedre med tanke på at du ikke trenger å flytte deg tilbake til verktøykassen for å finne et nytt skrujern f.eks.

 

Med Android sitt skrujern som kan tilpasses med at den har alle de forskjellige skrutypene, så er det først og fremt mye enklere å bare skifte ut skrutypen i farta, og du sparer deg mye tid på å ikke måtte snu deg og græve ned i verktøykassa hele tiden for å finne et annet skrujern som passer.

 

Dette kan bli sammendlignet med at Android har Widgets som er en snarvei til f.eks Wi-Fi instillingene på samme måte som at Android skrujernet har snarveien med at man alltid har alle de forskjellige skrutypene med seg i lommen hele tiden og ikke trenger å gå den vanskelige veien med å måtte gå tilbake til verktøykassa for å finne den rette størrelsen på skrujernet.

 

Så det kommer til at Widgets, tilpasse din egen hjemme skjerm. Tilpasse deg utsende sånn at det passer deg best osv gjør arbeidsdagen / dagen din MYE lettere.

 

Ser du nå hva jeg snakker om?

 

Eller må du ha alt inn med teskje i fulle detaljer?

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Og grunnen til det er jo nettopp fordi det er de som får mest klikk, og dermed også mest annonseinntekter for ITavisen. (Trond Bie, redaktøren, sa selv dette i en kommentartråd for kort tid siden.)

 

Hvilket syn får itavisen.no på seg da?

 

Samme det så lenge de tjener penger vel?

 

Hvis det er penger de er ute etter, så må de bare kjøre på. Jeg himler på øynene og sliter med å ta de seriøst. Ser jeg definitivt ikke er alene. Men jeg må likevel inn å lese. Merkelig det der.

Lenke til kommentar

Målet for leserne er å få et bredt bilde i it-verdenen og hva som skjer med utviklingen. Hvor mye penger de tjener bryr jo jeg som leser meg svært lite om. Jeg vil se fyldige og gode nyheter sånn som engadget, gizmodo, tek.no etc. itavisen.no besøker jeg egentlig for å lese om det nyeste om apple hehe. Selv om jeg irriterer meg over at de nermest virker helt frelst, så må jeg ta en titt.

 

Se også en tråd jeg har skrevet her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1380499

 

itavisen.no er jo heller ikke med på å dempe denne fordelingen av oppmerksomhet.

Lenke til kommentar

Med Android sitt skrujern som kan tilpasses med at den har alle de forskjellige skrutypene, så er det først og fremt mye enklere å bare skifte ut skrutypen i farta, og du sparer deg mye tid på å ikke måtte snu deg og græve ned i verktøykassa hele tiden for å finne et annet skrujern som passer.

 

Android sitt skrujern knekker desverre stadig vekk, og når brukerne prøver å lage nye skrujern for å erstatte de ikke-fungerende fabrikkskrujernene, har de gjerne snedige funksjoner som eddiksprut i ansiktet og lignende finesser man aldri ba om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med Android sitt skrujern som kan tilpasses med at den har alle de forskjellige skrutypene, så er det først og fremt mye enklere å bare skifte ut skrutypen i farta, og du sparer deg mye tid på å ikke måtte snu deg og græve ned i verktøykassa hele tiden for å finne et annet skrujern som passer.

 

Android sitt skrujern knekker desverre stadig vekk, og når brukerne prøver å lage nye skrujern for å erstatte de ikke-fungerende fabrikkskrujernene, har de gjerne snedige funksjoner som eddiksprut i ansiktet og lignende finesser man aldri ba om.

Er det ikke iPhone som er ut av glass som faktisk går i stykker mye fortere :!: ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det er store forskjellen.

3,9% er riktignok mer enn 2,1%, men den har også glass på begge sider.

 

The study states that the iPhone 4 is breaking 82 percent more than the iPhone 3GS, but in its sample group, SquareTrade found that 3.9 percent of iPhone 4s broke glass in the first four months, in contrast to the 2.1 percent with the iPhone 3GS.

http://www.businessreviewusa.com/industry-focus/technology/truth-behind-iphone-4-broken-glass-study

 

Ikke akkurat en dealbreaker for de aller fleste vil jeg tro :)

Lenke til kommentar

Igjen, her snakker vi om tilpassningsmulighetene. Joda, iPhone kan bli brukt som et verktøy, men i begrenset utgave, som da igjen kan gjøre arbeidsdagen din mere slitsom. Mens Android har alle mulige verktøy (som tilpassning av hjemme skjerm, tilpasning av utsende og widgets osv) som da igjen gjør arbeidsdagen din MYE enklere siden du kan tilpasse Android etter ditt beste behov.

Se, vanskeligere var det ikke. Jeg skjønner at det er litt å vinne for aktive brukere med å tilpasse telefonen. Men dette er strengt tatt noe man gjør til sitt typiske bruk, det spisser bruksområdet, det utvider det ikke. Der synes jeg analogien halter. Android er verktøyet, og tilpasningen av hjemmeskjermen lar deg bestemme hvilke bits du vil ha fremme og hvilke som ligger igjen i verktøykassa.

 

Men vi kan kanskje forlate den analogien, siden den tydeligvis forvirrer folk her - oss to inklusive - mer enn den oppklarer.

 

Jeg vender tilbake til mitt tidligere spørsmål: Dersom iOS inneholder alle de funksjoner en bruker forventer og trenger av sin telefon - enten fra Apple eller som 3. parts apper gjennom AppStore - er det da et minus at den ikke har andre? Skulle iPhone bli trukket for det?

 

Det var spørsmålet. At widgets er en god ting jeg gjerne skulle hatt i iOS skrev jeg i mitt opprinnelige innlegg, så det behøver vi slett ikke krangle om. Men om vi antar at startskjerm og grensesnitt er rimelig fornuftig og ergonomisk i utgangspunktet, er det en mangel man burde trekke for?

 

Ser du nå hva jeg snakker om?

Ja, nå ser jeg det. Vi rotet oss bort i definisjoner på verktøy. Det betyr at analogien var dårlig.

 

Eller må du ha alt inn med teskje i fulle detaljer?

Teskjeen er undervurdert som pedagogisk verktøy. Å si nøyaktig hva man mener istedet for å komme med lignelser gjør burdskapet mer presist og diskusjonen mer fruktbar. I denne diskusjonen kunne vi spart oss flere innlegg om vi hadde snakket om widgets istedet for skrutrekkere, siden vi straks hadde oppdaget at vi begge synes det er en god ting.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert kjekt hvis man må skru av og på wifi hele tiden, som jeg måtte med min gamle HTC for at den skulle overleve dagen.

Dette er et ikke-problem med iPhone når wifi alltid står på og lever godt gjennom hele dagen med mye bruk, så der forsvant widgetbruken for min del.

 

Men klart, et valg om å kunne modifisere homescreen litt mer hvis man ønsket hadde vært en velkommen feature i iOS.

Men å ha en mindre responsiv telefon og elendig appstore i bytte mot et par widgets er ikke aktuelt for min del iallefall, men at andre vil ha eller trenger så gjerne for meg :>

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

Widgets sin nytteverdi er overdrevet spør du meg.

 

Du slipper svært mange av de mellomleddene som du ellers måtte ha gjort om du ikke skulle hatt widgets. For å gi et skikkelig eksempel på tablets under her. Alt dette på 2-3 startskjermer. Ganske deilig når du skrur på tableten om morgningen og all info er oppdatert og alt det viktigste du trenger å vite er rett på startskjermen. Du trenger med andre ord ikke å duppe ned 10stk applikasjoner for å skaffe oversikt.

 

Jeg vet jeg har tatt denne reglen ti tusen ganger og nå kommer den igjen. Fordelene med widgets er at du kan sette opp enhetene etter _ditt_ eget behov og ønsker, som igjen øker produktiviteten og oversikt. Jeg syns og brukeropplevelsen blir betydelig bedre av dette.

 

Med et par øyekast vil du kunne se dette på tableten:

 

* Avtaler for dagen

* Kalender

* Nyheter

* E-post

* Sosiale medier

* Været

* Favorittkontaktene (gå direkte til e-post, facebook, twitter, google talk etc.)

* Start dine spillelister med musikk med et trykk på startskjermen!

* Notater

* Aksjekurser

* Innstillingswidget (wifi, blåtann, Gps, 3G, autorotasjon, vibrering)

* Hva en du måtte være interessert i

 

iOS med et par øyekast:

 

* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner.

 

Hver gang jeg kjører en demo her til folk, så blir de svært overrasket. De visste ikke at sånt var mulig, siden de selv ikke har hatt muligheten til å bruke denne funksjonaliteten.

Endret av Open-Source
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...