Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Eventuelt, som noen av oss foretrekker, å faktisk lese testene, men gi blaffen i terningkastene.Geir :)
Jeg bryr meg heller ikke så mye om hva et produkt får i terningkast, men synes allikevel karakter bør stå i samsvar med anmeldelsen; om ikke er det ikke poeng med slike karakterer.OT: Blant spillanmeldere spesielt, synes jeg det gis altfor høye karakterer. Mange ser på 7 av 10 som dårlig, dette kommer nok av at svært mange gode spill, men allikevel med varierende kvalitet, ender opp med å få 9 av 10. Om ikke karakteren skal gi en noe konktret indikasjon på kvaliteten, kanskje man bør revurdere betydningen av karakterene.

 

Hadde karakterene stått i samsvar med sånn det blir gitt på IMDB (karakterer på filmer) hvor en 7'er representerer en veldig bra film og hvor en 8-9'er er en sabla god film. ( Noe som ikke ofte blir gitt! *hint* )Så hadde kanskje vurderingene gitt litt bedre refleksjon på hvor en telefon sto i forhold til den ultimate telefonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Iphone4 fikk 4'er, denne 6'er:

 

"+ Bra design og meget god skjerm"

Jauda, akkurat prikk likt det forige, bortsett fra å skifte bittelitt på volumknappene så det åpner for mere tilbehørssalg.....

 

"+ Integrert Twitter og Facebook"

Hmm... Need i say more?

 

"+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)"

 

Er listet som ett pluss, prisen hopper opp ca 1000 kr for hver kapasitetsøkning, og det er fortsatt umulig for Apple å sette inn ett minnekort som kan skiftes ut, mot konkurrentene som alle ( mer eller mindre ) har dette og hvor du får samme lagringskapasiteten for ett par hundrelapper mot noen par tusen.

 

Hvordan ble dette ett pluss?

 

Dette produktet rettferdiggjør ikke en 6'er, det blir bare feil.

 

iPhone5

 

Kjempefin og kjempegod skjerm

Kjempemye lagring

Kjempebra byggekvalitet

Kjempegod å holde i hånda

 

Terningkast 6

Lenke til kommentar

Mener du virkelig at det er værre å lovlig gå til sak mot en konkurrent fordi man synes de kopierer produktene sine, enn det er å misbruke arbeidstakerene sine? Greit nok at noen tusen "rikinger" i den vestlige verden ikke får kjøpt ett luksusprodukt, men er det ikke værre at mennesker lever i uverdige forhold? Nå er det jo slik at mye av det vi forbruker i dag desverre er umoralsk, men jeg er enig med deg i at man må velge, og da kan det være greit å velge det minst onde slik man ser det.

Er det et svar til meg? For i tilfelle er det nok på sin plass å ta en titt på hva jeg skrev om dette tidligere, for dette er jo ikke svar på noe av det jeg skrev. (PS! Jeg har f. eks. aldri sagt noe som helst om at dette har noe med saksøkingen Apple driver med).

 

Det jeg i utgangspunktet sa var at jeg mener Apple er et moralsk uriktig valg fordi 1) Apple bevist bedriver «vendor lock in» og 2) Apple er i ferd med å lære opp markedet at man ikke selv eier produktene man kjøper, men bare har rett til å bruke dem på produsentens vilkår. Dette har fint lite med søksmål å gjøre.

 

Videre så bør man være veldig forsiktig med å dra forholdene til de menneskene som faktisk lager gjenstanden inn i dette. Apple har en rekke svin på skogen når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar

Hadde karakterene stått i samsvar med sånn det blir gitt på IMDB (karakterer på filmer) hvor en 7'er representerer en veldig bra film og hvor en 8-9'er er en sabla god film. ( Noe som ikke ofte blir gitt! *hint* )Så hadde kanskje vurderingene gitt litt bedre refleksjon på hvor en telefon sto i forhold til den ultimate telefonen.

Nja, det er ikke helt riktig. Ser du på IMDB-anmeldelsene så er det brukere som gir filmer 10 poeng stadig vekk. Grunnen til at selv de aller beste filmene i verden bare får 8 eller 9 er at man finner snittet av poengene (dog etter en litt mer avansert formel) og at det alltid vil være noen som ikke synes at filmen var så bra som flertallet, og bare gir den en middels score.

 

Hadde man gitt iPhone terningkast etter snittet av alle anmelderes mening i hele verden, så hadde den kanskje fått en 5'er, ikke en 6'er.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Videre så bør man være veldig forsiktig med å dra forholdene til de menneskene som faktisk lager gjenstanden inn i dette. Apple har en rekke svin på skogen når det gjelder slikt.

I akkurat den skogen har nok de fleste hardwareprodusenter et og annet nøffende vesen. Det skyldes at konkurransen tvinger dem til å outsource hardwareproduksjon til asiatiske land hvor arbeidskraften er billig. En av grunnene til at den er billig, er at arbeidernes rettigheter og vilkår ikke står høyest på dagsorden.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

HTML5 har hele tiden blitt sett på som det bedre, og jeg har og sagt at det er det som blir fremtiden. Helt siden 2008. Det har og ligget lenge i kortene siden ingen har jobbet mer på dette enn google selv.

 

Flash kjøres jo ypperlig nå på SGS II selv om det ikke utvikles lenger, og det har ikke vært noen gode alternativ helt siden 2007 på flash. Så flash var et bra mellomledd, da det ikke fantes bedre, og HTML5 er langt fra utviklet.

 

Da står vel punktet fortsatt? Det har ikke blitt noe dårligere siden sist uke. Dermed status quo. Punktet fjernes jo ikke bare fordi at det ikke blir utviklet noe mer i fremtiden. Her snakket vi om dagens status. Ergo kan jeg eller noen andre bruke samme punktet lengre tid fremover.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

HTML5 har hele tiden blitt sett på som det bedre, og jeg har og sagt at det er det som blir fremtiden. Helt siden 2008. Det har og ligget lenge i kortene siden ingen har jobbet mer på dette enn google selv.

 

Flash kjøres jo ypperlig nå på SGS II selv om det ikke utvikles lenger, og det har ikke vært noen gode alternativ helt siden 2007 på flash. Så flash var et bra mellomledd, da det ikke fantes bedre, og HTML5 er langt fra utviklet.

 

Da står vel punktet fortsatt? Det har ikke blitt noe dårligere siden sist uke. Dermed status quo. Punktet fjernes jo ikke bare fordi at det ikke blir utviklet noe mer i fremtiden. Her snakket vi om dagens status. Ergo kan jeg eller noen andre bruke samme punktet lengre tid fremover.

Du kan i allefall være glad for at Apple valgte å ikke støtte flash på sine ios enheter for da må du ha slitt med flash i 2-3 år til tipper jeg.

Lenke til kommentar

Videre så bør man være veldig forsiktig med å dra forholdene til de menneskene som faktisk lager gjenstanden inn i dette. Apple har en rekke svin på skogen når det gjelder slikt.

I akkurat den skogen har nok de fleste hardwareprodusenter et og annet nøffende vesen. Det skyldes at konkurransen tvinger dem til å outsource hardwareproduksjon til asiatiske land hvor arbeidskraften er billig. En av grunnene til at den er billig, er at arbeidernes rettigheter og vilkår ikke står høyest på dagsorden.

 

Geir :)

Da burde jo store deler av produksjonen vært til stede i USA.

 

Kanskje litt overdrevet, USA er jo ikke like ille som i mange asiatiske land, men må heller ikke glemme at en del av de tilfellene vi hører om fra f.eks Kina ser ut til å omhandle tilstander som ikke står i samsvar med lover og regler for landet selv.

Lenke til kommentar
Iphone4 fikk 4'er, denne 6'er:"+ Bra design og meget god skjerm" Jauda, akkurat prikk likt det forige, bortsett fra å skifte bittelitt på volumknappene så det åpner for mere tilbehørssalg....."+ Integrert Twitter og Facebook" Hmm... Need i say more?"+ Mulighet for stort minne (Opp til 64 GB)"Er listet som ett pluss, prisen hopper opp ca 1000 kr for hver kapasitetsøkning, og det er fortsatt umulig for Apple å sette inn ett minnekort som kan skiftes ut, mot konkurrentene som alle ( mer eller mindre ) har dette og hvor du får samme lagringskapasiteten for ett par hundrelapper mot noen par tusen.Hvordan ble dette ett pluss?Dette produktet rettferdiggjør ikke en 6'er, det blir bare feil.
iPhone5Kjempefin og kjempegod skjermKjempemye lagringKjempebra byggekvalitetKjempegod å holde i håndaTerningkast 6

 

Byggekvaliteten er den samme som 4'ern

Holde i handa lik som 4'ern

Skjermen like god som 4'ern

Lagringskapasiteten koster 10 ganger så mye som konkurrentene.

Samt du kan ta ut minnebrikken og eventuelt ha mere på siden hos konkurrentene.

Kameraet er forbedret, men er fortsatt ikke bedre enn de beste.

 

4'ern fikk 4 på terningkast.

 

Uten noen forandring på dette hopper ikke en telefon opp til 6'er.

Lenke til kommentar

Den fikk 6 den også men ble nedjustert i ettertid fordi anmelder syntes antennagate problemet og proximitysensor problemet rettferdiggjorde det. Rart ikke LG optimus telefonen som også fikk seks ikke ble nedjustert. Tråden til telefonen ser i allefall ut til å rettferdiggjøre en nedskriving.

 

Fikk ikke iP4 en 5-er i utgangspunktet?

Lenke til kommentar

"Any idea, plan, or purpose may be placed in the mind through repetition of thought." - Napoleon Hill

 

Eller bedre:

"The very repetition of a charge lends it a certain credibility, since people have a tendency to believe that where there's smoke, there's fire." - Jim Garrison

 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...