Gå til innhold

Test: Apple iPhone 4S


Anbefalte innlegg

Sikkert kjekt hvis man må skru av og på wifi hele tiden, som jeg måtte med min gamle HTC for at den skulle overleve dagen.

Dette er et ikke-problem med iPhone når wifi alltid står på og lever godt gjennom hele dagen med mye bruk, så der forsvant widgetbruken for min del.

 

Men klart, et valg om å kunne modifisere homescreen litt mer hvis man ønsket hadde vært en velkommen feature i iOS.

Men å ha en mindre responsiv telefon og elendig appstore i bytte mot et par widgets er ikke aktuelt for min del iallefall, men at andre vil ha eller trenger så gjerne for meg :>

 

Personlig synes jeg ikke det er det mest nyttig med widgets, men mere å vise informasjon, av typen kalender, epost, task-lists, batterikapasitet osv, når de i tillegg kan kombineres med snarveier, så synes jeg det fungerer bra.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle ting som inngår meg ser jeg uten å gå inn i facebook appen. Man kan velge selv hva man vil se og ikke se.

 

Men håper og tror at de 2 standardwidgetene i not.center er første skritt mot 3.parts widgets.

Selv om kanskje ikke jeg ser nytten av å bruke så mange (bare at det er "kjekt å ha"), så er det sikkert andre som gjør det :)

Endret av laserlars
Lenke til kommentar

*snip*

Vi har vell strengt tatt ikke kommet noe videre her, og jeg føler i grunnen at det har sklidd ganske bort fra hovedintensjonen. (Og ja, jeg bruker spesialverktøy i aller høyeste grad. Jeg har en egen telefon jeg nå bare bruker til spotify og musikkavspilling, jeg har to eksterne GPS-moduler, en intern GPS-modul, et GSM-modem, en rekke telefoner jeg bruker å logge GSM-nettverkene med, en utendørs GPS som bruke til tur og geocaching, en mp3-spiller som jeg aldri bruker lenger, en Neo Freerunner jeg bruker til utvikling samt som interaksjonsgrensesnitt mot GSM-loggeren jeg har bygget selv, en tablet-pc-ting fra Fujitsu Siemens på størrelse med en netbook (lagd lenge før netbook-begrepet eksistert, en Eualentia E2 mini-pc som kjører på 5 volt, har ingen bevegelige deler, tåler fall fra flere meter ned på betong og er ca 12x12x5 cm, samt en portabel liliput touchskjerm på 11 tommer eller deromking. Til sammen dekker alle disse tingene mine mobile behov. Så ja, du kan på ingen som helst måte si at jeg ikke bruker spesialverktøy.)

 

Så uten å dra inn sammenligninger med andre verktøy, så vil jeg heller si at hele analogien er feil. iPhone er ikke et spesialverktøy, mens Android er et multiverktøy. iPhone er et multiverktøy med begrensede tilpassingsevner, mens Android er et multiverktøy med mindre begrensede tilpassingsevner. Om du skulle kunne kalle en iPhone et spesialverktøy, så hadde den hatt muligheter for å ringe, sende SMS og ikke stort mer enn det.

 

Men for å dra oss helt bort fra denne verktøyanalogien. Du har hevdet at man ikke skal trekke iPhone for å ikke støtte funksjonalitet som mangler, fordi ikke alle har behov for slikt. Videre er det kommet frem at man ikke skal trekke for design, så lenge designet fungerer for noen. Videre så kan man ikke trekke for å ikke ha videreutviklet design, fordi et fungerende design er bra. Man kan heller ikke trekke telefonen for ulemper slik som innebygget batteri, mangel på tilkoblingsmuligheter og lignende, fordi ikke alle har behov for slikt. Ei heller kan man visst trekke for manglende teknologi.

 

Spørsmålet er da, hva kan man trekke en telefon for? Annet enn graverende feil som gjør den ubrukelig. For om alt det over stemmer, så må man vell nesten gi alle telefoner terningkast 6, med mindre man finner graverende feil i telefonen. For tar man bort det overstående, så er faktisk alle telefoner, med veldig få unntak, prikk nøyaktig like.

Lenke til kommentar

Open source: Nå har du enten aldri prøvd en iphone eller så troller du bare. Man ser jo flere ting. Om man har ny epost, meldinger, facebook og andre ting. Været, aksjer, kalender ser man om man drar ned varslingssenteret.

 

Skal ordne en demovideo om en stund. Det jeg tar for meg alt side by side. Jeg mente heller ikke noe om varsling/beskjeder. Tror du har missforstått dette. Jeg mener den informasjonen en bruker kan lese rett fra startskjermen, eller de oppgavene han kan gjøre rett fra startskjermen, som igjen gjøres uten noe mellomledd.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Widgets sin nytteverdi er overdrevet spør du meg.

 

Du slipper svært mange av de mellomleddene som du ellers måtte ha gjort om du ikke skulle hatt widgets. For å gi et skikkelig eksempel på tablets under her. Alt dette på 2-3 startskjermer. Ganske deilig når du skrur på tableten om morgningen og all info er oppdatert og alt det viktigste du trenger å vite er rett på startskjermen. Du trenger med andre ord ikke å duppe ned 10stk applikasjoner for å skaffe oversikt.

 

Jeg vet jeg har tatt denne reglen ti tusen ganger og nå kommer den igjen. Fordelene med widgets er at du kan sette opp enhetene etter _ditt_ eget behov og ønsker, som igjen øker produktiviteten og oversikt. Jeg syns og brukeropplevelsen blir betydelig bedre av dette.

 

Med et par øyekast vil du kunne se dette på tableten:

 

* Avtaler for dagen

* Kalender

* Nyheter

* E-post

* Sosiale medier

* Været

* Favorittkontaktene (gå direkte til e-post, facebook, twitter, google talk etc.)

* Start dine spillelister med musikk med et trykk på startskjermen!

* Notater

* Aksjekurser

* Innstillingswidget (wifi, blåtann, Gps, 3G, autorotasjon, vibrering)

* Hva en du måtte være interessert i

Alt markert i feit skrift kan du også gjera på iPad.

iOS med et par øyekast:

* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner.

Eg syns du begynner å miste litt av den seriøsiteten og sakligheten du hadde for et par veker sidan, da du starta med klaginga over oppmerksomheten kring iPhone kontra konkurrentane.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter. Vis meg gjerne med print screen å legg det ut her.

 

"* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner."

Er det noe feil i denne? Her tenker jeg ikke på de små røde beskjednotisene.

 

Været og aksjer kan du se fra nedtrekk. Den er ok..

 

Tråden om den skeive oppmerksomhetsfordelingen har jo fått tommel opp fra 2 stk med doktorgrad, pluss at flere mobilselgere har verifisert tilfellene. Den er vel ytterst seriøs selv om jeg påpeker det sterkt? Jeg har til vane å begrunne ting godt dersom jeg har en sterk mening.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Open source: Nå har du enten aldri prøvd en iphone eller så troller du bare. Man ser jo flere ting. Om man har ny epost, meldinger, facebook og andre ting. Været, aksjer, kalender ser man om man drar ned varslingssenteret.

 

Skal ordne en demovideo om en stund. Det jeg tar for meg alt side by side. Jeg mente heller ikke noe om varsling/beskjeder. Tror du har missforstått dette. Jeg mener den informasjonen en bruker kan lese rett fra startskjermen, eller de oppgavene han kan gjøre rett fra startskjermen, som igjen gjøres uten noe mellomledd.

Takk som byr men jeg står over. Vet nøyaktig hvordan dette fungere og ser ut. Har brukt noen timer på å sette opp homescreens og widgets.

Lenke til kommentar

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter.

Er da en ganske kjent sak at det dukker opp slikt på startskjermen (låseskjermen) i iOS 5? Trykk på "lock screen"-knappen på følgende nettside for å se et eksempel:

 

http://www.apple.com/ios/features.html#notification

 

Kan sette opp den slags fra en haug av forskjellige applikasjoner, selv får jeg f.eks. en del forskjellig fra en app som følge med på diverse nyhetssøk for meg.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter.

Er da en ganske kjent sak at det dukker opp slikt på startskjermen (låseskjermen) i iOS 5? Trykk på "lock screen"-knappen på følgende nettside for å se et eksempel:

 

http://www.apple.com/ios/features.html#notification

 

Kan sette opp den slags fra en haug av forskjellige applikasjoner, selv får jeg f.eks. en del forskjellig fra en app som følge med på diverse nyhetssøk for meg.

 

Jeg tenker ikke på notifications her. Jeg mener den informasjonen en bruker kan lese rett fra startskjermen, eller de oppgavene han kan gjøre rett fra startskjermen, som igjen gjøres uten noe mellomledd.

 

Det vil vises bedre på video enn med tekst.

Endret av Open-Source
Lenke til kommentar

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter. Vis meg gjerne med print screen å legg det ut her.

 

"* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner."

Er det noe feil i denne? Her tenker jeg ikke på de små røde beskjednotisene.

 

Været og aksjer kan du se fra nedtrekk. Den er ok..

Om du får epost mens skjermen er låst, ser du den på lock-screenen. Facebook notifications, twitter notifications, nyheter notifications osv. Og det ikkje kun "You have a notification", men heller "XXX skrev på veggen din: Hei, kino i kveld?". Så kan du åpne den direkte fra lock-screenen.

Tråden om den skeive oppmerksomhetsfordelingen har jo fått tommel opp fra 2 stk med doktorgrad, pluss at flere mobilselgere har verifisert tilfellene. Den er vel ytterst seriøs selv om jeg påpeker det sterkt? Jeg har til vane å begrunne ting godt dersom jeg har en sterk mening.

Les kva eg skreiv.:

"Eg syns du begynner å miste litt av den seriøsiteten og sakligheten du hadde for et par veker sidan, da du starta med klaginga over oppmerksomheten kring iPhone kontra konkurrentane."

Lenke til kommentar

Du har hevdet at man ikke skal trekke iPhone for å ikke støtte funksjonalitet som mangler, fordi ikke alle har behov for slikt.

Nei. det jeg sa var at funksjoner som ikke er sentrale for en smartphone ikke nødvendigvis skal medføre trekk dersom de mangler. Ellers ender vi opp med en kamp om å ha flest funksjoner, istedet for å ha best funksjoner. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

 

Videre er det kommet frem at man ikke skal trekke for design, så lenge designet fungerer for noen. Videre så kan man ikke trekke for å ikke ha videreutviklet design, fordi et fungerende design er bra.

Jeg sa vel ikke at man ikke skal trekke for design. (Nå går jeg litt surr i hva jeg har sagt, siden det har vært meg mot 4-5 av dere i et par dager...)

 

Jeg sa at dersom eksisterende design er bra, er det ikke noe pluss at det blir endret. Ei heller et minus om man beholder det. Dårlig design derimot skal det trekkes for, enten det er nytt eller gammelt. De færreste hevder at iPhone har et spesielt dårlig design, de mener at det er gammedags fordi det har avrundete hjørner og snakkebobler. Det er en høyst subjektiv oppfatning.

 

Man kan heller ikke trekke telefonen for ulemper slik som innebygget batteri, mangel på tilkoblingsmuligheter og lignende, fordi ikke alle har behov for slikt.

Jeg sa at dagens batter har lenger levetid enn telefonen, derfor er det ikke lenger noe vesentlig å trekke for at det ikke kan skiftes. Så kom tilleggsargumentene at det kunne være greit med reservebatteri på reise etc. En litt annen problemstilling.

 

Ei heller kan man visst trekke for manglende teknologi.

Selvsagt kan man det, dersom mangelen er vesentlig og relevant. Det vil for eksempel manglende LTE/4G-støtte være når det blir alment tilgjengelig her i landet. Men telefoner skal ikke få pluss bare for å dynge på med ny (eller gammel) teknologi. Igjen, kvalitet fremfor kvantitet.

 

Spørsmålet er da, hva kan man trekke en telefon for? Annet enn graverende feil som gjør den ubrukelig. For om alt det over stemmer, så må man vell nesten gi alle telefoner terningkast 6, med mindre man finner graverende feil i telefonen. For tar man bort det overstående, så er faktisk alle telefoner, med veldig få unntak, prikk nøyaktig like.

Som sagt: Jeg synes ikke at man skal gi terningkast i det hele tatt, fordi de er meningsløse summeringer av noen objektive og en masse subjektive(og som regel høyst omdiskuterte) vurderinger. Siden slike tester helst skal være aktuelle når de publiseres er de som oftest førsteinntrykk sammen med noen standard tester og et par bilder knipset ut av kontorvinduet. Det begrenser dybden og grundigheten, og dermed grunnlaget for å sette en karakter.

 

Jeg synes at anmeldelser skal konkludere med en oversikt over svake og sterke sider, og så får brukeren selv vurdere om han vil ha Flash, eller om han vil kjøpe telefon fra et firma der sjefen kjeftet på sine ansatte, eller om det er viktig med minnekort osv.

 

Skulle jeg brydd meg om karakterer, ville jeg sagt at iPhone 4S ikke burde få en 6'er. Den burde være forbeholdt de som gikk et skritt lenger enn status quo. Men i praksis tildeles de populære telefoner som definerer state of the art uten vesentlige feil. Det er det ikke jeg som har funnet på, og ser ingen grunn til å ta ansvaret for systemets mer eller mindre heldige utslag og bivirkninger.

 

Alle disse postene fra min side skyldes at ingen andre gadd å svare Open-Source på hans poste #3, på tross av at han har purret minst to ganger om dagen i to uker nå. Svaret mitt finner du her: Link, og det er egentlig lite påståelig. Men så fikk Android-mobben teften av meg og skulle ha meg til å velge mellom sort og hvitt. Og når jeg ikke ville velge kom de meg til unnsetning med formuleringer som "Mener du virkelig at [sett inn stråmann]"... :innocent:

 

Det er slik nettdebatten fungerer, så jeg bør vel egentlig ikke beklage meg.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Forklar meg hvordan du kan ha forhåndsvisning av e-post på startskjermen, hvordan du kan ha forhåndsvisning av avtaler for dagen, kalender, Facebook og Nyheter. Vis meg gjerne med print screen å legg det ut her.

 

"* beklager, vi lever i 2007. Vi lar deg kun se snarveier til applikasjoner."

Er det noe feil i denne? Her tenker jeg ikke på de små røde beskjednotisene.

 

Været og aksjer kan du se fra nedtrekk. Den er ok..

Om du får epost mens skjermen er låst, ser du den på lock-screenen. Facebook notifications, twitter notifications, nyheter notifications osv. Og det ikkje kun "You have a notification", men heller "XXX skrev på veggen din: Hei, kino i kveld?". Så kan du åpne den direkte fra lock-screenen.

 

Å måtte dra ned notifications er jo på alngt nær det samme som widgets i virkemåte. Noen vil sikkert si det fungerer like bra, andre ikke. Men det er jo vitterlig relativt ulikt i utførelse?

 

AtW

Lenke til kommentar

Nei. det jeg sa var at funksjoner som ikke er sentrale for en smartphone ikke nødvendigvis skal medføre trekk dersom de mangler. Ellers ender vi opp med en kamp om å ha flest funksjoner, istedet for å ha best funksjoner. Kvalitet er viktigere enn kvantitet.

Samtidig finnes det ingen sentral definisjon av hva som er sentrale funksjoner for en smarttelefon, og du (som alle andre) definerer hva som er sentrale funksjoner ut fra ditt eget behov. F. eks. vil jeg hevde at en standard måte for utveksling av informasjon mellom enheter på tvers av plattform er en veldig sentral funksjon, som altså iPhone mangler. Denne funksjonen er faktisk til og med sentral for alt av «dum»-telefoner utenom de aller aller enkleste (type doro senior eller hva den heter og tilsvarende), og har vært det i veldig mange år nå.

Så lenge det ikke finnes noen definisjon av hva som er sentrale funksjoner for en smarttelefon, så må man enten ikke trekke for noen funksjoner, eller trekke for alle funksjoner som mangler.

 

Jeg sa at dersom eksisterende design er bra, er det ikke noe pluss at det blir endret. Ei heller et minus om man beholder det. Dårlig design derimot skal det trekkes for, enten det er nytt eller gammelt. De færreste hevder at iPhone har et spesielt dårlig design, de mener at det er gammedags fordi det har avrundete hjørner og snakkebobler. Det er en høyst subjektiv oppfatning.

Men nå er jo ikke iPhone sitt design særlig bra. F. eks. veldig dårlig på kontrast og fargebruk. Nå prater jeg naturligvis ut fra et HCI-perspektiv, som er eneste måten å sammenligne design på, uten at sammenligningen er subjektiv.

 

Selvsagt kan man det, dersom mangelen er vesentlig og relevant. Det vil for eksempel manglende LTE/4G-støtte være når det blir alment tilgjengelig her i landet. Men telefoner skal ikke få pluss bare for å dynge på med ny (eller gammel) teknologi. Igjen, kvalitet fremfor kvantitet.

Vesentlig og relevant for hvem? Mangel på skikkelig Bluetooth-støtte vil f. eks. jeg hevde er både vesentlig og relevant. Manglende mulighet for å utveksle informasjon med en hvilken som helst PC uten bruk av proprietære løsninger, tilleggsprogramvare, eller å måtte selge seg selv til «nettskyen» vil jeg også hevde er både vesentlig og relevant. Men igjen. Problemet her er at hva som er relevant og hva som er vesentlig, i aller høyeste grad er subjektivt.

 

Jeg vil hevde at enhver form for brudd med etablert industristandard, som faktisk er i daglig bruk, er en negativ ulempe. Og desverre er jo dette etterhvert blitt kjennetegnet til Apple. Det kalles visstnok «innovasjon», mens jeg personlig oppfatter det som forsøk på å temme og låse markedet.

Som sagt: Jeg synes ikke at man skal gi terningkast i det hele tatt, fordi de er meningsløse summeringer av noen objektive og en masse subjektive(og som regel høyst omdiskuterte) vurderinger. Siden slike tester helst skal være aktuelle når de publiseres er de som oftest førsteinntrykk sammen med noen standard tester og et par bilder knipset ut av kontorvinduet. Det begrenser dybden og grundigheten, og dermed grunnlaget for å sette en karakter.

 

Jeg synes at anmeldelser skal konkludere med en oversikt over svake og sterke sider, og så får brukeren selv vurdere om han vil ha Flash, eller om han vil kjøpe telefon fra et firma der sjefen kjeftet på sine ansatte, eller om det er viktig med minnekort osv.

Fullstendig enig. :)

Alle disse postene fra min side skyldes at ingen andre gadd å svare Open-Source på hans poste #3, på tross av at han har purret minst to ganger om dagen i to uker nå. Svaret mitt finner du her: Link, og det er egentlig lite påståelig. Men så fikk Android-mobben teften av meg og skulle ha meg til å velge mellom sort og hvitt. Og når jeg ikke ville velge kom de meg til unnsetning med formuleringer som "Mener du virkelig at [sett inn stråmann]"... :innocent:

 

Det er slik nettdebatten fungerer, så jeg bør vel egentlig ikke beklage meg.

Men det er jo fordi det går an å føre debatt med deg om dette, at jeg i det hele tatt gidder å diskutere det med deg. Jeg synes det er veldig givende å diskutere slikt med noen som ikke ganske umiddelbart sier «du forstår ikke», «du vet ikke hva du prater om», eller annet svada.

 

Når det er sagt. Til syvende og sist så finnes det bare en grunn til at jeg mener ingen burde kjøpe en iPhone: det er umoralsk og egoistisk. Man støtter en trend allerede har startet, men i fremtiden vil ramme alle forbrukere veldig negativt. Sånn rent bortsett fra det, så bryr jeg meg overhode ikke hva slags telefon andre velger å kjøpe. Det rammer ikke meg om man kjøper en telefon som ikke [sett inn hva som helst her]. Men, så lenge kjøpet faktisk rammer meg negativt, så forholder jeg meg retten til å karakterisere kjøp av det som umoralsk og egoistisk

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt. Til syvende og sist så finnes det bare en grunn til at jeg mener ingen burde kjøpe en iPhone: det er umoralsk og egoistisk. Man støtter en trend allerede har startet, men i fremtiden vil ramme alle forbrukere veldig negativt. Sånn rent bortsett fra det, så bryr jeg meg overhode ikke hva slags telefon andre velger å kjøpe. Det rammer ikke meg om man kjøper en telefon som ikke [sett inn hva som helst her]. Men, så lenge kjøpet faktisk rammer meg negativt, så forholder jeg meg retten til å karakterisere kjøp av det som umoralsk og egoistisk

 

Det er noe du mener fordi du har satt deg for dårlig inn i forretningspraksisen til andre mobilselskaper, fullt forståelig grunnet mengden oppmerksomhet apple har fått, men å støtte opp om en bedrift som baserer forretningsstrategien sin på å plagiere vellykkede produkter er ikke mindre umoralsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at det temaet får sin egen tråd. Moral, etikk og ideologi er et interessant tema, i denne bransjen som i alle.

 

Ellers takk til alle for diskusjonen. Fikk vite idag at jeg skal på kurs i .net etc, så nå må jeg vel bli Microsoft fanboy istedet. Eller kanskje ikke...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det er noe du mener fordi du har satt deg for dårlig inn i forretningspraksisen til andre mobilselskaper,

Langt derifra. Jeg har fulgt og vært interessert i mobilbransjen i snart 15 år nå, og jeg kjenner den veldig godt. Hele bransjen (og da prater jeg ikke om bare mobilprodusenter) er pil rotten tvers gjennom. Desverre finnes det ingen operatører her i Norge som går mot strømmen (selv om norske operatører er, mye takket lovverket), langt bedre enn mange andre steder i verden, og min Neo Freerunner er ganske ubrukelig som telefon i daglig bruk. Så da er jeg nødt for å velge mellom en rekk onder.

 

fullt forståelig grunnet mengden oppmerksomhet apple har fått, men å støtte opp om en bedrift som baserer forretningsstrategien sin på å plagiere vellykkede produkter er ikke mindre umoralsk.

Absolutt alle i bransjen kopierer hverandre (personlig syns jeg det er en bra ting, og mener at patenter på utseende, funksjon og design ikke burde være lovlig). Å hevde at Apple ikke er like ille som alle andre er historieløst og direkte feil (ikke det at jeg nødvendigvis sier at det er det du gjør her). Vis meg gjerne en mobilprodusent som ikke har kopiert utseende, funksjon og/eller design, for det finnes ikke.

 

Forøvrig så har vi en kampanje gående på mobilforumet hvor det slås strengt ned mot personfokus. Jeg har ingen planer om å reagere mot deg siden det var direkte rettet mot meg, men du bør absolutt vurdere å endre din holdning om du har planer om å fortsette å delta i diskusjonene på mobilforumet. Det er ikke lenger fritt frem å bryte retningslinjene fordi ingen får det med seg.

 

Forøvrig så vet du fint lite om hvor mye jeg vet om mobilprodusenter. Videre så er det jo ganske trist at du må starte innlegget ditt med å angripe person fremfor sak, det vitner jo gjerne om at argumentene mangler eller er for tynne.

Endret av cyclo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...