Gå til innhold

– Fortsatt ikke bredt nok bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I rapporten kan vi se at rundt 99,7 prosent av alle norske husstander har et grunnleggende bredbåndstilbud, hvilket innebærer 0,64 Mbit/s."

 

Kan det kalles bredbånd?

I bestefall ville jeg kalt det en nødløsning, men jeg for min del burde vel ikke klage, fikk oppgradert ifra 4,1mbit til 12mbit for ca 1 måned siden, men det er også maks igjennom den tlf kobber linja her jeg bor nå.

Men de der kravene til graving burde være null stress om selskaper hadde samarbeidet litt mer, det går ann å være litt forut for sin tid også faktisk legge ned kabler eller da rør som kablene går i når en anna aktør graver, det er ikke umulig bare så det er sagt.

Det er bare bra man blir kvitt luft strekk, så lenge de som graver gjør en ordentlig jobb, for der er det også litt ymse, men det har blitt bedre.

 

Men ja, slike mobile bredbånd er noe av det mest jalla, ustabile og trege jeg har vært borti, greit nok at trådløse signaler er skjøre, men allikevel, det er og blir bare for dumt, jeg tror jeg har opplevd maks 2mbit på noe som teoretisk skal kunne levere opp mot 7mbit, ikke at jeg krever 7mbit hele tiden, men litt høyere enn maks 2mibt hvert skudd år kunne jo vært å foretrekke.

Lenke til kommentar

En internettleverandør jeg kjenner til i Trondheim har bra kapasitet, men når en skal bruke nettet til andre saker enn å laste ned/opp store mengder data er det håpløst.

 

Skal en definere bredband er det ikke nok med overføringskapasiteter. Hvor mange bit i sekundet får en om en sender en hardisk i posten? 3 terrabyter / 2 dager er 18 MB/s.

 

 

Her er noen som vet hva pingtider betyr...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flytta til Nord Norge og bord litt utepå en gård her, fra telenor så kunne de tilby 128kbits nett her. lokalt firma nordix data kunne tilby 2/2mbit radiosignal internett her til svindyre 500kr/mnd. internett tilbud i norge er helt på jordet, det må bli bedre og det mye og fort au. men igjen så hva forventer man utav denne gjerrige staten som er naive og gir til utlandet før oss selv. jeg har ikke noe tro på at nett tilbud blir bedre innen 2020 på slike plasse som jeg er på nå. utviklinga i norge tar altfor lang tid (statsmessig)

 

Det der radiosignal anlegge kan du bare glemme, det funke nemlig aldri! Vi hadde 2/0,5Mb til 450kr/mnd. Dyrt nok, men så var det slik at oppetiden på nette var max 50%. En kar som bodde her, jobbet som webdesigner og måtte jobbe om natta siden det nesten ikke var mulig å for nett om dagen. Nå har vi fiber. 15/15 for 300kr/mnd, så det skjer jo noe ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leste for mange år siden noe om definisjonen på bredbånd.

De som produserer utstyr og de som selger linje til kunder har to villt forskjellige definisjoner.

 

En definisjon var linje som kan levere tele-kommunikasjon, raskt internett og TV (i HD) sammtidig uten kvalitetsforringelse på noen tjenester.

Jeg vet med egne erfaringer at alt av ADSL sliter med det :p

(Altså når du bruker alle tjenestene sammtidig.)

 

Telenor og alle andre aktører her på apeberget kaller jo alt raskere enn dobbel ISDN for bredbånd, noe som er sinnsykt missvisende i mine øyne....

Lenke til kommentar

Forresten så er det enkelte rare utbygginger av Fiber...

 

Det er mange grisegrendte strøk som kan få Altibox pga. sammarbeid mellom små lokale kraftselskaper som eiger linjene og Lyse.

 

Ett av de stedene er f.eks Espevær, en liten øy med rett over 100 fastboende.

Der kan vi få fiber på hytta.

Jeg sitter med fiber hjemme, men foreldrene mine som bare bor ett par kilometer unna meg ikke kan få det før kanskje til neste år.

Haugaland Kraft bruker nemlig litt tid på det her på øya, men har etterhvert ganske mange kunder :D

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor det skal være så forbanna vanskelig å legge ut fiber. I de store byene f.eks: Man trenger ikke å grave når man kan utnytte eksisterende infrastruktur. Vann og kloakkanleggene kan brukes til mer nyttige ting enn å bare dytte dritt..

 

Jeg for min del bor 5 minutter kjøring fra sarpsborg sentrum, her får jeg svimlende 4/0.4 mbitlinje ADSL som maks (foruten mobilt bredbånd som gjør litt raskere pga at jeg bor ved siden av E6, men hva gjelder det når leverandørene har kvoter..)

 

Jeg har sendt utallige eposter til telenor og andre leverandører om fiberutbygging og har tilogmed tilbydt meg å grave grøfter til hele nabolaget bare kabelen kommer, eneste responsen jeg får er en klapp på skuldra og et forfinet svar "bare glem det gutten, det skjer ikke i din levetid).

 

Min nettlinje fungerer noenlunde ok til surfing og spilling, men mer enn det er bare triste greier. Jeg driftet servertjenester på forrige stedet jeg bodde, men nå kan jeg bare glemme dette.

 

Har hele 4 pc'er som bare står og går på tomgang pga mangel av nettlinjekapasitet.

Jeg og samboeren har snakket om å flytte til sverige av flere årsaker, for min del gjelder dette spesielt pga tragisk dårlig infrastruktur via nettet, den dagen jeg får fast stilling via jobb så flytter vi om ingenting skjer.

Lenke til kommentar

Coax kan brukes i nød, mobilt bredbånd, satelitt og telefonlinjer kan IKKE.

 

Hva var det, 0.64Mbps i til 99,4%? Det er under 4 ganger hastigheten til ISDN.

 

Nei, vi får rette håpet til Lyse og Altibox.

 

Forøvrig vet jeg at i alle nyinstallasjoner til Telenor legges det fiber fra huset til nærmeste skap, så de tenker framover, det skal de ha. Synd at Telenors fiber kommer vel i 2025.

Lenke til kommentar

Telenor kommer nok til å tviholde på kobberlinjene og ADSL-abonnentene så lenge de kan ja. Må jo maksimere avkastningen på ADSL-investeringen. Det var synd bystyret i Bergen stengte ned BKK sin fibersatsing i Bergen. Typisk politikere å stenge ned gode infrastruktur-prosjekter. :-/ Oh well. Jeg får flytte til Sør-Korea eller Sverige hvor fiber er dagligkost. ^^

Lenke til kommentar

Jeg og samboeren har snakket om å flytte til sverige av flere årsaker, for min del gjelder dette spesielt pga tragisk dårlig infrastruktur via nettet, den dagen jeg får fast stilling via jobb så flytter vi om ingenting skjer.

Hvis du ikke finner noe raskere enn 4/0.4 i Norge, så er det nok best for alle parter at du flytter til Sverige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sverige, for å være ærlig så er det lite som er bakdeler i forhold til Norge, bortsett fra... ja, Melkesjokolade?

 

Billigere alt (spesielt bil og internet) bortsett fra elektronikk, varm mat på skola, bedre internett, veier, generell infrastruktur.

 

Lavere lønn, større arbeidsledighet, høyere kriminalitet. Jeg ønsker ikke å gjøre dette om til en "hva er beste av sverige og norge"-diskusjon, bare pongtere at det er vell unyansert å kun se på infrastruktur og priser når man sammenlikner to land.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lavere lønn følger lavere priser. Ergo er det likt landene imellom.

 

Men prisene på visse ting, som bil, er latterlige lave til tider. Ergo vinn-vinn.

 

har du utdannelsen du trenger innen ditt fag så finner du jobb. Mange av de som er arbeidsløse er også uten utdannelse.

 

Men når du får 100/10mbit fiber til 499 per måned, eller 1000mbit til 999 per måned (altså samme som lyse tar for 100mbit synkron), så begynner det å bli latterlig.

 

Høyere kriminalitet følger vel gjerne høyere andel innvandrere sammen med arbeidsledigheten, og jeg tror innvandrerne står for en god del av arbeidsledigheten også.

 

Ferdig med den saken for min del.

Lenke til kommentar

Coax kan brukes i nød, mobilt bredbånd, satelitt og telefonlinjer kan IKKE.

 

Hva var det, 0.64Mbps i til 99,4%? Det er under 4 ganger hastigheten til ISDN.

 

Nei, vi får rette håpet til Lyse og Altibox.

 

Forøvrig vet jeg at i alle nyinstallasjoner til Telenor legges det fiber fra huset til nærmeste skap, så de tenker framover, det skal de ha. Synd at Telenors fiber kommer vel i 2025.

 

Den faktiske hastigheten som du fikk med ISDN er 0,128 Mbps og 0,064Mbps. (aka. 128Kbps og 64Kbps) Ivhertfall her i Norge.

 

 

 

 

 

Har dog mine tvil til at disse tallene er så høye som de faktisk er. Har bodd på en del forskjellige steder i Trondheim sentrum, samt i Oslo-området og kan si at det står relativt dårlig til.

 

Det kan selvsagt bare hende jeg jeg ikke har møtt på den delen av befolkningen som faktisk kan få inn en tilfredsstillende nettlinje, og KUN finner de som befinner seg i andre enden av skalaen.

 

 

 

 

Telenor skryter på seg en langt høyere teorietisk hastighet som man kan se langt etter. I min hjemby Drøbak, som strengt talt har delvis fiber-tilkobling, og som ikke ligger langt fra Oslo, så har vi i et par år sittet med mellom 0,2 og 1,2 Mbps. (linja som er bestilt er på 4-6 Mpbs, burde vært høyere, men det hjelper dårlig). Sentralen er 72 meter unna, og kabelen har jeg selv gravd ned med mine egne to hender. Modemet er også koblet rett på inntaket til huset.

 

Så hvorfor så morbidt dårlig nett? Jo, fulle sentraler. Utbygging har blitt lovet i 5-6 år.

 

Det har i de titals husttandene jeg har vært å sjekket i Trondheim stått bedre til, men i praksis så er det ikke noe å juble over. 7-8 Mbps er en slager. Ifølge telenor, samt abonnementet så er det ADSL2+ med 20/1,5 Mbps som er maks.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

12 mbit ned, 0,64 opp (telenor). ned er helt greit for mitt bruk, men kunne gjerne trengt mer opp, ettersom det tar tid med backup til online tjenester, samt innleveringer av store bildefiler. Fremdeles en jobb og gjøre for oss som ikke har mulighet eller råd til å få fiber innabords.

Lenke til kommentar

Kan vi ikke spleise på bredbånd (Fiberlinje?)

 

Vi reklamerer for bredbånd, å sjekker ut muligene å gjøre egeninsatts for fiberlinje.

Det burde ikke være vanskelig å følge altibox sine veiledning å legge en fiberkabel, når kablingen er gjort på frivillig basis er mye av jobben gjort.

 

Er uenig at mye arbeidsledighet er årsaken til høye fiberpriser, er nok desverre en del i norge bedrifter (Trenger ikke å nevne navn) som fremdeles velger å beholde VDSL/Coax linjer så lenge folk vil kjøpe de. Kabelen koster lite, er selve gravingen som koster, ofte så mye at man må selge en linje i 10 år før man får dekket utgiftene.

 

Hva å la disse firmaene se vi ikke kjøper annet en 4g mobilt bredbånd og fiberlinje så vil vi nok se at det vil merkes.

 

Desverre er det en del eldre i norge, som bare gir faen i linjehastighet, det viktigste er kabeltv ikke internet, tenker nok veldig mange over 40 år.

De tenker ikke hva vi unge mellom 15-30 år ønsker seg, et moderne fibernettverk der man kan velge levrandøren fritt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bor selv omtrent en halvtime fra en storby, og her har omtrent alle i bydelen fiber innlagt eller i det minste tilgjenglig som et alternativ. Tiltross for store kostnader med utbyggingen, har mange sett at fiber er et godt og nødvendig alternativ, noe som gjør at de fleste inklusive meg sitter på linjer som er enten 25 opp ned eller 60/60.

Kjempefornøyd med Altibox, og jeg merker godt de gangene jeg er i distriktene at det ikke holder med lave hasitgheter for å dekke mine krav og bruksområder.

Endret av FredrikV.
Lenke til kommentar

Jeg mener at svaret på fiberutbyggingen her i landet kommer gjennom samarbeid.

Vi har set tidligere at samarbeid mellom ISPer og kraftselskaper har vært en stor sukksess (i mang tilfeller hvertfall).

Et grusomt eksempel på dårlig samarbeid er Hafslund sin utbygging av fjernvarme i Oslo. De har i nesten to år gravd opp hele byen for å legge fjernvarme, som tross alt går fra et sentralt punkt og ut til sluttbrukere, uten at det har blitt lagt fiber med dette.

Uten å være økonom eller ha noen inngående kunnskap til prisnivået på utbygging av fiber, kan jeg si at det må være billigere å legge fiber nå fremfor å grave opp hele byen igjen om fem år for, selv om prisen på kabler kanskje har sunket til en tredjedel. Det værste av alt er at Hafslund leverer mørk fiber til selskaper og har dermed kunnskapen og folkene som trengs for å gjennomføre en utrulling til Oslo sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...