Gå til innhold

– Fortsatt ikke bredt nok bredbånd


Anbefalte innlegg

"I rapporten kan vi se at rundt 99,7 prosent av alle norske husstander har et grunnleggende bredbåndstilbud, hvilket innebærer 0,64 Mbit/s."

 

Kan det kalles bredbånd?

I bestefall ville jeg kalt det en nødløsning, men jeg for min del burde vel ikke klage, fikk oppgradert ifra 4,1mbit til 12mbit for ca 1 måned siden, men det er også maks igjennom den tlf kobber linja her jeg bor nå.

Men de der kravene til graving burde være null stress om selskaper hadde samarbeidet litt mer, det går ann å være litt forut for sin tid også faktisk legge ned kabler eller da rør som kablene går i når en anna aktør graver, det er ikke umulig bare så det er sagt.

Det er bare bra man blir kvitt luft strekk, så lenge de som graver gjør en ordentlig jobb, for der er det også litt ymse, men det har blitt bedre.

 

Men ja, slike mobile bredbånd er noe av det mest jalla, ustabile og trege jeg har vært borti, greit nok at trådløse signaler er skjøre, men allikevel, det er og blir bare for dumt, jeg tror jeg har opplevd maks 2mbit på noe som teoretisk skal kunne levere opp mot 7mbit, ikke at jeg krever 7mbit hele tiden, men litt høyere enn maks 2mibt hvert skudd år kunne jo vært å foretrekke.

 

 

Jeg er helt enig graving burde ikke være noe stress og det må gå ann for aktørene og samarbeide litt mer. de må tross alt søke om og grave da kunne teknisk etat som svarer på søknadene. tatt litt ansvar og tatt kontakt med leverandører av fiber etc.

 

vi har altibox rundt på feltet her hengt opp i stolper. Det ser heil forjævligt ut...

Jeg støtter krav til graving så det holder. Det burde ikke være lov til å henge opp en eneste kabel i stolper strøm eller fiber.

 

Når montøren kom til meg og sko henge opp fiberen så sa jeg at jeg allerede har trekkerør i strøm kabelen jeg la for 3 år siden som er gravt ned jeg gravte også ned en telefonkabel sånt for sikkerthetskyld. Jeg ble anbefalt denne kabelen av haugaland kraft som også står for fiberen. men denne montøren hadde da ikke lov til og klatre så høyt i stolpen. Snakk om planlegging av haugaland kraft... men så foreslo jeg at kan du ikke skøyte deg innpå en av fiberene som ligger i telefonkabelen(ganske ny type telefonkabel med fiber).

 

Jo men jeg har heller ikke lov til og røre inni boksen til telenor...

Enden på visen var at jeg tok stigen klatret opp med en avbiter klippet av hele kabelen og vips der var kabelen ledig.... og han skøtet på denne.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er det på tid at jeg forteller min historie.

Jeg fikk tilbud om fiber fra en lokal leverandør.

Her ble det grav og strukket fiber.

 

Noen år etter ble kabelen grav over.

han som gjorde det tok kontakt med leverandøren , men dessverre til feil avdeling.

Denne avdelingen kunne ikke fastslå noe brudd.

jeg måtte selv ta kontakt med rette avdeling dagen etter.

 

Nå husker jeg ikke om det var samme kveld eller dagen etter at det kom noen for å se på kabelen .

Uansett , Dagen etter på kvelden klarte de endelig å legge en provisorisk kabel.

 

Etter en tid sendte jeg epost for å spørre når det kom en permanent løsning.

før det ble orden klare elgen ved fler anledninger å slite av kabelen

ut på vinteren kom det endelig noen ordne det .

Denne gangen hang de kabelen stolpene som føre strømnettet til huset .

angående samarbeid: ut på vårparten fik jeg svar på e-posten at nå var det ikke lenge til noen kom for å se på den provisoriske kabelen ( som for lengst var ordnet )

 

Hvorfor kan man ikke selv få velge om man vil ha kabelen i jorden eller i stoppene.

 

angående det å bruke eksisterende fiberkabler fra konkurrentene , hvordan vet man at "linjen" ikke er opptatt ?

Lenke til kommentar

angående det å bruke eksisterende fiberkabler fra konkurrentene , hvordan vet man at "linjen" ikke er opptatt ?

 

I fiber kan man sende med flere bølgelengder/farger. Dette kalles CWDM eller DWDM.

http://en.wikipedia.org/wiki/CWDM

http://en.wikipedia.org/wiki/DWDM#Dense_WDM

 

Hver bølgelengde er gjerne på 1 Gigabit i vanlig Ethernet-opplegg.

 

Man bruker MPLS for å styre routingen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiprotocol_Label_Switching

 

Uansett om man skal bruke en konkurents fiber så må man jo søke konkurenten om dette. Den som eier fiberen holder styr på hva den er i bruk til.

Endret av sozo
Lenke til kommentar

"I rapporten kan vi se at rundt 99,7 prosent av alle norske husstander har et grunnleggende bredbåndstilbud, hvilket innebærer 0,64 Mbit/s."

 

Kan det kalles bredbånd?

I bestefall ville jeg kalt det en nødløsning, men jeg for min del burde vel ikke klage, fikk oppgradert ifra 4,1mbit til 12mbit for ca 1 måned siden, men det er også maks igjennom den tlf kobber linja her jeg bor nå.

Men de der kravene til graving burde være null stress om selskaper hadde samarbeidet litt mer, det går ann å være litt forut for sin tid også faktisk legge ned kabler eller da rør som kablene går i når en anna aktør graver, det er ikke umulig bare så det er sagt.

Det er bare bra man blir kvitt luft strekk, så lenge de som graver gjør en ordentlig jobb, for der er det også litt ymse, men det har blitt bedre.

 

Men ja, slike mobile bredbånd er noe av det mest jalla, ustabile og trege jeg har vært borti, greit nok at trådløse signaler er skjøre, men allikevel, det er og blir bare for dumt, jeg tror jeg har opplevd maks 2mbit på noe som teoretisk skal kunne levere opp mot 7mbit, ikke at jeg krever 7mbit hele tiden, men litt høyere enn maks 2mibt hvert skudd år kunne jo vært å foretrekke.

 

 

Jeg er helt enig graving burde ikke være noe stress og det må gå ann for aktørene og samarbeide litt mer. de må tross alt søke om og grave da kunne teknisk etat som svarer på søknadene. tatt litt ansvar og tatt kontakt med leverandører av fiber etc.

 

vi har altibox rundt på feltet her hengt opp i stolper. Det ser heil forjævligt ut...

Jeg støtter krav til graving så det holder. Det burde ikke være lov til å henge opp en eneste kabel i stolper strøm eller fiber.

 

Når montøren kom til meg og sko henge opp fiberen så sa jeg at jeg allerede har trekkerør i strøm kabelen jeg la for 3 år siden som er gravt ned jeg gravte også ned en telefonkabel sånt for sikkerthetskyld. Jeg ble anbefalt denne kabelen av haugaland kraft som også står for fiberen. men denne montøren hadde da ikke lov til og klatre så høyt i stolpen. Snakk om planlegging av haugaland kraft... men så foreslo jeg at kan du ikke skøyte deg innpå en av fiberene som ligger i telefonkabelen(ganske ny type telefonkabel med fiber).

 

Jo men jeg har heller ikke lov til og røre inni boksen til telenor...

Enden på visen var at jeg tok stigen klatret opp med en avbiter klippet av hele kabelen og vips der var kabelen ledig.... og han skøtet på denne.....

 

Jeg har vært med å gravd ned rør til både fiber kabler og strøm kabler rundt om i Oslo og det er sånn ca null samarbeid for å si det slik, de forskjellige etatene snakker heller ikke sammen når det er samme selskapet, planlegger snakker ikke med montørene etc etc og da blir det kræsj.

Men det er noe som kalles K-grøft som da er en grøft som blir åpnet og alle aktørene blir spurt om de vil legge ned kabler der mens bakken er åpen så de slipper å grave selv, men det er altfor mange ganger det kommer ett smarting selskap å bare, ånei faen, vi å skulle hatt ned en kabel, jaja da må vi grave på nytt da.

Så for å si det slik, ett fortau som graves opp i september, blir lett gravd opp igjen i oktober, jeg mistenker at de gjør det bare på F for å bruke unødvendig med penger så det blir dyrere for oss forbrukere, smart plan.

 

Men er det ikke noe som kalles smalbånd eller hva det var?

Det er jo ikke bredbånd før det har en viss hastighet?

Lenke til kommentar

Veit dette er seint, men veit ikke helt hvor du vil med innlegget heller?

Om og hvis det er en kabel som slites/ødelegges/rives av etc så lukker man bare ikke igjen, da får man tak i folk som skjøter den før man fyller på igjen, med mindre ikke er ett lugubert selskap da, men slike er fyfy og det fins for mange av de.

Uansett så vil aktøren som har kabelen merke at noe er galt, ja alle utenom Get da, men de stiller i en klasse for seg selv.

Og man ikke er tilbakestående når man graver så går det bra, men feil skjer, men det er forskjell på 1 feil for hver 1000 jobb enn 1000 feil på 1 jobb(ja, jeg veit jeg overdriver, takk).

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

jeg tenkte på følgende seinarie :

 

Det første selskapet får lagt ned en masse kabler og rør i en ny rørgate.

Etter en stund og ( selvfølgelig ) når alt er luket igjen så kommer det et annet selskap som vil legge sine kabler der.

Under dette arbeidet kommer de i skade for å skade noen av de andre kablene fordi de har ikke god nok dokumentasjon hvor de første kablene ligger

Dette med fører mye ekstra arbeid for det første selskapet som må sende folk for å få reparert kablene.

 

 

Mange ganger vet ikke det ene selskapet som driver graving om at det er noen kabel der

noen av dem ( ofte private) vet ikke engang hvem de skal hevende seg til når de oppdager at de har litt av en kabel .

Det er til og med ikke sikker at de oppdager at de har ødelagt kabler.

 

Da må selskapet som eier disse kablene på nytt ut å feilsøke i stedet for å legge ut kabler til nye kunder

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Vel, så kalt kabel påvisning er vel påbudt før man skal grave ett sted og de som da leier inn folk som f.eks telenor sitter på kart over alle ledninger, men det er strengt tatt bare for å vise at her ligger det noe, du må ha kabel påvisning før du begynner å grave, det gjelder alle, men kabel påvisning er ikke påkrevd bare man skal skjære selve asfalten.

Og hvis de som graver sliter av noe så tar de enten kontakt med de som har leid de inn, eller så pleier som regel de litt mer erfarne å vite hvilke kabler/rør som tilhører hvilket selskap så det er ikke noe problem.

Hvis du ikke veit om det ligger noen kabler der så graver man ikke og hvis du lurer på hvordan de finner f.eks fiber kabler som ikke er magnetiske eller som er av metal så legges det ned noe som kalles lytte tråd, som er en tynn liten kobber ledning eller så er det ett slags bånd med noe metal tråder inni som den maskina kan føle som man bruker for å finne ledningene.

 

Når du graver på strøm så er det også krav til å ha 2stk der, fyren i maskina og han andre som passer på nedi grøfta, man får også varsler i form av massene som er i bakken, det være seg betong heller som ligger oppå høyspent, sand/finere masser.

Jeg har stått oppå en del kabler som har spenninger over 1000V og de er ikke så artige å dra av liksom, det sier litt pang og fres og står jeg der når det skjer så får jeg vinger og harpe og snakker med vår skaper mens jeg spiller på harpa.

 

Så det er ikke bare slik at de sier, ja her skal det graves, *grave,grave,grave* oi sann, her dro vi av masse ledninger, jaja, vi bare putter de tilbake, ingen merker noe.

 

Litt rotete forklart, men jeg unnskylder meg med at det er seint og at jeg har sovet lite *krysser fingrene*.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...