Gå til innhold

– Fortsatt ikke bredt nok bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke rart det er "dårlig" med tilbud da det ikke er noe sammarbeid som han over sier, i mitt tilfelle er det tre ISPèr (Hafslund, Telenor, Banetele) som har fiber i bakken under 50 meter fra her jeg bor som faktisk IKKE gidder å levere til private med ca 5000 beboere på maks 2 km radius. Da er det ikke rart ting blir dyrt.. kansje endag feks. Altibox kommer med fiber, da er det faktisk fire som har lakt fiber. :roll:

 

Men men jeg skal ikke klage da jeg har 100 Mb/s VDSL :love:

Lenke til kommentar

Bodde i gamlebyen i oslo for litt siden.

Der kunne Dataguard levere 100/100 fiber til kr 799 i mnd.

Nå har jeg flyttet inn i en leilihet midt på tøyen. Jeg bor 350 meter fra sentralen og det beste som kan leveres her er vdsl 40/10

 

Grunnet smal kobberkabel så kan de ikke garantere 40/10 engang.

 

Denne vdsl løsninga koster 550 kr i mnd.

 

Når jeg bodde i stockholm for noen år siden betalte jeg 235 kr i mnd for 100/100 fiber på stockholm sitt kommunale nett.

 

Dette sier vell det meste om norge sin infrastruktur.

Skal de forskjellige ispene bygge ut fibernett her så vil norge aldri kunne få fiber til alle hustander.

Staten må inn å bygge ut for at vi skal kunne henge med. Og ja vi har pengene til det....

Lenke til kommentar

Vil anbefale alle som har fiberlinje å oppgradere til maks.

 

Jeg ville selv ha valgt internett 200 som er det høyeste viken fibernett tilbyr.

 

Men er det viken fibernett ekstra late?

 

Siden når jeg kontaktet de fikk jeg tilbud å kunne få fiber med en etableringskostnad på 450 000 kr i tillegg koster det normale månedslig avtalene.

 

Er det for dyrt? Ganske idiotisk bare fordi det er lav intriesse der jeg bor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva skal hvermannsen med raskt bredbånd når alle viktige nasjonale servere går under ved første tegn til last?

 

Herregud, har du hørt om bittorrent? Eller fildelingsnettverk?

Nå trenger det ikke kun å bli brukt til piratkopiering, men også deling av lovlige filer.

Dermed kommer rask ned/opplasting til nytte.

 

Uansett så blir aldri serverene belastet kontunelig, kan nesten love deg at det blir mindre ventetider, mere stabilitet fordi om 100 personer venter på en fil på 4 gb i 4 timer øker det sansynligheten for noen får korupte data og da må det hele lastes ned igjen slik kan det fortsette til du bli blå i ansiktet og heller kjøper DVD/blueray siden det går raskere å sende en film fra england en å laste ned kontunelig i en uke.

Lenke til kommentar

Hva skal hvermannsen med raskt bredbånd når alle viktige nasjonale servere går under ved første tegn til last?

 

Herregud, har du hørt om bittorrent? Eller fildelingsnettverk?

Nå trenger det ikke kun å bli brukt til piratkopiering, men også deling av lovlige filer.

Dermed kommer rask ned/opplasting til nytte.

 

Uansett så blir aldri serverene belastet kontunelig, kan nesten love deg at det blir mindre ventetider, mere stabilitet fordi om 100 personer venter på en fil på 4 gb i 4 timer øker det sansynligheten for noen får korupte data og da må det hele lastes ned igjen slik kan det fortsette til du bli blå i ansiktet og heller kjøper DVD/blueray siden det går raskere å sende en film fra england en å laste ned kontunelig i en uke.

 

wake up and smell the sarcasm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk også i bittorent.

 

La oss si alle har canaldigital med høy nedlasting og lav opplasting eller ADSL.

 

Så vil det i prinsippet gå raskt å laste ned men tregt å sende en fil, så kanskje da må 1000 andre personer deler en fil, dermed øker sansynligheten for korrupte data siden klienten (PC) oftere må sjekke data og sette sammen datene til en fil eller en zip fil.

 

Så du mener at det funger bedre med treige linjer?

Lenke til kommentar

Hva slags standarder/priser skal vi følge?

 

http://www.telia.se/privat/bredband/via-fiber/

 

Jeg syns disse burde være standard altså 10 mbit fiberlinje burde være standard, mens 1 gigabit til 1000 kr være fornurftig.

 

Husk at dette er svenske priser, så kanskje legge til en 12% så burde dette være mere tilfredstille nok for en krevede bruker.

 

Spørsmålet blir, da om det fysisk er mulig hvis hele norges befolkning betaler en av disse?

Eller om fiberlevrandørene vil tape store summer.

 

edit: Lycantrophe var det en dårlig spøk? Hehe.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hjemme på øya (3,5 timer til Tromsø) så har vi kun 6/0.5.

 

Kan maks få 10/1, men det koster da 499 eller var det 449, noe som er ALT for dyrt for så elendige hastigheter.

 

Dem har til og med fiber på en nabo-øy, men ca 500 innbyggere (3000 på min øy)

 

 

Enig i at de som vil ha bredbåndtilknytting burde få det, men folk som flytter opp til fjells og som ikke vil ha bredbånd, synes jeg ikke det er vits å satse på.

Lenke til kommentar

Hva slags standarder/priser skal vi følge?

 

http://www.telia.se/privat/bredband/via-fiber/

 

Jeg syns disse burde være standard altså 10 mbit fiberlinje burde være standard, mens 1 gigabit til 1000 kr være fornurftig.

 

Husk at dette er svenske priser, så kanskje legge til en 12% så burde dette være mere tilfredstille nok for en krevede bruker.

 

Spørsmålet blir, da om det fysisk er mulig hvis hele norges befolkning betaler en av disse?

Eller om fiberlevrandørene vil tape store summer.

 

edit: Lycantrophe var det en dårlig spøk? Hehe.

Svenske kroner også, så ikke legg på noe ;)

Lenke til kommentar

Hjemme på øya (3,5 timer til Tromsø) så har vi kun 6/0.5.

 

Kan maks få 10/1, men det koster da 499 eller var det 449, noe som er ALT for dyrt for så elendige hastigheter.

 

Dem har til og med fiber på en nabo-øy, men ca 500 innbyggere (3000 på min øy)

 

Flere tettsteder i finnmark koster det rundt 1000 kroner i måneden for 6/1.

Useriøse aktører som DirectConnect hadde gjerne krevd 100 kroner for et glass vann om de hadde hatt monopol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...