Gå til innhold

Artikkel: Slik blir Windows 8


Anbefalte innlegg

Noen som har hørt noe angående priser på win8? Hvis det kommer til å koste 2,5k for ultimate som det gjør nå blir det vel flere som satser på piratkopier. Det bør i det minste bli mulig å koble kjøpet til en microsoftkonto elns og installere på flere pcer man eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg liker og har savnet er sømløs overgang fra vanlig deskop til nettbrett. I dag trenger man i tillegg til eks iPad en bærbar.

 

Drømmen må være å ta med seg eks iPaden på toget på vei til jobb og jobbe med den siste presentasjonen og deretter sette den i en dokkingstasjon når du er på kontoret.

 

Kan bli bra dette!

Lenke til kommentar

Jeg synes brukeropplevelsen til Windows er redusert fra XP til Vista og redusert videre ned til Win7.

 

Dette blir bare for dumt å si. Syns du skal begynne å holde deg borte fra tråder som har med Microsoft å gjøre , da du ikke kan tas seriøst. Haters gonna hate.

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Dette har jo ikke noe med funksjonen til selve CMD, men interfacet som brukes, og du har linket til en av alternativene, cosole forandrer ikke funksjonali8teten bak CMD men øker brukervenligheten til CMD, og ikke glem at vi som like CMD brukte DOS en gang i tiden ;)...

Det var "brukervennlighetsfunksjoner" jeg refererte til ja, det blir feil å si at nevnte tilpasninger ikke gir ny funksjonalitet til cmd. (funksjonalitet, det å være praktisk, formålstjenlig innrettet). Endret av mandela
Lenke til kommentar

Dette har jo ikke noe med funksjonen til selve CMD, men interfacet som brukes, og du har linket til en av alternativene, cosole forandrer ikke funksjonali8teten bak CMD men øker brukervenligheten til CMD, og ikke glem at vi som like CMD brukte DOS en gang i tiden ;)...

semantikk :D Det var brukervennligheten jeg refererte til ja, man kan jo argumentere for at faner er funksjonalitet i en moderne nettleser. (funksjonalitet, det å være praktisk, formålstjenlig innrettet).

ah, men semantikk er viktig, da betydnignen av ord forandrer en setnings mening, bruker man ordet 'funksjonalitet' og mener 'brukervennlighet' er det temmelig stor forsjell ;)

 

-frank

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

semantikk :D Det var brukervennligheten jeg refererte til ja, man kan jo argumentere for at faner er funksjonalitet i en moderne nettleser. (funksjonalitet, det å være praktisk, formålstjenlig innrettet).

 

 

ah, men semantikk er viktig, da betydnignen av ord forandrer en setnings mening, bruker man ordet 'funksjonalitet' og mener 'brukervennlighet' er det temmelig stor forsjell ;)

-frank

 

Ang. cmd kommentarene;

Jeg har knapt brukt cmd noengang. Har benytta 4DOS/4NT/TC i bortimot tjue år. Produktet har utvikla seg til Take Command (dog samme utvkler igjennom alle år).

Windows (DOS) har vel aldri vært bestykket med noe særlig til shell ut av boksen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

semantikk :D Det var brukervennligheten jeg refererte til ja, man kan jo argumentere for at faner er funksjonalitet i en moderne nettleser. (funksjonalitet, det å være praktisk, formålstjenlig innrettet).

 

 

ah, men semantikk er viktig, da betydnignen av ord forandrer en setnings mening, bruker man ordet 'funksjonalitet' og mener 'brukervennlighet' er det temmelig stor forsjell ;)

-frank

 

Ang. cmd kommentarene;

Jeg har knapt brukt cmd noengang. Har benytta 4DOS/4NT/TC i bortimot tjue år. Produktet har utvikla seg til Take Command (dog samme utvkler igjennom alle år).

Windows (DOS) har vel aldri vært bestykket med noe særlig til shell ut av boksen.

 

Uten at jeg har brukt det, så testet jeg såvidt det var Microsofts Powershell var det ikke det det hette ? Objektbasert skall, som i og for seg burde kunne være et kraftig verktøy for diverse skripting. Nå har ikke jeg brukt dette noe særlig, men er det noen som har som har erfaring med bruk av dette ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Ser helt jævlig ut, og jeg håper det er mulig å slå av mest mulig. Win Server slipper forhåpentligvis unna en del av dette også ...

 

Til dere som slenger med leppa om at noen lever i steinalderen: Hvis BMW hadde bytta om plasseringen av pedalene og rattet på sine 2013-modeller, er det da et framsrkitt? Årsmodellen er jo nyere, så da betyr det at alle som likte "det gamle" oppsettet tilhører steinalderen og motsetter seg fremskritt?

Framskritt er når man får gjort det man skal raskere og mer effektivt. Et interface med bobler, fliser og tusen farger hjelper mest sannynlig ikke til med det. Dessuten er det sikkert mange funksjoner som skal hjelpe brukeren med å holde orden, gjøre ting automatisk osv, noe som for min del bare øker sjansen for at jeg kommer til å kyle tastaturet gjennom skjermen og inn i veggen på andre siden ...

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dessuten er det sikkert mange funksjoner som skal hjelpe brukeren med å holde orden, gjøre ting automatisk osv, noe som for min del bare øker sjansen for at jeg kommer til å kyle tastaturet gjennom skjermen og inn i veggen på andre siden ...
Så lenge ting gjøres riktig er det da ikke noe problem at ting gjøres lettere og mer automatisk. Jeg har ingen problemer med å la WinAmp styre samlingen på MP3-spilleren min eller å la Subversion ta seg av revisjons- og versjonskontroll på dokumentene/prosjektene mine. De gjør det både kjappere og bedre enn meg.

Og på enklere oppsett er jeg strålende fornøyd med at Windows 7 finner både programmer og filer når jeg begynner å skrive i Start-menyen.

 

Poenget mitt er at man burde la nye ting få en sjanse og finne ut hvordan de faktisk skal brukes, før en kaster dem på dør.

Lenke til kommentar
Dessuten er det sikkert mange funksjoner som skal hjelpe brukeren med å holde orden, gjøre ting automatisk osv, noe som for min del bare øker sjansen for at jeg kommer til å kyle tastaturet gjennom skjermen og inn i veggen på andre siden ...
Så lenge ting gjøres riktig er det da ikke noe problem at ting gjøres lettere og mer automatisk. Jeg har ingen problemer med å la WinAmp styre samlingen på MP3-spilleren min eller å la Subversion ta seg av revisjons- og versjonskontroll på dokumentene/prosjektene mine. De gjør det både kjappere og bedre enn meg.

Og på enklere oppsett er jeg strålende fornøyd med at Windows 7 finner både programmer og filer når jeg begynner å skrive i Start-menyen.

 

Poenget mitt er at man burde la nye ting få en sjanse og finne ut hvordan de faktisk skal brukes, før en kaster dem på dør.

 

noen forbedringer trengs også uten at utseende må endres.

 

selv sliter jeg av og til med at søkefeltet i startmenyen ( Windows 7 ) ikke lar meg søke etter program(filer) uten at programmet også starter.

vel og bra at man kan skrive programnavnet og så starter det , men av-og til har man også behov for å hvite hvor en programfil ligger

Lenke til kommentar
selv sliter jeg av og til med at søkefeltet i startmenyen ( Windows 7 ) ikke lar meg søke etter program(filer) uten at programmet også starter.

vel og bra at man kan skrive programnavnet og så starter det , men av-og til har man også behov for å hvite hvor en programfil ligger

Skriv inn filnavnet -> Høyreklikk på programfilen (eventuelt snarveien) som dukker opp -> Properties -> Les av plassering (eventuelt trykk Open File Location).
Lenke til kommentar
Dessuten er det sikkert mange funksjoner som skal hjelpe brukeren med å holde orden, gjøre ting automatisk osv, noe som for min del bare øker sjansen for at jeg kommer til å kyle tastaturet gjennom skjermen og inn i veggen på andre siden ...
Så lenge ting gjøres riktig er det da ikke noe problem at ting gjøres lettere og mer automatisk. Jeg har ingen problemer med å la WinAmp styre samlingen på MP3-spilleren min eller å la Subversion ta seg av revisjons- og versjonskontroll på dokumentene/prosjektene mine. De gjør det både kjappere og bedre enn meg.

Og på enklere oppsett er jeg strålende fornøyd med at Windows 7 finner både programmer og filer når jeg begynner å skrive i Start-menyen.

 

Poenget mitt er at man burde la nye ting få en sjanse og finne ut hvordan de faktisk skal brukes, før en kaster dem på dør.

 

Takk for at du understreker poenget mitt akkurat slik jeg skrev det i innlegget du siterte fra. Jeg klager da selvfølgelig ikke på at ting blir mer effektivt. Hvis jeg hadde gjort det, så hadde jeg sitti med en regnestav på pulten og skrevet brev til hw.no, men det gjør jeg ikke. Problemet er at ofte blir ikke ting mer effektivt. Å ha Windows til å sortere og ordne i filene minner meg om når jeg var liten og mora mi rydda på rommet: Umulig å finne en dritt etterpå!

Lenke til kommentar

ah, men semantikk er viktig, da betydnignen av ord forandrer en setnings mening, bruker man ordet 'funksjonalitet' og mener 'brukervennlighet' er det temmelig stor forsjell ;)

ikke enig, for igjen å dra nettleseranalogien, f.eks. faner, og alt ikke relatert til rendering av nettsider, er funksjonalitet i en nettleser.
Lenke til kommentar
selv sliter jeg av og til med at søkefeltet i startmenyen ( Windows 7 ) ikke lar meg søke etter program(filer) uten at programmet også starter.

vel og bra at man kan skrive programnavnet og så starter det , men av-og til har man også behov for å hvite hvor en programfil ligger

Skriv inn filnavnet -> Høyreklikk på programfilen (eventuelt snarveien) som dukker opp -> Properties -> Les av plassering (eventuelt trykk Open File Location).

 

jeg kan forsøke , men er tvilende til at det virker hver gang .

så lenge det finnes flere lignede filer så vil det komme opp en liste med resultater

 

Det jeg gjorde var trykke på enter for å få Windows til å søke på filen .

da ble programfilen kjør ( programmet startet) i stedet for å vise plasseringen

Lenke til kommentar
Det jeg gjorde var trykke på enter for å få Windows til å søke på filen .

da ble programfilen kjør ( programmet startet) i stedet for å vise plasseringen

Du trenger ikke å trykke enter for å søke. Den søker gjennom de indekserte filene mens du skriver. Hvis du ønsker å finne ting som ikke er indeksert må du søke på gamlemåten i Windows Explorer.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

...

 

jeg kan forsøke , men er tvilende til at det virker hver gang .

så lenge det finnes flere lignede filer så vil det komme opp en liste med resultater

 

Det jeg gjorde var trykke på enter for å få Windows til å søke på filen .

da ble programfilen kjør ( programmet startet) i stedet for å vise plasseringen

 

Selvsagt vil det dukke opp en liste med lignende resultater hvis flere filer har like navn. Det er jo en søkefunksjon, så hva ellers skulle dukket opp ? Du må evt skrive nok av søkestien til at navnet er entydig, eller vare velge riktig fil i lista. Dette virker hver gang.

 

Forøvrig er det helt riktig at filen starter når du trykker enter. Dette er også meningen, slik at det skal gå mye kjappere å åpne ting du er på jakt etter, uten å måtte behøve å flytte fingrene fra tsataturet til musa.. ganske praktisk spør du meg.

 

Såvidt jeg husker går det også å endre hvilke mapper som skal indekseres, men husker ikke riktig hvordan man satte opp dette..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...