Gå til innhold

Artikkel: Slik blir Windows 8


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Næmmen, nettfjøl tilpasning... så overraskende og nyskapende.

(Ja, Sheldon- setningen over var ironi)

 

Programmene i Windows 8 blir basert på blant annet HTML 5, JavaScript og CSS, slik at det blir lettere å knytte dem til webben.

æh... programmer bør jo helst være eksekverbare for CPU'en. Menes det her et verktøy ol. skal kjøres i interpreter gjørma ?

Det skal også være lettere for programmer å kommunisere og utveksle data med hverandre, lover Microsoft.

Teknisk lettere (hverken shared memory, pipes eller ip er spesielt tungvindt eller treigt) eller hva er egentlig meningen med denne diffuse påstanden ?

 

Forøvrig lei av at det alltid fokuseres på brukergrensesnittet i slike "nyheter om programvare"- artikler. Når det gjelder OS spesielt er vel brukergrensesnittet i skrivebordsmiljøet noe av det minst interessante.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir vel avslørt mer på Build konferansen, hørtes spesiellt rart ut om de bare skulle bruke HTML5,JS,CSS etc. til programmer på det nye GUI'et. Kunne kanskje ha nevnt at det er samme GUI på Windows Phone 7, metro som de kaller det. Med live tiles, panoramas, hubs og en ganske enkel og grei stil.

 

Må si jeg liker tanken på å ha en fullverdig tablet med W8, men blir nok til å bruke Classic/Aero på desktop.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha mobil OS på en PC! Pluss, jeg haaater når touchen finne følger fingeren, men bare setter i gang en animasjon. Ellers ser det veldig spennende ut og kult at MS går nye veier. Jeg skal gi det en sjans, men den nye GUI-en burde heller vært på Windows Phone 8 til pads.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha mobil OS på en PC! Pluss, jeg haaater når touchen finne følger fingeren, men bare setter i gang en animasjon. Ellers ser det veldig spennende ut og kult at MS går nye veier. Jeg skal gi det en sjans, men den nye GUI-en burde heller vært på Windows Phone 8 til pads.

Tingen er at Microsoft vil ha et fullblods OS på tablets og ikke gå samme veien som iPad/Android etc., som nevnt ørten hundre ganger så kan du alltid bruke det gamle brukergrensesnittet fra Vista/Win7, Aero.

Lenke til kommentar
Den synligste forskjellen er at Microsaft til slutt har valgt rektangulære fliser i stedet for bobler.

 

Hva er blandingsforholdene på den saften? :)

 

Syns det er spennende at de kommer med slike forandringer. Skal ha Windows uansett, så da er det hyggelig å se at de tenker litt nytt også.

En ting kan jeg si med sikkerhet og det er at det ikke er noe eplesaft :tease:

Lenke til kommentar

Næmmen, nettfjøl tilpasning... så overraskende og nyskapende.

(Ja, Sheldon- setningen over var ironi)

 

Programmene i Windows 8 blir basert på blant annet HTML 5, JavaScript og CSS, slik at det blir lettere å knytte dem til webben.

æh... programmer bør jo helst være eksekverbare for CPU'en. Menes det her et verktøy ol. skal kjøres i interpreter gjørma ?

Det skal også være lettere for programmer å kommunisere og utveksle data med hverandre, lover Microsoft.

Teknisk lettere (hverken shared memory, pipes eller ip er spesielt tungvindt eller treigt) eller hva er egentlig meningen med denne diffuse påstanden ?

 

Forøvrig lei av at det alltid fokuseres på brukergrensesnittet i slike "nyheter om programvare"- artikler. Når det gjelder OS spesielt er vel brukergrensesnittet i skrivebordsmiljøet noe av det minst interessante.

Jeg er enig, jeg vil vite om GUI-api-ene, minnebruk, systembelastning under idle, og andre ting. Desverre er det PC-analfabeter som kjøper de fleste PC-enene eller bruker dem, derfor er det ikke "backend"-stuff som brukes i promoer, jeg mener "ny oppgavebehandling"?? hva søren?? den var jo perfekt når den kom under XP hvorfor møkke den til ved å gjør den "brukervennlig" :/

 

-frank

Lenke til kommentar

Mer og mer blir Desktop for bærbare og stasjonære omgjort til det som egentlig burde være forbeholdt touchskjermer. Store ikoner, upraktisk og knotete menyer osv. Se på Unity eller gnome 3 også nå Windows 8. Så lenge det finnes alternativer er det greit, men den dagen det bare er slik søppel da komme produktiviteten min til å går helt nedover.

 

Edit: Og jeg skjønne ikke hvorfor det fucka oppgavebehandling, den var grei og veldig brukervennlig slik den var siden XP, nå er den bare klumpete og tar masse plass på skjermen og sikkert også ressurser

 

Edit2: skifta Windows 7 til Windows 8, selv om Windows 7 allerede begynne med det alt for store ikoner.

Endret av NoiSe_NOR
Lenke til kommentar

Vi pro-it brukere trenger vår CMD lett tilgjengelig for å jobbe effektivt ;)

Her er noe de kunne endelig fått fiksa, cmd'en i win7 er jo fortsatt fra steinalderen.

?? den gjør alt den trenger og trenger man mer er batch-filer fine ting, eller så lager man konsollprogrammer i VB/C/C#, de nada problemo ;)

jeg tenker på innstillinger man kan gjøre, tabs, path presets, resizing med redraw osv. Ta en titt på Console2 for noe av funksjonaliteten som mangler i cmd, eller standard console i en nyere linux distro.

 

http://sourceforge.net/projects/console/

Lenke til kommentar

Skulle sjekke en hardisk i en bærbar. Plasserte den i en mobil "eske" og hvor langt kommer man i W7 ?

Måtte over i XP før jeg var trygg på at dette var iorden.

Sikkert OK når en bare bruker W7, men alle gjør jo ikke det.

Må jo si at jeg var glad for W7 i starten, men det følges ikke opp. Sånn som det er nå, er det iallfall ikke et system som kan dekke behovet når en "mekker" på flere systemer.

 

Og - W8 ser jo helt for jævlig ut i så måte. En grunn til at jeg ikke bruker office er jo nettopp de forferdelige menyene oppe - så hvis W8 blir stappa med slikt er det bare å tviholde på XP for meg iallfall.

Lenke til kommentar

Vi pro-it brukere trenger vår CMD lett tilgjengelig for å jobbe effektivt ;)

Her er noe de kunne endelig fått fiksa, cmd'en i win7 er jo fortsatt fra steinalderen.

?? den gjør alt den trenger og trenger man mer er batch-filer fine ting, eller så lager man konsollprogrammer i VB/C/C#, de nada problemo ;)

jeg tenker på innstillinger man kan gjøre, tabs, path presets, resizing med redraw osv. Ta en titt på Console2 for noe av funksjonaliteten som mangler i cmd, eller standard console i en nyere linux distro.

 

http://sourceforge.net/projects/console/

Dette har jo ikke noe med funksjonen til selve CMD, men interfacet som brukes, og du har linket til en av alternativene, cosole forandrer ikke funksjonali8teten bak CMD men øker brukervenligheten til CMD, og ikke glem at vi som like CMD brukte DOS en gang i tiden ;)...

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...