Gå til innhold

– De smarte bruker Opera


Anbefalte innlegg

Akkurat når det gjelder DENNE testen så blir det jo litt dumt å synes noe nå når det var falske tall, men at det skulle være SÅ stor forskjell på IE og Operabrukerne virket unektelig litt overdrevet. Jeg klarer sikkert å få 150 på en IQ-test (særlig hvis jeg har laget den selv), mens hvis en astrofysiker skulle laget en test ville jeg nok ha havnet på nedre del av skalaen...

Jeg kan uansett for lite om dette tydeligvis, så det eneste jeg klarer å argumentere for er at man kan være intelligent selv med lav IQ - og definitivt er det mange med høy IQ som ikke fremstår som særlig intelligente.

Til syvende og sist kommer det helt an på hva du mener med intelligens, noe du fremdeles ikke har redegjort for. Jeg er åpen for å høre på din definisjon.

 

Eller kanskje mener du å si at folk med høy IQ likevel kan fremstå som lite empatiske. Det er noe helt annet, og er selvfølgelig helt riktig. IQ er ikke et mål på empati eller hvor godt man kommer overens med andre mennesker i rent sosiale sammenhenger. Generell intelligens er overhodet ikke alt.

Tror alle klarer å se forskjellen på det å krysse av for riktig kloss på en test og det å være intelligent. Hvis jeg hadde klart å ramse opp hele den periodiske tabellen, klart kvadratroten av et sekssifret tall på stående fot eller husket telefonnummerene til alle i kontaktlista mi hadde jeg sett på meg selv som ekstremt intelligent - selv om jeg kanskje skulle score relativt lavt på en "IQ-test".

 

Glem dette nå da, kan umulig være interessant lesing å høre hva jeg legger i ordet intelligent (?!)

 

Se forøvrig denne...

Eller denne...

Eller hvorfor ikke denne?

Denne til slutt, kanskje?

 

Betryggende å se at det ikke bare er jeg som mener at det er forskjell på IQ og intelligens...

Endret av oslo72
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror alle klarer å se forskjellen på det å krysse av for riktig kloss på en test og det å være intelligent.

Det er jo alltid mulig å jukse så lenge man har svaralternativer og ett (eller flere) av dem er riktig. Derfor må det være gitt at man lar være å jukse, eller ikke har mulighet til det, for at resultatet skal være gyldig. Noe annet blir å lure seg selv, og hva er vitsen med det?

 

Hvis jeg hadde klart å ramse opp hele den periodiske tabellen, klart kvadratroten av et sekssifret tall på stående fot eller husket telefonnummerene til alle i kontaktlista mi hadde jeg sett på meg selv som ekstremt intelligent - selv om jeg kanskje skulle score relativt lavt på en "IQ-test".

Kommer helt an på om det er en sammenheng mellom evnen til å huske det du nevner, og den intelligens som måles på en IQ-test. :p Matematiske evner er i stor grad forbundet med arbeidsminne (visstnok), som er en av de tingene som måles på en WAIS-test.

 

Glem dette nå da, kan umulig være interessant lesing å høre hva jeg legger i ordet intelligent (?!)

Ja vel. :)

 

Edit:

Se forøvrig denne...

Eller denne...

Eller hvorfor ikke denne?

Denne til slutt, kanskje?

 

Betryggende å se at det ikke bare er jeg som mener at det er forskjell på IQ og intelligens...

Ikke noe der som motsier det jeg har sagt hele veien. :p

 

Det er også mange faktorer som vil kunne påvirke din prestasjon på en IQ-test, og i så måte vil ikke resultatet bli særlig nøyaktig. Men hvis de samme begrensningene er til stede i dagliglivet, betyr jo det at din mentale prestasjonsevne blir nedsatt også der. Hvis du derimot bare var i dårlig form på testdagen og dette var et unntak, er ikke resultatet spesielt betydningsfullt. Strengt tatt burde du da utsatt testen til en dag du er i form.

 

Så hva er det du ønsker å påpeke som man ikke allerede vet? :p

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

BREAKING NEWS:

A recent discussion in a Norwegian web forum show that Opera users believe they are smarter than other people.

Noko som framleis kan være riktig.

 

For øvrig var undersøkelsen litt dårleg gjennomført. Med ein IQ på under 80 er du på grensa til å vere tilbakeståande og vil ha problem med bruk av telefonbøker, banktenester, bussruter osv.

Lenke til kommentar

BREAKING NEWS:

A recent discussion in a Norwegian web forum show that Opera users believe they are smarter than other people.

Noko som framleis kan være riktig.

Det går ganske klart fram av denne diskusjonstråden at Opera-brukere tror de er smartere enn andre.

(Det varierer om de tror dette gjelder i gjennomsnitt - slik undersøkelsen angivelig viste - eller om de tror det gjelder generelt.)

Lenke til kommentar

BREAKING NEWS:

A recent discussion in a Norwegian web forum show that Opera users believe they are smarter than other people.

Noko som framleis kan være riktig.

Det går ganske klart fram av denne diskusjonstråden at Opera-brukere tror de er smartere enn andre.

(Det varierer om de tror dette gjelder i gjennomsnitt - slik undersøkelsen angivelig viste - eller om de tror det gjelder generelt.)

 

Det er relativt sannsynlig at operabrukere i snitt har høyere IQ, det har lite med å "tro at man er smartere enn andre" å gjøre. Det har med en vurdering av grupper å gjøre. Akkurat om folk med utdanning i snitt har høyere IQ.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er relativt sannsynlig at operabrukere i snitt har høyere IQ, det har lite med å "tro at man er smartere enn andre" å gjøre.

Enig i det.

 

Men i denne tråden viser mange Opera-brukere at de tror de er smartere enn andre. De finner at resultatene fra [den oppdiktede] studien stemmer godt overens med det de selv mener. Det er i seg selv en interessant observasjon. Neppe tilstrekkelig til å trekke noen bastante konklusjoner p.g.a. det lave antallet deltagere i tråden, men allikevel ... (Man kan godt oppsummere det slik: Nebrewfoz tror at Opera-brukere tror at de er smartere enn andre.)

Lenke til kommentar

Det er relativt sannsynlig at operabrukere i snitt har høyere IQ, det har lite med å "tro at man er smartere enn andre" å gjøre.

Enig i det.

 

Men i denne tråden viser mange Opera-brukere at de tror de er smartere enn andre. De finner at resultatene fra [den oppdiktede] studien stemmer godt overens med det de selv mener. Det er i seg selv en interessant observasjon. Neppe tilstrekkelig til å trekke noen bastante konklusjoner p.g.a. det lave antallet deltagere i tråden, men allikevel ... (Man kan godt oppsummere det slik: Nebrewfoz tror at Opera-brukere tror at de er smartere enn andre.)

 

Alle tror de er smartere enn snittet :) Inkludert operabrukere.

 

AtW

Lenke til kommentar
For øvrig var undersøkelsen litt dårleg gjennomført. Med ein IQ på under 80 er du på grensa til å vere tilbakeståande og vil ha problem med bruk av telefonbøker, banktenester, bussruter osv.

I følge hvilken IQ-test og hvilken IQ-skala?

Påsto ApTiquant at de hadde testet ferdighetene i lesing av bussruter, telefonbøker og lignende?

 

IQ er som en prøve i engelsk eller et annet skolefag. Man må si noe om nivået og temaet for testen for å kunne måle ferdighetene i nettopp det valgte temaet innenfor faget IQ.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
For øvrig var undersøkelsen litt dårleg gjennomført. Med ein IQ på under 80 er du på grensa til å vere tilbakeståande og vil ha problem med bruk av telefonbøker, banktenester, bussruter osv.

I følge hvilken IQ-test og hvilken IQ-skala?

Påsto ApTiquant at de hadde testet ferdighetene i lesing av bussruter, telefonbøker og lignende?

Diverse kjelder på nettet. Eg har ikkje lese ApTiquant-utgivelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...