Gå til innhold

– De smarte bruker Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Kort tid etter at resultatene av undersøkelsen ble gjort kjent, ble Aptiquant truet med søksmål av en rekke Internet Explorer-brukere."

 

Les: "Amerikanske, hjemmeværende husmødre ser sitt snitt til å saksøke et firma for å få noen lettjente penger".

 

Bekrefter vel egentlig bare at undersøkelsen stemmer ganske bra. Hvis du tror at en slik undersøkelse er en bekreftelse på at man er dum hvis man bruker IE - så er man vel egentlig nettopp det - dum...

 

Tenkte på akkurat det samme, å gå til søksmål pga noe slikt underbygger jo at man er teit :)

 

AtW

 

Stigmatiserende... Men, for min del må jeg være dum for å bruke opera. Brukte opera før chrome kom på banen, og makan til ræl. Endte opp med å ikke oppgradere til IE6, hoppet på firefox, men når chrome kom så har jeg sjeldent hatt en bedre nett-leser opplevelse.

 

Det er vel ikke mer stigmatiserende enn du gjør det til? Det er ingenting stigmatiserene i seg selv i et slikt resultat.

 

AtW

Lenke til kommentar

og ikkje bruke explorer er jo almen lære i dag, er bare dei som ikkje setter seg inn i pc bruk som ikkje vet det.

 

så pågrunn av eg ikkje er særs data intresert så har man lav iq?

 

"IQ" er noe av dårligaste måle måtene som finnest i dag,det går ut på tester med reaksjons evne og rask du er på og løse problemer på 4-12 figurer som "vilken er forjsllige" ect (har tat mensa testen og besto, men må betale penger for og bare kunne seie "hei eg er med i mensa!" er noe man kunne skreve opp i scam boka).

 

bestemor er sikert ikkje beståt mensa testen eller visst forsjell på "internet explorer" og "chrome" "opera" bare det er internet! men derimot så går det nok det same for meg når det gjelder klær bare så lenge flekken går,vekk der bestemor kunne git meg den leksjonen :whistle:

 

men til nettleser, firefox om du liker addons og duppediter som flashblock,download helper ect men kan bli ressurs krevende for den svake maskina. chrome om du vil ha minimalisten men kan bli krevende når du bruker mange vindu siden den bruker prosses for kvert vindu (sist eg brukte det) opera, ser bare penest ut av dei 3 og er sån mitt i mellom, er litt treigere ein firefox men og krever mindre. dette er min erfaring med dem og seier no smaken er som bakken og ta den du liker best :new_woot:

Lenke til kommentar

Noen liker Opera, noen liker Chrome, noen liker IE, noen liker gudene vet hva.. Hvem bryr seg? Kan ikke folk heller bruke sine enorme hjerner på noe mer mat nyttig?!?!?

Du bryr deg da åpenbart ...

 

Litt morro at de som truer med søksmål fordi de er redde for å bli stempla som dumme er for dumme til å forstå statistikken.

 

Ellers kan jeg ikke si jeg er overraska over resultatene i statistikken. Mindre markedsandeler gjør det mye lettere å score bra på gjennomsnittstatistikk. Opera er kjent blant de som er interessert i data, Ola Normann veit ikke engang at Opera er en nettleser. Tipper for eksempel Lynx ville gjort det enda bedre her, siden det luker ut alle som ikke er spesielt interessert, og personer som er villige til å lære seg å bruke en kommandolinjebasert nettleser er typisk noe smartere enn gjennomsnittet.

 

Minner veldig om da NRK gjennomførte "Den Store IQ-testen". I statistikken som ble presentert etterpå, kom det fram at gjennomsnittlig IQ var høyest blant de som så mest på NRK2.

 

Chrome har som nevnt blitt såpass vanlig blant folk flest at de kommer dårligere ut. Reklame fra for eksempel youtube har nok hjulpet på det. Hadde man sett på hvordan det gikk med Chromium, eller beta- eller dev- releasene til Chrome, ville man nok sett et ganske annet resultat.

 

Må også si jeg stusser på uttalelsen

– Jeg vil understreke at rapporten ikke sier at hvis du bruker Internet Explorer, har du lav IQ. Det rapporten faktisk sier at at hvis du har en lav IQ, er sannsynligheten høy for at du bruker Internet Explorer, sier Howard.

... og sannsynligheten er nesten like høy for at man bruker IE dersom man har høy IQ, fordi IE har desidert størst markedsandel. Morsom statistikk, men ikke veldig nyttig, uten at det blir presentert noe mer data om IQ-fordelinga til hver nettleser. Noen normalfordelinger hadde hjulpet.

 

 

...

Det er derimot svært morsomt å se at Opera-brukere har over 120 IQ, mens IE6-brukere har litt over 80.

Med samme logiske resonnement kan man vel si at både du og Bill Gates er dollarmilliardærer ...

(I gjennomsnitt.)

Kan man? Da må du nesten forklare litt, for den tar jeg ikke.

Du generaliserer, som er logisk ugyldig. Hver nettleser vil få en normalfordeling av IQ-er, noen godt over 100, andre godt under 100. Da kan du ikke trekke slutninger om alle enkeltbrukerene. Man kan derimot si noe om sannsynligheten for at en enkeltpersons IQ ligger i et gitt intervall (hvis man har litt mer data enn det presenteres i denne artikkelen).

Endret av hlnd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mente ikke noe mer i utsagnet mitt enn at det var morsomt å se det. I setningen rett før sier jeg tross alt at du må ta undersøkelsen med en klype salt.

 

Undersøkelsen sier tross alt bare at gjennomsnittet av de som tok IQ-testen med IE6 var litt over 80, mens gjennomsnittet av de som tok IQ-testen med Opera var over 120.

 

Uansett, det er ikke nevnt hvor mange Opera, IE6-brukere og lignende som er på testen, og dermed er testen vanskelig å ta helt seriøs.

Lenke til kommentar

Vel jeg ser folk her har det gøy med å feil tolke statistikken. Så jeg slenger meg på jeg. :D

 

Jeg ser jo at ved og ha opera så vil IQ'en din øke med ca. 20% hvert fjerde år. xD

 

Basert på at i 2006 så var gjennomsnittelig IQ hos opera brukere ca. 100 og nå er den rundt 120 som tilsvarer en økening på 20%.

 

Jeg vil også tillate meg selv å skryte litt, fordi jeg bruker både firefox, chrome og opere, så jeg har åpenbart en Iq på over 300.

Lenke til kommentar

Hvis man kunne lagt sammen IQ-en til gjennomsnittet for hver nettleser, ja.

Men det er ikke slik det fungerer dessverre.

 

Men ja, Operas nettbrukermasse har hatt en sterk økning med IQ i løpet av 5 år. Jeg mistenker at det har noe med at Opera kanskje ikke støtta testen de hadde orginalt veldig bra. Opera har jo lenge hatt "Identifiser som xxx" tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...