Gå til innhold

– De smarte bruker Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser du på det fyren skriver så sier han at dersom du bruker IE har du mest sannsynlig lav IQ, eller er "dum". Døra svinger begge veier..

Lav IQ betyr ikke at man er dum. Akkurat som dårlig karakter i Nynorsk eller 20 sekunder på 60-meteren ikke betyr at man er dum.

 

Men bortsett fra det er jeg enig. Det er to sider av samme sak:

- Dersom man bruker IE er sannsynligheten høy for at man har lav IQ.

- Dersom man har lav IQ er sannsynligheten høy for at man bruker IE.

Lenke til kommentar
Minner veldig om da NRK gjennomførte "Den Store IQ-testen". I statistikken som ble presentert etterpå, kom det fram at gjennomsnittlig IQ var høyest blant de som så mest på NRK2.
For de som er interessert, så er statistikken her: http://www.aftenposten.no/kul_und/tv/article625000.ece

 

Veldig interessant lesning, spesielt det med politisk parti. :)

Gøy tabell for datamining. :)

 

Jeg likte spesielt den om alkohol der avholdsfolket har langt lavere IQ enn resten og de som drikker regelmessig er de med høyest IQ. Trening er også tydelig usunt for IQ-en, mens høy fødselsvekt er entydig bra.

 

En annen morsomhet er at Sør-Trøndelag gjør det sterkt i fylkes-rangeringen (0,1 bak beste plassering og 4,2 foran dårligste plassering), mens folk som heier på Rosenborg trekker ned (2,3 bak beste plassering og 1,3 foran dårligste plassering).

 

Røykende VG-lesere som ser mye på TV3 og TV Norge og stemmer Frp ligger veldig dårlig an.

Lenke til kommentar
Ser du på det fyren skriver så sier han at dersom du bruker IE har du mest sannsynlig lav IQ, eller er "dum". Døra svinger begge veier..

Men bortsett fra det er jeg enig. Det er to sider av samme sak:

- Dersom man bruker IE er sannsynligheten høy for at man har lav IQ.

- Dersom man har lav IQ er sannsynligheten høy for at man bruker IE.

De to setningene er ikke ekvivalente. Det ene impliserer ikke det andre, selv om det nok er en mulighet i 2011 slik internett er utbredt. Men for alt du vet kan det hende at majoriteten av folk med lav IQ ikke bruker internett i det hele tatt.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar
Ser du på det fyren skriver så sier han at dersom du bruker IE har du mest sannsynlig lav IQ, eller er "dum". Døra svinger begge veier..

Lav IQ betyr ikke at man er dum. Akkurat som dårlig karakter i Nynorsk eller 20 sekunder på 60-meteren ikke betyr at man er dum.

 

Men bortsett fra det er jeg enig. Det er to sider av samme sak:

- Dersom man bruker IE er sannsynligheten høy for at man har lav IQ.

- Dersom man har lav IQ er sannsynligheten høy for at man bruker IE.

 

Enig, dog "dum" her ble sammenlignet med lav IQ.. Vil kanskje påstå at lav EQ er værre en lav IQ, men det er nå bare tall..

Lenke til kommentar

IQ-testen er vel laget av Opera da :!:

 

Lurer på hvem som hadde mest IQ når stacked tabs (eller Tab Groups) skulle utvikles for Opera og Firefox? Vel, er vel like uvestentlig som svaret fra testen 'artikkel'-forfatteren referer til,

 

brukervennligheten til Firefox Panorama er uansett milevis bedre enn Opera's Stacked Tabs.

Lenke til kommentar

"Din IQ ligger nedenfor området testen er beregnet på. Vi regner med å utvide dette området så snart vi har samlet mer data. Husk at det er lurt å trene på å ta slike tester - det finnes mange å velge mellom og du finner en del av dem på forumet vårt."

 

Resultat av hjemmetesten til Mensa :)

Må vel påpeke at jeg klikket vilt på alle 35 spørsmålene, og satset på at lykken sto meg bi... Beviser vel kanskje at man ikke akkurat trenger å ha høy IQ for å spille Lotto...

Lenke til kommentar

Opera er for gale freaks som også sverger til Linux som klient OS. Vil tro disse to brukergruppene er meget sammenfallende ;) Jeg får trøste meg med at de jeg kjenner som er supersmarte gjerne er rimelig avkortet sosialt.

 

Kanskje man skulle målt EQ på de forskjellige browserne? Tror uansett IE ville kommet dårlig ut. Ville Safari blitt vinneren? Haha!

Lenke til kommentar

Jeg bruker Chrome, og til tross for det så kom jeg også over Operasnittet :)

 

Idiotisk hjemmetest forøvrig, da den kun benytter AND/OR/NOR og enkle mønsterendringer. Har man programmert en del i sitt liv så bør det være en enkel sak.

At man skal være så veldig intelligent fordi man ser et mønster stiller jeg meg skeptisk til...

 

Når det gjelder programmerere kjenner jeg mange som sikkert har skyhøy "IQ", men tilsvarende lav EQ og sosiale antenner.

Lenke til kommentar

At man skal være så veldig intelligent fordi man ser et mønster stiller jeg meg skeptisk til...

Det er jo sånn intelligens blir målt.

Nei, det er dessverre slik IQ blir målt. Høy IQ betyr ikke nødvendigvis det samme som høy intelligens. IQ er bare et tall.

 

En regnskoginnbygger vil helt sikkert synes at en nordmann som kommer på besøk er en idiot siden han ikke vet hvilke bær/frukter som kan spises eller hvordan man gjør opp ild. At nordmannen har dobbelt så høy IQ (minst) betyr bare at han er mer vant til IQ-tester. For en som bor i regnskogen trenger man andre måter å beregne intelligensen fremfor f.eks i Europa.

 

Fra Wikipedia:

"For å få en målbar verdi på intelligens forsøker man i blant å måle intelligens i IQ. De fleste er likevel enige at instrumentet er upresist og måler kun deler av det vi vanligvis mener med intelligens. Det finnes flere forskjellige IQ-tester, og samme person kan oppnå svært forskjellige resultat med forskjellige tester. Hvordan IQ-tester skal utformes, hva de skal måle, og hvordan de individuelle resultatene skal bedømmes er et kontroversielt spørsmål innen psykologien og er i blant et ideologisk spørsmål."

 

Uansett: Jeg er ikke ute etter å skape en debatt om IQ/intelligens. Jeg mener bare at man nødvendigvis ikke må ha høy IQ for å være intelligent.

Lenke til kommentar

Intelligens er en skala for å måle hvor godt man gjør det i en viss type oppgaver. Man kan sikkert ha et eksepsjonelt lydøre og være utrolig kreativ, ha et godt språkøre, god øye-fingerkoordinasjon, forståelse for kompleks politikk og menneskelig adferd og være en ypperlig forfatter uten å være god i nummerrekker og detektering av visuelle mønstre. Man vil score godt på en IQ-test om man er god i nummerrekker og visuelle mønstre.

Lenke til kommentar

Nei, det er dessverre slik IQ blir målt. Høy IQ betyr ikke nødvendigvis det samme som høy intelligens. IQ er bare et tall.

IQ er ikke «bare et tall». Det er et tall som viser hvor mange ellers i befolkningen som presterer like bra som deg på et sett med tester. Disse testene måler primært ens språklige evner, romlig abstraksjon og logikk. WAIS-testene som er de mest brukte i psykologien har et sett med tester innenfor hvert av følgende fire områder: verbal forståelse, arbeidsminne, perseptuell organisering og prosesseringshastighet. Noen evner henger sammen med andre som ikke blir testet direkte, mens andre er helt urelaterte. Det er ingen som påstår at en IQ-test måler alt mulig av evner man kan ha.

 

Skulle man dessuten måle alt mulig av evner, ville det totale tallet bli helt meningsløst – et gjennomsnitt av alle evner. IQ er allerede et tall som kombinerer en håndfull evner, og du kan score veldig høyt på ett område, men lavt på et annet. Fullskala-IQ forteller da heller lite av de faktiske forhold.

 

Hva med at du først forklarer hva du mener med intelligens, så dette ikke blir en ren definisjonsdebatt. Så foreslår jeg eventuelt begrepet generell intelligens for de evnene som måles på IQ-tester, dersom man har behov for å presisere.

 

Wechsler defined intelligence as "... the global capacity of a person to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his environment."

Lenke til kommentar

Wechsler defined intelligence as "... the global capacity of a person to act purposefully, to think rationally, and to deal effectively with his environment."

Det siste du refererer til er jeg helt enig i, og jeg mener at IQ og intelligens nødvendigvis ikke er det samme.

 

Undersøkelsen gir et inntrykk av at snitt-IQ til Operabrukerne som deltok ligger på over 120. Dette stiller jeg meg svært skeptisk til, og lurer på hva slags IQ-test de benyttet og hva slags score de har brukt.

 

Har man tatt snittet for alle og gitt det 100 så kan jeg forstå at man har kommet til 120 for Operabrukere - men det blir galt å kalle det for IQ. At man er 20% klokere enn snittet er ikke det samme som 120 i IQ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...