Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Vel, skal man være ærlig så skal man være ærlig, jeg har ikke satt meg så veldig godt inn i hva "å bygge opp Utøya" går ut på, men jeg antar på det sterkeste at pengene går til formål for restitusjon etter tragedien, ikke goder til Eskil Pedersen personlig. Alle fra Utøya har jo blant annet fått tilbud om psykologhjelp, og det koster vel penger..? Jeg vet ikke nøyaktig hva disse pengene går til, men jeg er ganske så sikker på at de ikke havner i lomma til Pedersen :)

 

Så kynismen, kommer ikke fra Eskil Pedersen, som er et sterkt preget offer.

 

Nuvel. At pengene ikke går til EP personlig er ganske så åpenbart. Skadene for terroren ABB utførte vil bli dekket av forsikringen. Men EP bruker altså hendelsen slik at man kan få pusset opp Utøya. Kynisme behøver ikke å ha noe personlig vinning for at det skal kalles kynisme.

 

Ellers bør du nok ta en titt på Stordalen og EP sin "innsamlingsaksjon" på Youngstorget hvis det er å finne på nett. Evnt; http://www.utøya.no/

 

Og Frpargumentasjon, vil ikke si at jeg retter dette mot deg, for jeg kjenner deg ikke, men Frp har en tendens til å uttale seg mindre intelligent, og det har visse enkeltpersoner fra partiet gjort i denne saken også :)

 

Frp har intet å gjøre med kritikken av EP å gjøre. Ellers er slike floskler eksakt det samme som ABB brukte, da Eurabia var nært forestående.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Pusse opp" og "Gjenreise" er nå to så vidt forskjellige ting, tror ikke de bruker pengene på å skifte panel med fliser og installasjon av badebasseng. Takk for linken! Fikk klarnet det litt opp for meg, der står det at de skal gjenreise Utøya, ved å fikse bygg som har tatt skade, eventuelt bygge nytt, av hensikt til de overlevende som har hatt disse opplevelsene der.

 

Og jeg for stå opp, og si at det kanskje var litt unødvendig og upassende av meg å dra direkte link mellom Frp og kritikken av EP. Tross alt synes jeg flere av dem også har oppført seg med måte i denne saken. Men de har som sagt en lei tendens til å si ting som er best usagt *host* Carl I. Hagen...*host*

 

Og siden vi alle vet at det praktisk talt er umulig å overtale en fremmed på internet, så kan vi si det sånn; Beklager for å trekke Frp inn i denne tråden, det er en annen sak, og nei, AUF-lederen burde ikke blitt lenger på Utøya :) PEACE

  • Liker 2
Lenke til kommentar

fra http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4202703.ece

 

Terje Bruøygard leder av strids- vogneskadronen i Telemark bataljon:

"Videre har jeg tenkt mye på det lokale politi som kom først. Mange mener de burde ha hevet seg i første båt og gått mot kulene i den hensikt å avverge ytterligere tragedie. For å gjøre det trengs trening, både mentalt og fysisk. Det er unaturlig for mennesker å gå mot lyden av skuddsalver. Det naturlige er å stikke av eller ta dekning. Med rett trening og mentale forberedelser klarer man å undertrykke lysten til å rømme eller gjemme seg."

 

Merk at sitatet speiler til politiet, som allerede har en direkte rolle rettet mot øya, også mener enkelte her at EP skulle prestert over dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

AUF-lederen var tilbake på utøya.

 

978x.jpg

 

http://www.dagbladet...n/auf/17756229/

 

Dette sier han til dagbladet:

 

- Det har vært en dag full av ulike følelser

- Det har vært ufattelig sårt og trist å være tilbake, men også godt. Det har vært godt å se AUF-ere sammen på Utøya igjen

- Det har vært tøft å se de stedene flere av vennene våre er blitt drept. For noen har det vært veldig tøft å komme ut hit, for andre har det gått bedre enn de fryktet

- Vi håndterer sorg ulikt. Noen ønsker aldri å komme tilbake, og noen vil vente før de reiser til Utøya igjen. Det må vi respektere

- Stoltenberg snakket om sine opplevelser siden 22. juli, og om hvordan han har hatt det. Han lovet også å komme tilbake til Utøya neste år

- Jeg sa jeg var stolte av dem, av alle AUF-erne, ikke bare de som var på Utøya i dag. De har vist et ufattelig mot. Jeg snakket dessuten om viktigheten av å oppsøke hjelp, og vi hadde ett minutts stillhet.

- Det har vært godt å se hvor godt AUF-erne tar var på hverandre. Og selv om det er veldig tøft å være tilbake, er de flinke til å huske de gode opplevelsene. Jeg håper at Utøya skal bli det den var før 22. juli, og jeg er overbevist om at vi skal tilbake på sommerleir

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

fra http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4202703.ece

 

Terje Bruøygard leder av strids- vogneskadronen i Telemark bataljon:

"Videre har jeg tenkt mye på det lokale politi som kom først. Mange mener de burde ha hevet seg i første båt og gått mot kulene i den hensikt å avverge ytterligere tragedie. For å gjøre det trengs trening, både mentalt og fysisk. Det er unaturlig for mennesker å gå mot lyden av skuddsalver. Det naturlige er å stikke av eller ta dekning. Med rett trening og mentale forberedelser klarer man å undertrykke lysten til å rømme eller gjemme seg."

 

Merk at sitatet speiler til politiet, som allerede har en direkte rolle rettet mot øya, også mener enkelte her at EP skulle prestert over dette?

 

Det er fordi folk uten relevant kompetanse kan ha mange ideer og forestillinger, som er feil. Fordommer og pseudo-intellekt-tendensen. Det fine, når slike tanker kommer frem, er at de med kompetanse kan påpeke virkeligheten.

 

Slik her en kompetent kar fra forsvaret har gjort. For de som er interessert i å få korrigert egen mening er det flott og jeg håper flere lytter til fagfolkene her.

 

Men det vil nok hjelpe lite til de som egentlig ikke er ute etter svar i denne saken, de er ute etter å slå politisk mynt og ramme politikeren Eskil Pedersen. De vil fortsette uavhengig av hvilken faktiske forhold som kommer frem, fordi de er blind på å ramme sine politiske motstandere.

 

Kanskje med unntakt av politiet i sivil, fantes det ingen på Utøya med i nærheten av tilstrekkelig kompetanse til å håndtere situasjonen. Alle vi som har vært i forsvaret noen år vet hvor mye trening og forberedelser som må til for mentalt å være i stand til å håndtere en slik situasjon - hvor marginene fortsatt er store blant soldater som ikke takler det når alvoret er inne.

 

Det er urimelig å forvente noe annet av de sivile som var på Utøya og det er menneskelig lavmål å prøve å slå politisk mynt på det. Noe jeg virkelig håper folk kan reflektere over.

 

Dette kommer forvørig fra en av de største AP-kritikerne på forumet de siste fem-ti årene (det er så typisk at folk tenker "han stemmer AP, han vil jeg ikke høre på", så jeg får vel påpeke dette)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

fra http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4202703.ece

 

Terje Bruøygard leder av strids- vogneskadronen i Telemark bataljon:

"Videre har jeg tenkt mye på det lokale politi som kom først. Mange mener de burde ha hevet seg i første båt og gått mot kulene i den hensikt å avverge ytterligere tragedie. For å gjøre det trengs trening, både mentalt og fysisk. Det er unaturlig for mennesker å gå mot lyden av skuddsalver. Det naturlige er å stikke av eller ta dekning. Med rett trening og mentale forberedelser klarer man å undertrykke lysten til å rømme eller gjemme seg."

 

Merk at sitatet speiler til politiet, som allerede har en direkte rolle rettet mot øya, også mener enkelte her at EP skulle prestert over dette?

 

Det er fordi folk uten relevant kompetanse kan ha mange ideer og forestillinger, som er feil. Fordommer og pseudo-intellekt-tendensen. Det fine, når slike tanker kommer frem, er at de med kompetanse kan påpeke virkeligheten.

 

Slik her en kompetent kar fra forsvaret har gjort. For de som er interessert i å få korrigert egen mening er det flott og jeg håper flere lytter til fagfolkene her.

 

Men det vil nok hjelpe lite til de som egentlig ikke er ute etter svar i denne saken, de er ute etter å slå politisk mynt og ramme politikeren Eskil Pedersen. De vil fortsette uavhengig av hvilken faktiske forhold som kommer frem, fordi de er blind på å ramme sine politiske motstandere.

 

Kanskje med unntakt av politiet i sivil, fantes det ingen på Utøya med i nærheten av tilstrekkelig kompetanse til å håndtere situasjonen. Alle vi som har vært i forsvaret noen år vet hvor mye trening og forberedelser som må til for mentalt å være i stand til å håndtere en slik situasjon - hvor marginene fortsatt er store blant soldater som ikke takler det når alvoret er inne.

 

Det er urimelig å forvente noe annet av de sivile som var på Utøya og det er menneskelig lavmål å prøve å slå politisk mynt på det. Noe jeg virkelig håper folk kan reflektere over.

 

Dette kommer forvørig fra en av de største AP-kritikerne på forumet de siste fem-ti årene (det er så typisk at folk tenker "han stemmer AP, han vil jeg ikke høre på", så jeg får vel påpeke dette)

 

Han sier det samme som EP-fanatikerne her inne sier, bare på en litt annen måte.

 

At man ikke kan kreve noe som helst av noen som helst.

 

Og det stemmer det - man kan aldri kreve at folk frivillig legger to pinner i kors for andre. Man kan ikke kreve at en milliardær gir et kronestykke til en tigger. Man kan ikke kreve at noen frivillig gjør noe for andre som setter dem i en ubeleilig situasjon.

 

En slik ryggradsløs holdning er heldigvis ikke det rådende. Ennå så regnes modighet som en god egenskap og feighet som en dårlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har tenkt noe slikt selv. Husker jeg reagerte litt da han fortalte

om hvordan han selv kom unna dagen etter på tv. Det var noe unnvikende

med forklaringen jeg stusset over. Kan ikke huske i detaljer hva han sa nå, men husker jeg reagerte.

 

Forresten må jeg ærlig innrømme jeg ikke liker den fyren der. Arrogant type.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han sier det samme som EP-fanatikerne her inne sier, bare på en litt annen måte.

At man ikke kan kreve noe som helst av noen som helst.

Nei det gjør han ikke. Han sier hva det er rimelig å kreve av noen. Og han sier det fordi han i motsetning til oss vet noe om det.

 

En slik ryggradsløs holdning er heldigvis ikke det rådende. Ennå så regnes modighet som en god egenskap og feighet som en dårlig.

Vi applauderer heltene, men fordømmer ikke de redde. Før vi vet at vi ikke ville vært en av dem selv.

 

Geir :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ville heller dø enn å komme hjem uten søstrene mine

 

Dette kan vel kalles en helt. Han ble igjen og var med å redde andres liv, istedenfor å dra og komme seg i sikkerhet.

 

Men jeg syntes ikke at vi kan klandre AUF-lederen for å bli med båten vekk fra øya.

Det jeg ikkke syntes var riktig av ham, var å dra langt av sted, istedenfor å være til hjelp og støtte i nærheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt.

 

Det er flere andre som har påpekt hvordan argumentasjonen din er basert på en politisk agenda. Det er faktisk flere andre som har påpekt en rekke ting for deg, som du så har valgt å ignorere.

 

For eksempel dette med flyveledere. Ingen har sagt at du nevnte flyveledere, men det er påpekt at en forskjellige typer ledere har ulike oppgaver og ulik kompetanse. At man er leder betyr ikke automatisk at man har kunnskap om krigføring og antiterror-operasjoner.

 

For å svare på spørsmålet jeg stilte deg, som jeg forøvrig antar at du selv vet svaret på, så kalles det løgn når man kommer med påstander man vet er feil. Dette har du gjort konsekvent gjennom hele debatten.

 

Jeg registrerer også at du nok en gang har ulike krav til personer i nød. Den ene gir du ros fordi han stakk av fra et titalls personer i nød, og den andre rakker du ned på fordi han kom seg med åtte andre i sikkerhet uten at noen i nærheten som kunne vært reddet ble etterlatt.

 

Og ja, det var helt riktig av AUF-lederen å overlate terrorbekjempelsen til politiet.

 

Til slutt ser vi jo at du bevisst går inn for å villede folk ved å omtale det som må gjøres på Utøya som en "oppussing".

Endret av Pjassop
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ville heller dø enn å komme hjem uten søstrene mine

 

Dette kan vel kalles en helt. Han ble igjen og var med å redde andres liv, istedenfor å dra og komme seg i sikkerhet.

 

Men jeg syntes ikke at vi kan klandre AUF-lederen for å bli med båten vekk fra øya.

Det jeg ikkke syntes var riktig av ham, var å dra langt av sted, istedenfor å være til hjelp og støtte i nærheten.

For ham var det åpenbart riktig å oppsøke myndighetene, og bidra på den måten. At noen faktisk kan møte opp hos politiet og gi dem verdifull informasjon direkte, og uten å være på en dårlig linje over telefon, er viktig. Det er tåpelig å si at han burde gjort noe annet, da han kan ha vært til særdeles god hjelp for politiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At denne tråden har kommet opp i 50 sider sjokkerer meg litt. Jeg har den siste tiden snakket med folk som deler samme synspunkt som mange av medlemmene her inne. At de synes Eskil Pedersen er dum og en feiging som rømte fra øya mens "alle andre" var igjen. Alle disse uttalelsene har kommet fra folk som på ingen måte har vært innblandet i det som skjedde på øya 22. juli. Alt de har gjort er å lest, sett og hørt på nyhetene. Gjennom dette har de skaffet seg (i mine øyne) et totalt vrangsyn av Eskil og hvilke muligheter han faktisk hadde midt i tragedien. Dette synes jeg er ufattelig synd.

 

 

Jeg tror mange av dere ville forstått om dere selv sto midt oppi det da det hendte. Følelsen av sjokket som kom da vi hørte skuddene, hylene og synet av desperate ungdommer er ubeskrivelig. Alle på øya reagerte forskjellig. Noen fikk et behov for å hjelpe andre. Andre/de fleste tenkte på å berge seg selv. De fleste av oss ble satt i nesten en slik "egoistbås", om det er rett å kalle det dét. Man løper, og rømmer mens man stenger alt rundt seg ute. At man skal klandre Eskil for at han reddet seg selv blir helt feil. Det var ikke Eskil som drepte folk. Det høres nesten ut som om mange av dere skylder på Eskil for at mange har mistet livet sitt.

 

 

Eskil hadde ikke noe annet valg. Hadde båten stått der lenger, hadde sannsynligvis flere vært døde. At båten hadde plass til 50 personer er helt riktig, men verken Eskil eller noen andre kunne løpt rundt og plukket opp ungdommer til båten var full. Det var ikke tid, og det var ikke noen form for mulighet.

 

 

Jeg ber dere slutte å klandre Eskil. Jeg tror han har det mer enn nok å tenke på. Han er tydelig preget. Eskil reddet seg selv, og han gjorde det eneste rette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt.

 

Det smalt jo fra den rette slagskipkapteinen.

 

Det er flere andre som har påpekt hvordan argumentasjonen din er basert på en politisk agenda. Det er faktisk flere andre som har påpekt en rekke ting for deg, som du så har valgt å ignorere.

 

Og "de flere andre" har jeg svart til "de flere andre". Ikke gjennom deg. Det kan godt hende du har et slikt behov for selvhevdelse at du mener all argumentasjon mellom andre personer må gå igjennom deg for godkjentstempel, du får nesten ha meg unnskyldt at jeg mener det er noe stort vrøvl.

 

For eksempel dette med flyveledere. Ingen har sagt at du nevnte flyveledere, men det er påpekt at en forskjellige typer ledere har ulike oppgaver og ulik kompetanse. At man er leder betyr ikke automatisk at man har kunnskap om krigføring og antiterror-operasjoner.

 

Så, det vanskelige spørsmålet, har jeg brukt flygeleder som et eksempel? Nei, hvorfor i all verden prøver du deg med det eksemplet på meg? Det har ikke noe med ignorering av andre. Dessuten, tror jeg nok de fleste klarer seg uten din eminente hjelp.

 

Heller har jeg ikke krevd at EP skulle utføre antiterrorarbeid. Hjelpe medmennesker derimot. Eller som EP ville sagt det; "solidaritet". Vakkert ord forsåvidt.

 

For å svare på spørsmålet jeg stilte deg, som jeg forøvrig antar at du selv vet svaret på, så kalles det løgn når man kommer med påstander man vet er feil. Dette har du gjort konsekvent gjennom hele debatten.

 

Igjen, retorisk. Du behøvde ikke å svare. Jeg visste jo at du ville komme med et fjollete svar, som gavnet vel akkurat "limbo".

 

Jeg registrerer også at du nok en gang har ulike krav til personer i nød. Den ene gir du ros fordi han stakk av fra et titalls personer i nød, og den andre rakker du ned på fordi han kom seg med åtte andre i sikkerhet uten at noen i nærheten som kunne vært reddet ble etterlatt.

 

Javisst er det forskjellige krav, det er logisk. En som står 1 meter unna ABB har andre behov enn EP som er mange km unna i en båt bygget av stål. Opplagt. Og da har man igjen, som jeg har argumentert fra første stund, muligheten for å utøve hjelp. Om man står 1 meter unna ABB så er det begrenset hvor mange en kan hjelpe, i motsetning til EP, f.eks, som er i en båt og utenfor personlig fare.

 

Det jeg finner merkelig er at du vil sammenligne de to.

 

Og ja, det var helt riktig av AUF-lederen å overlate terrorbekjempelsen til politiet.

 

Er vel forsåvidt få som er uenig i det.

 

Til slutt ser vi jo at du bevisst går inn for å villede folk ved å omtale det som må gjøres på Utøya som en "oppussing".

 

Var det som kom ut av EP sin munn i den første tiden. Men ord har jo en tendens til å miste sin betydning når de entrer dine ører, eller ditt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Se tråden på Sol Debatt om samme sak:

http://debatt.sol.no/content/quotat-vi-aldri-skal-fa-se-dem-igjen-er-ubeskriveligquot

 

En del interessante linker.

 

En tidligere i denne tråden nevnte at E.P. var unnvikende.

Se mitt innlegg på SOL om at har forandret sin historie...

 

Alle som opplever noe dramatisk og livstruene «forandrer sin historie» hver eneste gang de forteller den. Den menneskelige hukommelsen er flyktig og upresis selv under de beste forhold, og under ekstremt stress er det en forsvarsmekanisme å i ettertid fortrenge deler av inntrykkene slik at man skal slippe å måtte behandle alt på en gang.

 

Jeg er sikker på at samtlige overlevende etter Utøya-tragedien vil fortelle avvikende historier avhengig av når de blir spurt; det er helt naturlig. Først etter lang tid vil de ha bearbeidet og behandlet inntrykkene på en slik måte at de vil kunne holde fast ved et minne av et hendelsesforløp – og det er heller ikke da noen garanti for at to stykker som var i samme situasjon husker de samme tingene.

 

Dette er helt grunnleggende almennkunnskap, for ikke å snakke om at det burde vært intuitivt for alle med normalt utviklede sjelsevner og et fungerende empatiapparat. Klart, hvis det aller verste man har opplevd i livet er at mamma var for sen med middagen en kveld, så stiller jo ting seg litt annerledes.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...