Gå til innhold

Burde AUF-lederen blitt lenger enn han gjorde på Utøya


Anbefalte innlegg

Ingen kritiserer Eskil Pedersen for å ha entret fergen.

 

Det det stilles spørsmålstegn ved er disponeringen av fergen videre og hvilke konsekvenser det fikk at fergen ikke ble brukt til å plukke opp svømmer og ikke var tilgjengelig for politiet.

 

Det jeg undres litt over er at straks skytingen startet så søkte hundresvis av ungdommer ned mot sjøkanten..rundt hele Utøya. Disse ungdommene må ha vært synlige fra fergen.

Alikevel satte fergen kursen nordover.

 

Ingen tvil om at dette var en grov feilvurdering som kan ha kostet mange ungdommer livet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om AUF-lederen burde blitt lenger enn han gjorde på Utøya? Ja, absolutt !!

Jeg synes det er altfor drøyt at AUF-leder Eskil Pedersen skal bli sett på som en helt. Han var en av de aller første som pilte avgårde, akkurat som en skaddeskutt rotte da ABB gikk berserk på Utøya og var kun ute etter å redde sitt eget skinn. Denne feigingen fortjener ikke å bli kalt for en helt og burde blitt stilt for retten. En sånn opptreden er ikke verdig en som har tatt på seg lederrollen i ungdomspartiet. Jeg synes ærlig talt han skulle tatt på seg et ansvar og hjulpet de andre i sikkerhet, om det så var med livet som innsats. Han skulle opptrådt som kapteinen på et synkende skip, vært den siste som entret livbåten.

Lenke til kommentar

Om AUF-lederen burde blitt lenger enn han gjorde på Utøya? Ja, absolutt !!

Jeg synes det er altfor drøyt at AUF-leder Eskil Pedersen skal bli sett på som en helt. Han var en av de aller første som pilte avgårde, akkurat som en skaddeskutt rotte da ABB gikk berserk på Utøya og var kun ute etter å redde sitt eget skinn. Denne feigingen fortjener ikke å bli kalt for en helt og burde blitt stilt for retten. En sånn opptreden er ikke verdig en som har tatt på seg lederrollen i ungdomspartiet. Jeg synes ærlig talt han skulle tatt på seg et ansvar og hjulpet de andre i sikkerhet, om det så var med livet som innsats. Han skulle opptrådt som kapteinen på et synkende skip, vært den siste som entret livbåten.

 

Mest idiotiske jeg har hørt på lenge. Kunne du gjort det bedre?

 

Eller mater jeg et stygt troll nå?

Endret av Tiugama Kaa
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eskil Pedersen er en ganske så eplekjekk broiler. Sannheten er at han rømte med halen mellom beina. Deretter mottok han folkets hyllest på Rådhusplassen.

 

Jeg er glad jeg ikke stilte opp på noen av disse propagandaarrangementene, for det er hva det ble brukt til.

Eplekjekk broiler???

Hehe, takk der sa du det :thumbup:

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

Når fikk du plutselig myndighet til å ta kontroll over fergen? Var fortsatt en kaptein der som hadde 100% ansvar for båten og passasjerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

Når fikk du plutselig myndighet til å ta kontroll over fergen? Var fortsatt en kaptein der som hadde 100% ansvar for båten og passasjerer.

 

 

Må vel anta at AUF lederen hadde en viss påvirkning på de beslutningene som ble tatt, ganske naivt å tro noe annet.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

Når fikk du plutselig myndighet til å ta kontroll over fergen? Var fortsatt en kaptein der som hadde 100% ansvar for båten og passasjerer.

 

 

Må vel anta at AUF lederen hadde en viss påvirkning på de beslutningene som ble tatt, ganske naivt å tro noe annet.

 

Spiller egentlig ingen rolle hvor mye påvirkning noen hadde. Kapteinen hadde det fulle ansvaret og vil stå ansvarlig alene.

 

I følge VG så gikk kapteinen i land senere og rådførte seg med brødrene sine før han prøvde å dra mot Storøya

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

Når fikk du plutselig myndighet til å ta kontroll over fergen? Var fortsatt en kaptein der som hadde 100% ansvar for båten og passasjerer.

 

 

Må vel anta at AUF lederen hadde en viss påvirkning på de beslutningene som ble tatt, ganske naivt å tro noe annet.

 

Spiller egentlig ingen rolle hvor mye påvirkning noen hadde. Kapteinen hadde det fulle ansvaret og vil stå ansvarlig alene.

 

I følge VG så gikk kapteinen i land senere og rådførte seg med brødrene sine før han prøvde å dra mot Storøya

 

Det er ingen på fergen som har gjort noe straffbart og vil derfor ikke stå ansvarlig for noe som helst.

 

Men det vil blir diskutert hva som ble lagt til grunn for de beslutningene som ble tatt, og hvem som var involvert i beslutningsprosessen.

 

Selv om det ikke står i VG så vil undertegnede anta at AUF lederen var en naturlig deltaker i den beslutningsprosessen.

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

Når fikk du plutselig myndighet til å ta kontroll over fergen? Var fortsatt en kaptein der som hadde 100% ansvar for båten og passasjerer.

 

 

Må vel anta at AUF lederen hadde en viss påvirkning på de beslutningene som ble tatt, ganske naivt å tro noe annet.

 

Spiller egentlig ingen rolle hvor mye påvirkning noen hadde. Kapteinen hadde det fulle ansvaret og vil stå ansvarlig alene.

 

I følge VG så gikk kapteinen i land senere og rådførte seg med brødrene sine før han prøvde å dra mot Storøya

 

Det er ingen på fergen som har gjort noe straffbart og vil derfor ikke stå ansvarlig for noe som helst.

 

Men det vil blir diskutert hva som ble lagt til grunn for de beslutningene som ble tatt, og hvem som var involvert i beslutningsprosessen.

 

Selv om det ikke står i VG så vil undertegnede anta at AUF lederen var en naturlig deltaker i den beslutningsprosessen.

 

Men vi diskuterer jo hva Eskil Pedersen kunne ha gjort annerledes. Å dra inn hva han kunne ha gjort eller ikke gjort på båten blir jo helt feil, da kapteinen har ansvaret for båten.

 

Om det var noe han kunne ha gjort, måtte det jo vært når han selv alene handlet og dette var i perioden før han kom seg på båten. At ingen her kan sette fingeren på hva som burde vært gjort annerledes i den fasen, støtter jo bare opp under at han gjorde det han kunne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen av dere kunne gjort noe annerledes. Kanskje fått dere selv skutt og drept, men det er det eneste.

 

Drept ombord i en stålferge med høyt fribord? Morsom kommentar.

 

Hadde vært ganske enkelt å ta ombord svømmende ungdommer med den billemmen i baugen. Særlig om baugen hadde vent bort fra øya og gjerningsmannen

 

En jernferge.

 

"Heldigvis" var det bare en Ruger Mini-14, som bruker 5.56, som ikke SANSYNLIGVIS ikke kunne penetrert fergeveggene uten spesialammunisjon.

Styrhuset derimot ville ikke vært trygt.

 

En ekspert fortalte at han ikke trodde våpenet til Breivik kunne penetrert skroget, men at han definitivt ikke ville risikert livet på den antagelsen da man sjeldent tester rifler på sivile båter.

Det er med antagelsen at det var vanlig ammunisjon han hadde.

 

Et orginalt M14-våpen med militær NATO ammunisjon ville spist fergen levende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Et orginalt M14-våpen med militær NATO ammunisjon ville spist fergen levende.

 

 

Leste at stålskroget er sannsynligvis 8-10 mm

 

På kloss hold vil kanskje NATO ammo gå rett gjennom, men hva hvis fergen lå f.eks 100 meter fra land? Vil ikke kulen miste mye av kraften på den avstanden?

 

Eskil Pedersen og Kapteinen burde jo helt klart sittet på denne informasjonen.... ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et orginalt M14-våpen med militær NATO ammunisjon ville spist fergen levende.

 

 

Leste at stålskroget er sannsynligvis 8-10 mm

 

På kloss hold vil kanskje NATO ammo gå rett gjennom, men hva hvis fergen lå f.eks 100 meter fra land? Vil ikke kulen miste mye av kraften på den avstanden?

 

Eskil Pedersen og Kapteinen burde jo helt klart sittet på denne informasjonen.... ?

 

Neida, det kunne de umulig vite. Men vi må ha lov til å diskutere det.

 

Vi må også ha lov til å diskutere hvorfor de valgte å kjøre fergen flere kilometer bort fra Utøya og vi kan også spekulere i hvilke konsekvenser dette fikk for redningsarbeidet og pågripelse.

Lenke til kommentar

 

Et orginalt M14-våpen med militær NATO ammunisjon ville spist fergen levende.

 

 

Leste at stålskroget er sannsynligvis 8-10 mm

 

På kloss hold vil kanskje NATO ammo gå rett gjennom, men hva hvis fergen lå f.eks 100 meter fra land? Vil ikke kulen miste mye av kraften på den avstanden?

 

10 mm stål er kraftige saker. Vanlige rifler kommer ikke gjennom noe slikt. Det blir bare store bulker.

 

Men stakkars, lille Eskil vet nok ikke så mye om våpen.Ikke noen militærtjeneste der i gården tror jeg. Han trodde jo også at det var statsupp på gang...

Lenke til kommentar

DERSOM man visste at riflen var en sivil lavkalibret (5.56) M14 look-alike og DERSOM man visste at den var ladet med sivil ammunisjon (og ikke militærkvalitet-ammunisjon eller armor-piercing importert fra f.eks. USA), SÅ kunne man ANTATT at den SANSYNLIGVIS ikke ville penetrert -- men våpenekspertene ville ikke satset på at Breivik sin ammunisjon ikke ville penetrert skroget DERSOM skroget er laget av stål.

 

Da satser du livet på mange ukjente elementer:

1: At våpenet er lavkalibret

2: At ammunisjonen er sivil

3: At veggene er laget av stål

4: At skroget ikke ødelegges av kulene

 

I tillegg til at du skal ha våpenkunnskaper for å faktisk kunne vurdere sikkerheten om bord på båten -- og med en væpnet skytter er alltid svaret å ikke utsette seg for fare med mindre du vet at du er trygg.

 

Så kan vi nevne at kapteinen var samboeren til Monica Bøsei, som var en av de første til å bli skutt.

 

Flere av dem om bord på båten trodde at det var flere gjerningsmenn på øya eller på kaien fordi Breivik sa at det var flere på vei.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

-- og med en væpnet skytter er alltid svaret å ikke utsette seg for fare med mindre du vet at du er trygg.

 

Joda, alle sikkerhetsaspekter må vurderes. Men så lenge du sitter i en stålbåt et lite stykke ute på sjøen er du ihvertfall MYE tryggere enn de 600 ungdommene som kjempet for livet på øya.

La oss heller ikke glemme de mange sivile plastbåtene som risikerte livet for å plukke opp svømmere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...