Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Spar meg for hets som sånn. Det er relevant. Samfunnet er fylt av unge som lever i en boble, og som har blitt spart for alt ubehagelig i livet. Det å ha downs er ikke enstydig med at samfunnet ikke stiller noen forventninger til dem, som jeg har skrevet tidligere så kan de på lik linje med andre bli samfunnsnyttige borgere.

 

Hvis folk forventer å få alt rett opp i fanget (uansett om det er barn, tennåringer, unge, voksne eller eldre) er det oppveksten og samfunnet i seg selv som har sviktet og det har ingen ting med en psykisk lidelse som downs syndrom å gjøre! Som jeg nevnte har jeg vært innpå unge med downs syndrom og da bla. med en som jobbet i en kantine på videregående skole. Han hadde faktisk store vansker med å lære å tørke av bordene etter måltidene. Det å sette nye varer på riktig sted i kjøleskapet mestret han ikke. Høres det ut som et liv du har lyst til å leve? Et liv du vil bringe andre inn i?

Så lenge HAN er fornøyd med det livet han lever og de oppgavne han klarer å utføre (noe jeg er rimelig sikker på at han faktisk var..) så er det DU som har et problem med å takle de som ikke er som "alle andre" og ser ut som "alle andre" og oppfører seg som "alle andre" og ikke han! Gå i deg selv nå og innrøm at det er slik det er! Det er DU som ikke takler det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spar meg for hets som sånn. Det er relevant. Samfunnet er fylt av unge som lever i en boble, og som har blitt spart for alt ubehagelig i livet. Det å ha downs er ikke enstydig med at samfunnet ikke stiller noen forventninger til dem, som jeg har skrevet tidligere så kan de på lik linje med andre bli samfunnsnyttige borgere.

 

Hvis folk forventer å få alt rett opp i fanget (uansett om det er barn, tennåringer, unge, voksne eller eldre) er det oppveksten og samfunnet i seg selv som har sviktet og det har ingen ting med en psykisk lidelse som downs syndrom å gjøre! Som jeg nevnte har jeg vært innpå unge med downs syndrom og da bla. med en som jobbet i en kantine på videregående skole. Han hadde faktisk store vansker med å lære å tørke av bordene etter måltidene. Det å sette nye varer på riktig sted i kjøleskapet mestret han ikke. Høres det ut som et liv du har lyst til å leve? Et liv du vil bringe andre inn i?

Så lenge HAN er fornøyd med det livet han lever og de oppgavne han klarer å utføre (noe jeg er rimelig sikker på at han faktisk var..) så er det DU som har et problem med å takle de som ikke er som "alle andre" og ser ut som "alle andre" og oppfører seg som "alle andre" og ikke han! Gå i deg selv nå og innrøm at det er slik det er! Det er DU som ikke takler det!

 

Har ei jeg som sitter i resepsjonen på sykehuset på avdelingen jeg er pasient på. Ho har ikke gjort en eneste feil med meg å ho gjør det riktig ettersom jeg kan se,ho klarer jobben sin utmerket å sier i fra om hver minste endring eller om en beskjed ringer med en gang det er noe kjempe flink. Ho har downs,å jeg drista meg til å spørre henne åssen ho har det i det daglige livet å ho svarte meg at ho har det kjempe bra å kunne ikke hatt det bedre å at ho elsker jobben sin! TENK det å til tross for at ho har downs også.. Syns nå det er stort av henne å klare å makte alt det ho gjør! Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge HAN er fornøyd med det livet han lever og de oppgavne han klarer å utføre (noe jeg er rimelig sikker på at han faktisk var..) så er det DU som har et problem med å takle de som ikke er som "alle andre" og ser ut som "alle andre" og oppfører seg som "alle andre" og ikke han! Gå i deg selv nå og innrøm at det er slik det er! Det er DU som ikke takler det!

 

1) Uansett om han var fornøyd gjorde han altså oppgavene stort sett feil.

 

2) I den psykiske situasjonen folk med downs syndrom er er de ikke i stand til å avgjøre hvor godt livet er i forhold til det livet de kunne levd dersom de var født psykisk friske siden de ikke vet bedre.

 

Gå nå i deg selv og innrøm det!

Lenke til kommentar

Så lenge HAN er fornøyd med det livet han lever og de oppgavne han klarer å utføre (noe jeg er rimelig sikker på at han faktisk var..) så er det DU som har et problem med å takle de som ikke er som "alle andre" og ser ut som "alle andre" og oppfører seg som "alle andre" og ikke han! Gå i deg selv nå og innrøm at det er slik det er! Det er DU som ikke takler det!

 

1) Uansett om han var fornøyd gjorde han altså oppgavene stort sett feil.

 

2) I den psykiske situasjonen folk med downs syndrom er er de ikke i stand til å avgjøre hvor godt livet er i forhold til det livet de kunne levd dersom de var født psykisk friske siden de ikke vet bedre.

 

Gå nå i deg selv og innrøm det!

Er det virkelig mulig?? Du gir deg ikke du? På at det er DU som skal bestemme hva som er et godt liv for et annet menneske? Hvem er du som skal sitte og bestemme hvordan andre verdsetter sitt liv? Det er disse forferdelige holdningen dine som er totalt uforståelige for meg. Hvordan kan du uttale deg om de ikke vet bedre? Da må du først spørre dem og som du tidligere har uttalt her i tråden har du ingen som helst interessa av å ha noen som helst kontakt med "slike mennesker" (noe som jeg i dag trodde var en levning fra en fjern fortid) Hvordan kan du da så skråsikkert uttale deg om hva slags livskvalitet de har? Ingen har noen som helst garanti for å leve et langt og lykkelig liv uten noe som helst motstand her i verden eller å oppnå alt de måtte ønske seg av goder og framgang. La mennesker som er fornøyd med livet de lever få lov å leve det i fred uten at du skal sette deg som dommer overfor foreldre som har en ekstra belastning i seg selv om de ikke også skal møte på dine fordommer mot barna deres og dem selv. Ta heller å gå løs på noen som er i stand til å forsvare seg selv! Forøvrig har også enkelte med downs gått ut med klare meldinger til Stortinget når det gjelder nettopp dette temaet - noe jeg også la ved en linke om - men du brydde deg jo ikke om å sette deg inn i noe som helst når det gjelder "slike" så du har vel ikke giddet å lese den engang? Dine fordommer er skremmende!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ei jeg som sitter i resepsjonen på sykehuset på avdelingen jeg er pasient på. Ho har ikke gjort en eneste feil med meg å ho gjør det riktig ettersom jeg kan se,ho klarer jobben sin utmerket å sier i fra om hver minste endring eller om en beskjed ringer med en gang det er noe kjempe flink. Ho har downs,å jeg drista meg til å spørre henne åssen ho har det i det daglige livet å ho svarte meg at ho har det kjempe bra å kunne ikke hatt det bedre å at ho elsker jobben sin! TENK det å til tross for at ho har downs også.. Syns nå det er stort av henne å klare å makte alt det ho gjør! Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Som tideligere sagt: Det har ingen ting å si hverken at du har barn eller at du har måttet kjempe for å beholde det! Hva du gikk igjennom under tiden du var gravid har heller ingen ting å si. Det vi snakker om her er hvordan man prioriterer når man vet at barnet vil bli født med downs syndrom. Det har blitt lagt ut informasjon her i tråden om hva downs syndrom medfører og det er faktisk ikke foreldrene, men barnet som er rammet. Desverre har ikke noen mulighet til selv å velge om de vil bli født. Og når noen først er født med downs syndrom er skaden gjort og det er umulig for dem hverken som spebarn, barn, tennåring, voksen eller eldre å vite hva det egentlig er de er rammet av og hva slags muligheter de går glipp av i livet.

 

Har du noen gang jobbet sammen med noen med downs syndrom slik jeg har? Har du sett dem ha problemer med de enkleste oppgaver som å tørke av bord og sette varer inn i et kjøleskap? Har du sett dem ha enorme problemer med å finne ut noe så enkelt som hvor køen til kassen begynner når det står ca. tre stykker i køen? Jeg har opplevd alt sammen!

Lenke til kommentar

Har ei jeg som sitter i resepsjonen på sykehuset på avdelingen jeg er pasient på. Ho har ikke gjort en eneste feil med meg å ho gjør det riktig ettersom jeg kan se,ho klarer jobben sin utmerket å sier i fra om hver minste endring eller om en beskjed ringer med en gang det er noe kjempe flink. Ho har downs,å jeg drista meg til å spørre henne åssen ho har det i det daglige livet å ho svarte meg at ho har det kjempe bra å kunne ikke hatt det bedre å at ho elsker jobben sin! TENK det å til tross for at ho har downs også.. Syns nå det er stort av henne å klare å makte alt det ho gjør! Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Som tideligere sagt: Det har ingen ting å si hverken at du har barn eller at du har måttet kjempe for å beholde det! Hva du gikk igjennom under tiden du var gravid har heller ingen ting å si. Det vi snakker om her er hvordan man prioriterer når man vet at barnet vil bli født med downs syndrom. Det har blitt lagt ut informasjon her i tråden om hva downs syndrom medfører og det er faktisk ikke foreldrene, men barnet som er rammet. Desverre har ikke noen mulighet til selv å velge om de vil bli født. Og når noen først er født med downs syndrom er skaden gjort og det er umulig for dem hverken som spebarn, barn, tennåring, voksen eller eldre å vite hva det egentlig er de er rammet av og hva slags muligheter de går glipp av i livet.

 

Har du noen gang jobbet sammen med noen med downs syndrom slik jeg har? Har du sett dem ha problemer med de enkleste oppgaver som å tørke av bord og sette varer inn i et kjøleskap? Har du sett dem ha enorme problemer med å finne ut noe så enkelt som hvor køen til kassen begynner når det står ca. tre stykker i køen? Jeg har opplevd alt sammen!

Med EN enkelt person ja så vidt jeg kan forstå? Hvordan i all verden kan du sette deg til dommer over en rekke mennesker ved å ha "blitt kjent med" (noe jeg faktisk ikke engang mistenker deg for å ha blitt...) EN eneste person?. Jeg har jobbet med og kjenner mange med downs og kan fortelle deg at de er like så forskjellig som deg og meg! På godt og vondt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enkelt spørsmål, hadde du klart å leve lykkelig om du hadde hatt downs, med tanke på at du som et normalt menneske vet hvordan du kan ha det.

 

Jeg tviler på at svaret hadde vært ja. Jeg er enig med Glimti.

 

For å være helt ærlig: hadde jeg vært født med downs så hadde jeg nok vært like lykkelig/ulykkelig som jeg er i dag da jeg da som nå hadde levd mitt liv som det mennesket jeg er på godt og vondt og da som nå tror jeg ikke noe på at man blir noe lykkeligere av å gå rundt å være misunnelig på alle andre som muligens har det bedre en meg. Er dere virkelig så interessert i å få greie på hvor "grusomt og vondt" det er å være født med downs så burde dere heller oppsøke de som kan si noe om dette - nemlig de som er født med downs og spørre dem hva de mener om livet sitt! Jeg er sikker på at dere ville fått de samme svarene (nemlig varierende) som dere også ville fått om dere hadde spurt en hvilken som helst gruppe om hvordan deres liv er. Det overrasker dere kanskje men de med downs kan som regel både prate og tenke... og mange faktisk både lese og skrive også. Min bønn er at dere setter dere litt i en annens side av saken før dere dømmer andre til ikke å ha et verdig liv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med EN enkelt person ja så vidt jeg kan forstå? Hvordan i all verden kan du sette deg til dommer over en rekke mennesker ved å ha "blitt kjent med" (noe jeg faktisk ikke engang mistenker deg for å ha blitt...) EN eneste person?. Jeg har jobbet med og kjenner mange med downs og kan fortelle deg at de er like så forskjellig som deg og meg! På godt og vondt!

 

Har vært i nærheten av flere selvom han er den jeg har vært nærmest. Poenget er at de er reduserte og er dømt til et redusert liv uansett hvor lykkelige de anser seg selv for å være!

 

Og ærlig talt: Ingen ber om å bli født. Ingen ber om å komme til verden. Skal ikke minstekravet/rettigheten når man blir tvunget til å bli født inn i en verden med en masse regler og lover at man kan få bli født uten psykiske hemninger!?

Lenke til kommentar

Med EN enkelt person ja så vidt jeg kan forstå? Hvordan i all verden kan du sette deg til dommer over en rekke mennesker ved å ha "blitt kjent med" (noe jeg faktisk ikke engang mistenker deg for å ha blitt...) EN eneste person?. Jeg har jobbet med og kjenner mange med downs og kan fortelle deg at de er like så forskjellig som deg og meg! På godt og vondt!

Og jeg har vært på jobb med tanten min, som arbeider med folk som har downs. Mange er voldelig, noen smører bæsj over alt på veggene.

 

 

Hun takler det ikke mer, så hun har vel mer eller mindre vært sykemeldt i en lang periode nå.(hun kjenner legen).

 

For å være en drittsekk; hun har vært med dem til spania og slikt på tur, overalt, you name it. "det er som å dra med seg en sekk med poteter" for å sitere hun. Hun var en ildsjel før, har utdannet seg og slikt for å jobbe med dem.

 

For ikke å snakke om alle gangene hun har blitt banket opp, skikkelig.

 

Men slikt vil ikke folk snakke om, kan jo ikke si noe stygt om de stakkars folkene med downs!

EDIT: Jeg hørtes vel ut som en drittsekk, men de er en stor kostnad for samfunnet. Tur til spania også videre.

Endret av Bundy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at moren din jobber på en instutisjon? Og tror du at de som bor der som har downs er represantive for alle? På samme måte som mordere er represantive for kriminelle generelt? Eller på samme måte som de som er blitt innlagt på psykiatrien er represantive for alle som har en psykisk sykdom (som depresjon, scizofreni, etc, altså ting man utvikler senere i livet).

 

Jeg har også en mor som jobber som sykepleier på ett slikt ''hjem'', og hun jobber da med de som er hjerneskadet. Jeg husker som barn at en av dem var så ekle mot meg at jeg begynte å gråte, men de/den personen er ikke represantive for folk som har hjerneskader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med EN enkelt person ja så vidt jeg kan forstå? Hvordan i all verden kan du sette deg til dommer over en rekke mennesker ved å ha "blitt kjent med" (noe jeg faktisk ikke engang mistenker deg for å ha blitt...) EN eneste person?. Jeg har jobbet med og kjenner mange med downs og kan fortelle deg at de er like så forskjellig som deg og meg! På godt og vondt!

Og jeg har vært på jobb med tanten min, som arbeider med folk som har downs. Mange er voldelig, noen smører bæsj over alt på veggene.

 

 

Hun takler det ikke mer, så hun har vel mer eller mindre vært sykemeldt i en lang periode nå.(hun kjenner legen).

 

For å være en drittsekk; hun har vært med dem til spania og slikt på tur, overalt, you name it. "det er som å dra med seg en sekk med poteter" for å sitere hun. Hun var en ildsjel før, har utdannet seg og slikt for å jobbe med dem.

 

For ikke å snakke om alle gangene hun har blitt banket opp, skikkelig.

 

Men slikt vil ikke folk snakke om, kan jo ikke si noe stygt om de stakkars folkene med downs!

EDIT: Jeg hørtes vel ut som en drittsekk, men de er en stor kostnad for samfunnet. Tur til spania også videre.

Tanten din burde helt klart finne seg noe annet å gjøre hvis det er den oppfatningen hun har! Hun passer helt klart ikke til å jobbe med mennesker med psykisk utviklingshemning hvis det er den type informasjon hun bringer videre - hun har faktisk taushetsplikt! Jeg jobber og har jobbet med "slike" de siste 15 årene og har også opplevd litt av hvert når det gjelder psykiske utviklingshemmede både på godt og vondt (som jeg har med såkalt normale mennesker også...) men det du forteller om har da ikke noe med downs å gjøre? Var det bare mennesker med downs hun jobbet med så synes jeg det høres utrolig rart ut! Det finnes mange typer psykisk utviklingshemming hvorav downs bare er en lite del så vær så snill å holde det til de med downs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med EN enkelt person ja så vidt jeg kan forstå? Hvordan i all verden kan du sette deg til dommer over en rekke mennesker ved å ha "blitt kjent med" (noe jeg faktisk ikke engang mistenker deg for å ha blitt...) EN eneste person?. Jeg har jobbet med og kjenner mange med downs og kan fortelle deg at de er like så forskjellig som deg og meg! På godt og vondt!

 

Har vært i nærheten av flere selvom han er den jeg har vært nærmest. Poenget er at de er reduserte og er dømt til et redusert liv uansett hvor lykkelige de anser seg selv for å være!

 

Og ærlig talt: Ingen ber om å bli født. Ingen ber om å komme til verden. Skal ikke minstekravet/rettigheten når man blir tvunget til å bli født inn i en verden med en masse regler og lover at man kan få bli født uten psykiske hemninger!?

Du har faktisk ingen som helst garanti, rettighet eller krav for hvordan ditt liv vil bli uansett....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Det er helt greit det, så lenge de som føder barn med kromosomfeil dekker regninga selv. Så lenge jeg må dekke regninga, noe jeg må i dag, så krever jeg å ha medbestemmelse også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Det er helt greit det, så lenge de som føder barn med kromosomfeil dekker regninga selv. Så lenge jeg må dekke regninga, noe jeg må i dag, så krever jeg å ha medbestemmelse også.

Da regner jeg med at du mener at alle som selv påfører seg noe som gjør at samfunnet må dekke regningen (så som alkoholproblemer, skader pga røyking, kjører for fort, gjør noe ulovlig osv osv osv) også skal dekke alle utgifter selv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Det er helt greit det, så lenge de som føder barn med kromosomfeil dekker regninga selv. Så lenge jeg må dekke regninga, noe jeg må i dag, så krever jeg å ha medbestemmelse også.

Da regner jeg med at du mener at alle som selv påfører seg noe som gjør at samfunnet må dekke regningen (så som alkoholproblemer, skader pga røyking, kjører for fort, gjør noe ulovlig osv osv osv) også skal dekke alle utgifter selv?

 

Hvorfor regner du med det?

Lenke til kommentar

Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Det er helt greit det, så lenge de som føder barn med kromosomfeil dekker regninga selv. Så lenge jeg må dekke regninga, noe jeg må i dag, så krever jeg å ha medbestemmelse også.

Da regner jeg med at du mener at alle som selv påfører seg noe som gjør at samfunnet må dekke regningen (så som alkoholproblemer, skader pga røyking, kjører for fort, gjør noe ulovlig osv osv osv) også skal dekke alle utgifter selv?

 

Hvorfor regner du med det?

Fordi jeg ikke kan se at det er noen særlig forskjell siden det er "du" som også må betale for disse? Hvilken medbestemmelsesrett ønsker du å ha overfor disse?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns en skal få lov å velge selv,om en er egoistisk eller ikke det er det ikke opp til andre åfortelle om. Di som vil ha barn skal få lov til å ta valget selv ikke gå rundt å drive spørreundersjøkelse eller lage statistikk fra norges befolkning om hva di synes. Om dem ikke vil sjekke barnet for kromosomfeil er det opp til dem jeg kommer IKKE til å gjøre det EN gang til,det ga meg faktisk mye mere uro å gå å vente på svar om alt var bra enn om jeg hadde gått på di vanlige ultralydene istedet for å ha en ny en hver eneste uke! Valget er opp til hver enkelt..

 

Det er helt greit det, så lenge de som føder barn med kromosomfeil dekker regninga selv. Så lenge jeg må dekke regninga, noe jeg må i dag, så krever jeg å ha medbestemmelse også.

Da regner jeg med at du mener at alle som selv påfører seg noe som gjør at samfunnet må dekke regningen (så som alkoholproblemer, skader pga røyking, kjører for fort, gjør noe ulovlig osv osv osv) også skal dekke alle utgifter selv?

 

Hvorfor regner du med det?

Fordi jeg ikke kan se at det er noen særlig forskjell siden det er "du" som også må betale for disse? Hvilken medbestemmelsesrett ønsker du å ha overfor disse?

 

Jeg for min deler forsiktig med å konstruere stråmenn, men det får nå stå for din regning om det er interessant for deg.

Man kan bli kvitt rusavhengighet, man kan dessverre ikke bli kvitt Downs Syndrom.

Folk som kjører for fort burde bli fratatt førerkortet for alltid, etter f.eks 3 overtredelser.

Jeg ser heller ikke noe problem med at f.eks. forsikringsselskaper avkorter forsikringer til de som kjører for fort, røyker eller gjør det de kan for å dytte årene sine og kroppen sin full av dritt. Jeg er tilhenger av at folk skal ha frihet til å gjøre stort sett det de vil, så lenge de ikke skader andre, men jeg er også tilhenger av at folk skal ta ansvar for sitt eget liv - ikke dytte dette ansvaret over på andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har faktisk ingen som helst garanti, rettighet eller krav for hvordan ditt liv vil bli uansett....

 

Nei, det har du ikke. DU har ingen anelse om hvordan dagen eller natten din vil bli. Ofte ikke hvordan den neste timen eller så mye som den neste halvtimen vil bli. Men å bli født frisk og rask burde altså være minstekravet! En universel rettighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...