Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Annerledes" dekker alle mennesker. Selv om mange liker å etterape hverandre, eller være en sau i flokken, så er forskjellene mellom hver av oss langt mer markante enn mellom snøfnuggene.

 

Her er det snakk om et syndrom som setter deg i en svært dårlig posisjon i vårt samfunn, som hemmer din evne til å utvikle deg, og som gir foreldrene langt mindre frihet, krever langt mer av dem, enn for flertallet. Det er en ulempe, og en ganske stor ulempe. Hvis de potensielle foreldrene ikke ønsker den, så har jeg full forståelse for det. Og jeg ville aldri ønsket at mitt eget barn skulle utsettes for det.

 

Men, dette er noe fullstendig annet enn å ville kvitte oss med de som vi allerede har i samfunnet med Downs syndrom. De bør få den hjelpen vi evner å gi dem. En viss sortering kreves her, nettopp fordi de har behov for spesialbehandling.

Lenke til kommentar

"Annerledes" dekker alle mennesker. Selv om mange liker å etterape hverandre, eller være en sau i flokken, så er forskjellene mellom hver av oss langt mer markante enn mellom snøfnuggene.

 

Her er det snakk om et syndrom som setter deg i en svært dårlig posisjon i vårt samfunn, som hemmer din evne til å utvikle deg, og som gir foreldrene langt mindre frihet, krever langt mer av dem, enn for flertallet. Det er en ulempe, og en ganske stor ulempe. Hvis de potensielle foreldrene ikke ønsker den, så har jeg full forståelse for det. Og jeg ville aldri ønsket at mitt eget barn skulle utsettes for det.

 

Men, dette er noe fullstendig annet enn å ville kvitte oss med de som vi allerede har i samfunnet med Downs syndrom. De bør få den hjelpen vi evner å gi dem. En viss sortering kreves her, nettopp fordi de har behov for spesialbehandling.

Alle har rett til å leve og en mor skal ikke prioriteres mer enn ett barn med Downs... Norge må legge til rette slik at de med Downs skal behandles som resten av menneskene! Det finnes ingen unnskyldning til å sortere bort personer med Downs

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om f.eks jeg velger å ville beholde mitt barn med downs så skal ikke jeg behøve å bli sett ned på å bli satt i bås av den grunn! Om en anna mor velger å fjerne barnet fordi det har downs så er det hennes valg det også,valget står FRITT! Hva jeg eller eventuelt andre velger har INGEN noen ting med,ingen utenforstående har noe di skulle ha sagt i det hele tatt! Det er opp til Mor å Far,sånn er det bare!

 

Som jeg har sagt før,jeg vet hva jeg takler,å vet hva jeg klarer å vet hva mitt valg er/kommer til å bli om jeg skal gå gravid en gang til. Jeg hadde ikke tatt abort,men det er mitt valg som ingen andre har noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle har rett til å leve og en mor skal ikke prioriteres mer enn ett barn med Downs... Norge må legge til rette slik at de med Downs skal behandles som resten av menneskene! Det finnes ingen unnskyldning til å sortere bort personer med Downs

 

Jo, jeg ga deg nettopp en unnskyldning (bortsett fra at jeg ikke snakker om personer). Men den trenger ikke benyttes. De som evt. skal bringe fram barnet må være de som bestemmer om de vil eller ikke vil gjøre det, om det så er så enkelt som at de ikke er klare for barn, uansett dets tilstand. Et foster uten bevissthet, uten evne til å føle noe som helst, er ingenting å bekymre seg på vegne av.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg barn med downs skal aborteres, hver gang.

Jeg synes foreldre skal få ta et valg, men også at de skal få hjelp til å virkelig tenke gjennom alle problemene dette kan by på.

 

De som velger å beholde barnet burde (i mine øyne) ikke få noen form for pengestøtte eller lignende. De vet hva de går inn for, ta konsekvensene av det.

Om du velger å beholde barnet ditt med down må du bare finne deg i å bli satt i bås.

Jeg vet i alle fall at jeg ville ikke brukt masse tid på venner som hadde barn med downs, da det er utenkelig med scenarioer en må finne seg i.

 

Downs er og blir en feil. Et blindløp i utviklingen. Vi har ikke kommet der vi er i dag ved å hjelpe de svakeste.

Jeg sier ikke at vi skal kvitte oss med de med down (det er jo en fryktelig tanke!) men jeg synes vi skal unngå å lage flere av dem.

Det bær være obligatorisk å sjekke dersom downs løper i familien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan ikke nekte familie med Downs og formere seg!

Moren skal ikke prioriteres mer enn barnet! Alle har rett til å leve uansett hva slags form som skulle feile dem!

 

Man nekter dem ikke å formere seg - de kan godt prøve igjen.

Barna med downs vil ikke formere seg videre, så uansett stopper genene der.

 

På denne måten luker man ut genene for downs sakte men sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at folk mener at personer med Downs syndrom selv opplever livet som vanskelig. At foreldrene opplever det som vanskelig er greit nok, men jeg har aldri hørt at folk med Downs syndrom er noe annet enn fornøyd med livet. Langt mer fornøyd med livet enn "vanlige" kanskje, til og med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg reagerer litt på at folk mener at personer med Downs syndrom selv opplever livet som vanskelig. At foreldrene opplever det som vanskelig er greit nok, men jeg har aldri hørt at folk med Downs syndrom er noe annet enn fornøyd med livet. Langt mer fornøyd med livet enn "vanlige" kanskje, til og med.

 

"Kanskje, til og med".

De har jo ikke vært i det vanlige livet, og de slipper alle de vanskelige ting som et normalt menneske må gjennom.

Det er mennesker som har puter sydd under armene, selvsagt trives de.

 

Ville ikke du trives med å være barn hele livet?

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Det finnes ingen unnskyldning til å sortere bort personer med Downs

 

Jo, det er det så absolutt - de er f.eks en økonomisk byrde for samfunnet.

 

Dessuten har de i større grad fysiske plager, som andre ikke har. Jeg har også et syndrom, som gjør at jeg har tatt valget om å ikke få barn, fordi jeg ikke ønsker å påføre et uskyldig barn de lidelser syndromet jeg lider av kan medføre.

 

Hva jeg eller eventuelt andre velger har INGEN noen ting med,ingen utenforstående har noe di skulle ha sagt i det hele tatt! Det er opp til Mor å Far,sånn er det bare!

Så lenge ditt valg fører til en byrde for samfunnet du er en del av, er det bare rett og rimelig at samfunnet som må ta støyten - har noe det skulle sagt.

 

Som jeg har sagt før,jeg vet hva jeg takler,å vet hva jeg klarer å vet hva mitt valg er/kommer til å bli om jeg skal gå gravid en gang til. Jeg hadde ikke tatt abort,men det er mitt valg som ingen andre har noe med.

Det kan du jo godt påstå, men jeg tror ikke du skjønner hva det er snakk om her. For du skjønner, dette barnet vil for alltid være et barn. Det vil derfor ha behov for din støtte, selv etter at du er død. Hvem er det da som må ta konsekvensen av hva du "takler"? Tror du barnet ditt, vil takle det? Du går her i den klassiske fella å tenke på hva DU takler, ikke hva det ufødte barnet må gjennom. En egoistisk tilnærming til problemet altså, noe som er en gjenganger i denne debatten - dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står vel soleklart hvem her inne som har tenkt til å sortere ut di med en lidelse vel? ;) Jeg sier meg enig med deg!

 

At du har barn har ingen ting å si for denne debatten! Ikke at du har måttet kjempe for omsorgen heller! Vi snakker om barn som vil bli født med en psykisk lidelse og dermed slippe å la dem bli født i det hele tatt. Det er faktisk ingen som har valgt å bli født eller bedt om å komme til verden. Personelig er jeg for aktiv dødshjelp og jeg kan forstå meg i svært mange av tilfellene til folk som begår selvmord rett og slett fordi ingen har bedt om å bli født og det er utelukket deres eget valg dersom de ønsker å dø!

 

Og ja, det er helt klart hvem som er for å abortere fostre med downs syndrom, oss som bryr oss!

Lenke til kommentar

Dessverre så ser det ut som om de fleste vil sortere bort personer som er annerledes i og med at 207 personer har stemt ja på undersøkelsen! Dette er trist å tenke på no.gif

 

Det er tragisk at en eneste en kan stemme på å la et barn bli født når man i forkant vet at barnet vil bli født med downs syndrom! Vi har så fantastiske tilbud som ultralyd og abort, muligheter som gjør at barn kan slippe å bli født med en lidelse som downs syndrom og dermed leve med de vanskelighetene dette medfører. Unner du virkelig folk å bli født med downs syndrom? Får du bedre samvittighet av at de blir tvunget ut i livet med et psykisk handicap?

Lenke til kommentar

Det er slik samfunnet fungerer.

 

Akkurat det er vel enkelt sagt. Uansett så er det ikke først og fremst snakk om kostnader og ekstra byrder for samfunnet i sin helhet jeg tenker på selvom det også er et argument. Jeg tenker først og fremst på dem dette gjelder, de som blir tvunget inn i et liv med downs syndrom. Det finnes selvsagt hauevis av andre lidelser både psykisk og fysisk som man kan si det samme om, men nå gikk jeg inn på downs syndrom her siden det var det artiklen jeg startet debatten utifra handlet om.

Lenke til kommentar

Det er mennesker som har puter sydd under armene, selvsagt trives de.

 

Og dette er forskjellig fra de fleste unge som vokser opp i dag i den troen om at verden er til for å tilfredstille dem, og har større puter under armene?

 

Spar meg.

De "normale" som vokser opp gjør nettopp det, de vokser opp.

Om du kommer fra en rik familie får du mer hjelp hjemmefra, men du har fortsatt forventinger til deg fra samfunnet.

 

Med downs har du ikke det - alt som forventes av en med downs er at han har downs.

Endret av Jofred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Svært godt sagt! Hvor stor belastning en med downs syndrom er for samfunnet og hvor lite de kan bidra med er et argument det og selvom jeg mener det settes helt i skyggen av å tvinge noen til å leve med dette psykiske handicapet. Hvordan dette oppfattes av dem kan man jo ikke vite klart, men enn kan jo spekulere på om de ikke merker det og slik som med deres vansker for å snakke og bli forstått som det har blitt linket til tideligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...