Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg finner snodig er at mange av dem som er såååå PK- for folk med Downs Syndrom, ser ut til å gi blaffen i medfødte lidelser som ikke synes i ansiktet.

 

De er mange som er imot å sortere ut gener med Downs, men de har ikke ytret et eneste ord mot å sortere ut gener med andre medfødte genfeil.

 

Dersom Polio gjenoppstod som et stort problem i Norge i dag ville disse samme personene som er Pro-Downs, gått i fakkeltog mot Poliovaksine fordi det diskriminerer handikappede i rullestol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, du kunne jo begynne med å svare på avsnittene jeg skrev.

 

Spesielt interessert er jeg i å vite hvordan man kan si noe godt om foreldre som med viten og vilje lar barna bli født med downs syndrom...

Nå har eg allerede svart på det, då at eg rett og slett ikkje deler ditt syn om at Downs er svartepesten incarnate eller noko.

 

Ikkje ønska tilstand for nokon, men å konkret og bestemt uttrydda valget fordi barnet har downs syns eg er lika dumt som dei som meiner downs er ein fantastisk greie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og du tenker ikke på at livet vil bli langt bedre og mer spennende for et friskt barn?

 

må si meg uenig.. hvem definerer hva som er spennende og bra? Bare et glimt på forbanna tangerud bakken virker det som dem har det bedre en folk flest, i norge vel og bemerke. Litt som forest gump, for dum til å motta all galskap. enke er ofe det beste :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De er mange som er imot å sortere ut gener med Downs, men de har ikke ytret et eneste ord mot å sortere ut gener med andre medfødte genfeil.

Er vel fordi det er ganske få ting som kan oppdages i uke 12, når man enda kan rekke å ta en vanlig abort. Dersom en sykdom oppdages senere enn dette må man søke om senabort. I uke 12 kan det bli oppdaget en uvanlig nakkefold hos fosteret, og kromosomfeil kan oppdages ved fostervannsprøve eller dobbeltest.

 

Dobbeltest er en blodprøve den gravide kan ta i 1. trimester for få beregnet risikoen for å føde et barn med kromosomsavvikene Downs syndrom (trisomi 21), trisomi 13 (Pataus syndrom) og trisomi 18 (Edwards syndrom). Pataus og Edwards syndrom gir svært dårlige leveutsikter for fosteret. Resultatet fra blodprøven sammenholdes med en tidlig ultralydundersøkelse der tykkelsen på fosterets nakkefold blir målt. Resultatet fra ultralydsundersøkelsen og blodprøven brukes så for å angi sannsynligheten for at barnet har Downs syndrom, trisomi 18 eller trisomi 13.

http://nhi.no/foreldre-og-barn/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/risikofritt-alternativ-til-fostervannsprove-25596.html

 

Det er en farlig utvikling å klassifisere stadig flere menneskers liv som uverdige. Skal man ikke lenger kunne møte noen som sitter i rullestol eller noen som er autister, uten å tenke at denne personen lever et uverdig liv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det jeg finner snodig er at mange av dem som er såååå PK- for folk med Downs Syndrom, ser ut til å gi blaffen i medfødte lidelser som ikke synes i ansiktet.

 

Hva snakker du egentlig om? Jeg har nevnt lidelser som å bli født blind eller døv samt med manglende kroppsdeler, men nå dreier tråden seg om dem som vil bli født med downs syndrom og det er en psykisk lidelse selvom det utgjør andre ting også.

 

De er mange som er imot å sortere ut gener med Downs, men de har ikke ytret et eneste ord mot å sortere ut gener med andre medfødte genfeil.

 

Som sagt har jeg nevnt flere, men tråden dreier seg først og fremst om dem som blir født med downs syndrom.

 

Dersom Polio gjenoppstod som et stort problem i Norge i dag ville disse samme personene som er Pro-Downs, gått i fakkeltog mot Poliovaksine fordi det diskriminerer handikappede i rullestol.

 

Interessang konklusjon.

Lenke til kommentar

Nå har eg allerede svart på det, då at eg rett og slett ikkje deler ditt syn om at Downs er svartepesten incarnate eller noko.

 

Jeg har ikke sammenlignet det med svartepesten, men sagt hva jeg synes om det og at ingen burde bli tvunget til å bli født inn i et slikt liv.

 

Ikkje ønska tilstand for nokon, men å konkret og bestemt uttrydda valget fordi barnet har downs syns eg er lika dumt som dei som meiner downs er ein fantastisk greie.

 

"Utrydde valget"? At det i det hele tatt eksisterer et valg om å la barna bli født når man vet at de vil bli født med downs syndrom er helt forkastelig og en grusom handling! Men at folk sier seg villige til å la barna bli født når de har valget om å skåne dem fra å bli født med downs syndrom er enda jævligere!

Lenke til kommentar

må si meg uenig.. hvem definerer hva som er spennende og bra? Bare et glimt på forbanna tangerud bakken virker det som dem har det bedre en folk flest, i norge vel og bemerke. Litt som forest gump, for dum til å motta all galskap. enke er ofe det beste :)

 

Her definerer vi utifra om man blir født psykisk frisk eller ikke.

 

Forøvrig jobber jeg selv med barn og det er så langt, langt mer du kan gi og lære et friskt, raskt og sunt barn.

Lenke til kommentar
"Utrydde valget"? At det i det hele tatt eksisterer et valg om å la barna bli født når man vet at de vil bli født med downs syndrom er helt forkastelig og en grusom handling! Men at folk sier seg villige til å la barna bli født når de har valget om å skåne dem fra å bli født med downs syndrom er enda jævligere!

I alle dager har du så innbitt i mot Downs egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Les tråden.

Svar spørsmål.

 

Instrukser er morsomme om du kan henvende deg til noko spesifikt. Instrukser er derimot formålsløse uten retning. Er du sikker på at du jobber med barn?

 

Du har bare dratt masse om at Downs-barn har dårligere livskvalitet, men noko dypare har eg ikkje sett. Dette er å kaste ein rimelig stor folkegruppe under ei kappe, så når du framstår som kjære Hitler så bør du egentlig utdypa.

 

Om du har gjort det kan du referere til noko meir spesifikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du hadde lest igjennom tråden så hadde du fått svar på hva jeg mener om downs syndrom og hvorfor folk ikke burde bli tvunget til å bli født med det! Det har aldri vært snakk om å ha noe imot dem som er rammet av downs syndrom skjønt jeg foretrekker å ikke ha noe med dem å gjøre. Og det ville du visst om du hadde lest igjennom tråden.

Lenke til kommentar
I alle dager har du så innbitt i mot Downs egentlig?

 

Kanskje han er drittlei pseudo-moralske PK-ryttere som skal skape utopi på bekostning av andre?

 

Abort er lov. Så hvorfor skal det ikke være lov å abortere fostre med misdannelser? Det er jo også svært mange misdannelser som er grunnlag for abort. Hvorfor ikke Downs? Fordi det ikke er politisk korrekt?

 

Skaper vi et "sorteringssamfunn", eller hindrer vi unødig lidelse?

 

Det er overhodet ikke snakk om at verken Glimti, jeg, eller noen andre her som jeg har sett, misliker folk med Downs. Det vi utviser er det vi mener er en empati for andre mennesker som går lengre enn den dere som ønsker forbud utviser.

 

Vi mennesker har i dag muligheten til å bestemme over mange sykdommer. Hvorfor skal vi da sette nye mennesker til verden med alvorlige misdannelser, HIV, eller andre alvorlige sykdommer, dersom abort av helt friske fostre er fullt lovlig, og ikke engang noe noen her bestrider?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper ikkje akkurat standpunktet ditt at du ikkje har lest kva eg har skrivi, ellers hadde du vel kanskje fått med deg at eg meiner abort absolutt skal være lov. :whistle:

 

Videre hjelper det ikkje når du bare resirkulerer diskusjonen eg og Glimti allereie hadde.

 

Spørsmålet mitt var rett og slett kvifor han antyder at alle Downs automatisk har det så jævlig at han meiner Downs barn bli abortert.

 

Eg meiner man skal fortsetta å ha valget. La byrden være forelderens.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, men det er fortsatt barnet som har alle misdannelsene, ikke foreldrene.

Den forstår eg ypperlig, men meiner det er motsigende å påtvinge eit slikt valg når abort er om valg. :innocent:

 

Om det er nokon måte å rent konkret måle livskvaliteten til barn med downs før fødsel kan eg forstå systematisk fjerning til ein grad, men i utgangspunktet er det klin galskap slik eg ser det å tru at downs er lavere livskvalitet.

 

Eg ville absolutt anbefalt abort sjølv om ein slik situasjon kom opp trur eg, men eg meiner det ikkje er min plass å gjøra eit valg som ikkje er mitt.

Lenke til kommentar
men i utgangspunktet er det klin galskap slik eg ser det å tru at downs er lavere livskvalitet.

 

Livskvalitet måles bla. ved behov.

 

I Norge har åpenbart alle med Downs adgang til trygd, men selv i grunnpillaren i behovspyramiden mangler de adgang til seksuell kontakt.

 

Så kommer ting som har med sikkerhet å gjøre. Folk på trygd, som ikke klarer å sørge for seg selv, kan ikke føle seg trygge.

 

Deretter sosiale behov, hvor kanskje folk med Downs sliter mest. Folk med Downs har lav sosial status, og får sjelden genuine påskjønnelser og har ingen reell sosial tilhørighet.

 

Sist men ikke minst kommer også selvrealisering, livsformål osv. som få eller ingen med Downs har muligheter til å oppnå.

 

Mener du fremdeles at folk med Downs har samme livskvalitet, eller mulighet til å leve et fullverdig liv, slik folk flest har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...