Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?


Hva mener du om å fjerne fostre når det er klart at fosteret har downs syndrom?  

319 stemmer

  1. 1. Er det riktig å fjerne fostre fordi de har downs syndrom?

    • Ja
      256
    • Nei
      30
    • Ingen formening/vet ikke
      33


Anbefalte innlegg

Økende trend i Danmark: Kommende foreldre fjerner fostre med downs syndrom. Hva mener du?

 

Hei. leste nettopp saken på Dagbladets nettsider og mente dette var stedet å ta det opp. Det gjelder at stadig flere og flere gravide kvinner velger å fjerne fosteret dersom ultralyd viser at fosteret har downs syndorm. Det er ikke bare i Danmark det er økende, men også i Norge. Andre land nevnes ikke i artikklen:

 

Velger bort fostre med Downs syndrom

 

Entydig utvikling i Danmark.

 

Danske kvinner velger stadig oftere å få fjernet fostre med Downs syndrom. Siden 2004 er det født 13 prosent færre barn med Downs hvert år.

 

I Norge velger nå ni av ti kvinner abort når ultralyd viser at fosteret har Downs.

 

Det er Medisinsk fødselsregister som i vinter oppsummerte tallmaterialet slik etter å ha fulgt utviklingen siden 1999, ifølge Stavanger Aftenblad.

 

http://www.dagbladet.no/2011/07/17/nyheter/politikk/ultralyd/downs_syndrom/17340796/

 

Hva synes dere om denne utviklingen? Er det noe dere ville gjort? Jeg er mann og er ikke i noen situasjon der jeg skal ha barn og det tviler jeg på blir aktuelt iallefall på flere år, men personelig ville jeg ha støttet å fjerne fosteret og heller få et nytt og friskt barn senere fremfor å la noen bli født og ta ansvaret for en med et slikt syndrom. For et friskt barn blir livet mye bedre for både barn og foreldre. Hva med dere? Og hvorfor?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg gikk gravid måtte jeg inn på sykehuset på ullevåll for å ta forstervannsprøve,hvorfor sier jegi kke her men det er ikke vanlig for gravide under 30 år visst. Fikk jeg da beskjed om. Da sjekket dem X og Y kromosomene å di sjekket om barnet hadde downs syndrom.

Krangla med barnefaren om det der inne på Ullevåll.. Det er jo vi kvinner som bærer på fosteret å bærer det fram,vi knytter bånd med fostere lenge før det er født. Jeg kunne aldri tenkt meg å tatt abort fordi det har donws,ville blitt like glad i det barnet uansett. Hvorfor? Fordi det er sånn jeg er,at hadde jeg født ett barn med downs ville jeg tatt meg av det akkurat som emd ett vanlig barn selv om det hadde trengt mere støtte å oppfølging.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jo så klart men jeg vil gjerne ha det barnet også jeg! Hvorfor skal downssyndrom være ett problem? For meg synes jeg at det barnet skulle fått lov å leve! Jeg hadde ikke klart en abbort,å første ultralyd kommer jo ganske så sendt også mener jeg å huske om jeg ikke husker feil. Uansett ville jeg hatt det barnet.

 

Kjenner flere som har downssyndrom som har hatt en kjempe fin oppvekst å klart seg bra opp igjennom årene. Så for meg er ikke det noe problem.

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer jo ann på hva en gjør det til selv det. Er en klar for det så funker det jo,å er jo masse støtte å få i tillegg. Ser ikke problemet,men nå er det jo det at en er to om å lage barn å da er det ikke bare du som skal ta avgjørelsen det skal hun som bærer det også. Hva gjør du om ho vil ha barnet? Du kan ikke tvinge noen til en abbort..

 

Står for det jeg sier jeg ville ikke tatt abbort det er ett liv det også som fortjener å se dagens lys!

 

Sopm jeg sa over,jeg kjenner flere med downs syndrom som har hatt en kjempefin oppvekst å klart seg bra opp i gjennom årene,har jobb å alt er bare fint.

Endret av Nesa_til_Nuffene
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, du har rett i at det kommer ann på hva en gjør det til. Men jeg står fortsatt på at et friskt barn vil få et langt bedre liv. Og får man først barn ønsker man det beste for dem. Det vil iallefall jeg dersom jeg først får noen. Og du har rett i at det ikke bare er opp til den ene av foreldrene. Det var derfor jeg skrev at jeg "ville støttet å fjerne fosteret" i åpningsinnlegget. Om moren absolutt ville ha barnet så ville jeg ikke kunnet ha delt ansvaret med henne! Og det av den enkle grunnen at jeg rett og slett ikke hadde vært med på å la et barn bli født inn i et slikt liv!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Uansett er det ikke sikkert aqt det barnet ville fått det så utrolig forferdelig! Det som er forferdelig er at en er villig til å la moren sitte igjen med det pga den enkle grunn at en ikke vil at barne skal bli født inn i det livet,NÅR du ikke vet åssen det livet blir. Kilder hjelper ikke,for ingen barn er like,hvert barn er sitt eget å det er umulig å sitte å si om det barnet vil få det forferdelig eller om det vil få det bra ingen kilder ingenting kan bekrefte det uansett. En vet det ikke før en sitter der selv,men jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ville tatt hånd om mitt eget barn om det ikke ser ut,mangler en arm,ett ben uansett om det er friskt eller ikke ville jeg hatt det. Fordi det er neo jeg har vært med på å lage med kjærlighet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå mener jeg at foster med down syndrym gjerne kan fjernes. Det er belastende for familiene det angår, og for samfunnet generelt.

 

Forsåvidt et poeng det med samfunnet, men da kan man gå på langt, langt mer og som feks. rullestolbrukere. Men nå var det mer personelige følelser jeg tenkte på her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo så klart men jeg vil gjerne ha det barnet også jeg! Hvorfor skal downssyndrom være ett problem?

 

Down Syndrom er ikke et problem, men problemet er hvis vi i 2011 med den teknologien vi har idag ikke kan benytte det til å forhindre å få syke barn. Hvis du har lyst på et barn med down syndrom er det fint for deg, og det har du all rett til å velge. Men forstår du ikke at ikke alle ønsker det, og i mange tilfeller vill abort være ønsket da?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Uansett er det ikke sikkert aqt det barnet ville fått det så utrolig forferdelig!

 

Man vet iallefall at det vil bli langt mer komplisert for både barnet og foreldrene (samt for andre) enn et friskt barn! Og et like rikt liv vil aldri barnet få som et friskt liv. Fortjener et barn/ nyfødt menneske dette?

 

Det som er forferdelig er at en er villig til å la moren sitte igjen med det pga den enkle grunn at en ikke vil at barne skal bli født inn i det livet,NÅR du ikke vet åssen det livet blir.

 

Forferdelig og forferdelig. Jeg er i utgangspunktet stekrt imot familieskillelser uansett på hvilken måte det skjer! Men her snakker vi om et barn/menneske som enda ikke er født og som man vet vil få det vanskelig gjennom livet og som alltid til en viss grad (i hvor stor grad kan sikkert diksuteres) vil være ekskuldert fra et fullt og fritt liv. Da mener jeg at saken forholder seg noe anderledes. Barnet har enda ikke begynt på livet og du kan gi et frisk barn et så mye bedre liv!

 

Kilder hjelper ikke,for ingen barn er like,hvert barn er sitt eget å det er umulig å sitte å si om det barnet vil få det forferdelig eller om det vil få det bra ingen kilder ingenting kan bekrefte det uansett.

 

Du vet iallefall at det vil bli langt vanskeligere og at vedkommende aldri kan få et normalt liv!

 

En vet det ikke før en sitter der selv,men jeg kan med hånden på hjerte si at jeg ville tatt hånd om mitt eget barn om det ikke ser ut,mangler en arm,ett ben uansett om det er friskt eller ikke ville jeg hatt det. Fordi det er neo jeg har vært med på å lage med kjærlighet!

 

Men er det kjærlighet og la barnet bli født inn i et slikt liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

utrolig hvor pessimistisk det går ann å være når man mener at down syndrom foster er ubrukelige, har noen tenkt på skjebnen til det barnet? Ingen på jorden blir født uten mål og mening. Ingen!

 

Jeg har et søskenbarn med sterk downs syndrom og han har et fantastisk liv!

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Tangerudbakken danner et veldig galt bilde. Langt fra alle med down syndrom er så glade i hverdagen sin. Mange er rett og slett deprimerte. De skjønner at de er annerledes, blir mobbet og klarer ikke leve noe godt liv. Jeg skal ikke dømme noen, men i mine øyne er det like egoistisk å bringe et barn med downs til verden, som det er å ta abort når du finner ut om barnets tilstand.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, men det er nå svært få som blir født som rullestolbrukere.

 

Det finnes nå absolutt. Uansett kan det med belastning for samfunnet like gjerne gjelde for dem som blir feks. rullestolbrukere det gjennom livet.

 

Jeg antyder ikke at vi skal begynne å avlive de med handicap.

 

Det trodde jeg aldri heller. Var ment som et eksempel siden du snakket om samfunnet og ikke bare familielivet. Men jeg tror nok forstår hvor du vil. Og jeg er til en viss grad enig med deg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er jævlig egoistisk og unødvendig å bringe et foster med downs til verden.

 

Det er kansje litt brutalt sagt, men jeg er helt enig med deg! Tenk på det stakkars barnet og livet det blir dømt til... Og jeg finner det ikke akkurat ihumant eller grusomt å fjerne vedkommende mens det bare er et foster og ikke har kommet seg ut i livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...