Gå til innhold

Fotoredigeringsmaskin 15-20k


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har planer om å sette sammen en ny maskin som skal brukes til å behandle raw bildefiler i photoshop og videoredigering.

Har ett budsjett på 15-20k. Jeg har ikke problem med å sette sammen en pc selv, men jeg lurer på om det er noe spesielt jeg burde tenke på med en slik pc.

Tenkte på en SSD disk som OS disk hvor jeg også kommer til å legge PS.

 

Tar i mot tips med åpne armer :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til den prisen bør du jo kunne få det beste av det beste:)

 

Harddisk1: SSD til OS og PS vil du ikke angre på, burde holde greit med 60 GB

harddisk2: Kjøp 6 stk 2TB disker fra samsung og sett de opp i RAID5.

Hovedkort: Asus P8Z68v-pro

CPU: Intel i5-2500k

8 GB minne

Fractal design R3 kabinett

Skjermkort har du vel en god formening om selv vil jeg tro:)

PSU: 650w++

12-13K burde du få dette til (litt avhengig av spesifikasjonene på skjermkortet da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for ikke så lenge siden bygde jeg denne maskinen som aldri har hatt noen som helst problemer med å kjøre Photoshop. Jeg vil tippe at maskinen maks bruker et par 3-5 sekunder på å åpne den siste utgaven av Photoshop. Alt jeg har kastet på Photoshop av oppgaver har gått ganske raskt.

 

jeg har 64 GB SSD som systemdisk men hvis du skal ha mye på maskinen din bør du vurdere 120 GB og kanskje en i/ for å gjøre den enda raskere. med tanke på hvor rask maskinen min er på Photoshop synes jeg det nesten er galskap at du skal bruke mellom dobbelt og tre ganger så mye på din maskin til så å si de samme oppgavene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med det budsjettet går du for en i7-2600k. Gir deg litt mer juice i tyngre Photoshopoperasjoner. Det kan også være verdt det å spandere litt på en OCZ Vertex 3 120GB ssd-disk.

 

Asus Sabertooth socket 1155 hovedkort

Corsair XMS3 1600mhz RAM 2x4GB eller 4x4GB - hvis du skal redigere _STORE_ filer.

Et Nvidia skjermkort for å utnytte Cuda. GTX570 eller 580 er toppers.

Fractal Design R3 kabinett

Corsair strømforsyning på 500-750W

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg har 64 GB SSD som systemdisk men hvis du skal ha mye på maskinen din bør du vurdere 120 GB og kanskje en i/ for å gjøre den enda raskere. med tanke på hvor rask maskinen min er på Photoshop synes jeg det nesten er galskap at du skal bruke mellom dobbelt og tre ganger så mye på din maskin til så å si de samme oppgavene.

 

Er kjæresten som skal ha maskinen så jeg har bare fått ett tak på hvor mye jeg kan bruke, må ikke nødvendigvis sette sammen noe som koster så mye. Hun sitter med en gammel og treg bærbar for øyeblikket så hun vil ha en som er så kjapp som mulig :)

 

Takker for alle forslag, skal kikke igjennom det nå :) Forhåpentligvis blir hun fornøyd.

 

Noen tips til skjerm? Er det ikke Eizo som er kongen på haugen når det gjelder skjermer til dette bruksområdet?

Lenke til kommentar

Heisann :)

 

Lagde et oppsett til deg jeg som du kan ta i som et utgangspunkt :)

 

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair HX 650W PSU

ASUS P8Z68-V, Socket-1155

Intel® Core™ i7-2600K Processor

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9

Corsair SSD Force Series™ GT 120GB

Samsung SpinPoint F4EG 2TB

ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

 

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638687

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492649

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=635091

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619272

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=599037 x2

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634168

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610757 x4

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623543

 

 

Her får du et veldig stille kabinett.

PSU med 7års garanti.

Raskeste SSDen på markedet.

Beste HDD til å kjøre RAID med. Kjøp 4 stk.

Rammen kjøper du 2 stk av viss du har bruk for deg.

Viss du vil bruke enda mer penger, så legger du til et dyrere skjermkort og går opp et hakk på PSUen :)

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen tips til skjerm? Er det ikke Eizo som er kongen på haugen når det gjelder skjermer til dette bruksområdet?

 

Legg en del penger i en god skjerm da det er den viktigste "komponenten" etter min erfaring. Eizo og Nec har de desidert beste skjermene i prisklasser som ikke gjør alt for vondt for lommeboka. I tillegg har du LaCie og et par high-end HP skjermer som sikkert faller litt utenfor budsjettet ditt :)

 

Jeg har selv en Eizo SX2462 som jeg er kjempefornøyd med. 24" H-IPS med 1920x1200px oppløsning, 10-bit LUT via hardwarekalibrering. Den kan kalibreres veldig bra på lave lysstyrker som 80-100cd/m2 hvor de fleste andre vil miste detaljer osv.

 

Har også hørt gode ting om Nec sin 2490WUXI2 selv om jeg ikke har brukt den selv.

 

Om du har råd til det er det jo ingen tvil om at Eizo sin ColorEdge og Nec sin SpectraView serie er noe å satse på, men disse koster også vesentlig mer :)

 

Dell sine U2410 og U2711 er også helt greie budsjettalternativer selv om de ikke er av samme kvalitet som Eizo og Nec. Hadde en U2410 litt over 1 uke som jeg sendte tilbake pga. pixelfeil og ujevn farge og bakgrunnsbelysning.

 

I tillegg må du ha eksternt kalibreringsutstyr som f.eks Spyder3 Elite, ColorMunki, Eye1 osv. Både Eizo og Nec har sine egne versjoner av Spyder og Eye1 som gjør at du kan hardwarekalibrere de selv såvidt jeg husker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for masse god informasjon om skjermer josteinr. Har lest meg blå på skjermer så langt, hvilket panel som er best osv :)

 

Så langt har jeg satt opp en drøy maskin med kun det beste av maskinvare til rundt 14k uten skjerm. Nå får jeg begynne jobben med å nedjustere ting litt. Er jo ikke til å komme unna at dette er blitt pc med speccs langt over det som trengs. Får justere litt ned og heller bruke mer på en skikkelig skjerm. Tror ikke det er en dum ide.

Endret av Zt
Lenke til kommentar

Takk for masse god informasjon om skjermer josteinr. Har lest meg blå på skjermer så langt, hvilket panel som er best osv :)

 

Så langt har jeg satt opp en drøy maskin med kun det beste av maskinvare til rundt 14k uten skjerm. Nå får jeg begynne jobben med å nedjustere ting litt. Er jo ikke til å komme unna at dette er blitt pc med speccs langt over det som trengs. Får justere litt ned og heller bruke mer på en skikkelig skjerm. Tror ikke det er en dum ide.

 

Jeg er i akkurat samme båt som deg når det gjelder ny PC forøvrig :) dette er handlelista mi for øyeblikket:

pcpcpc.jpg

 

Ser ut som noen av delene ikke er på lager lenger så de blir nok byttet ut. I tillegg har jeg 2x2gb ekstra ram av samme type som ligger her ubrukt, altså 12gb totalt. Totalprisen ligger på 9120kr med studentrabatt og gratis frakt, absolutt ikke ille! :)

 

Ang. SSD er jeg veeldig usikker siden det virker som om nesten alle har større eller mindre problemer med stort sett alle de forskjellige merkene. Kjipt å betale ~1500 for en SSD som streiker etter et par måneder eller år for den del.

Endret av josteinr
Lenke til kommentar

Takk for masse god informasjon om skjermer josteinr. Har lest meg blå på skjermer så langt, hvilket panel som er best osv :)

 

Så langt har jeg satt opp en drøy maskin med kun det beste av maskinvare til rundt 14k uten skjerm. Nå får jeg begynne jobben med å nedjustere ting litt. Er jo ikke til å komme unna at dette er blitt pc med speccs langt over det som trengs. Får justere litt ned og heller bruke mer på en skikkelig skjerm. Tror ikke det er en dum ide.

 

Asus PA246Q er også en god skjerm for bilderedigering. Meget bra kalibrert fra fabrikk, stort fargerom, noen spesialfunksjoner og akseptabel pris. God skjerm er ingen dum ide da skjermen jevnt over har lengre levetid enn resten. En skikkelig skjerm kan man fint bruke 5 - 6 år (eller lengre).

 

Photoshop er ellers ikke så krevende til vanlig bilderedigering, det er først når man driver mer tung manipulering det kreves maskinvare. Min gamle C2Q med 8 GiB og SSD klare fint det jeg herjer med i LR og CS.

Lenke til kommentar
Intel 320 har firmwarefeil. Har ikke hørt noe stygt om OCZ sine nye, og heller ikke Corsair sine ssd-er som er til salgs pr dags dato.

 

 

Kan ikke si meg helt enig med deg i det.

Intel sine SSD'er er vel de som har minst feilrate ( er det noe , så blir det slått stort opp - som idag ).

 

 

Noe som vel bekreftes av dette , fra Frankrike :

 

2142m4i.jpg

 

OCZ har derimot slitt ganske mye med siste generasjons SSD'er , med SF kontroller.

I SSD tråden kalles OCZ ofte for Beta SSD , siden det er så mye tull med de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...