Gå til innhold

– Nvidias neste skjermkort utsatt


Anbefalte innlegg

Dette er jo strålende nyheter! Dette betyr at kjøpspresset reduseres samtidig som spillprodusentene får bedre tid på seg til å utvikle spill av høy kvalitet uten at de plutselig har "falt av lasset".

 

Tror det er MYE å gå både i form av bedre grafikk på eksisterende plattformer, og ikke minst originale spillmekanismer og skikkelig kvalitetssikrede spill.

 

Tja?

Slik utviklingen har gått i det siste med skjermkort så har disse stadig vekk blitt tilpasset for å kunne ta over flere oppgaver for cpu , både når det gjelder fysikk og når det gjelder andre oppgaver som kan sørge for en stadig bedre flyt i spillene (og ikke minst tallknusing).

 

Man kan si at det er ikke lenger sånn at hver generasjon med nye skjermkort kun gir bedre grafikk , men også langt bedre ytelse i programvare som kan benytte seg av det (folding@home for eksempel).

 

Selvsagt så har du rett i at det er mye å gå på i form av grafikk , her utnyttes jo knapt dagens skjermkort men dette har mye med at spillene har blitt utviklet med hovedsakelig støtte for multiplatform (xbox , ps3 og pc ) og Pc versjonen er som regel nedprioritert.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At Amd skal få de samme problemene som Nvidia er jeg usikker på , I alle fall så ser det lyst ut for Cpu'ene som blir produsert på Global Foundries.

http://www.anandtech.com/show/4109/amd-and-globalfoundries-ces-2011

Global Foundries har heller ikke 28nm klar i høyt volum før til neste år.

 

Meanwhile, AMD will follow its original schedule and enter the 28nm era in the first half of 2012. The company's next-generation graphics chips Southern Island as well as Krishna and Wichita processors, which will replace the existing Ontraio and Zacate processors, and will all adopt a 28nm process from TSMC.

http://www.digitimes.com/news/a20110707PD211.html

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310397751' post='18006673']

Global Foundries har heller ikke 28nm klar i høyt volum før til neste år.

 

 

På 28nm prossesen ja, men det er godt mulig (her antar jeg håpefult ) at brikkene kan lanseres på eksisterende nm for å så senere bli finpusset på 28nm prossesen. Man har litt å tjene på å lansere før konkurrenten og på riktig tidspunkt av året (før jul).

Lenke til kommentar

Blir de feite skjermkortene mindre når det går på 28nm ? etter mitt synspunkt er gtx 580 med dobbeltspor alt for stort. selv i bigtower hadde jeg problemer med bare to kort.

 

Det har vært snakk om at det skulle komme grafikkort med 3x ytelse per watt men dette er nok desverre bare oppsinn.

 

Det ser ut til at flere produsenter går over til å satse på kort som tar 2-3 spor for effektiv og støyvennlig kjøling.

Jeg er meget fornøyd med mitt kort som tar 3 spor (3 innvendig, 2 utevendig), pga meget behagelig støynivå.

 

Alternativet er vannkjølte high end kort som kun tar 1 spor.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310397751' post='18006673']

Global Foundries har heller ikke 28nm klar i høyt volum før til neste år.

På 28nm prossesen ja, men det er godt mulig (her antar jeg håpefult ) at brikkene kan lanseres på eksisterende nm for å så senere bli finpusset på 28nm prossesen. Man har litt å tjene på å lansere før konkurrenten og på riktig tidspunkt av året (før jul).

Det skjer nok desverre ikke.

Det vil minst ta rundt et år å tilpasse en så stor og komplisert brikke til en produksjonsprosess.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310397751' post='18006673']

På 28nm prossesen ja, men det er godt mulig (her antar jeg håpefult ) at brikkene kan lanseres på eksisterende nm for å så senere bli finpusset på 28nm prossesen. Man har litt å tjene på å lansere før konkurrenten og på riktig tidspunkt av året (før jul).

Det skjer nok desverre ikke.

Det vil minst ta rundt et år å tilpasse en så stor og komplisert brikke til en produksjonsprosess.

Pluss high-end brikka i den nye serien ville nok ha vært for stor, for strømkrevende og for varm på 40nm. Samt budsjett og mid-range brikkene på 40nm hadde dem nok ikke tjent så mye penger på.

Lenke til kommentar

Er det ikke en viss mulighet for at AMD har sikret seg slik at de kan produsere 28 nm GPU-er på sine egne produksjonslinjer når/hvis TSMC sine blir utsatt?

Jeg vil tro GF og TSMC jobber med mange av de samme partnerne for å få opp 28nm CMOS. Videre er vel GF en mygg i forhold til TSMC og dermed lite sannsynlig at de vil kunne kjøpe seg prioritet forran TSMC.

 

Det er selvfølgelig mulig at GF sin 28nm prosess har kompatible designrules med TSMC sin 28nm prosess. Det er mulig at GF får god yield først. og det er mulig at f.eks AMD har en backup plan med GF. Andre kan også ha avtaler med GF, de er ikke lengre knyttet til AMD.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...