Gå til innhold

Altibox/Lyse - fibernett-tråden.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker altibox HET-3012 Series Media Converter fremdeles?

Har noen prøvd å koble Asus rutere på den? Og se om det funger, siden det er mye bedre hvis man har Asus AC66 eller tilsvarende enn Zyxel P-2812

 

Anbefaler dere 300/300 mbit for folk som ikke får rabattavtale?

siden den gang jeg får tilbudet får jeg neppe rabatt siden må antakelig dekke en del utbygging av fiber selv. Siden det bare er 1 borrettslag i nærheten som har altibox.

 

Vet noen om altibox har bindingstid? Siden finner lite informasjon om det, eller betaler man heller etableringsgebyr på 5000 og slipper bindingstid?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kan jo håpe altibox snart tar i bruk 40 gigabit noder, har hørt bayonette ofte har det der de er behov for det.

 

Problemer er vel ofte at da må man bruke over 20 gigabit av noden eller mere for det skal bli lønnsomt.

Fordi vi snakker om høye utgifter her, aner ikke hvor mye men slik utstyr er neppe billig.

Lenke til kommentar

 

Men, om alle 20 brukerne, eller la oss doble det til 40 brukere (eller 80 brukere) kjører full pupp samtidig, så vil jo 10 teoretiske gigabit spises opp fort.

 

Joda , men hvor stor sannsynlighet tror du det virkelig at det kommer til å skje ? ;)

 

 

Ok, jeg kan følge deg på at ikke alle kommer til å utnytte det de abonnerer på, men likevel. Man betaler ofte ikke for mer enn man trenger. Kan hende det er annerledes med ungdommen, men nordmenn betaler ofte for det billigste og tregeste produktet. Kanskje med unntak av biler !?

 

SÅ, jeg vil si at det er mer aktuellt at noen kjøper 500 Mbit nettopp fordi de har et behov som tilsier at de ønsker å benytte dette fullt ut store deler av døgnet. Drive en form for business elns.

 

Ja, jeg vet at man må over på bedriftsabonnement for å legitimere bedriftsrettet trafikk, men folk vil nok ofte forsøke benytte det "ulovlig" likevel. Selv privatfolk skal ha rett til å bruke bred båndbredde til privatbruk, men disse vil det vel ofte gå mer i bølger på trafikktoppene for, eller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Borettslaget jeg bor i, har endelig tatt til vettet og bestemt seg for å bytte over til noe annet enn GET.

 

Vi har registrert følgende tilleggsprodukter på ditt abonnement:

Internett 1000/1000 Mbit/s kr 599,-
------------------------------------------------
Totalpris per måned er kroner 0,-.
Etablering: kroner 0,-.
------------------------------------------------

 

 

Levering blir ikke før i november, merker det kommer til bli svært tungt å vente, men fader rullan så digg det skal bli.

Kommer til å bli en pen oppgradering fra mine 50/5 i dag....

Ikke det at jeg trenger gigabit inn i veggen, men til den prisen, hvordan kunne jeg velge noe annet :p ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sjekk Borettslaget Carl Berner Terrasser

 

Internett

Bayonette
Beboere får følgende tilbud hos Bayonette
1. Fri etablering, 12 mnd bindingstid 349 kr/mnd 1000/1000 Mbits
2. 1990,- i etablering, ingen bindingstid 349 kr/mnd 1000/1000 Mbits

 

Vil si det er bedre, men nå kan jo være det borettslaget er mye billigere å legge fiber til samtidig som det har mange boliger i en blokk. Men er enig i det tilbudet ditt er mange som misunder deg, ofte får man kun 100 mbit til de prisene der.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekk Borettslaget Carl Berner Terrasser

 

Internett

Bayonette

Beboere får følgende tilbud hos Bayonette

1. Fri etablering, 12 mnd bindingstid 349 kr/mnd 1000/1000 Mbits

2. 1990,- i etablering, ingen bindingstid 349 kr/mnd 1000/1000 Mbits

 

Vil si det er bedre, men nå kan jo være det borettslaget er mye billigere å legge fiber til samtidig som det har mange boliger i en blokk. Men er enig i det tilbudet ditt er mange som misunder deg, ofte får man kun 100 mbit til de prisene der.

Enig, jeg ville også ha en ren fiberleverandør, men styret valgte å gå for en som kan levere tv og telefon også. Vi fikk 2 mnd gratis ved etablering og ingen kostnad for selve installasjonen, men borettslaget er bundet til Altibox en periode fremover. Uansett så gleder jeg meg skikkelig, det er så mange muligheter som åpner seg når en får linje med god, synkron kapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, som du ser på siden dens, så har de GET som Tv levrandør, det kan være fordel, siden altibox så vitt jeg vet bruker internett for å vise TV gjennom RJ45 kablene tilsvarende IPTV, dermed har man lavest hastigheter, vil man få lite bredbånd for internett, nå spiller det ikke så stor rolle på 1 gigabit linjer, men har man først rutere som takler 1 gigabit NAT så får man mindre hastighet hvis man har TVen på. Men vi snakker neppe mere en 25-40 mbit maks.

Lenke til kommentar

Har borettslaget både Get og Altibox, da må man spørre seg hvilket visjonært, "ungt i sinnet" og framtidsrettede styremedlemmer de besitter.

 

Ikke at jeg liker Get så spesiellt bra, men det burde vel gi mulighet for at andelseier (bruker) kan ha 3 eller flere internettilbydere dersom man også inkluderer 4G og leverandører som ICE med flere.

 

Samt at borettslaget kan ha et trumfkort overfor ISP'ene slik at prisene holder seg presset et stykke ned om ikke annet. De kan jo bytte ISP i løpet av en dag/uke elns. Da mellom disse 2.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tror neppe det fritt frem for hvem som helt å grave opp offentlig eid området, og koble seg på fiberkabelen. Man må vel være bedrift og fått tilatelse fra staten eller gravmelding.no

 

Om man velger å se bort i fra det risikerer man å få bøter, erstattningskrav hvis det skader andre kabler eller vannrør samt strømledninger. I tillegg til prisen for å tilbakestille det.

 

For å legge til bilde, bruk bilde image hosting og legg url til bildeknappen eller lenk direkte til bildene.

Lenke til kommentar

Det er lov å grave selv hvis man får tilatelse fra kommunen etc. Vi gravde nylig ut en kum som det skal være koblingsboks i rett ved siden av hovedstrømkabelen som ligger i et 75cm rør. Det er riktignok du som står til ansvar om du ødelegger kabelen med alt det medfører, så her skal man være veldig forsiktig. I vårt tilfelle var det jord og grus så vi slapp å grave asfalt. Men sålenge man får tilatelse går det helt greit å grave selv for å ta endel av arbeidet. Du får dog ikke lov til å blåse fiberkabelen og kobble sikkringsbokser etc selv.

Lenke til kommentar

Jeg skal verken koble eller kutte noe som helst selv, men avtalte med Lyse at jeg skulle grave den stakkars meteren fra tomta på eget initiativ. Jeg får derimot ikke kontakt med noen der nå i helgen, og dette må ligge klart til mandag når montør kommer.

 

Har som sagt funnet kabelen/trekkerøret etter oppmerking fra Lyse, men vet ikke om jeg skal grave så bredt at en eventuell ende kommer til syne.

Lenke til kommentar

Du får dog ikke lov til å blåse fiberkabelen og kobble sikkringsbokser etc selv.

Forstår ikke hvorfor fiber skal være så ille å installere, er kanskje ilkke enkelt å få fiberparene koblet sammen uten profosjonelt utstyr, men det er vel neppe farlig. Annet jobben må gjøres på nytt.

 

Sikkringsbokser er ulovlig å gjøre selv fordi det både er brannfarlig, skade på seg selv og andre blandt annet.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor fiber skal være så ille å installere, er kanskje ilkke enkelt å få fiberparene koblet sammen uten profosjonelt utstyr, men det er vel neppe farlig. Annet jobben må gjøres på nytt.

 

 

 

Sikkringsbokser er ulovlig å gjøre selv fordi det både er brannfarlig, skade på seg selv og andre blandt annet.

 

Utstyret som trengs for å spleise fiber er spesial verktøy, og ikke noe menigmann har forutsetning for å operere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...