Gå til innhold

Altibox/Lyse - fibernett-tråden.


Anbefalte innlegg

postnr. 0550: "Vi beklager - Det er dessverre ingen Altibox-leverandør der du bor, men vi utvider stadig. Registrer gjerne din interesse. Vi bygger der interessen er størst."

 

Alle tilbyr jo fiber i hele Oslo, hvorfor skulle altibox gidde å invitere i et allerede utvannet marked?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

postnr. 0550: "Vi beklager - Det er dessverre ingen Altibox-leverandør der du bor, men vi utvider stadig. Registrer gjerne din interesse. Vi bygger der interessen er størst."

 

Alle tilbyr jo fiber i hele Oslo, hvorfor skulle altibox gidde å invitere i et allerede utvannet marked?

 

Finn noen som tilbyr fiber til postnr. 0550. Det nærmeste vi har kommet er noen som ville legge fiber inn i kjelleren vår (sameie), men som bare ville bruke kabel (powerline tilogmed) derfra og opp i leilighetene. Skjønner ikke disse "tilbyderne" at det er fiber helt frem som gjelder?

Lenke til kommentar

 

 

postnr. 0550: "Vi beklager - Det er dessverre ingen Altibox-leverandør der du bor, men vi utvider stadig. Registrer gjerne din interesse. Vi bygger der interessen er størst."

 

Alle tilbyr jo fiber i hele Oslo, hvorfor skulle altibox gidde å invitere i et allerede utvannet marked?

 

Finn noen som tilbyr fiber til postnr. 0550. Det nærmeste vi har kommet er noen som ville legge fiber inn i kjelleren vår (sameie), men som bare ville bruke kabel (powerline tilogmed) derfra og opp i leilighetene. Skjønner ikke disse "tilbyderne" at det er fiber helt frem som gjelder?

 

 

Hvis noen faktisk har tilbydd å legge fiber til kjelleren deres er det fiber i gata som vil si at de som bodde der når fiberen ble lagt takket nei til dette, ikke stort mye tilbydere kan gjøre med det? Og hvorfor skulle de gidde å etter invitere langt mer en hva husstands prisen er når ting er nytt? Det gir ikke mening da de allerede tar mange tiår å tjene inn igjen opprinnelig invitering. Om du virkelig vil ha fiber der og dere har blitt tilbudt det til kjelleren er det nok ikke så vanskelig å skaffe ellers for noen få tusen ekstra.

Lenke til kommentar

 

Hvis noen faktisk har tilbydd å legge fiber til kjelleren deres er det fiber i gata som vil si at de som bodde der når fiberen ble lagt takket nei til dette, ikke stort mye tilbydere kan gjøre med det? Og hvorfor skulle de gidde å etter invitere langt mer en hva husstands prisen er når ting er nytt? Det gir ikke mening da de allerede tar mange tiår å tjene inn igjen opprinnelig invitering. Om du virkelig vil ha fiber der og dere har blitt tilbudt det til kjelleren er det nok ikke så vanskelig å skaffe ellers for noen få tusen ekstra.

 

Det begynte med en påstand om at "alle" tilbyr fiber i "hele Oslo". Denne påstanden er i beste fall unyansert.

 

Poenget er jo at dersom selskaper skal ha noen som helst mulighet til å selge fiber til borettslag / sameier, så må de ha en plan for dette. En plan som innebærer at hver boenhet (evt. hver boenhet som er interessert) ender opp med fiber i veggen.

Dette kan for eksempel gjøres ved at selskapet som legger fiber allierer seg med et selskap som kan utføre jobben med å trekke fiber fra kjelleren og opp - og som kan gi pris på dette.

Det er svært få borettslag og sameier som har ressurspersoner som gidder og bruke fritiden sin på å finne ut hva et totalprosjekt vil koste.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis noen faktisk har tilbydd å legge fiber til kjelleren deres er det fiber i gata som vil si at de som bodde der når fiberen ble lagt takket nei til dette, ikke stort mye tilbydere kan gjøre med det? Og hvorfor skulle de gidde å etter invitere langt mer en hva husstands prisen er når ting er nytt? Det gir ikke mening da de allerede tar mange tiår å tjene inn igjen opprinnelig invitering. Om du virkelig vil ha fiber der og dere har blitt tilbudt det til kjelleren er det nok ikke så vanskelig å skaffe ellers for noen få tusen ekstra.

 

Det begynte med en påstand om at "alle" tilbyr fiber i "hele Oslo". Denne påstanden er i beste fall unyansert.

 

Poenget er jo at dersom selskaper skal ha noen som helst mulighet til å selge fiber til borettslag / sameier, så må de ha en plan for dette. En plan som innebærer at hver boenhet (evt. hver boenhet som er interessert) ender opp med fiber i veggen.

Dette kan for eksempel gjøres ved at selskapet som legger fiber allierer seg med et selskap som kan utføre jobben med å trekke fiber fra kjelleren og opp - og som kan gi pris på dette.

Det er svært få borettslag og sameier som har ressurspersoner som gidder og bruke fritiden sin på å finne ut hva et totalprosjekt vil koste.

 

 

Hvem kom med denne påstanden?

 

Uansett, hva tror du folk i eneboliger gjør? Sitter på ræva å lar alle andre gjør alt for seg? Du er klar over at normen i altibox nettverket er at kundene graver selv på egen eiendom? Har ikke uansett støtte sameie og borettslag ting, og ansatte som tar seg av slike ting? Og om ikke så kan du ikke forvente at alt skal skje for deg når du har null motivasjon til å gjøre noe som helst for å få det til å skje. Velkommen til livet som early adopter.

Lenke til kommentar

Tingo har et godt poeng. Det er ikke snakk om at Altibox skal legge fiber gratis igjennom en boligblokk, det er snakk om at Altibox presenterer en løsning for borettslaget og en pris hver beboer må betale for å få fiber inn i leiligheten.

Jeg ville i alle fall ikke vært trygg på at det er en kvalitetsinstalasjon om en eller annen Petter Smart i borettslaget har lagt opp spredenettet fra kjelleren og ut til leilighetene. Er faktisk i tvil om at man har lov å gjøre dette selv, er ganske sikker på at man må ha ekomnettautorisasjon.

 

Uansett, hvis borettslaget er villige til å betale for det, så slår det meg som rart at det ikke er noen som vil legge fiber hele veien.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Tingo har et godt poeng. Det er ikke snakk om at Altibox skal legge fiber gratis igjennom en boligblokk, det er snakk om at Altibox presenterer en løsning for borettslaget og en pris hver beboer må betale for å få fiber inn i leiligheten.

Jeg ville i alle fall ikke vært trygg på at det er en kvalitetsinstalasjon om en eller annen Petter Smart i borettslaget har lagt opp spredenettet fra kjelleren og ut til leilighetene. Er faktisk i tvil om at man har lov å gjøre dette selv, er ganske sikker på at man må ha ekomnettautorisasjon.

 

Uansett, hvis borettslaget er villige til å betale for det, så slår det meg som rart at det ikke er noen som vil legge fiber hele veien.

 

Altså detter jo ting som må godkjennes av styret i borettslaget da dette vil påføre endringer til deres utstyr og drift av det hele, det jeg også har lest om DOCSIS når det kommer til borettslag er at de kablene er murt inne i strukturen. Hvordan skal de forholde seg til noe slik om ikke alle er med, eventuelt ha trekk på utsiden. Dette er alle avgjørelsene borettslaget må gjøre og kunne presentere til eventuelt altibox, om du klarer å komme i dialog med en leverandør med svar på slike enkle spørsmål som dette så klarer de nok å levere fiber. Min forståelse av fiberleverandører (spesielt i Oslo) er at de elsker borerestslag og sameie da de ofte gir mye høyere avkastning for mye mindre utgift spesielt om de får monopol i borettslaget.

Lenke til kommentar

 

 

Det begynte med en påstand om at "alle" tilbyr fiber i "hele Oslo". Denne påstanden er i beste fall unyansert.

 

Poenget er jo at dersom selskaper skal ha noen som helst mulighet til å selge fiber til borettslag / sameier, så må de ha en plan for dette. En plan som innebærer at hver boenhet (evt. hver boenhet som er interessert) ender opp med fiber i veggen.

Dette kan for eksempel gjøres ved at selskapet som legger fiber allierer seg med et selskap som kan utføre jobben med å trekke fiber fra kjelleren og opp - og som kan gi pris på dette.

Det er svært få borettslag og sameier som har ressurspersoner som gidder og bruke fritiden sin på å finne ut hva et totalprosjekt vil koste.

 

 

Hvem kom med denne påstanden?

 

Uansett, hva tror du folk i eneboliger gjør? Sitter på ræva å lar alle andre gjør alt for seg? Du er klar over at normen i altibox nettverket er at kundene graver selv på egen eiendom? Har ikke uansett støtte sameie og borettslag ting, og ansatte som tar seg av slike ting? Og om ikke så kan du ikke forvente at alt skal skje for deg når du har null motivasjon til å gjøre noe som helst for å få det til å skje. Velkommen til livet som early adopter.

 

Det gjorde du i denne posten. Rudde: "Alle tilbyr jo fiber i hele Oslo".

Nei, sameier og borettslag har normalt ikke ansatte (det har de ikke råd til). De har normalt et styre (som oftest får ingen eller kun symbolsk betaling).

Jeg har ikke noen forventninger til at "alt" skal skje for meg. Jeg poengterer bare at det er mye lettere og få solgt noe (i dette tilfellet fiber) dersom sluttkunden er i stand til å forstå hva totalkostnaden er.

 

Tro om det hadde blitt solgt mange biler dersom bilen ble solgt uten motor (eller hjul) og kjøper selv måtte finne ut av: hvilke hjul som passer, hvem som kan montere de, og hva det koster i tillegg til selve bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Det begynte med en påstand om at "alle" tilbyr fiber i "hele Oslo". Denne påstanden er i beste fall unyansert.

 

Poenget er jo at dersom selskaper skal ha noen som helst mulighet til å selge fiber til borettslag / sameier, så må de ha en plan for dette. En plan som innebærer at hver boenhet (evt. hver boenhet som er interessert) ender opp med fiber i veggen.

Dette kan for eksempel gjøres ved at selskapet som legger fiber allierer seg med et selskap som kan utføre jobben med å trekke fiber fra kjelleren og opp - og som kan gi pris på dette.

Det er svært få borettslag og sameier som har ressurspersoner som gidder og bruke fritiden sin på å finne ut hva et totalprosjekt vil koste.

 

 

Hvem kom med denne påstanden?

 

Uansett, hva tror du folk i eneboliger gjør? Sitter på ræva å lar alle andre gjør alt for seg? Du er klar over at normen i altibox nettverket er at kundene graver selv på egen eiendom? Har ikke uansett støtte sameie og borettslag ting, og ansatte som tar seg av slike ting? Og om ikke så kan du ikke forvente at alt skal skje for deg når du har null motivasjon til å gjøre noe som helst for å få det til å skje. Velkommen til livet som early adopter.

 

Det gjorde du i denne posten. Rudde: "Alle tilbyr jo fiber i hele Oslo".

Nei, sameier og borettslag har normalt ikke ansatte (det har de ikke råd til). De har normalt et styre (som oftest får ingen eller kun symbolsk betaling).

Jeg har ikke noen forventninger til at "alt" skal skje for meg. Jeg poengterer bare at det er mye lettere og få solgt noe (i dette tilfellet fiber) dersom sluttkunden er i stand til å forstå hva totalkostnaden er.

 

Tro om det hadde blitt solgt mange biler dersom bilen ble solgt uten motor (eller hjul) og kjøper selv måtte finne ut av: hvilke hjul som passer, hvem som kan montere de, og hva det koster i tillegg til selve bilen?

 

 

Hei, ja da beklager jeg min påstand der, jeg skrev vist det. Det jeg mente med det var at det geografisk sett var fiber i hele oslo. Om ikke inn i din husstand så ligger det muligens i gata.

 

Jeg jobbet for Telenor med å informere huseiere i områder vi bygde ut fiber om at det kommer og de må melde seg på for å få det levert, ønsker de det etterlevert etter utbygningen er det noe vi prøvde å unngå men det var aldri umulig, kommer alltid an på hvor mye folk hadde vært villig til å legge i det. Når vi gikk til nye områder hvor vi planla og bygge fiber fikk sluttkunder utrolig god deal på fiber, et par tusen i installasjon (som er latterlig billig med tanke på hvor dyrt det er) uavhengig av hvor langt kunden var fra hovedfiber, hadde en kunde 350 meter fra all sivilisasjon som fikk tilbudet ble kjeftet grønn for å forstyrre han på en Onsdag ettermiddag med det svindleriet jeg kom med.

 

Om fiberleverandører skal komme med komplett tilbud på pris til et sameie må de så klart vite interessen og de kan heller ikke trekke fiber over andres eiendom uten at de har noe klare beskjeder fra et eventuelt styre som Canal Digital fikk erfare da en venn av meg skulle legge stein på egen tomt, det var det noen coax kabler og rør fra Canal Digital, han ringte og spurte hvorfor det lå coax kabler på hans einendom da han tidligere hadde fått beskjed om at Canal Digital ikke kunne levere tjenester til hans bolig. De sa at de ikke la kabler over andre sine tomter så han fjernet kablene og det endte med at 5 Canal Digital kunder mister TV og internett.

 

Vel uansett, om det er lettere eller ei har ikke så mye å si, de som vil ha fiber skaffer fiber de som er "fornøyd" med det de har eller bare så sinnsykt redde for å signere en kontrakt/nye ting vil ikke ha det uansett om vi hadde hivd fiber etter de.

Lenke til kommentar

Heh, jeg så akkurat at Altibox har skrudd ned prisen på sine 200 og 400 mbit linjer til henholdsvis 999,- og 1499,- i måneden. Det var en særdeles kraftig prissenking ettersom de lå på 2-5000,- før?

 

 

- Før vi setter den endelige prisen på gigabit-produktet skal vi først skaffe oss et solid erfaringsgrunnlag fra våre piloter som vi skal ha flere av i løpet av året. Prisen skal være svært konkurransedyktig, det vil si under 1000 kroner i måneden, sier Øyvind Lundbakk, produktdirektør i Altibox AS.

 

Under 1000,-/mnd for 1gbit? Det tror jeg når jeg ser det, noe som kanskje virker nærmere enn man skulle tro da jeg har sett reklame for 1000mbit nedover Porsgrunn/Skien området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja vil si det må være utrolig at altibox klarer 1 gigabit begge veier til under 1000 kr per måned. Antakelig et kampanje produkt.

Reklamer hjelper lite om verken pris eller betingelser er opplyst, samt også kun fåtall har mulighet å få det.

Lenke til kommentar

Ja vil si det må være utrolig at altibox klarer 1 gigabit begge veier til under 1000 kr per måned. Antakelig et kampanje produkt.

Reklamer hjelper lite om verken pris eller betingelser er opplyst, samt også kun fåtall har mulighet å få det.

Prisen vil nok bli ganske så hyggelig på en slik linje ja, altibox er vel de eneste som setter oppfart å setter ned pris, det er forsåvidt ikke førstegang de gjøre det. Når det kommer til hvem som kan få slike hastigheter så er det litt så som så da med tanke på at utstyr som er i nodene må byttes ut, sentralene må oppgraderers ( da er det bare å kaste CPL4 og 5 ) CPL3 skal fint greie det, men denne er det greit å få av banen også.

 

Det at det kommer en ny ZyXel på banen også ( ikke forveksle denne med den første modellen p-2812hmu) med AC/dualband ( 2,4 /5Ghz ) er jo en fin greie, men dette vil aldri erstatte en real hjemme router som en kan konfigureres selv ( og at HS settes i bridgemode) eller feks pfsens om du absolutt ikke vil ha noe med HS å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jo GET kjørt TV reklame på at de har gigabit teknologi for noen år tilgang (1-2 år) forsatt ikke sett det i deres produktutvalg

....nå har jo også GET sagt at det er tøvete å levere slike hastigehter også da, var noen som nevnte at det var tøvete at det fantes 1 PC i hver husstand for noen år tilbake også ....alle kan ta feil ) eneste GET skal ha er at de er veldig flinke på utrulling av IPv6 i motsettning til andre ISP'r

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel kan være enig at dette er bra hastigheter på kabel.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0LMA8gv_rY4

 

Problemet er at det finnes vel ikke rutere som klarer 1 gigabit hastighet selv:

ASUS RT-AC66U ser ut å havne på WAN - LAN 836 Mbps LAN - WAN

839 Mbps

Som ikke er dårlig men alikevell ikke helt på maks hastighet, på den andre siden har man da nesten 200 mbit til iptelefoni, om man separer det, så burde man fin kunne ha en videosamtale i quad HD (4k) uten at båndbredden blir belastet noe særlig.

Lenke til kommentar

Vel kan være enig at dette er bra hastigheter på kabel.

 

http://www.youtube.com/watch?v=0LMA8gv_rY4

 

Problemet er at det finnes vel ikke rutere som klarer 1 gigabit hastighet selv:

ASUS RT-AC66U ser ut å havne på WAN - LAN 836 Mbps LAN - WAN

839 Mbps

Som ikke er dårlig men alikevell ikke helt på maks hastighet, på den andre siden har man da nesten 200 mbit til iptelefoni, om man separer det, så burde man fin kunne ha en videosamtale i quad HD (4k) uten at båndbredden blir belastet noe særlig.

 

Enig i det!

 

...tror uansett ikke at "normale" folk har bruk for slike hastigheter helt enda, det at noen storbrukere ligger inne med 100Mbit er jo passe drøye greier i seg selv ( da med oppgradering av Gigabit utstyr i node og fiber-conector mot hjemmesentral ) ikke den oppimot 100Mbit den har bare en duplex på 100/100 å da får man normalt imellom 85-95Mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...