Gå til innhold

- Elkjøp er for den normale idioten


Anbefalte innlegg

Det går igjen, over alt, at de få kundene som synes de får dårlig service i omtrent hver eneste butikk de er innom, er den typen kunder som ser ned på de som jobber i butikker og fyrer seg opp med en gang noe går litt mot dem. Jeg har aldri hatt den tendensen som kunde, og med kun et par unntak de siste fem årene, har jeg aldri fått dårlig service noen steder. Så man kan jo spørre seg hva som er problemet; de ansatte eller de få kundene som synes de får dårlig service?

 

Nå viser ikke jeg, her, til artikkelen, eller til diskusjonen over. Så dette blir slightly off-toptic:

 

Men det du sier sist der, Marekatten, er jeg så enig i. Jeg jobber selv på bensinstasjon, og får gjennomgå pga kunder som det du beskriver der hver dag! Jeg er lut lei kunder som ser ned på de ansatte. Det er ikke til hjelp for noen, kunden får lite hjelp og den ansatte blir i værste fall såret. (Ja, vi gir som oftest veldig mye av oss selv på bensinstasjon, for å kunne tilby den beste servicen. Når folk da har gjort seg opp en mening på forhånd, blir det vanskelig å hjelpe.)

Jeg skjønner deg veldig godt. Det er ingen takknemlig jobb alltid å ha ansvar for så utrolig mange ting. At det blir vanskelig å hjelpe faller dessverre tilbake på deg selv.

 

Jeg er høflig overfor de flest så lenge de behandler meg normalt og på en grei måte. Jeg blir sjelden grinete overfor bensinstasjonansatte. Det hender jeg spør om de kan fylle opp vannkannen eller vaskebøtten for bilvinduer når det enten er tomt eller frosten står på som værst og bøtten er bunnsolid-gjennomfrosset. Jeg forstår at det kan skje i en travel hverdag, og ber derfor høflig om hjelp. Det har ikke hendt meg en eneste gang at de ikke har hjulpet meg ved direkte henvendelse om ett slikt problem. Av og til forteller de meg hvor vannkranen står ett sted utenfor, og slik informasjon er veldig grei å få. Slik at ikke samme person popper innom noen dager senere for å spør om det samme. Bedre skilting kunne kanskje hjulpet, men en hver må vurdere om det også kan bli for mye skilting (skiltskog). :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at Marekatten allerede har tatt den fysiske butikk litt i forsvar og støtter dette på mange måter.

 

Nå har jeg selv jobbet i Elkjøp for noen år siden, så jeg har kunnskap til både fortjeneste og "tanke" gang hos selgere (var ikke selger selv)

 

- Mange snakker om kompetanse-nivået til selgere. Her kan jeg delvis være enig, det veldig mange som ikke har peiling. Elkjøp har dessverre den holdningen at de heller finner en ny selger og bruker x-antall mnd på å lære h*n opp, isteden for å gi en god og kunnskapsrik selger mer lønn (som fortjent..) Men når det er sagt, så har jeg fått jobbet med mange som er god kunnskap innenfor feltet deres, i de fleste tilfeller mye mer kunnskap enn "idioten" som skal kjøpe.

 

- Det har også blitt nevnt prisforskjell. Jeg synes det er ganske naturlig at en nettbutikk er billigere enn en fysisk butikk. De har LANG mindre utgifter (som marekatten har ramset opp), noe som gjør at de kan selge produkter til en lavere pris og fremdeles har nok fortjeneste.

 

- Når det gjelder annonsene som blir lagt ut, får dessverre selgere/butikker veldig mye ufortjent pepper når varene ikke er på lager! Salgs varer blir valgt sentralt og noen ganger også hvor mange produkter som sendes hvor. Ofte klarer ikke konsernet å levere nok produkter i tide, noe selgeren får merke på seg.

- Kan også nevne at i alle annonser (dette kan dere se på selv) er det som regel 3-6 produkter (eks. TV'er) hvor en skikkelig billig "eye-catcher" står tydeligst og størst, mens det kommer andre "billige" og bedre produkter rundt. Den billig-TV'en skal lokke kjøper til butikken, mens selger skal analysere kundens behov og overbevise h*n om at en dyrere og bedre TV passer bedre kundens bruk. I noen tilfeller blir kunden "lurt", i de fleste gjør faktisk selgeren kunden en tjeneste og ikke lar h*n gå hjem med et produkt som ikke passer behovet.

 

- Også har service blitt nevnt. Det finnes vel bare 1 (Strax og Infocare er vel slått sammen) store PC-verksted her i Norge, InfoCare. 95% av butikkene bruker de for å reparere maskinene som kommer inn. Der jeg jobbet ble det daglig kjørt en bil til Strax (nå Infocare) i Haugesund med PC-er som kom inn, hvor de der ble registret inn og satt i kø. Verkstedet var nok underbemannet med 1-2 teknikker, så ble litt kø-tid, men største problemet var å vente på deler fra produsent. TING TAR TID! Jeg vet og forstår at kunden ikke skal belastes for dette, men alle forstår at det dette også er butikk, de kan ikke ha flere teknikere stå uten arbeid for at din maskin skal startes på med en gang den kommer eller ha ALLE deler til maskinen din på lager.

 

Jeg bruker sjeldent Elkjøp selv, DustinHome har vært suveren på levering, kundeservice og pris og har vært plassen jeg handler i det siste. Eneste jeg har kjøpt hos Elkjøp er anlegg, brunevare avdelingen har veldig god kost (fortjeneste), noe som gjør at man kan få varene med en gang til samme pris (inkl frakt) ved å være litt smart. I tillegg har ikke Dustin Yamaha.. :(

Lenke til kommentar

Min datter kjøpte en HTC android telefon hos Komplett til nesten 5000 kroner, sluttet og funke etter en uke. Sendte den tilbake og fikk beskjed om at den kunne hun glemme for den var full av fukt. Pengene rett ut av vinduet. Ren svindel. Og kjøpe en TV eller noe annet på en slik butikk må være det rene lotteri. Takke meg til Elkjøp.

Komplett, Elkjøp og de fleste andre forhandlere bruker samme verksted. Det blir ikke reparert av den enkelte butikk. Du hadde fått samme svar, mest sannsynlig fra samme verksted, om telefonen hadde blitt levert inn på Elkjøp.

 

Og er du sikker på at det var "svindel"? Hva om datteren din faktisk hadde utsatt telefonen for fukt? Hvis du ikke har gått videre med saken, og bedt om bildebevis (som de er forpliktet å sende ut på forespørsel) så har du deg selv å takke, og svindelpåstanden er ikke annet enn urimelig.

 

mobiltelefoner er noe man som oftest må krangle om for å få reparer på reklamasjonen.

Det er alltid et eller annet butikken ikke godtar

Lenke til kommentar

 

I Norge har det vært en situasjon hvor butikkene har hatt dyre produkter over veldig lang tid. Det vet en hver av oss som har sammenliknet priser mot norske webshops.

En webshop har et lagerlokale som kan ligge hvor som helst (i praksis gutterommet hjemme), et lite antall ansatte og selve lokalet behøver ikke se presentabelt ut til enhver tid. Ja, faktisk så har enkelte nettbutikker ikke et lager engang, de har bare en eller to ansatte ettersom varene sendes direkte fra leverandør. I tilegg dekker en nettbutikk hele landet, mens en butikk kun dekker nærområdet.

 

En fysisk butikk må ha et større lokale, som også må ligge mye mer sentralt. Dette koster mange ganger mer enn et lagerlokale. Det må være et mye større antall ansatte som kan hjelpe kundene med å velge ut varene, gjerne sette opp produktet, demonstrere det og gi service. Man må også ha nok ansatte til å dekke opp i rush-periodene, selv om det betyr at man kan risikere å være arbeidsløs andre tider på dagen. Åpningstiden er stort sett også mye lengre enn tiden de lageransatte på en webshop jobber. Butikken må også se presentabel ut, alle varene må stilles ut og være klare til bruk/demo (disse må selges til rabattert pris når det er den siste man har igjen) og man har et visst svinn på grunn av tyveri. Skap, opphengssystem og annet inventar, tyverisikring, strøm til ekstra lys, flere datamaskiner/kassepunkter... det er en stor mengde ting som gjør at en butikk har langt større kostnader enn en nettbutikk. Det er bare normalt at de må ha litt større fortjeneste på varene de selger.

 

Norske forbrukere har også hatt god kjøpekraft veldig lenge. Det er nok derfor prisene har forblitt såpass dyre også.

Såpass dyre??

 

Norge er faktisk et av de desidert rimeligste landene i verden (kanskje det aller rimeligste) på elektronikk om man sammenligner med lønningene vi får. Og høye lønninger er jo også en av grunnene til at prisene er høyere i Norge enn i utlandet, ettersom alle kostnadene butikkene har utenom innkjøpspris av den grunn blir høyere.

 

Ellers vil jeg dra fram ett par produkter som er verdt å nevne. Det ene er harddisker.

 

Om en harddisk koster la oss si kr 500,- til 700,- i nettbutikk. Da merker kunden seg at kr 100,- dyrere er litt dyrt. Kjøper du de over nettbutikk betaler du kanskje kr 100, i frakt. Men typiske nettbestillinger vil jeg hevde består av en sammensatt ordre (flere produkter samtidig).

Forskjellen i pris blir ikke større om man kjøper flere ting samtidig.

 

La oss si at en gjenstand koster 500 kroner på nett, 600 i butikk.

Fire gjenstander koster da 2100 på nett (inkl. frakt), og 2400 i butikk. 300 i forskjell på en vare som koster over 2000 kroner er virkelig ikke mye. Tenk på at du får varen med en gang, og har lettere tilgang til service om noe skulle skje. Og de gangene du kanskje trenger noe med en gang, er det kanskje greit at den fysiske butikken fortsatt ligger der. Det er verdt de 15% i høyere pris synes nå jeg.

 

Så det var en som nevnte at også Expert hører til samme eierkjede som Elkjøp og Lefdal lenger ute/nede i tråden.

Elkjøp og Lefdal har samme eiere, men har hvert sitt budsjett og konkurrerer mot hverandre til en viss grad.

Expert er ikke tilknyttet samme konsern.

 

Når jeg var yngre (fattig) og gadd å saumfare butikkene etter billigste pris så dannet jeg meg de inntrykk jeg i dag sitter med. Jeg tror ikke dere som jobber i butikk er helt nøytrale i uttalelser som kommer i diskusjonstråden, for dere er farget av deres egen ledelse. Ledelse vil alltid snakke om ting/situasjon i en penere innpakning enn den er i virkeligheten.

Jeg vil si at jeg vet langt mer enn deg om hva som foregår bak kulissene i både nettbutikker og fysiske butikker da jeg har jobbet begge steder (og i flere kjeder). Hvis jeg er farget av ledelsen, så er du helt tydelig farget av media og dine egne fordommer (gamle erfaringer).

 

Duppeditter gror fast til de lever i steinalderen i en el-kjede uten respekt for seg selv. Slike varer legges gjerne ut på ett bord når de har nådd steinalderen. Om det smaker så vondt for el-kjeden å ta de bort med tap, og gi dem i julegaver til de ansatte eller til Afrika eller noe sånn så får de bare fortsette den teite praksisen.

Vi har ofte en kurv stående midt i butikken, med varer som har kostet alt fra 100 til flere tusen kroner, på salg til 49 kroner. Dette er duppeditter vi vil bli kvitt. Men hvis folk kjøper en 5 år gammel MP3 spiller på Elkjøp til 1500 kroner, så er det kundens problem at de ikke er "smarte nok" til å handle et annet sted.

 

El-kjedene vil ikke lengre tilby ett komplett utvalg.

Det er nettopp derfor vi har spesialbutikker. Tre fjerdedeler av butikken jeg jobber i, er fylt av ting som Elkjøp aldri hadde tatt inn fordi det ikke selges til "den normale idioten".

 

Det er ikke særlig rart at folk foretrekker å handle på webshops. Også har man denne syke politikken om å forhale ett salg bare fordi ledelse ikke ser det åpenbare potensiale en webshop-del har for markedsføringen. Markedsføringen er de åpne for. Men å holde en nokså lik pris mellom webbutikk og fysisk butikk det vil de ikke.

Igjen, en fysisk butikk har større kostnader enn en nettbutikk. Forskjellen er større enn du aner og vil aldri kunne dekkes inn av reklamen som en nettbutikk gir.

 

En prisforskjell på ned til kr 50,- hadde vært ett smart valg. Ikke ett fra kr 100,- til kr 400,- påslag på en ting som kanskje koster kr 600,- i webbutikk og kr 700,- som veiledende pris.

Normal prisforskjell fra vår nettbutikk til fysisk butikk er fra 0-10%. Noen ganger litt mer for rimeligere varer. Men er forskjellen stor, så gir vi vanligvis kunden en pris som kan konkurrere med nettbutikken vår og tipser prisansvarlig på hovedkontoret som da gjerne justerer butikkprisen litt ned da det fra ledelsens side ikke er ønskelig med for høy prisforskjell.

 

Jeg har til og med opplevd at en ung patetisk selger hos Lefdal halvvisket til sin kollega (...)

Det er bare å prute i vei uten å være flau som kunde i disse dinosaur el-kjedene (...)

Så det er jeg som ler av han (...)

Så det er jeg som ler av han (nok en gang) (...)

Så det er nok jeg som kan le av selgeren. :rofl:

Det er kanskje greit du holder deg unna fysiske butikker, med den holdningen du har til de som jobber i butikkene, den feilaktige oppfatningen du har av priser vs. kostnader og uvitenhet rundt generell drift (jmf disse sitatene og det du ellers skriver i innlegget)?

 

Med en slik holdning, så er du dømt til å ikke få så god service som du kunne fått. Greie kunder får av meg stort sett mer enn de har krav på, og med disse er jeg "prutbar". Ihvertfall 95% av kundene er slik.

 

Men kunder med en holdning som du fremviser, får kun det de har krav på i følge Forbrukerkjøpsloven og forsøker de å prute så er jeg veldig uvillig til å strekke meg i det hele tatt.

 

Det går igjen, over alt, at de få kundene som synes de får dårlig service i omtrent hver eneste butikk de er innom, er den typen kunder som ser ned på de som jobber i butikker og fyrer seg opp med en gang noe går litt mot dem. Jeg har aldri hatt den tendensen som kunde, og med kun et par unntak de siste fem årene, har jeg aldri fått dårlig service noen steder. Så man kan jo spørre seg hva som er problemet; de ansatte eller de få kundene som synes de får dårlig service?

 

Hva vet du om hvilken kundeservice jeg ville oppnådd? Jeg beskrev bare hvilken snål opplevelse det var. Alt jeg hadde gjort var å spør selgeren om han kunne gi en bedre pris. Og jeg lover deg at det også var alt. Jeg synes det er ett greit spørsmål.

 

Når han ikke var videre interessert i å gi noen bedre pris, så snakket jeg ikke veldig mye lenger med vedkommende. Jeg fortsatte å kikke litt, og syntes det kunne være verdt å prøve en annen ansatt sin respons, før jeg ga opp. Alt ble gjort på en meget sivilisert måte. Når jeg så fikk en pris jeg syntes var rimeligere. Varen lå fremdeles kr 100,- over en hver webshop for å ha nevnt det også, ja da syntes jeg prisen var så overkommelig at jeg faktisk kjøpte den eksterne harddisken (Seagate).

 

Lefdal har dessuten eller har hatt en prisgarantiordning. Ihvertfall har Elkjøp en slik prisgarantiordning ennå. Når de først inviterer til å få spørsmål om pris, ja så får selgerne på Lefdal og Elkjøp også være forberedt på prisspørsmålene.

 

Om du ikke tåler at noen holder litt igjen på lommeboken heller enn å bare kjøpe det første de ser eller blir presentert, så er det du som sitter med det skjeve inntrykket og oppførselen. Det er 2 parter i ett salg, og da må av og til gamle oppfattelser av hvordan det bør være til pers.

 

Ellers vil jeg dra fram ett par produkter som er verdt å nevne. Det ene er harddisker.

 

Om en harddisk koster la oss si kr 500,- til 700,- i nettbutikk. Da merker kunden seg at kr 100,- dyrere er litt dyrt. Kjøper du de over nettbutikk betaler du kanskje kr 100, i frakt. Men typiske nettbestillinger vil jeg hevde består av en sammensatt ordre (flere produkter samtidig).

Forskjellen i pris blir ikke større om man kjøper flere ting samtidig.

 

La oss si at en gjenstand koster 500 kroner på nett, 600 i butikk.

Fire gjenstander koster da 2100 på nett (inkl. frakt), og 2400 i butikk. 300 i forskjell på en vare som koster over 2000 kroner er virkelig ikke mye. Tenk på at du får varen med en gang, og har lettere tilgang til service om noe skulle skje. Og de gangene du kanskje trenger noe med en gang, er det kanskje greit at den fysiske butikken fortsatt ligger der. Det er verdt de 15% i høyere pris synes nå jeg.

Jo forskjellen i pris blir større. Det er det en rent matematisk forklaring på. Jo større antall du kjøper på webshop, jo mer sparer du per ordre på dette.

 

 

Denne syntes jeg det var verdt å kommentere på ny:

Det er ikke særlig rart at folk foretrekker å handle på webshops. Også har man denne syke politikken om å forhale ett salg bare fordi ledelse ikke ser det åpenbare potensiale en webshop-del har for markedsføringen. Markedsføringen er de åpne for. Men å holde en nokså lik pris mellom webbutikk og fysisk butikk det vil de ikke.

Igjen, en fysisk butikk har større kostnader enn en nettbutikk. Forskjellen er større enn du aner og vil aldri kunne dekkes inn av reklamen som en nettbutikk gir.

Jeg sa aldri at det skulle gå i null eller med overskudd heller. Helt klart må dette tapet bakes inn i reklamebudsjettet!

Er det virkelig for dyrt for butikkdriften å ta betalt kr 50,- for alle varer under kr 2500,- ekstra i butikk.

 

Det er jo også fritt å eskalere dette på en naturlig måte. kr 200,- mer for varer som koster mellom kr 2550,- og opp til kr 6000,-. Kr 500,- mer for varer som koster mellom kr 6050,- og opp til kr 14000,-. Kr 750,- mer for varer som koster mellom kr 14050,- og opp til kr 25000,-. Kr 2000,- ekstra om du vil for varer over kr 25000,-.

 

Med ett slikt påslag vil kunden neppe merke påslaget så kraftig, da det står mer i stil med varens salgspris, og er tilstrekkelig lav nok til både å gi litt igjen til kunden for å handle nettopp i din butikk, litt igjen for butikkdriften ved at alt ikke går helt i tap. Samt at reklamebudsjettet må ta resten av tapet. Butikken tjener på fornøyde kunder som gidder å sjekke nettopp din webshop en ekstra omgang, den neste gangen varer skal kjøpes inn.

 

Ellers synes jeg du tar det litt personlig, svarer litt skjevt i forhold til hva mange kunder oppfatter. Husk det er kunden dere lever av og kunden har nesten til en hver tid alltid rett. Det er vitterlig en del andre i denne diskusjonstråden som synes at f.eks. nettopp varene i butikk er for dyre.

 

Da er det vel bedre å lytte litt til vår kritikk og tilpasse dere framfor at webshop'ene vinner terreng, eventuellt store sterke butikkonkurrenter som MediaMarkt, eller til og med mindre butikkbuler som Teknikmagasinet. Der jeg bor har Teknikmagasinet en butikkavdeling i ett Sten og Strøm-kjøpesenter.

 

Det er flere ting jeg var uenig med deg i. Men nå har du sagt en del og jeg har sagt en del i tidligere innlegg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det verste med Elkjøp, Expert og den gjengen der er at de lærer opp ansatte til å lure kundene sine. Dette har jeg aldri fått inntrykk av hos Komplett, Netshop eller noen av de andre nettaktørene jeg har benyttet meg av. Nettaktørene ønsker selvfølgelig å tjene penger på samme måte som alle andre bedrifter, men jeg har inntrykk av at de iallfall bryr seg litt om å gi kunden det produktet han / hun egentlig trenger eller ønsker seg.

Lenke til kommentar

Jeg tok kanskje litt av i forrige innlegg. Har lett for å bli engasjert.

 

Hva vet du om hvilken kundeservice jeg ville oppnådd? Jeg beskrev bare hvilken snål opplevelse det var. Alt jeg hadde gjort var å spør selgeren om han kunne gi en bedre pris. Og jeg lover deg at det også var alt. Jeg synes det er ett greit spørsmål.

Jeg innrømmer at det var feil av meg å anta noe om din oppførsel. Jeg reagerte på tre uttalelser om at du ler av selgeren, men det var vel noe du skrev for å understreke et poeng.

 

Om du ikke tåler at noen holder litt igjen på lommeboken heller enn å bare kjøpe det første de ser eller blir presentert, så er det du som sitter med det skjeve inntrykket og oppførselen. Det er 2 parter i ett salg, og da må av og til gamle oppfattelser av hvordan det bør være til pers.

Kunder må gjerne prute med meg. Men det er lettere å presse prisen ned, eller gi med noe ekstra, til hyggelige kunder enn til kunder som begynner samtalen med at "Nei, dette er for dyrt, her MÅ jeg få rabatt for dette tjener dere så mye på" når fortjenesten i utgangspunktet er liten. Ja, det finnes faktisk enkelte som sier ting som det.

 

Ellers har jeg flere ganger anbefalt kunder noe rimeligere enn det de i utgangspunktet spør om, da jeg mener det vil være mer egnet til deres behov. Man skal imidlertid være litt forsiktig med det, for å forhindre å fornærme kunder som kanskje vet mer enn de gir inntrykk av. Samtidig kan jeg også anbefale kunder et dyrere produkt enn deres utgangspunkt, men kun om jeg mener de vil ha noe igjen for det.

 

Jo forskjellen i pris blir større. Det er det en rent matematisk forklaring på. Jo større antall du kjøper på webshop, jo mer sparer du per ordre på dette.

Det var ment som forskjell i forhold til utsalgspris, eller i prosent om du vil. Den endrer seg ikke, hvis man ser bort fra den ene hundrelappen i frakt da.

 

Det er jo også fritt å eskalere dette på en naturlig måte. kr 200,- mer for varer som koster mellom kr 2550,- og opp til kr 6000,-. Kr 500,- mer for varer som koster mellom kr 6050,- og opp til kr 14000,-. Kr 750,- mer for varer som koster mellom kr 14050,- og opp til kr 25000,-. Kr 2000,- ekstra om du vil for varer over kr 25000,-.

Det er nok nøyere gjennomtenkt enn både du og jeg vet, hvordan prisene settes i butikk vs. nettbutikken. Aller helst ville jeg sett at vi hadde samme pris på nett og i butikk, da det ville vært enklere for oss å forholde oss til, og ville sikkert fremstått som bedre for kundene som har merket seg prisen på nettet i forkant.

 

Ellers synes jeg du tar det litt personlig, svarer litt skjevt i forhold til hva mange kunder oppfatter. Husk det er kunden dere lever av og kunden har nesten til en hver tid alltid rett. Det er vitterlig en del andre i denne diskusjonstråden som synes at f.eks. nettopp varene i butikk er for dyre.

For å si det på en flåsete måte: Det er ikke butikkene som er for dyre, det er nettbutikkene som er for billige ;)

 

Jeg er nok en annen når jeg står i butikken, enn jeg opptrer som privatperson på forumet. Når det gjelder at mange synes butikkprisene er for dyre, så er det mange av de som ikke tenker over at utgiftene også er større i en butikk. Marginene er nesten ikke-eksisterende på nettbutikker, og derfor fortsatt veldig små i butikkene.

 

Da er det vel bedre å lytte litt til vår kritikk og tilpasse dere framfor at webshop'ene vinner terreng, eventuellt store sterke butikkonkurrenter som MediaMarkt, eller til og med mindre butikkbuler som Teknikmagasinet. Der jeg bor har Teknikmagasinet en butikkavdeling i ett Sten og Strøm-kjøpesenter.

Noe har nok kjeden jeg jobber for gjort riktig, da vi har pen vekst både på butikksiden og nettsiden. Vi har en utrolig dyktig øverste sjef i Norge, som jeg har full tillit til at klarer å styre oss trygt inn i "MediaMarkt"-tiden. Vi har allerede en stor mengde kunder som aldri ville byttet oss ut til fordel for Elkjøp, og disse kundene tror jeg vi beholder.

 

Det er flere ting jeg var uenig med deg i. Men nå har du sagt en del og jeg har sagt en del i tidligere innlegg.

Vi er nok enige i en del ting også. Men det er det jo liten grunn til å nevne :)

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvordan all tolker et hvis man sier til kunden at vi må ha lit høyere pris fordi lagret koster .

Det er noe de fleste ser på som en dårlig unnskyldning for å ha høyre priser en konkurrenten.

 

jeg har sett at jevnt over så r Expert lit dyrere en Ellkjøp.

Elkjøp har da minst like stor lager som Expert

 

Her i Bodø er Expert blitt en mindre butikk (2 lokaler ble slått sammen til en ) mens Ellkjøp er blitt større.

Nå skal det sies at lokalen til Ellkjøp ligger i et større handelsentrum.

hvem som er mest seriøs av Ellkjøp og Exper kan diskuteres , men det virker som Elkjøpe får flere kunder mens Expert taper

Coop Elektro har igjen høyere priser en alle konkurrentene

 

Så jeg er ikke sikker på Ellkjøp faktisk har så stor konkurranse her

Lenke til kommentar

Så det var en som nevnte at også Expert hører til samme eierkjede som Elkjøp og Lefdal lenger ute/nede i tråden. Det visste jeg ikke.

Det er fordi det ikke stemmer. Expert har ingenting med Elkjøp Nordic å gjøre, og er heller ikke eid av Dixons.

 

Jeg har til og med opplevd at en ung patetisk selger hos Lefdal halvvisket til sin kollega. Ble han fornøyd nå, da den ene var villig til å sette prisen ned til noe anstendig. Varen kostet kr 500,- mer i butikken for å ha nevnt det. Så de har mye å gå på, viktig å være oppmerksom på for den prisbevisste. Det er bare å prute i vei uten å være flau som kunde i disse dinosaur el-kjedene.

 

Den unge selgeren var nok for godt vant med kjøpere som har råd til både svart BMW/svart Audi, hytte og fin båt. :!:

Så det er jeg som ler av han.

 

Gid om den selgeren bare kunne truffet ett knippe svenske forbrukere. De teller og snur på mynten opp til flere ganger før de bestemmer seg for at en utført handel er å forsvare. Så det er nok jeg som kan le av selgeren. :rofl:

Du ser ut til å glemmet at poenget med å drive butikk er å tjene penger. Nok penger til å ikke bare dekke innkjøpskostnadene, men også husleie, lønninger og alle andre tenkelige utgifter - og så skal jo gjerne kjeden til syvende og sist helst sitte igjen med et overskudd. Nå man ikke nødvendigvis ha så og så mye fortjeneste på hvert enkelt salg for å få det til å gå rundt, men butikker eksisterer ikke kun for at kunden skal kunne finne det h*n vil ha for så å bestemme prisen selv.

 

500 kr prisdiff mellom nettbutikk og varehus sier meg fint lite. Snakker vi om en trådløs mus her, eller en 55" 3D LED-TV som koster nesten det samme som en nyere bruktbil?

Forøvrig har du helt rett, pruting kan godt være akseptert i butikker også her til lands, det trenger ikke være et fenomen du legger fra deg når du kommer hjem fra sydenferie. Å forsøke å prute på kampanjevarer e.l. kommer du derimot sjelden særlig langt med.

 

Har handlet både hos Elkjøp og Komplett. Så lenge det du kjøper fungerer så er det greit begge steder, men det er når produktet ikke funker at du ser forskjellen. Da er det atskillig større problemer med Komplett enn med Elkjøp. Først skal du sende varen tilbake, så skal Komplett "se" på den en stund, og når de har gjort det vel og lenge så får du kanskje en ny eller de skal "reparere" den. Dette går mye glattere hos Elkjøp.

Ulike produsenter gir ulike garantivilkår, og typisk for endel "billigprodusenter" samt lavkostprodukter er at man får ny på stedet. En hårføner til 295,- er det ingen som bryr seg med å reparere, ei heller kontrollere for fysisk påført skade e.l.

Da er det billigere å gi ut et nytt produkt med en gang, da kostnaden for dette er ca den samme, evt. langt lavere enn å skulle betale timelønn til en tekniker for kontroll og reparasjon. Som regel vil forhandler få dekket utgiftene med å bytte denne fra produsent, men i den grad de ikke gjør det løper de likevel en relativt liten risiko (pga lav pris) ved å bytte på stedet og dermed blidgjøre kunden.

Dyrere produkter som f.eks. mobiltelefoner og datamaskiner sendes til eksternt verksted omtrent uansett hvor du har kjøpt den.

 

Min datter kjøpte en HTC android telefon hos Komplett til nesten 5000 kroner, sluttet og funke etter en uke. Sendte den tilbake og fikk beskjed om at den kunne hun glemme for den var full av fukt. Pengene rett ut av vinduet. Ren svindel. Og kjøpe en TV eller noe annet på en slik butikk må være det rene lotteri. Takke meg til Elkjøp.

På hvilken måte mener du Komplett har svindlet deg? Mener du telefonen ikke var fuktskadet? Mener du Komplett selv har fuktskadet telefonen etter at du leverte den?

Garanti og reklamasjon dekker ikke fysisk påført skade, uavhengig av om produktet er en uke eller et år gammelt. Som sagt kan det ses gjennom fingrene på billigprodukter, men mobiler og PCer og annet som normalt sendes til verksted og som diagnoseres med fuktskade vil man så å si aldri få gjennomslag for på garanti.

 

Det verste med Elkjøp, Expert og den gjengen der er at de lærer opp ansatte til å lure kundene sine. Dette har jeg aldri fått inntrykk av hos Komplett, Netshop eller noen av de andre nettaktørene jeg har benyttet meg av. Nettaktørene ønsker selvfølgelig å tjene penger på samme måte som alle andre bedrifter, men jeg har inntrykk av at de iallfall bryr seg litt om å gi kunden det produktet han / hun egentlig trenger eller ønsker seg.

Får vi en utdypende begrunnelse, eller skal vi klare oss med påstanden?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det verste med Elkjøp, Expert og den gjengen der er at de lærer opp ansatte til å lure kundene sine. Dette har jeg aldri fått inntrykk av hos Komplett, Netshop eller noen av de andre nettaktørene jeg har benyttet meg av. Nettaktørene ønsker selvfølgelig å tjene penger på samme måte som alle andre bedrifter, men jeg har inntrykk av at de iallfall bryr seg litt om å gi kunden det produktet han / hun egentlig trenger eller ønsker seg.

Får vi en utdypende begrunnelse, eller skal vi klare oss med påstanden?

Dette sto det et par artikler om i VG rundt juletider, men jeg fant ikke disse artiklene på nettutgaven. Informasjonen var visstnok basert på "lekkede" guider for ansatte, og uttalelser fra en (muligens flere) tidligere ansatte. Det gikk mye på at de ansatte læres opp til å "prakke på" kundene varer de ikke trenger, og bruke mer eller mindre kyniske triks. Her følger noen få eksempler som er tatt rett fra hukommelsen, så det må tas forbehold om unøyaktigheter:

 

 

 

* stille ja/ja-spørsmål, f.eks. "trenger du 1 meters eller 2 meters printerkabel?" istedenfor å spørre OM de trenger printerkabel.

 

* starte med å anbefale produkter som er en prisklasse over det de tror kunden har sett for seg

 

* være klar med "innøvde" svar av typen "Denne vaskemaskinen koster 1000 kroner ekstra, men det utgjør bare 27 øre pr dag over de neste 10 årene, og det vil du få glede av hver dag i 10 år fremover".

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Om en butikk kjører med prisgaranti, så kaller jeg ikke kjøpers henvendelse om pris for pruting.

 

Mulig jeg prutet og at Lefdal ikke har prisgaranti lengre. Husker faktisk ikke helt sikkert. Om det er tilstrekkelig med el-kjeder som tilbyr prisgaranti så blir det jo også enklere for kunden å faktisk prute der hvor det ikke finnes noen prisgaranti. Kunden må bare belage seg på å akseptere ett nei fra selger.

Lenke til kommentar

Min datter kjøpte en HTC android telefon hos Komplett til nesten 5000 kroner, sluttet og funke etter en uke. Sendte den tilbake og fikk beskjed om at den kunne hun glemme for den var full av fukt. Pengene rett ut av vinduet. Ren svindel. Og kjøpe en TV eller noe annet på en slik butikk må være det rene lotteri. Takke meg til Elkjøp.

På hvilken måte mener du Komplett har svindlet deg? Mener du telefonen ikke var fuktskadet? Mener du Komplett selv har fuktskadet telefonen etter at du leverte den?

Garanti og reklamasjon dekker ikke fysisk påført skade, uavhengig av om produktet er en uke eller et år gammelt. Som sagt kan det ses gjennom fingrene på billigprodukter, men mobiler og PCer og annet som normalt sendes til verksted og som diagnoseres med fuktskade vil man så å si aldri få gjennomslag for på garanti.

Komplett bruker vel Deltaservice, som også Elkjøp gjør, så lepew får kose seg med samme diagnose hos Elkjøp da :)

 

Fuktskader kommer lett på elektronikk, og de forårsaker også veldig ofte plutselige feil på telefoner.

 

Regn/vann, høy luftfuktighet og temperatur, snø, svette hender kan vel også gjøre skade? Kondens er vel den aller største faren, som kommer ved store temperaturforskjeller, og det er ofte i Norge.

 

Dessverre, denne må du og datteren din antakeligvis ta på dere selv. Selv om det ikke bar fukt som forårsaket skaden, så var det fuktskade der, og det er den utløsende faktoren for diagnosen og dermed også garantisak eller ei.

Lenke til kommentar

Elkjøp lurte foreldrene mine kjøpe en drit pc med celron professor

4 mb ram jeg ble sur på foreldrene mine som ikke kom til meg først.

Jeg kunne fådd tak i pc koster 500kr dyrere men 1000 ganger bedre.

 

Akkurat det samme her :-P bare at de gikk til elkjøp. Men nå er dem flink å komme til meg først^^

Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at dei skriv bare "4GB RAM!!! 1TB LAGRINGSPLASS!!!" osv, men det står ikkje noe meir info om f.eks kva type ram det er og kva dei andre spesifikasjonene er. Det er der den normale idioten hopper på kroken og ser store tall, og bryr seg ikkje om der er 5400 rpm eller 7200 rpm på HD'en. Det er jo salgstriks dei bruker, og sjølv når ein føler at dei bak disken kan ein del om data, så finner dei ofte på masse tull som ikkje stemmer om produktet. Har ein kammerat som som arbeidar på Coop OBS! Bygg.. selger støvsugere og denslags. Strømmer bare ut ord på ord som forvirrer kjøperen.

 

Elkjøp er bra å ha når ein trenger ein USB stick NÅ, eller må kjøpa ein nettverkskabel for den andre gjekk i stykker. Men å handle PC'er, huff og huff!

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen nyhet at Elkjøp henvender seg til Ola Nordmann, og legger vel heller ikke skjul på at de ikke satser på entusiaster.

 

Fysiske butikker som Elkjøp, expert, lefdal osv.. har selgere som kan hjelpe og informere personer, og egner seg derfor også best til A4-mannen. I tillegg så er det her størsteparten av pengene ligger. Elkjøp gjør det nok sånnsett klokt i å velge et satsningspunkt. I denne sammenheng er det derfor forholdsvis håpløst å gi detaljerte spesifikasjoner osv... som ikke hjelper Ola Nordmann en døyt. Ønsker man mer info, så er det, og skal det være selgerenes jobb å informere om dette om ønskelig. Det er en grunn til at du ikke får kjøpt separate komponenter, og generelt sett PCer/maskinvare som appelerer til entusiasten.

 

Komplett, eller nettbutikker generelt, er plent nødt til å satse mer på entusiaster, fordi de ikke har mulighet til å gi samme service som en fysisk butikk. De har ingen måte enn å oppgi mest mulig spesifikasjoner. Ola Nordmann vil dog slite litt mer her, fordi de ikke helt vet hva de behøver og vil i de fleste tilfeller måtte ha noen andre personer å spørre. Dette vanskeliggjør et kjøp for personer som vet nada om PC etc.. For de fleste som befinner seg inne på forumet, så vil jeg tro det ikke ville vært noe som helst problem å bruke komplett, da du allerede har klart å finne veien til et diskusjonsforum, og bare det vil jeg klassifisere som mer enn det "Ola Nordmann" gjør til vanlig.

 

Det som irriterer meg mest er at dei skriv bare "4GB RAM!!! 1TB LAGRINGSPLASS!!!" osv, men det står ikkje noe meir info om f.eks kva type ram det er og kva dei andre spesifikasjonene er. Det er der den normale idioten hopper på kroken og ser store tall, og bryr seg ikkje om der er 5400 rpm eller 7200 rpm på HD'en. Det er jo salgstriks dei bruker, og sjølv når ein føler at dei bak disken kan ein del om data, så finner dei ofte på masse tull som ikkje stemmer om produktet. Har ein kammerat som som arbeidar på Coop OBS! Bygg.. selger støvsugere og denslags. Strømmer bare ut ord på ord som forvirrer kjøperen.

 

Elkjøp er bra å ha når ein trenger ein USB stick NÅ, eller må kjøpa ein nettverkskabel for den andre gjekk i stykker. Men å handle PC'er, huff og huff!

 

Så om du irriterer deg over at reklamene ikke gir deg full info om maskinen, så tror jeg egentlig du ikke er innenfor deres satsningsområde. Definer triks. Det er jo nettopp store tall etc.. som er for interesse hos det du kaller for den normale "idioten".

 

Selv så anser jeg meg som langt unna satsningsområdet, og holder meg langt unna når jeg skal gjøre PC-innkjøp. Det betyr på ingen måte at ikke selgerene som regel er dyktige. Det er opp til enhver selger å passe på at han bruker ord og uttrykk som kjøperen skjønner. Dårlige mennesker og dårlige selgere finner du overalt, det er desverre ikke til å komme over. ;)

 

 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dette sto det et par artikler om i VG rundt juletider, men jeg fant ikke disse artiklene på nettutgaven. Informasjonen var visstnok basert på "lekkede" guider for ansatte, og uttalelser fra en (muligens flere) tidligere ansatte. Det gikk mye på at de ansatte læres opp til å "prakke på" kundene varer de ikke trenger, og bruke mer eller mindre kyniske triks. Her følger noen få eksempler som er tatt rett fra hukommelsen, så det må tas forbehold om unøyaktigheter:

 

 

 

* stille ja/ja-spørsmål, f.eks. "trenger du 1 meters eller 2 meters printerkabel?" istedenfor å spørre OM de trenger printerkabel.

 

* starte med å anbefale produkter som er en prisklasse over det de tror kunden har sett for seg

 

* være klar med "innøvde" svar av typen "Denne vaskemaskinen koster 1000 kroner ekstra, men det utgjør bare 27 øre pr dag over de neste 10 årene, og det vil du få glede av hver dag i 10 år fremover".

 

Du må ikke glemme medias vinkling på saken. Selv om jeg til tider kan være enig i at de fysiske butikken er litt vel flinke å lesse på med ekstra utstyr som ikke alltid er like interessant. Så vil jeg påstå at de gjør en god jobb når de anbefaler brukeren noe annet en den elendige maskinen som var annonsert da den som regel su*er hestek*k.

 

Om en butikk kjører med prisgaranti, så kaller jeg ikke kjøpers henvendelse om pris for pruting.

 

Mulig jeg prutet og at Lefdal ikke har prisgaranti lengre. Husker faktisk ikke helt sikkert. Om det er tilstrekkelig med el-kjeder som tilbyr prisgaranti så blir det jo også enklere for kunden å faktisk prute der hvor det ikke finnes noen prisgaranti. Kunden må bare belage seg på å akseptere ett nei fra selger.

 

Nordmenn er generelt for dårlige til å prute, men et problem er også de som faktisk vil prute ofte starter med feil utgangspunkt. Prøver man å prute på en tilbudsvare, så blir man ledd i trynet (bak ryggen din selvsagt.. :ermm: ) Men velger man en litt dyrere modell, gjerne med litt tilbehør (som det ofte er god fortjeneste på) så blir det fort lettere for selgeren å gi avslag. Om som alltid når man er ute etter god pris, man må være klar for å gå fra butikken tomhendt.

 

(En ting som også hjelper på å overtaket på Elkjøp/lefdal/expert er å vite hvor på skjermen man ser fortjeneste marginen :ph34r: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...