Gå til innhold

- Elkjøp er for den normale idioten


Anbefalte innlegg

Jeg var på elkjøp i dag for å kjøpe en nespressomaskin. Kosta 995 i butikk, men 695 i nettbutikken(og komplett), fortalte det i kassa så fikk jeg det med en gang, og uten frakt til 695,-

 

Sjekker man ikke prisene på nettet før man kjøper div forbrukerelektronikk kan man vel regne med å betale noen hundrelapper ekstra hver gang, men folk flest bryr seg vel ikke nok. Tar jo ikke mer enn ca 10 sekunder med mobilen å sjekke uansett

 

På Expert FNYSER de av deg når du argumenterer med at varen koster 2000 mindre på deres egen nettbutikk, og sier at nettbutikken er noe helt annet. Og hvis de ikke har varene på kampanjene inne (som de "aldri" har), kan du få lov til å kjøpe en tilsvarende modell til en mye høyere pris!

 

Så der er enkelte Elkjøp kanskje bedre? Delvis, kanskje... Men jeg har lest lignende skrekkhistorier på dette forumet før, om mindre "franchise" Elkjøp-butikker som nekter reklamasjon o.l.

Endret av Nator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til dere som skryter av at det er så kort vei til nettbutikken i Sandefjord ( maks 2 dager med posten)

 

Husk nå på at Komplett sender over hele landet .

Elkjøp og de andre fysiske butikkene har lokaler over hele landet.

 

For mange er det en stor fordel å gå inn i butikken , ta med seg varen , betale og gå ut.

Samtidig hvis det er reklamasjoner eller garanti så er det greiest å komme seg til butikken i nærheten der man bor.

 

selv om jeg kjøper enkelte ting på Elkjøp ( de er en del billigere en expert) så sjekker jeg likevel prisen flere steder.

At noen vil definere meg som en "nyttig idiot" som ikke er prisbevist forteller det meste om dem.

 

stort sett så er det samme pris i butikken og på nettsidene til Elkjøp.

Hvis noen er redd for å betale for mye i butikken så skal det gå an å bestille varen på nettsiden også hente den ut i nærmeste butikk.

Nå har jeg ikke testet det så hvordan det fungerer i praksis vet jeg ikke

 

Dessuten så er Elkjøp og komplett.no helt forskjellige butikker.

Det er nesten rat at man kan sammenligne dem

 

 

Men det kommer nok av at det stadig dukker opp butkker som er nesten like eller skal ta markedet fra flere på en gang

( Elkjøp, ekspert,COp Elektro mot ,Clas Ohlson ,Biltema , Jula, komplett.no m.m)

Lenke til kommentar

Man går på elkjøp og tilsvarende butikker for å grafse litt på produktene før man går på en nettbutikk som komplett og kjøper varen man likte best til en fornuftig pris. Kort fortalt er det INGEN grunn til å faktisk kjøpe noe hos elkjøp.

 

De som handler der er nettopp "den normale idiot". Med det mener ikke jeg å fornærme de som handler der. Det eneste jeg mener med det er at disse kundene ikke vet spesifikt hva de vil ha,bryr seg lite om pris og misliker eller er usikker på nettbutikker. For den kritiske kunde er derimot elkjøp og tilsvarende butikker et dårlig valg.

 

Nei vel? Har du faktisk sammenliknet priser på elkjøp og andre steder? Det er ikke alltid det kommer så uheldig ut for elkjøp.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Handler på elkjøp/ekspert om jeg skal ha småting, som et batteri eller noe til mobilen.. Eller et kossheadsett fordi jeg ikke orker å vente på å få det i posten.. PC, TV og dyrere ting (over 500 kroner) kjøper jeg på nettet.

Lenke til kommentar

Nei vel? Har du faktisk sammenliknet priser på elkjøp og andre steder? Det er ikke alltid det kommer så uheldig ut for elkjøp.

 

AtW

 

Nei, det har du helt rett i, det finnes til tider like gode tilbud der som hos de "vanlige" web-shopene.

Man trenger sånn sett ikke være idiot for å handle der, men det jeg advarer alle venner og kjente (med liten teknisk innsikt) mot, er å gå inn på Elkjøp uten spesifikk viten om hva man skal ha. Det syns jeg jeg har sett litt for mange grelle eksempler på at ofte ikke ender i kundes favør, for å si det litt pent...

Lenke til kommentar

var ikke klar over hvor dårlig rykte elkjøp hadde på seg med tanke på kundebehandling men jeg handler skjeldent der uten om filmer og spill av en grunn. utvalg. de har nesten aldri det du vil ha. og da snakker vi ikke bare interne komponenter men også ting som mus, tastatur osv

 

mange her er vel som meg som leser tester og finner ut akkurat hva de vil ha og nøyer seg ikke med noe tilfeldig drit elkjøp har liggende, men som nevt er jo det en veldig liten del av markedet. mannen i gata som skal ha seg pc vet vel veldig lite og kjøper det de blir anbefalt. bare det at 90% av reklamene om salg av pc'er på tv sier i7 prossesor/4gb ram og 500gb harddisk, ikke noe om skjermkort, hvilken cpu utenom i7 osv sier vel litt om hvem de sikter seg mot

Lenke til kommentar

Ingen som husker saken rundt elkjøps salgs-strategi rundt juletider?

De skal alltid pakke på deg mer eller noe annet enn du kom dit for, og de ansatte vet ingenting om det de selger.

De er bare vanlige folk som gjør alt for å selge noe.

 

Du mener den helt rasjonelle strategien at de stter opp priser før jul når folk er mer ukritiske, som de felste andre bransjer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Saiaku's to siste linjer. Jeg gjorde sport i å dra på Elkjøp å kvervulere, for jeg visste at jeg hadde rett, og jeg visste at han var en sta fyr som "kunne alt". Dessverre stemte jo ikke det da :)

 

Men Komplett har krav til noe kunnskap innen faget før du får jobb der. På Elkjøp fikk en trailersjåfør som elsket iPhone4 jobben som mobilselger på heltid. Tro hva han prøvde å selge hele tiden? Nå er han slutta, og det er nøytrale folk som står i kassa, så lenge ingen ber om iPhone, så nevner de den som et alternativ til andre mobiler, ikke som kongen på haugen.

Lenke til kommentar

Er dere klar over at Elkjøp er bland de billigste på printer blekk ?

så og si samme pris som stables operer med .

 

mange skryter av at de får billig blek på nettet . da er det snakk om uoriginalt blekk.

når jeg sammenligner prisene med en nettbutikk så er de som regel dyrere , i tillegg kommer frakten.

 

en typisk fargepatron koster 110 kr på Elkjøp.

til min skriver trenger jeg 5 stk. til sammen 550 kr

skulle jeg kjøpe dem på en nettbutikk så ville hver av dem kostet 120 ( det er ikke så lenge siden komplett lå 1o kr over Ellkjøp på det )

da ville det ha kostet meg 600 kr i i tillegg kommer frakten på minst 100 kr .

 

For øyeblikket , ( da dette var skrevet ) var staples ca 5 kr dyre en komplett no .

det ville likevel være dyrere å bestille dem fra nettet

 

om der kommer med at det finnes multipakker og slik så har det ingen betydning for sammenligningen da begge butikken selger det

279 +100 =379 kr hos komplett og 299 hos staples

Lenke til kommentar

Elkjøp klarer ikke danke ut komplett så lenge de ikke selger samme utvalget av datakomponenter. For min del er det mer avslappende handle på nett enn i butikk. Har opplevd flere ganger at en ansatt spør om jeg trenger hjelp og de til slutt ikke kan hjelpe da de ikke forstår seg på hardware. :(

På nett er det enklere å sammenligne priser og lese tester på datakomponentene du er ute etter.

Lenke til kommentar

Ja, det er som jeg sier, det burde være et krav til kunnskap innen feltet man skal jobbe i. En mobilselger i hvitevarer. "Den er bedre, for den er dyrere, kjøp den!"...

 

Fint eksempel på det har jeg fra mamma, når hun ringte kundeservicen til Microsoft ang. noe nettverksgreier som kødda.

Mamma: Hei, kan du hjelpe meg med xxx, jeg får ikke nett, alt av settings er rett, men jeg får ikke IP (eller noe sånt, bare et eksempel)

Microsoft: Hei, ja, prøv xxx, xxx eller xxx og se.

Mamma: Det har jeg allerede prøvd, hjelper dessverre ikke.

Microsoft: Hmm, har du prøvd xxx da?

Mamma: Jepp, jeg har nok det jeg.

Microsoft: Nei, da blir det vanskelig. Har du mye kunnskap innen data?

Mamma: Ja, jeg har MCP, MCP+e og MCSE (Microsoft Certified Professional, +e aner ikke, og Service Engineer) innen server og nettverk

Microsoft: Ja, jeg har bare MCP, så jeg tror nok du er bedre hjelp for deg selv.

Burde ikke de som jobber med support ha noe mer enn dette? Jeg mener, det er jo bedre enn Elkjøp, klart. Men når kunder har mer kunnskap enn supporten... Som ofte skjer på Elkjøp faktisk.

Lenke til kommentar

Det er naturlig at noen dukker under.

 

Eieren til Elkjøp eier jo også Lefdal. De kjører med tospann i markedet.

 

Lefdal syntes jeg hadde rimeligere priser før.

Elkjøp synes jeg nesten alltid har hatt dyre priser.

 

Jeg har handlet i mange webshops etter datakomponenter. Noen av dem gikk konkurs over alle disse årene. Jeg har også satt pris på å ha Datakjeden som lokal butikk, men de har lagt inn årene.

 

Den butikken jeg har litt tro på kan fortsette er Teknikmagasinet i butikk. Clas Ohlson har på langt nær det samme utvalget innen data som tidligere.

 

Siba har ett ganske bra utvalg på HP sine produkter.

 

Jeg synes også som flere her at Dustin virker lovende. Har ikke helt tro på at Amazon kommer så raskt som noen vil ha det til.

 

Ellers bør vi i Norge ikke være redd for litt konkurranse, vi har jo tross alt knyttet oss mot EU, og da synes jeg at vi også bør ønske MediaMarkt velkommen med åpne armer, og holde oss for gode til å ta samme type kritikk som Lidl matvarekjeden fikk store mengder av.

Lenke til kommentar

Ellers bør vi i Norge ikke være redd for litt konkurranse, vi har jo tross alt knyttet oss mot EU, og da synes jeg at vi også bør ønske MediaMarkt velkommen med åpne armer, og holde oss for gode til å ta samme type kritikk som Lidl matvarekjeden fikk store mengder av.

Problemet med MediaMarkt, er at de er såpass store at de kan ta over en så stor del av markedet at mye av konkurransen blir totalt ødelagt.

 

Konkurransen i Norge er beinhard fra før. Det meste av elektronikk selges til innkjøpspris +/- en hundrelapp eller noe. Det fører til at flere av de minste aktørene må legge ned. Enda høyere konkurranse fra en så stor aktør kan ikke være annet enn ødeleggende i det lange løp og vil føre til både høyere pris og dårligere service.

 

Den strategien alle bør holde, er om mulig å kjøpe på spesialbutikker (nettbutikker og fysiske butikker) med god service og kunnskap om det de selger, selv om det blir en hundrelapp eller noe dyrere. Da beholder man konkuransen på service i tillegg til pris, og man har en spesialbutikk å henvende seg til om man trenger noe litt spesielt tilbehør eller annen form for service. I tillegg beholdes bredden i utvalget, og stort sett har betjeningen bedre forutsetninger for å finne noe som passer deg best mulig, uten at de prøver å hele tiden selge deg det dyreste de har.

 

Kjøper man utelukkende på store el-butikker med alle mulige varegrupper kun fordi man tror de er billigst, så har man ødelagt for seg selv og fremtiden. Men dessverre er det flere "normale idioter" enn smarte og servicebevisste kunder her i landet.

 

Jeg jobber selv for en spesialbutikk, og ser markedet fra innsiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...