Gå til innhold

- Elkjøp er for den normale idioten


Anbefalte innlegg

 

 

Den strategien alle bør holde, er om mulig å kjøpe på spesialbutikker (nettbutikker og fysiske butikker) med god service og kunnskap om det de selger, selv om det blir en hundrelapp eller noe dyrere. Da beholder man konkuransen på service i tillegg til pris, og man har en spesialbutikk å henvende seg til om man trenger noe litt spesielt tilbehør eller annen form for service. I tillegg beholdes bredden i utvalget, og stort sett har betjeningen bedre forutsetninger for å finne noe som passer deg best mulig, uten at de prøver å hele tiden selge deg det dyreste de har.

 

Hva er eksempelet på slike butikker? Det er veldig få elektronikkbutikker med god service og kunnskap slik jeg ser det. For spesielle produkter er nettet best.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Godt mulig at MediaMarkt har så hard slagkraft som beskrives. Jeg har ikke greie på akkurat det.

 

Men jeg har liten tro på at butikker som Elkjøp selger alle varene sine med kun en hundrelapp i fortjeneste, eller at de selger noe annet enn ytterst små partier med null fortjeneste eller med tap.

 

Min kundefølelse er nok mer nøyaktig enn "ett 100-kroners fortjeneste utsagn". Jeg har sikkert handlet varer fra det markedet godt over 20 år minst, og alt sier meg at Elkjøp er en av de som har mye dyre varer å tilby kundene sine.

 

Vi må tørre å utsette norske (engelske, svenske) etablerte aktører i fare for å gå med tap, ved å la MediaMarkt få full adgang uten kritikk. Det er konkurranse det.

 

Før eller siden vil monopolistene feile på noe, og åpne for andre aktører igjen. Det vil alltid svinge. Dessuten er el-markedet presset som det er. Så litt strammere press er bare en naturlig utvikling.

Endret av G
Lenke til kommentar

Har sett mange skrekk eksempler hos Elkjip.

Blant annet en stakkars gammel dame som skulle ha en enkel brødbakermaskin, og dette er fakta.

 

"Du burde velge denne maskinen, for den har flere funksjoner." og det var tydelig at hun var ute etter noe enkelt, heldigvis forlot hun den selgeren uten noe kjøp den dagen.

 

Men ja, som nevnt over når det gjelder support osv, så kan vi bare GLEMME å ringe MS support eller noen andre.

Til og med MS sitt forsøk på "Klikk her for å løse problemet" er VERDILØST for oss.

Mest sannsynlig vil disse gutta rulle ut blankt for oss, og dessverre samme kan sies om kompetansen til de i sjappa.

 

Årsaken er enkel, de som hadde kunnet det som vi sitter på i kunnskap hadde ALDRI jobbet i en slik butikk uten skikkelig betaling.

Og ergo er vi for dyre.

 

En annen morsom historie var her på byen så skulle jeg handle meg en mobiltelefon.

Nå skal jeg med en gang si at jeg er ingen ekspert på mobiltelefoner, alt jeg visste der og da var at jeg ville helst ha Android OS. (Fant en fin VNC app som så ut til å gjøre det jeg ville med serveren min.)

 

Derifra gikk jeg ut på byen og tenkte at en mobiltelefon burde ikke være så vanskelig å få tak på... Men der tok jeg skammelig feil.

INGEN ville rådgive meg og heller ikke selge meg en mobiltelefon.

Jeg gikk fra en telekiosk (Lite hjørne med spesialitet på mobiltelefoner.) til Spaceworld og til slutt pointet med historien Elkjøp eller Elkjip.

 

I den siste sjappa ble jeg "nesten" kastet ut av selgeren med: "Nei, ingen her som har greie på mobiltelefoner..."

Irritert gikk jeg hjem tomhendt og tok ibruk Amobil her på forumet og fikk siktet meg ut en HTC Desire.

I tilegg var det ingen sjapper på byen som hadde telefonen og kunne kun gi meg en MULIG lagerstatus om ca 1 uke.

 

Drog på nettet og innom Komplett da jeg visste av erfaring at retur vilkårene der var toppers og tittet inn over mobiltelefoner.

Og voila, en HTC Desire med over 80 stykk PÅ LAGER.

En kjapp bestilling senere og 2 dager etterpå hadde jeg HTC telefonen i hånda, mens den lokale elbutikken måtte ha hatt en UKE på å fortelle meg om de i det hele tatt kunne SKAFFET akkurat den telefonen.

Lenke til kommentar

Komplett er flinke på RMA av diverse saker, som på garanti. Søk RMA med utfyllende grunn, du får RMA-nummer, send pakke med kvittering på pakke og sending, du får nytt produkt og penger for frakt på konto. Innen 4 uker for min del, da frakt tar 8-10 dager tur-retur Lofoten-Sandefjord. Og det klager jeg ikke på. Elkjøp, som bruker 10 dager på å sende varen inn, for så å antakeligvis si at det ikke er en hastesak, siden det tar 10 dager før de i det hele tatt gjør noe som helst, så tar det noen dager til, så sendes det tilbake.

 

Jeg sendte inn en mobil med selvforskyldt skade til Chess/Moobi, 5 dager etter den var ankommet Oslo, så hadde jeg en mail om å velge reparasjon, retur eller skroting. Altså ville det totalt tatt meg 20 dager å få dette gjennomført.

Lenke til kommentar

Hva er eksempelet på slike butikker? Det er veldig få elektronikkbutikker med god service og kunnskap slik jeg ser det. For spesielle produkter er nettet best.

Som jeg poengterer, så gjelder det både nettbutikker og fysiske butikker.

 

Jeg vil ikke dra frem noen spesielle butikker/kjeder, men det finnes et greit utvalg av butikker innenfor spesialfelt som hi-fi/TV, data, foto, spill (inkl. konsoller), film, musikk og lignende. Både på nett og på "gata". Jeg handler utelukkende hos spesialbutikker om jeg skal ha noe av det ovenstående (stort sett fysiske butikker), og med veldig få unntak treffer jeg på ansatte som har lite kunnskap og/eller prøver å selge meg noe som er for dyrt for mitt bruk. Jeg sjekker samtidig at ikke noen av el-kjedene er ekstremt mye rimeligere, men stort sett er det så lite å snakke om at jeg ikke gidder å krangle på prisen hos spesialbutikken. Noe fortjener de for servicen og det de tilbyr ekstra.

 

Imidlertid bruker jeg som oftest Elkjøp til hvitevarer, men så lenge man ikke kjøper det billigste, og heller går for kjente merkevarer, så er det ganske lett å lese seg til hva man trenger og ikke trenger ut fra spesifikasjoner.

Lenke til kommentar

Men jeg har liten tro på at butikker som Elkjøp selger alle varene sine med kun en hundrelapp i fortjeneste, eller at de selger noe annet enn ytterst små partier med null fortjeneste eller med tap.

De populære varene, nettopp de det går mye av, er de med minst fortjeneste.

 

Der jeg jobber selges flere varer med tap, nettopp for å ta et salg fra konkurrentene... og for i det hele tatt få solgt gjenstanden (og vi må ha den inne for å holde utvalget oppe).

 

Noen varer har høyere fortjeneste, men det er ikke volumvarene for å si det sånn. Det er det vi selger mest av, som har minst fortjeneste. Dermed er det tilbehørssalget som de fleste butikker overlever på, men også der begynner konkurransen å hardne kraftig til.

 

Derfor irriterer det meg litt med folk som tror vi har fortjeneste på 50% på hver eneste ting vi selger.

Lenke til kommentar

Hva er eksempelet på slike butikker? Det er veldig få elektronikkbutikker med god service og kunnskap slik jeg ser det. For spesielle produkter er nettet best.

Som jeg poengterer, så gjelder det både nettbutikker og fysiske butikker.

 

Jeg vil ikke dra frem noen spesielle butikker/kjeder, men det finnes et greit utvalg av butikker innenfor spesialfelt som hi-fi/TV, data, foto, spill (inkl. konsoller), film, musikk og lignende. Både på nett og på "gata". Jeg handler utelukkende hos spesialbutikker om jeg skal ha noe av det ovenstående (stort sett fysiske butikker), og med veldig få unntak treffer jeg på ansatte som har lite kunnskap og/eller prøver å selge meg noe som er for dyrt for mitt bruk. Jeg sjekker samtidig at ikke noen av el-kjedene er ekstremt mye rimeligere, men stort sett er det så lite å snakke om at jeg ikke gidder å krangle på prisen hos spesialbutikken. Noe fortjener de for servicen og det de tilbyr ekstra.

 

Imidlertid bruker jeg som oftest Elkjøp til hvitevarer, men så lenge man ikke kjøper det billigste, og heller går for kjente merkevarer, så er det ganske lett å lese seg til hva man trenger og ikke trenger ut fra spesifikasjoner.

 

Og da er vi litt uenige, feks vil jeg ikke si det finnes noen selger hi-fi i norge som har solid teknisk kunnskap.

 

AtW

Lenke til kommentar

Så lenge det er behov i befolkningen som ikke ejøpt og lignende butikker dekker (mest treffende for oss nerder gjerne det faktum at de selger lite eller ingen løse deler) så vil det alltid være rom for en mer dataorientert kjede. Derfor har jeg lite tro på at komplett og alle dens tilsvarende bedrifter vil gå under.

 

Det som er et helt annet sprøsmål selvfølgleig er jo om komplett kan bli skvist ut av markedet som overlapper med elkjøp og andre - og til sist sitte igjen som en spesialforetning. I så tilfelle vil dette nok slå ut negativt for oss som har slike behov da jeg tror komplett til en viss grad subsidierer sine slike produkter med alt dette andre som de har begynnt å selge over de siste årene - hvite og brunevarer osv.

 

Å si at man "ikke ser noen grunn til å handle på komplett fremfor elkjøp" er dog rimelig trangsynt og tar da i så fall bare hennsyn til den aller mest typiske A4 borgeren. Jada - det er gjerne slike det er flest av - men det er ikke BARE slike folk heller tross alt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Å si at man "ikke ser noen grunn til å handle på komplett fremfor elkjøp" er dog rimelig trangsynt og tar da i så fall bare hennsyn til den aller mest typiske A4 borgeren. Jada - det er gjerne slike det er flest av - men det er ikke BARE slike folk heller tross alt.

 

jeg vil si at det virker begge veier

Det kommer helt an på hva man kjøper

 

Nå vil det nok være billigere å frakte et kjøleskap fra den lokale butikken en at det skulle fraktes halve landet rundt

nå har nok ekspert mere grei på kjøleskap en komplett

Lenke til kommentar

Og da er vi litt uenige, feks vil jeg ikke si det finnes noen selger hi-fi i norge som har solid teknisk kunnskap.

Jeg har kjøpt både TV, forsterker, høyttalere, DVD spiller og andre ting hos en liten hifi-butikk uten kjedetilknytning. De tre jeg har snakket med der, kunne ihvertfall mye om det de solgte. Og jeg ble ikke forsøkt prakket på mye dyrere utstyr enn det som passet mitt bruk.

 

I tillegg finnes det flere hifi-kjeder i Oslo, hvorav to av de ihvertfall har et par kunnskapsrike ansatte (jeg har vært innom tre stykker i forbindelse med diverse kjøp). Det ene stedet anbefalte de meg faktisk en type vare som de ikke førte. Da må man kalles ærlig. Og på nettet finnes det også en del nettbutikker med hifi som spesialfelt, og flere virker dyktige på det de driver med.

 

Men så kommer det ann på hva du mener med "solid teknisk kunnskap" da. En butikkansatt kan aldri vite ALT om alt de selger, eller ha nok kunnskap til å reparere produktene, men så lenge de vet nok til å finne riktig utstyr til mitt bruk, så er jeg fornøyd. I samtale med Elkjøp får jeg bare listet opp hovedpunktene med det jeg ser på, som uansett står på infolappen ved siden av produktet. Spesifikasjoner sier veldig lite om den faktiske kvaliteten.

 

I butikken jeg jobber for (ikke hifi), er alle ansatte genuint interesserte innenfor dette feltet, og selv om et par av de nyeste fortsatt er litt usikre (da spør de en av oss "gamle"), så pleier vi å treffe blink med tanke på hva kunden trenger. Vi har, på de to årene jeg har jobbet der, aldri fått høre fra en kunde at vi har solgt de noe som er for dyrt, eller dårligere enn forventet. Har jobbet for en annen butikk innenfor samme felt, hvor alle også var veldig kunnskapsrike.

 

Når det gjelder databutikker, finnes det to "faste" i sentrum som jeg pleier å besøke om jeg ser etter noe. Den ene har god kunnskap og grei service, den andre har veldig god kunnskap og bra service. Men jeg innrømmer at jeg ofte bruker Komplett også, og har bare bra erfaringer med de.

 

De andre feltene jeg lister opp, har jeg ikke så mye erfaring innen, men har ikke dårlig inntrykk av bransjen på disse feltene heller.

Lenke til kommentar

Elkjøp er et karneval for folk som ikke er spesielt sterke på fag eller kompetanse. De aller svakeste har de stilt ut i butikkene sine og kledd dem ut som selgere. Produktbeskrivelser er heller ikke av nevneverdig kvalitet.

 

Komplett har gode produktbeskrivelser, men klarer nødvendigvis ikke lære kunden noe mer eller få mer nærhet til kunden enn hva Elkjøp klarer med sin fysiske tilstedeværelse.

 

Jeg verdsetter at det er konkurranse om forbrukeren, og tror folk velger det som passer dem selv best.

 

Forretningsmodellen til Elkjøp er langt mer sårbar enn Komplett sin. Om det kommer en ny finanskrise er det mange lokaler det skal betales leie for selv om kundene ikke handler. Komplett har bare en lagerlokasjon med en stor kontaktflate fordelt over hele landet.

Lenke til kommentar

Lefdal har også prøvd å lure folk (i fjor) med å reklamere for et kjøleskap til vidunderpris som de kun tok inn 2 stk. av. Det ene var lovet vekk til en ansatt og det andre var demoprodukt. Det er ulovlig.

Den tror jeg faktisk lite på... er det noe Lefdal og Elkjøp faktisk gjør er det å ta inn masse av tilbudsproduktene.

 

Har sett Lefdal og Elkjøp med begrenset antall produkter men da informeres dette om.

 

Elkjøp har også 3 dagers garanti på at de har annonsert vare.

 

Kan hende du har vært borti ett lokalt salg men da er det nok også først til mølla prinsippet noe alle bør forstå.

Lenke til kommentar

Lefdal har også prøvd å lure folk (i fjor) med å reklamere for et kjøleskap til vidunderpris som de kun tok inn 2 stk. av. Det ene var lovet vekk til en ansatt og det andre var demoprodukt. Det er ulovlig.

Den tror jeg faktisk lite på... er det noe Lefdal og Elkjøp faktisk gjør er det å ta inn masse av tilbudsproduktene.

 

Har sett Lefdal og Elkjøp med begrenset antall produkter men da informeres dette om.

 

Elkjøp har også 3 dagers garanti på at de har annonsert vare.

 

Kan hende du har vært borti ett lokalt salg men da er det nok også først til mølla prinsippet noe alle bør forstå.

 

De er ikke alene : COOp driver med slikt også.

 

De har ikke fått inn annonser vare til annonsert dato

Når man så kommer for å kjøpe det så er de utsolgt

 

jeg trodde det mest vanlige var å vise bilde av den dyreste modellen ,og annonsere med prisen på den billigste modellen.

 

man kan stort sett glemme før prisen , den er som regel ikke riting.

 

som sagt hvis komplett.no eller noen av de likestilte butikkene hadde noen utsalg her i nord så tro jeg nok at enda flere ville ha handlet på komplett.no eller de andre nettbutikkene.

problemet er posten som bruker 1½-2 dager sørover til Oslo før det går Nordover

Lenke til kommentar

Ellers bør vi i Norge ikke være redd for litt konkurranse, vi har jo tross alt knyttet oss mot EU, og da synes jeg at vi også bør ønske MediaMarkt velkommen med åpne armer, og holde oss for gode til å ta samme type kritikk som Lidl matvarekjeden fikk store mengder av.

Problemet med MediaMarkt, er at de er såpass store at de kan ta over en så stor del av markedet at mye av konkurransen blir totalt ødelagt.

 

Konkurransen i Norge er beinhard fra før. Det meste av elektronikk selges til innkjøpspris +/- en hundrelapp eller noe. Det fører til at flere av de minste aktørene må legge ned. Enda høyere konkurranse fra en så stor aktør kan ikke være annet enn ødeleggende i det lange løp og vil føre til både høyere pris og dårligere service.

For hvitevarer er det ihvertfall ikke noe bra konkurranse i Norge. Foreldrene mine kjøpte inn oppvaskmaskin, vaskemaskin og tørketrommel fra Miele og tok inn pristilbud fra Expert, Elkjøp og Lefdal (vet de er de samme). Prisen endte opp på nesten det samme etter avslag, men hvis man sjekket prisene i f.eks. Sverige, så var listeprisene der lavere enn pristilbudet i Norge...

 

Hadde vært spennende å se HHI-indeksen for elektronikk og hvitevarer i Norge, den er nok ganske dårlig (høy)

 

edit: Med tall fra Sifo så får jeg en HHI på 3603-3702, noe som indikerer en høy konsentrasjon. Amazon og MediaMarkt kan ikke kommer fort nok.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...