Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Hei Omy

 

Ide' er Ata-100 og Ata-133

Som du selv sier har IDE ikke noe med hvilken type kontakt det er. Det du mener er at "nyere P-ATA disker er ATA-100 og ATA-133 eller UDMA5/UDMA6".

 

Har du en S-ata-150 så er hastigheten 150 mb/s og S-Ata-300 så er det 300mb/s

_Kontrolleren_ sin maks hastighet pr kanal er f.eks 150 og 300 MB/s ja, men det tallet har lite og ingenting med overføringshastigheter som er 30-50 MB/s på nye disker.

 

Skal du ha en ny S-ata disk i dag er det netsen en selvfølge at man kjøper en kjapp og stabil disk som yter lite av både varme og støy. Da kan WD sine raptor disker være og anbefalle på det varmeste, du finne disse i 2 varianter:

Ordet "stabil" syntes jeg ikke hører hjemme her, og jeg syntes det er mye bedre å anbefale en av de nyeste Seagate diskene eller en 7k250.

 

P-ata?

Parallell ATA (PATA). Den gamle 80-leders PATA-kabelen er erstattet av en kabel med bare 7 ledere, her er det heller ingen master/slave funksjon

?

P-ATA er vanlige disker med 40/80 leders flatkabler, _med_ MA/SL.

 

SCSI

Dette er er egne disk typer og koster meget mer en en vanlig IDE disk.

De _kan_ koste mye, men en 36 GB koster ikke mye mer enn en raptor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva var det SCSI var igjen? :hmm:

RAID var vel at 2 disker fungerer som en viss jeg ikke husker feil..?

Raid er at flere disker samarbeider i et "nettverk", omtrent som du sier.

 

SCSI er et System der er uavhengig av CPU kraft da det bruker en SCSI kort og jobber internt slik at det ikke tar opp noen system ressurser.

 

ellers så står det mer om SCSI i post.

Lenke til kommentar
Var på vei ut døra for å kjøpe en hitachi til 2500, men husket på å sjekke tråden her og sitter nå med en seagate til 2000!  :thumbup:

Får jeg din erfaring av disken? siden tråden min var så snill og hjalp deg med disk kjøpet ditt :p

 

Godt og høre at du fikk nytte av tråden, det er en grunn til at den er her så ;)

Ja det var svært gunstig dette, jeg får se om jeg finner noen tråder om lydkort også..

 

Foreløpig har jeg egentlig ikke hørt disken, og det er jo veldig bra..men nå står riktignok BigWater og 6800GT kortet med viftene på full guffe uten sidepanelet på...

 

Har foreløpig kun overført 120gig fa to IDE disker og det tok en hel formiddag, men regner med at overføringshastigheten vil bedres betraktelig hvis jeg hadde brukt den andre SATA'en istedet.

 

Har allerede kabel til å overføre fra DV kamereaet, men aner ingenting om hva slags program jeg trenger for redigering og slikt, så det er mulig det går litt tid før disken virkelig får kjørt seg... :whistle:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tross i den mindre pene omtalen Maxtor fikk i hovedposten her har jeg idag gått til innkjøp av en: Maxtor MaxLine III 250 GB 16MB cache

 

Jeg har vært fanatisk tilhenger av Sygate sine disker grunnet støynivå tidligere men tenkte å gi Maxtor en real sjanse. Jeg skal komme tilbake med erfaringer av disken så fort jeg får den opp å gå så skal vi se om vi får endret oppatningen om maxtor en gang for alle.. ;)

 

(jeg har 30dagers angrefrist har jeg ikke? :cool: )

 

Edit:

Disken har nå gått en ukes tid og jeg kan så langt ikke klage. Den støyer noe mer en Seagate Barracuda diskene mine, men kun ved skriving av store filer (flytting mellom disker osv). Jeg vil kalle det for marginal forskjell under vanlig bruk og ingen på idle.

Hastigheten er også upåklagelig, men det skal nevnes at jeg har reinstallert XP så hvor mye av hastigheten som tilskrives ren XP eller HD er ikke godt å si.

Jeg kan så langt anbefale Maxtor, men kun MaxLine-serien med IDE grensesnitt. Quantum og S-ATA har jeg ikke testet.

Endret av Mozze
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Flott du tok motet til deg og testet ut dette, men og sammenligne Maxtordisken mot Barricuda sine disker i dag bli noe feil siden de har blitt mindre stillegående, men er enda nesten på toppen der hvor Samsung herjer i et eget tempo og med overlegen stillhet på sine disker. Etter all den gode omtalen vil jeg nok kunne si at de er i en egen klasse for seg selv.

Endret av Omy
Lenke til kommentar

Virker som om S-ATA er litt mer pæs enn vanlig P-ATA.. er det det? Har et eldre MSI KT-4 Ultra Socket A-hovedkort og en vanlig P-ATA disk nå.. Vil det ha noe for seg å kjøpe en S-ATA-disk nå, framfor bare en vanlig P-ATA slik som den jeg har? Stor ytelsesforskjell? Vil P-ATA snart forsvinne fra hovedkortene?

 

EDIT: Dette burde kanskje vært i S-ATA-tråden, samtidig så hadde det kanskje vært ålreit med en diskusjon på hvorvidt S-ATA har noe for seg eller ikke for den vanlige bruker? (Jeg har ikke lest S-ATA-tråden, er dette tatt for seg der?)

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

Medrakil:

S-ATA er både mer og mindre pes enn P-ATA:

-Stive kabler som er enten for lange eller korte. Lite utvalg i størrelser av det jeg har sett i butikkene og kabler med vinklede plugger er vanskelige å finne.

-Noen S-ATA disker krever den nye S-ATA strømpluggen (mange har dog både den og standard molex) og ikke alle eldre (men fortsatt gode) PSU'er har denne.

-De to S-ATA kablene hopper ut bare du flytter på musmatta.

-Jeg har enda ikke sett noen løse S-ATA USB-kabinetter.

-Mindre bakoverkompabilitet i det du f.eks må redde .DOC og .XLS dokumenter fra pappa sin IBM APTIVA datert pre-hammer time.

-På mange S-ATA disker står AAM (Automatic Acoustic Management) på performance mot ofte quiet på mange P-ATA disker.

-Tynne kabler som er lette å sette inn og trekke ut. Hvor mange er det ikke som har måtte gå ut på trappa å brøle slemme ord etter å ha nesten slitt av seg fingeren trange molexplugger. (Du vet hvilke jeg mener, de som er på vifter med 4 pin strøm)

-Ingen pinner som kan bøyes. P-ATA kabler drar du lettest ut ved å dra en side om gangen, men etter et par ti monteringer er de ofte bøyd ganske bra i en retning noe som ikke er bra for de svake loddepunktene på disken. Og prøver du å dra kabelen rett ut risikerer du å dra kabelen fra hverandre.

-Trenger ikke på tenke på disker som deler kabler.

-Ingen jumpere. (selv om jeg aldri har forstått hvordan det kan være et problem, men det at jeg kan jumperposisjonene til de fire største diskmerkene sier vel kansje litt om meg :p )

-Mulighet for hotswap <- Goodie!

-Mulighet for universal "hotswap backplate" slik som SCA SCSI fordi kablene er så simple og lette å montere.

 

 

Om det er en fordel å kjøpe S-ATA er et godt spørsmål. De nyeste diskene kommer vanligvis først som S-ATA og senere som P-ATA, så derfor vil du raskere kunne kjøpe de nye størrelsene, men om dette er en fordel eller ulempe (mtp firmware) kan diskuteres. Egentlig bør du spørre deg om det er noen grunn for deg til å ikke kjøpe S-ATA?

 

Det er lite og ingen forskjell på ytelse noen vei mellom P og S siden hovedkortet ditt ikke støtter NCQ. (Om NCQ gir bedre/dårligere ytelse er nok en lang historie det også som jeg ikke vet svaret på)

 

P-ATA vil ikke forsvinne fra hovedkortene så lenge 99% av de optiske enhetene (CD-ROM, DVD brenner etc) solgt i dag er P-ATA, så regn med at de 40 pinnene følger med oss enda et par år. Det som dog kan være et problem er dersom alle hovedkortprodusenter gjør som Intel og bare har en P-ATA port på hovedkortet.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Drar veldig OT nå, men Hitachi har vel en ginormous 7K500 (500GB) 5 platter sak du får kjøpt i dag, men om jeg husker rett så kommer Seagate "snart" med en 500GB disk med bare 3 platters. Ellers så har Seagate lenge hatt 400GB disker til salgs.

 

Men kjøper du 250GB disker får du 1TB for bare 200,- mer enn det 500GB disken koster og 750GB for det samme som 400GB diskene koster.

 

Skal jeg usaklig så kan jeg også skyte inn at de største og bestytende diskene du får kjøpt i Norge i dag trolig er disse:

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=25809

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=34870

Lenke til kommentar

Langt, hjelpsomt innlegg

Okay, takk for tips og hjelp.. Men jeg tror jeg drøyer diskkjøpet litt, til jeg får oppgradert pc'en mer jevnt over.. da kommer jeg til å gå for en S-939-løsning, tror jeg, er det noe spesielt jeg bør se etter på hovedkortene da, for å få minimalt med kluss, maksimal plug-and-play-opplevelse (vil balle minst mulig med drivere da det tross alt er en disk, og den skal brukes i både windows og linux så fint om det støttes nativt på hovedkort), og best mulig ytelse.. Du nevner NCQ, hva dreier det seg om?

 

EDIT: Fjerna lang quote

Endret av Medrakil
Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Native_command_queueing <- Her står det ganske stright forward hva NCQ er. SCSI har hatt en "større" versjon av NCQ i mange år allerede og er en av grunnene SCSI egner seg bra i flerbrukermiljøer og f.eks webservere. Om NCQ er en fordel på en hjemmepc spørs på bruken din.

 

En bruker her på forumet beskrev NCQ ganske simpelt her for et par dager siden: Skal maskinen lese filene A, B og C og de ligger på disken i rekkefølge C, A, B så blir requestene sortert i den rekkefølgen slik at disken flytter lesehodet minst mulig for å lese dataene.

 

Drivere tror jeg ikke er noe problem på de fleste hovedkort dersom du kobler disken du skal installere Windows på til hoved S-ATA kontrolleren, altså den som ligger i sørbrua. Du unngår også trolig noen driverproblemer dersom du installerer Windows fra en SP2 slipstreamed Windows CD.

 

Linux og S-ATA har jeg ingen erfaring med, men regner med at så lenge du bruker halvnye installasjons CDer/online install vil de fleste S-ATA kontrollere være støttet.

 

Men dette var den siste OT posten min i denne tråden, har du flere spørsmål bør du lese den store S-ATA tråden og eventuelt spørre spørsmålene der. :cool:

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Denne posten skal det kun postes Reply's angående Hjelp til disk kjøp og hvor dere kommer med deres erfaring om du ulike Hardiskene, Hjelp til RAID oppsett og om diskene funker i raid osv, Tas ikke her.

 

Hva med levetid?

En harddisk Skal leve i årevis hvis den behandles riktig, som og ha en Hd-kjøler kan øke levetiden.

Det er Problemer med WD sine nye disk serier og levetiden på disse er ikke og skryte av. (Død Tråd - Diskusjoneen om dette kan tas her)

Med en god HD-kjøler vil også disken din leve et godt liv.

Dette synes jeg er en sterk, og merkelig påstand.

 

Det kan godt hende det stemmer for alt jeg vet, men kan du belegge uttalelsen om at WD disker er upålitelige?

 

Hvilke disker eller størrelser, og hvilke serier, er det eventuelt det er snakk om? Hvor mange disker er affisert?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...