Gå til innhold

Anbefalinger av hdd og SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Hva med levetid?

En harddisk Skal leve i årevis hvis den behandles riktig, som og ha en Hd-kjøler kan øke levetiden.

Det er Problemer med WD sine nye disk serier og levetiden på disse er ikke og skryte av. (Død Tråd - Diskusjoneen om dette kan tas her)

Med en god HD-kjøler vil også disken din leve et godt liv.

 

Har du egentlig nok grunnlag for en så bastant påstand i en sticky?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann! Jobber med å få meg en stillegående maskin her nå.

Nå sitter jeg med en 300GB Maxtor, 200GB Western digital og 74GB Raptor.

 

Nå har det seg slik at jeg har lyst å bytte ut de to førstnevnte. Altså, ikke raptoren :love: . Vil ha mest mulig stillhet :)

 

Har sett mye på Samsung sine stillegående harddisk på 250GB. Har da tenkt to av en harddisk, så pris er litt viktig. Kan gjerne gå med på 2500 kr, men vil ha mest diskplass for pengene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samsung SpinpointP120s

 

eneste jeg kan si er at det er den stilleste disken jeg har hatt.

tidligere disker inkluderer seagate barracuda V, 7200.7, IBM desktstar GXP75 (eller var det 60?)

 

Har også ettpar 5400rpm disker fra henholdsvis seagate og Samsung svivende, og den nye samsung disken er mye mye mye stillere enn alle.. høyst anbefalt hvis du vil ha stille disk!

 

edit: værd å nevne at 5400rpm diskene hang i strikkoppsett, og Samsungdisken som var montert i harddisk kassa til Stackeren var stillere..

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Linux og S-ATA har jeg ingen erfaring med, men regner med at så lenge du bruker halvnye installasjons CDer/online install vil de fleste S-ATA kontrollere være støttet.

Linux støtter SATA uten problemer.

4591209[/snapback]

 

jepp, fikk jeg oppleve. Selv på ett gammelt nForce2, som krevde driverdiskett for å installere windows på det kjørte ubuntu rett inn.

 

(det ble værre da jeg la til en ekstra PATA disk...da ville grub plutselig ikke samarbeide lengre...)

Lenke til kommentar

Ser at du er en fan av strikk oppheng, men min personlige erfaring er faktisk rimelig enkel.

 

Har motert 4 patentbånd i kabinettet og motert HDD'ene etterhverandre nedover i dem. Med en ca 2 cm avstand.

 

Da får de kjøling og ser for meg ut til at patentbåndet absorberer endel av vibrasjonenen. Det holder lenge og blir ikke utslitt/løsner.

 

Enkelt og ikke minst billig.

 

Jeg har brukt en plastbelagt type. Raptoren som henger nederst ble betydelig roligere.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er svært beklagelig at jeg ikke har noen tid til og gjøre noe med denne tråden nå som jeg har nok med Prisguiden og Akam.no, men jeg skal se om jeg ikke får rablet ned noe.

 

Dette med NCQ, SATA kontrolleren må støtte NCQ for å kunne utnytte det.

Så hvis ikke Kontrolleren ikke har støtte for dette kan du nok ikke få utnyttet NCQ.

Lenke til kommentar
Overføringshastighet?

Overføringshastigeten kommer anpå ata.

Har du en S-ata-150 så er hastigheten 150 mb/s og S-Ata-300 så er det 300mb/s

mb/s ? millibit i sekundet?

Mb/s = megabytes i sekundet...

3600043[/snapback]

 

Dette er dessverre feil! Liten b = bit, stor B = byte. Dette slurves det med overalt. Skriver man f.eks. at en harddisk er på 120 mb, og man vet at harddisker ikke måles i antall bit (enda mindre i millibit. Liten m = milli, stor M = mega), skjønner man at det er megabyte som egentlig er ment. Men når det gjelder overføringshastigheter, brukes både byte og bit. Da er det faktisk viktig å skrive det riktig, ellers er det jo umulig å vite hva som er ment.

 

Er s-ata 150 på 150 megabit/s eller 150 megabyte/s?

 

Siden så mange slurver med b og B, tror jeg det er lurt å skrive "bit" og "byte" helt ut for å forhindre forvirring, særlig når man snakker om hastigheter.

 

 

 

En helt annen ting:

 

En stor fordel med s-ata du ikke har tatt med: Man kan kople dem til og fra uten å omstarte PCen, akkurat som eksterne USB- eller Firewire-disker.

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg ikke har hørt om den muligheten ved sata, men mulig det stemmer. Kan ikke skrive noe før jeg er sikker!

5301495[/snapback]

 

Har ikke prøvd det selv, men etter at jeg byttet ut en av min p-ata-disker med en s-ata, er det nå konstant en sånn sikker frakopling av hardware-knapp i oppgavelinjen. Klikker jeg på den kan jeg stoppe denne sata-disken, akkurat som når jeg kopler til en USB-disk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg trenger mer lagringsplass på min maskin og dermed en ny harddisk i tillegg til den jeg har nå. Men jeg har noen spørsmål angående dette..

 

Spørsmål

Er det noen disker som ikke blir støttet av enkelte hovedkort, Operativsystem og lignende?

Vet jo at det må være en ledig SATA kontakt, IDE kontakt elns. men det kan man jo bare kjøpe (så det går greit)

Hva er dette cachegreiene godt for?

Ser noen steder at det for eksempel står: Hard Drive with 8MB Cache, noen ganger tror jeg det står: bursted cache også.

Hvordan kan jeg finne ut om hovedkortet mitt har en ledig SATA, ATA eller IDE -kontakt?

 

Har per dags dato bare denne disken:

Hitachi Deskstar 7K250 SATA Harddisk

160 GB - 7200rpm - HDS722516VLAT80 - NTFS

 

Hovedkort:

ASUS A7V600 ACPI BIOS Revision 1008

 

Mine krav til en ny harddisk

Over 120GB lagringskapasitet, men gjerne mer 250GB f.eks hadde vært fint.

Minimum 7200rpm, gjerne 10 000rpm.

Pris på rundt maksimum 1400 kroner (men ikke helt streng på det punktet, kan koster 1449 kroner liksom...)

 

Takker for alle forslag :)

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå slitt med følgende problem i https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=539835 tråden, så bare det gjør at jeg skal skaffe meg ny harddisk + at jeg har behov for en større disk enn den jeg har fra før.

 

Problemet mitt er at jeg er _svært_ usikker på hva slags disk jeg skal velge. Jeg har svært få kriterier når det gjelder disk:

 

- Den bør være fra 180~200GB

- Prisen bør ikke være _for_ høy... Drøye 1000-lappen, kanskje?

- Helst en disk som er så stillegående som mulig basert på de øverste kriteriene

 

Hvilken disk bør jeg velge? Jeg har en Maxtor 160GB IDE-disk fra før + 2 WD disker (60 og 80GB). Noen som har tips om hva disk jeg kan leve lenge med?

 

Takker for hjelpen på forhånd...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...